Besteforeldre/ste besteforeldre

Lille2015

Forelsket i forumet
Septemberlykke 2015
Hvor ofte ser de barnebarnet/barnebarna?
Føler meg skuffet over min mor, da det kun er henne vi har her vi bor altså bestemor til lille. Hun er gift med en mann som liksom skulle være bestefar, men det har jeg gitt beskjed om at vår unge ikke blir å kalle han bestefar(Det blir med navn) eks: bestemor og kåre. Da han og ho forsåvidt ikke virker så interessert. Svigerfamilien bor i tyrkia og min far bor i en annen by så det blir litt annerledes. Første helgen etter at lille ble født valgte de å reise på hytte med et vennepar. da etter å ha sett og holdt barnebarnet max 2 timer til sammen fra mandag-torsdag. Det var starten som henger i. Ho hadde tatt seg fri den uka så var redd ho skulle løpe ned dørstokken her, å at jeg måtte sende ho hjem, men den gang ei(vi/de fikk besøk av 3 andre barnebarn samme uka). Er så skuffa over min egen mor. Her velger vi å flytte etter ho til en annen by, også er det dette ho har å gi ? Hmm... har tatt det opp med henne , men ho tok det ikke til seg tydeligvis. For ho gjør så godt ho kan sier ho. Pluss at når vi er der. Jul, nyttår og andre helger. Så drikker de en del. Til tråss for at morra mi skilte seg fra en med alkoholproblemer. Så står de oppi fjese til lille med lilla lepper og tenner å prøver å få han til å le når jeg tydelig sier at han trenger å sove. Syns hele greia er så teit. Kanskje jeg som er vanskelig å vrang. Men jeg vill det beste for gutten vår å han skal ikke trenge å komunisere med "fulle" mennesker. Det kan skade ettervært.

Hmm, vi ser 3 av besteforeldrene kanskje ca en gang i uken, og den siste en gang i måneden. Da omtrent likt fordelt om vi drar til dem eller de kommer hit. Alle bor i gåavstand. Jeg pleier ofte å invitere noen av dem på middag i helgene, da kommer de om de kan. Her dro ene bestemora på ferie få timer etter at babyen var født, uten å ha sett henne først. Jeg reagerte ikke på det, forventer på ingen måte at de avlyser andre planer for å komme hit.

Alkohol blir en helt annen sak, der tenker jeg også at barna må skjermes. Har du snakket med dem om det? Hvis de ikke kan roe ned forbruket må dere kanskje unngå å dra på besøk slike dager? Veldig kjedelig det der, vi har litt samme problemet med en av oldeforeldrene. :sour: Det ender med at vi ikke drar dit, men heller inviterer dem hit, selvfølgelig uten å servere alkohol. Det blir jo vanskeligere når det er snakk om besteforeldre så klart, men visst de ikke tar hensyn til barna, så er det kanskje bedre å feire julaften hjemme?:confused:

Hva forventer du av dem når det gjelder besøk da? Hvor ofte vil du treffes? Må du ha faste avtaler, eller kan du bare stikke innom henne en dag? Sier hun hele tiden nei om du inviterer til konkrete ting også? Pizza på lørdag eller være med på trilletur på søndag? Om de jobber så kanskje de vil komme til ferdig middag rett etter jobb en dag? Kan jo like gjerne hende hun er for sliten etter jobb så klart, besteforeldre er jo ofte i en alder der de orker mindre...

Jeg har et veldig nært bånd til min egen mor som jeg holdt på å miste til hjerneblødning for snart 4 år siden, hun er hjemmeværende etter det men i ok form. Så vi har vært nesten daglig sammen siden jeg gikk ut i permisjon med eldstemann som nå er 2,5 år. Hun sier barnebarna er som medisin for henne, at hun ikke hadde klart seg uten :) Eldste sover som oftest over hos dem en gang i uken, på eget initiativ. Svigerforeldrene mine bor ved siden av oss og er også gledelig tilstede flere ganger i uken. Alle fantastiske avlastere nå når vi har en på 5 mnd også. Så vi er nok veldig heldige. Eldstemann elsker det ihvertfall, å ha så mange han er glad i rundt seg. Håper moren din "comes around" etterhvert. Ta en ordentlig prat med henne. <3

Jeg har et veldig nært bånd til min egen mor som jeg holdt på å miste til hjerneblødning for snart 4 år siden, hun er hjemmeværende etter det men i ok form. Så vi har vært nesten daglig sammen siden jeg gikk ut i permisjon med eldstemann som nå er 2,5 år. Hun sier barnebarna er som medisin for henne, at hun ikke hadde klart seg uten :) Eldste sover som oftest over hos dem en gang i uken, på eget initiativ. Svigerforeldrene mine bor ved siden av oss og er også gledelig tilstede flere ganger i uken. Alle fantastiske avlastere nå når vi har en på 5 mnd også. Så vi er nok veldig heldige. Eldstemann elsker det ihvertfall, å ha så mange han er glad i rundt seg. Håper moren din "comes around" etterhvert. Ta en ordentlig prat med henne. <3
Det hørtes veldig koselig ut :) så godt å få hjelp når man trenger det.på Mine forventninger er vell basert på at de har mange barnebarn de ikke ser å klager på at de ikke får se o.s.v. så når de da endelig har en som de kan se så mye de vill virker de ikke så interessert alikevel. Har pratet med ho, men ho tok ikke noe til seg virker det som. Jaja vi får ta en dag av gangen å se hvordan det blir. Ho kom på besøk i går å hadde med seg frukt å vi koste oss. Så det var veldig positivt overaskende :)

Hmm, vi ser 3 av besteforeldrene kanskje ca en gang i uken, og den siste en gang i måneden. Da omtrent likt fordelt om vi drar til dem eller de kommer hit. Alle bor i gåavstand. Jeg pleier ofte å invitere noen av dem på middag i helgene, da kommer de om de kan. Her dro ene bestemora på ferie få timer etter at babyen var født, uten å ha sett henne først. Jeg reagerte ikke på det, forventer på ingen måte at de avlyser andre planer for å komme hit.

Alkohol blir en helt annen sak, der tenker jeg også at barna må skjermes. Har du snakket med dem om det? Hvis de ikke kan roe ned forbruket må dere kanskje unngå å dra på besøk slike dager? Veldig kjedelig det der, vi har litt samme problemet med en av oldeforeldrene. :sour: Det ender med at vi ikke drar dit, men heller inviterer dem hit, selvfølgelig uten å servere alkohol. Det blir jo vanskeligere når det er snakk om besteforeldre så klart, men visst de ikke tar hensyn til barna, så er det kanskje bedre å feire julaften hjemme?:confused:

Hva forventer du av dem når det gjelder besøk da? Hvor ofte vil du treffes? Må du ha faste avtaler, eller kan du bare stikke innom henne en dag? Sier hun hele tiden nei om du inviterer til konkrete ting også? Pizza på lørdag eller være med på trilletur på søndag? Om de jobber så kanskje de vil komme til ferdig middag rett etter jobb en dag? Kan jo like gjerne hende hun er for sliten etter jobb så klart, besteforeldre er jo ofte i en alder der de orker mindre...
Hmm ja kanskje jeg har litt for høye forventninger. Ho jobber jo mye i tillegg.

Ja vi blir å feire jul med familien med barn neste år og kanskje hvert år. For sånn det var på julaften gidder jeg ikke igjen.

Vi ble invitert dit hver fredag før, men er noe som har gjort at vi ikke ses så ofte lengre etter at jeg ble gravid og lillegutt ble født. Kanskje fordi vi/jeg ikke drikker. Trur det har noe med det å gjøre. Føler hvertfall det. Ja ofte at jeg invitere henne å ordner middag til ho etter at ho er ferdig på jobb. Men der er bare den uka mannen hennes jobber kveld. Ellers er det stress å invitere han for uten alkohol vet man aldri hva slags humør han er i. Det blir ikke alltid så koselig :/

Pappa har sju barnebarn og null interesse, mens mamma har kun ett (altså mitt barn) og er egentlig interessert, men alkoholen styrer for mye av livet deres som igjen har ført til dårlig helse. De ser henne når jeg drar på besøk. Heldigvis har jeg fantastiske søsken og niese som kan være barnevakt. Mannen min sin familie bor på andre siden av landet.

Som du vet er vi i samme situasjon som dere og har svigers i Tyrkia også. Min mor og far bor rett over veien fra oss, og gjør en stor innsats for å få sett mini minst en gang i uken og jeg er uendelig takknemlig for at vi har dem :)

Men for å svare til deg og din situasjon. Du kan ikke forandre mennesker, bare måten du velger å agere på deres oppførsel! Ved å tydelig markere at dere ikke ønsker å være der når det er alkohol inni bildet, men samtidig å vise takknemlighet for feks når hun stikker innom sånn som d, skal du se endring! Min mor og jeg har aldri vært spesielt nære, men etter jeg ble tydeligere på hvem jeg er og hvor mine grenser går- har vi fått et helt nytt forhold. Når hun feks har et stort behov for å snakke om hvor feil jeg gjør ting, sier jeg bare at det er den måten jeg velger å gjøre det på, det fungerer for meg/oss, du kan gjøre det som du ønsker. Før klikket jeg i vinkel på kritikken... Du eier reaksjonen på hennes adferd!

Jeg har et veldig godt og nært forhold til mamma, og hun bor 10min unna. Så triller innom henne hver gang jeg er på trilletur eller hun er med oss på trilletur når hun har fri (jobber skift så variere litt fra uke til uke hvor ofte det blir) Ellers stikker hun innom å hilser på når det passer, og så inviterer hun oss på middag en dag nesten hver uke :) Da lille ble født kom de å besøkte oss på sykehuset, og da vi kom hjem hadde hun vasket rundt huset, fylt opp kjøleskapet, ordnet med blomster fra resten av familien (som bor langt unna) og kjøpt vogge som hun hadde redd opp på stua! <3 Min far bor i utlandet så han har bare vært på besøk et par ganger etter lille ble født, og svigerfar er enkemann i 70årene så han stikker bare innom av og til å hilser på :)

Mamma bor 20 minutter med bil unna, men er ikke her ofte fordiom, ca en gang hver 14 dag, de forventer at jeg skal komme dit hele tiden, men det er så dritt å dra med seg baby på buss hele tiden :(

Pappa bor lengre unna, så han blir det enda lengre mellom hver gang vi ser.

Så jeg er veldig skuffet over de, de som skulle komme sååå ofte på besøk og hjelpe meg såå mye, men så er de nesten aldri her.

Vi bor hos min mor, så stort sett hver dag. Så besøker vi svigermor annenhver helg. Bestefedrene er litt sjeldnere

Min mor ser vi vel gjerne ett par ganger i mnd, samme med svigers. Min far ser vi ett par ganger i året..

Skulle gjerne hatt de oftere på besøk, eller at de inviterte oss, men alle er så opptatt med sitt. Svigers har alltid andre planer, min mor sier aldri nei da, men ikke alltid de er hjemme, og min far er gift med en med store psykiske problemer, så ser de sjeldent pga hennes ustabile humør. .

Pappa forsøker å besøke en gang i uke, eller inviterer oss. Han er egentlig oftest her. Kona til pappa er ikke med like ofte, og det så vi resultatet av i dag, hylskrek da hun skulle holde lillefrøkna. Gikk greit at pappa holdt henne.

Foreldrene til samboeren ser vi også 1 gang i uka ca, enten at vi drar dit eller de kommer hit. Er greit å dra dit, moren hans er ufør, så hun er alltid hjemme på dagtid, så vi kan liksom dra når som helst.

Vi bor i samme by som svigers, så det er nok svigermor vi ser oftest, nesten hver uke. Ellers ser vi svigerfar litt sjeldnere, og som regel i forbindelse med at vi drar dit. Min mor er på besøk ganske ofte, i hvert fall hver 14. dag hvis hun ikke er bortreist, hun bor ca halvannen time unna. Morfar er på besøk/får besøk av oss omtrent en gang i måneden, men vi vurderer å trappe det opp litt siden mini virker litt redd for ham (2 meter høy mann med mørkt skjegg ble litt mye for gutten de to siste gangen :p).

Syns det høres ut som om du er i en vanskelig situasjon, spesielt pga alkoholen. Håper dere finner ut av det!

Back
Topp