Beste tips ang ammeinnlegg?

Minijuni87

Glad i forumet
sliter med at brystknoppen henger fast i innlegget :( har brukt sånn brystskjold nå hjemme men har lite lyst å gå med de utenfor huset. Blir de for fulle så lekker de MASSE melk på meg:/ har prøvd litt med ammeinnlegg men henger somregel fast som sagt.. Sliter med veldig såre knopper. Jenta mi er kun 8 dager. Så kanskje den voldsomme lekkingen vil avta? Og sårheten som gjør så vondt ikke klistret seg fast? Tar i mot alle tips!

Det stabiliserer seg etter en liten stund. Jeg har god erfaring med ullinnlegg fra joha. De har en lomme som jeg putter engangsinnlegg inni:)

Lilleba sine innlegg er kjempe gode å ha innenfor engangsinnleggene. De brukte jeg + salve, og de såre brystknoppene var borte etter 2uker :)

Jeg har vært veldig plaget med såre brystvorter. Det som hjalp meg var ammeinnlegg med Bambusvelur inn mot huden. Faktisk var jeg minst sår når innleggene var lett våte av morsmelk.

Du kan kanskje prøve å smøre litt lanolin-salve på brystknoppen for at de ikke skal feste seg. Den vil jo også danne en tynn barriere mot friksjon mellom knoppen og innlegget, og også når du ammer :) Min erfaring er også at det er stor forskjell på ammeinnlegg, har selv hatt minst problemer med Natusan sine engangsinnlegg. Har også prøvd Boob sine vaskbare med silke mot huden, de fungerte veldig dårlig for meg. Har nå, så vidt, prøvd bambusinnlegg fra ammebutikken. De kan også feste seg litt til å begynne med men virker veldig gode :)

Nipple ease fra bæreglede eller ammebutikken.
Et lite skjold rundt brystvorten og innlegg rundt det, så kan du legge på et vanlig ammeinnlegg utenpå skjoldet som absorberer uten at det er borti brystvorten.

Min erfaring er at man ikke sliter med å henge fast i innlegget etter noen uker. Lille her er 2 mnd i morgen og nå kan jeg til og med la håndkleet berøre brystvortene uten at det gjør vondt :) Det tar noen uker, men så lenge den lille har rett sugetak vil det snart bli mye bedre :)

Jeg brukte sterile kompresser (eller bare mepore eller tørre vaskekluter) som jeg tok en dæsj purelan på og satt på brystvorten, så ullinnlegg utenpå. Hjalp jo på sårhet, og hverken henger fast eller blir ubehagelig friksjon.

• Liker
Reactions: BMC
Nipple ease fra bæreglede eller ammebutikken.
Et lite skjold rundt brystvorten og innlegg rundt det, så kan du legge på et vanlig ammeinnlegg utenpå skjoldet som absorberer uten at det er borti brystvorten.
Samme som jeg skal kjøpe før lille kommer☺ Gleeeder meg til å bruke de - prøvde absolutt alt sist uten hell

Klipp opp et bomullslaken og ha det inntil brystknoppen og et annen ammeinnlegg (engangs eller ull feks) utenpå der igjen. Det funket på meg:)

Masse gode tips! :D og så gleder det meg å lese at det roer seg etterkvert :) selvom det absolutt ikke føles slik nå på dag 10! Så godt at det finnes håp:)

Back
Topp