Bestemødre som dagmamma?

-Nymphadora-

Forumet er livet
Snøkrystallene2021❄️
Noen her som bruker bestemor som dagmamma?

Min mor har tilbudt seg å ha mini når jeg går ut i jobb igjen. Det passer oss utmerket siden hun bor like ved oss, tar ikke betalt og vi stoler 100% på henne. 

Tenkte da at mini kunne være hos henne frem til hun er 2 år og begynner i barnehagen. Men så tenker jeg litt på at tenk om mamma plutselig bestemmer seg for å ta en 2 ukers i syden ( noe som er ganske likt henne), blir syk eller om det skjer noe annet som gjør at hun ikke kan passe datteren min.
Hva gjør jeg da?
Kan jo ikke bare ta meg fri fra jobben ( krevende 100% lederstilling som gjør at jeg må være tilstede ganske mye )

Noen her som har vært i lignende situasjon og har råd å komme med? Er for sent å søke om barnehage nå. Går ut i jobb neste måned.

Har brukt bestefar som dagpappa - men det var 3 dager i uken mens jeg jobbet 60%, og bare et halvt år. Hadde nok gått for den løsningen du har tenkt på , men prøvd å ordne en back-up. Ellers er det kanskje lurt å heller betale henne litt, og gjøre klare avtaler så hun må holde seg til avtalen det året dette gjelder.

Vi brukte svigermor, men var ikke noe problem ang sydenturer, for hun er stort sett hjemme. 

Om jeg hadde vært i din sitasjon, så hadde jeg diskutert det skikkelig med min mor, sånn at begge er klar over hvordan ting skal fungere. 

~testomania~ skrev:
Man har jo rett på syk barnepasser- dager. Men det er jo ikke akkurat gjeldene hvis hun skal til syden feks. Da må hun jo avklare med dere når det passer med dere, sånn at dere har mulighet til å få ordnet noe... 

Jeg ville hatt konkrete avtaler og også litt hva dere forventer. Jeg ser en litt annen side av situasjonen, da vi ikke har gjort det selv, men kjenner godt noen som gjorde det (da bestefar). Det vi så da var at han nok ikke var flink nok på regler og rammer, men var bestefar som om han så barnebarnet sjelden. Barnebarnet har han rundt lillefingeren og han har veldig vanskelig for å si nei. Hvis jeg skulle brukt besteforeldre som dagmamma/pappa til mine barn, så hadde det også vært som en oppdrager (når det gjelder mat, regler osv), og ikke bare som besteforelder.

*Skorpion84* skrev:
Jeg ville hatt konkrete avtaler og også litt hva dere forventer. Jeg ser en litt annen side av situasjonen, da vi ikke har gjort det selv, men kjenner godt noen som gjorde det (da bestefar). Det vi så da var at han nok ikke var flink nok på regler og rammer, men var bestefar som om han så barnebarnet sjelden. Barnebarnet har han rundt lillefingeren og han har veldig vanskelig for å si nei. Hvis jeg skulle brukt besteforeldre som dagmamma/pappa til mine barn, så hadde det også vært som en oppdrager (når det gjelder mat, regler osv), og ikke bare som besteforelder.

Mamma er ikke sånn. Hun er veldig flink med oppdragelse og gjør som vi sier. Men vil heller ikke være masete og sjefete mot henne siden hun gjør dette gratis. 

Men ja, skal sette meg ned og ta en prat med henne når hun kommer hjem. Er i syden nå, hehe.

-Nymphadora- skrev:

*Skorpion84* skrev:

Mamma er ikke sånn. Hun er veldig flink med oppdragelse og gjør som vi sier. Men vil heller ikke være masete og sjefete mot henne siden hun gjør dette gratis. 

Men ja, skal sette meg ned og ta en prat med henne når hun kommer hjem. Er i syden nå, hehe.

Det er jo bedre (synes jeg) at hun er sånn enn motsatt. Det trenger jo ikke være masete, men dersom det hadde blitt is og kos og bare moro hver dag, så kan det fort bli et problem.

Back
Topp