Beste tips til bleieslutt

Hageblomsten

Forelsket i forumet
Som (førstegangs)mødre flest har jeg lest meg en del opp på de ulike fasene i barnet sitt liv.
Vår frøken er nå rett over 2 år gammel, og jeg har så fint lest meg opp til at barn bør begynne med pottetrening i en alder av 18 mnd. for å minske sjans for uhell senere (https://forskning.no/forebyggende-h...ap-barn-og-ungdom/2011/09/pottetrening-nar-og).

Det er ikke mange tegn som tyder på at hun er klar for å slutte med bleie, men jeg vil jo prøve å gøre ting "etter boka" m.t.p. å starte tidlig. Vi introduserte henne for det å sitte på do under bleieskift da hun var ca. 19-20 mnd gammel. Dette har vi forsøkt å holde ved, men interessen for å tisse på do er helt fraværende. Hun er flink til å fortelle at hun har bæsjet og sier selv at hun vil gå på do (for moroskyld), men det virker ikke som om hun forstår selv at hun tisser / har tisset / kan styre tissingen. Det har kommet noen dråper i do én gang i løpet av de siste 8 månedene, men det var nok lite kontrollert.

Jeg har som et lite mål å prøve å kutte ut bleier helt på dagtid innen hun har fylt 4 år, men med så lite interesse fra hennes side, spørs det om vi får det til
Hva er dine beste tips til å komme skikkelig i gang med pottetrening?

Mitt beste tips? Vent til barnet selv er klar for det. Enkelt og greit. Har fulgt dette med alle mine, og jeg kan telle antall uhell på en hånd! Venninner har fulgt "boka", og vasket piss fra gulv og underbukser med bæsj i "evigheter", det gidder ikke jeg drive med.

Nå har ikke jeg erfaring med bleieslutt, men jeg skal se ann barnet når de vil slutte med bleie. Har en 2 åring som sier bæsje om bæsj og promp, men ikke tidsnok til å evt sette på do..

Vente til hun er klar.. går hun i barnehage vil dette gjerne komme med at de andre barna slutter.. tisse på do er litt smittsomt i barnehagen ;)
Jeg har ikke drevet med pottetrening på noen av mine barn og hatt minimalt med uhell.. De har sluttet i forskjellig alder men felles er at når de var ferdig var de ferdig :)
Så ja, mitt beste tips er å ikke stresse... barn følger like lite "boka" de som oss voksne :)

Vi stresset med dette da han skulle bli storebror. Barnehagen tok det med den største ro og sa at vi skulle vente til han selv var klar. En kveld sa han: nå slutter jeg med bleie. Var 4 år. Jeg var nervøs for natten, men valgte å lytte til ham og det gikk strålende :happy11

Rutiner for tilbud om potte er mitt beste tips, og helst nakentid hjemme så hen kan se at hen tisser og bli bevisst på dette. Ja, det blir litt søl, og absolutt lettest å gjennomføre på sommer, men går på vinter hjemme også.
Jeg tror ikke helt på dette med at barna på et tidspunkt blir klare for bleieslutt, for dersom man tilbyr potte/toalett fra fødsel skjønner de greia med å holde seg tidlig. Likevel, når barnet har brukt bleie og potta introduseres senere som er vanligst, blir det er nytt element som barnet må vende seg til, og da kan man snakke om at de trenger tid på å blir klare for dette og vende seg til. Derfor, jo tidligere potte innføres, jo bedre. Det viktigste er at man ikke skaper noen negative assosiasjoner til dobesøk, samtidig som man man forsøke ofte nok. Barnet er så stor at dere kan snakke sammen og avtale tider hvor hun er på potta/ do, og ha gjerne egne bøker eller leker som er på badet som hen kan holde på med samtidig. Dersom dere bruker potte kan den som følge gå på do samtidig, så blir det en sosial greie av det :)

Men mitt beste tips for at hun skal bli bevisst på at hun tisser er nakentid, eller gå uten bleie med en bukser det ikke er så farlig med, det er kanskje lettest nå på vinterstid. Anbefaler håndklær rundt omkring, og potte kan gjerne flyttes til stue/ oppholdsrom sånn at hen med bare bukse lett kan ta av buksene og sette seg på den selv.

Lykke til, bleieslutt kommer til slutt uansett :)

Er jo lenge til hun er 4 år da, så ingen grunn til å stresse. Hun slutter når hun er klar.

Vent til barnet er klar. Eldste ver 3 år og klær for å gå på do. Hu bare sto opp en morgen og så at hu ville bruke truse i stedet for bleie. Hadde vel 3 uhell de første 6 mnd og ingen etter det. Kr 2 er nå 3 år men virker ikke klar helt enda. Han kan si at han tisser i bleia mens han gjør det og vil sitte på potte men ingenting skjer. Han har vel tissa på potta 3 ganger de siste mnd så er nok ikke lenge til håper jeg. Men han får ta det i sitt tempo. Siden han har begynt å si ifra så regner jeg med at han er bleie fri før han er 4. Til å med ved 4 års alder så får man bare tips og råd. De skal bli enda eldre enn det før det er krise og man må til legen for å sjekke at alt er dom det skal med det systemet. Så de fleste barn slutter når de klarer å kjenne det og holde seg. Det er store variasjoner på barn så å ta utgangspunkt i andre sine barn og deres alder gjør det bare verre.

Vent til barnet er klar/ viser interesse :)

Har aldri skjønt dette «vente til barnet er klar selv» for tror jeg aldri kommer til å oppleve det. Har sikkert gjort/gjør alle tabber i boken og som man kan finne på nett. Forstår godt at han ikke vil gå på do når han hele sitt korte liv har gjort fra seg i bleien! Hvorfor skal han gjøre livet sitt vanskelig liksom?
Med yngste har jeg derimot gitt f** i alle gode nettråd og begynte med potte da han kunne sitte selv ved 8 mnd. Gjorde det til en vane å sette ham på potte etter søvn og nå ber han i en alder av 18 mnd om å få gå på do. Bæsjer nå sjelden i bleien. Det er lenge til han slutter helt med bleie ennå, men rutinene og vanen er tilstede og håper det bare blir et par dager med overgang til truse når han er klar.
Ellers har jeg ingen gode råd, men full forståelse.

Vi tok en variant av denne: https://www.familieverden.no/helse/stell/bleieslutt-pa-en-helg/
Fant ut at vi ikke skulle stresse med det om hun viste noe ubehag rundt det, men at vi bare skulle prøve. Så sommeren like etter hun hadde fylt 2 tok vi av bleien. Hun gikk uten bleie hele dagen bortsett fra om vi skulle på butikken eller lignende. Første 1,5 dagene var det mye gulvvask Men så økte treffsikkerheten og etter 5 dager var hun ca 95% tørr :) Passet på at det aldri ble noe negativt knyttet til at hun tisset på seg, men tok henne med på do og ga henne masse ros gjerne med en "du er flik til å sitte på do" sang og/eller dans :D

Har hatt utfordring på alle området med vårt barn. Soving, spising, utvikling... Så bleieslutt har jeg bestemt meg for at jeg ikke skal legge til som ny utfordring. Han er ofte med på do (fylte nettopp 2 år), og forteller hvs dom skjer på do :p for eksempel : mamma må på do, må tisser mamma på do osv. Så nå plutselig viser han interesse i å sitte på do(med doring), og gir han mye skryt for at han sitter på do. Selv om han ikke har gjort noe på do enda.

Pga ungen vår har slitt med forstoppelse siden hun var 5 mnd gammel, har hun ofte sittet på do og bæsjet siden da i og med at det gir bedre stilling for at avføringen går lettere ut. Hun var 1 PR gammel da hun begynte å si ifra om at hun måtte tisse eller bæsje og da har hun ofte klart å holde seg til hun har fått sitte på do/potte. Andre ganger ikke. Da har hun blitt skikkelig lei seg og sagt «(navnet) lei seg». Vi har rost henne og fortalt henne at sånt skjer, at det går bra og gitt henne klistremerke. Hun er 2 år og 2 med nå. Har perioder der bleie hennes er helt tørre i 1 uke av gangen der hun sier at hun må på do og vi går på do. Andre ganger tisser hun i bleia og ber om å skifte den osv. Noen ganger går vi med truse. Nå er hun i en periode der hun vil ha på bleie og tisse i bleia og jeg tenker at det er greit.

Jeg tenker at hun er klar for å slutte helt med bleie i sommer og kommer da til å «jobbe» litt for å få det til i og med at det virker som at hun har kontroll over blæra og tarmen sin. Og så er vi lei bleier.. haha.

Tror bare det er viktig å ikke stresse og viktig å gi barnet ros selv om uhell skjer.

Hun var mye med meg på do og vi snakket litt om potte. Da vi tok frem potta ble hun giret og begynte å kle av seg. Hun protestere veldig ved bleieskift, men viste ikke ellers noe tegn, sa aldri at hun ville på do. Vi lot henne gå naken og hadde potten tilgjengelig. Var det uhell tørket vi opp og minte henne på potta. Ikke noe press og ingen belønning utenom jubel og high five. Hun var tørr på dag 4, 20 mnd gammel.

Vet om flere som har ventet til ungen var klar og som nå har 6 åringer som nekter å bæsje på do. Det funker nok for noen, men mange blir aldri klar helt på egenhånd.

Back
Topp