Besteforeldre-titler

litenstor

Flørter med forumet
Hei,

Det har gått opp for meg at jeg må fordele titler til alle besteforeldre. Vi har totalt 7 stk, dvs min mor og far, samt min stefar, samt min kjæreste sin mor og far og begge deres nye ektefeller.
Det vil si at farmor/farfar og besta/besten er reservert farssiden.
Min stefar er den som alltid stiller opp, men jeg kaller han bare etter fornavn. Nå synes jeg han fortjener en tittel som passer hans viktige rolle i min familie. Samtidig har jeg pappa, som jeg jo ikke vil frata tittelen bestefar. Er det flere her som har for mange i besteforeldregenerasjonen? Hvordan fordeler dere titler på alle sammen? #modernesamfunn
 
her hos oss så e det farmor/farfar, mormor og bestn (mamma og stefar) besse og bestemor (pappa og stemor) pappa vil ikke bli kalt morfar fordi han mener det høres gammelt ut :laughing002
 
Mine foreldre er skilt og med nye partner, så litt samme problemstilling der.. pluss at svigerforeldrene mine allerede kaller seg bestemor og bestefar - og farmor og farfar er veldig unaturlig for både dem og for oss.. så jeg tenker at det får folk og barnet finne ut av sammen. Vil tro lille i magen etterhvert begynner å kalle folk forskjellige ting, også får det bare gå seg til. Kjenner jeg ikke orker å ta stilling til å gi alle titler :knegg: heller ingen krise med to bestefar for eksempel, da blir det bare etterhvert besse eller noe vil jeg tro!
 
Jeg hadde bestemor og bestefar på begge sidene da jeg vokste opp, ingen problemer eller forvirring for min del med det.

Jeg har selv en stefar som deg trådstarter, bruker fornavn og han har stilt opp for meg fra jeg var fem år liksom. Han er VELDIG fornøyd med å bli bestefar" :).
Stemoren min blir bestemor, pappa døde nettopp og han kunne jo vært både bestefar eller morfar.. Hadde nok blitt bestefar! Mens samboer sine foreldre ønsker å være farmor og farfar.
Mamma vet ikke og syns alt høres gammelt ut :joyful:.
 
Hei,

Det har gått opp for meg at jeg må fordele titler til alle besteforeldre. Vi har totalt 7 stk, dvs min mor og far, samt min stefar, samt min kjæreste sin mor og far og begge deres nye ektefeller.
Det vil si at farmor/farfar og besta/besten er reservert farssiden.
Min stefar er den som alltid stiller opp, men jeg kaller han bare etter fornavn. Nå synes jeg han fortjener en tittel som passer hans viktige rolle i min familie. Samtidig har jeg pappa, som jeg jo ikke vil frata tittelen bestefar. Er det flere her som har for mange i besteforeldregenerasjonen? Hvordan fordeler dere titler på alle sammen? #modernesamfunn
Hva med Bestefar om han andre går som besten?
 
Mine foreldre er skilt og med nye partner, så litt samme problemstilling der.. pluss at svigerforeldrene mine allerede kaller seg bestemor og bestefar - og farmor og farfar er veldig unaturlig for både dem og for oss.. så jeg tenker at det får folk og barnet finne ut av sammen. Vil tro lille i magen etterhvert begynner å kalle folk forskjellige ting, også får det bare gå seg til. Kjenner jeg ikke orker å ta stilling til å gi alle titler :knegg: heller ingen krise med to bestefar for eksempel, da blir det bare etterhvert besse eller noe vil jeg tro!
God innstilling. Sitter med en kabal som ikke går opp her, så kanskje lille skal få ordne opp selv ja :happy090
 
Jeg hadde bestemor og bestefar på begge sidene da jeg vokste opp, ingen problemer eller forvirring for min del med det.

Jeg har selv en stefar som deg trådstarter, bruker fornavn og han har stilt opp for meg fra jeg var fem år liksom. Han er VELDIG fornøyd med å bli bestefar" :).
Stemoren min blir bestemor, pappa døde nettopp og han kunne jo vært både bestefar eller morfar.. Hadde nok blitt bestefar! Mens samboer sine foreldre ønsker å være farmor og farfar.
Mamma vet ikke og syns alt høres gammelt ut :joyful:.
Godt å høre vi er flere! Her er utfordringen at svigers ikke kjenner seg igjen i farmor/farfar, og de blir plutselig bestemor/bestefar/besten/besta deres. Da står jeg bare igjen med mormor og morfar, og da har jeg ikke noe igjen til min stefar :confused013 kanskje jeg bare må finne på ett eller annet nytt navn som høres skikkelig kult ut
 
Hva med Bestefar om han andre går som besten?
Eller nå gikk egentlig kabalen bedre opp.. Min mor kan velge mellom mormor og bestemor. Min far blir morfar. Min stefar blir bestefar, også kan de 4 andre boltre seg i besten/besta/farmor/farfar. Det er ikke så viktig hva som er forkortelser når de er så mange..
 
Godt å høre vi er flere! Her er utfordringen at svigers ikke kjenner seg igjen i farmor/farfar, og de blir plutselig bestemor/bestefar/besten/besta deres. Da står jeg bare igjen med mormor og morfar, og da har jeg ikke noe igjen til min stefar :confused013 kanskje jeg bare må finne på ett eller annet nytt navn som høres skikkelig kult ut
Ikke aktuelt å ha to bestefar? Vil de alle sammen ha noe unikt liksom?
 
På min side er det besta og papou (pappa er gresk), og på mannen sin side er det farmor og farfar. Vi snakka i forkant om hva de ønsket, så ble det til det og jenta vår kaller de for det også :love017
 
Er vel sånn at det er lettere å vite hvem ungen snakker om når man sier bestefar :)
Ja, kan se det argumentet, bare har aldri opplevd selv eller hørt fra min familie at det ble et problem - hvis man lurer på på forhånd om det blir det og/eller derfor velger unike titler. De har jo navn også.

Det spiller selvfølgelig ingen rolle, jeg er bare nysgjerrig! :) De som har så mange besteforeldre er uansett veldig heldige!
 
Jeg har også en stemor som er som en mor for meg, men selv kaller jeg henne fornavn. Hun er uansett besta, og min far er besten. Det har de valgt selv. Skulle jeg titulert min ekte mor hadde det blitt bestemor eller mormor, alt etter hva hun hadde ønsket. Svigermor valgte farmor da hun er farmor fra før. Hennes partner er bare fornavn. De har ikke vert sammen såå lenge, og han har heller ikke tatt initiativ til å bli kalt noe annet. Svigerfar har valgt farfar, og hans partner har selv valgt Mimmi og tok intitiativ til det. Jeg tenker som de andre at det gjør ikke noe med bestefar x 2 eller besten og bestefar. Og så går det også an å spørre hva de ønsker, eller bare la de finne det ut selv som andre her foreslo :love2
 
Jeg har bare gitt beskjed til mamma og pappa at de får bestemme hva de vil bli kalt.
De har 2 barnebarn fra før som kaller de bestemor og bestefar så blir nok fort til at de tar de titlene her også.
Svigers blir vel farfar og stemor får se om hun vil være farmor eller besta, eller noe helt annet, mens svigermor blir vel farmor, selv om vi har veldig lite kontakt med henne.
 
Vi har bare én ekstra person da, men har gått for mormor og morfar for mine foreldre, farmor for hans mor og besten og besta for hans far og stemor. Vi følte det ble mest logisk å gjøre det sånn på den siden, da farmor er så beskrivende for relasjonen.

Eneste problemet er at småtten av og til går rundt å etterlyser farfar :laughing002 Han har søskenbarn som kaller morfaren hans det, så tror han lurer litt på hvor det blir av den karakteren i livet hans.
 
Ikke aktuelt å ha to bestefar? Vil de alle sammen ha noe unikt liksom?
Det er jo en mulighet også. Men når det er tanter og onkler, så pleier man jo å slenge på navnet, mens på besteforeldre så bruker man jo ofte tittelen. Så da har jeg vel bare tenkt at den burde være "unik" for hver person. Heldigvis finnes det jo ikke noe besteforeldre-tittel-politi, så alle løsninger er aktuelle :laughing002
 
Her blir det oldeforelder. Bege sider.
Så er der farfar farmor (hannes far og mor)
Mormor of morfar(min mor og stefar)
Bestefar of bestemor (min far og stemor)
 
Det er jo en mulighet også. Men når det er tanter og onkler, så pleier man jo å slenge på navnet, mens på besteforeldre så bruker man jo ofte tittelen. Så da har jeg vel bare tenkt at den burde være "unik" for hver person. Heldigvis finnes det jo ikke noe besteforeldre-tittel-politi, så alle løsninger er aktuelle :laughing002
Mine mor/farfar foretrekkte bestefar. Så hvis noen var usikker på hvem vi mente, så ble det bestefar + navn.
 
Mannens foreldre er skilte og gift på nytt, så hos oss blir det seks besteforeldre til sammen (i tillegg til fem oldeforeldre). Vi har gitt samtlige beskjed om å tenke på hva de vil «hete» og være åpne for at det kan hende at noen andre tenker på samme tittel som dem, men heldigvis ble det ingen klæsjer! Det er første barnebarn for hele gjengen, så det de faller på nå kan jo fort ende opp med å bli det andre fremtidige barnebarn også kjenner dem som. Det hjelper kanskje litt at majoriteten er engelske og én er av indisk herkomst, så det er god spredning med tanke på språklige tittelpreferanser blant dem. Min mor, som eneste norske besteforelder og eneste som har sagt at , får altså hete hva enn hun vil :laughing002
 
Back
Topp