Beste oppskrift på vårruller.

Sprudlende_sokker

Forelsket i forumet
Hva er din beste oppskrift på vårruller?
Jeg har prøvd så mange, men synes at alle mangler det lille ekstra som vårrullene på kinarestaurant har..

Skal du ha skikkelige gode vårruller bør du snakke med ei thai dame eller Filippinsk.
De kan det. Det bør være glassnudler i vårrullene hvertfall.

En kollega av meg er fra Thailand og hun tar imot bestilling.
Verdens veste vårruller

Jeg liker ikke nudler i vårruller, og svigerinna mi fra Fillipinene bruker heller ikke det.

Jeg bruker revet gulrot, hodekål og løk i kjempetynne strimler og kyllingkjøttdeig. Freser alt sammen med diverse sauser og krydder.

Svigerinnen min bruker potet, gulrot, løk og svinekjøttdeig.

Glutamat.

De fleste, jeg tør gå så langt som å si 80-90% av kina/asiatiske-restauranter/gatekjøkken alle bruker ekstreme mengder glutamat. En lokal kinamatsjappe har til og med en egen hjemmeside med eget kapittel bare om glutamat og om hvor bra det er, og at det er et misforstått og meget bra produkt.

https://www.foxnews.com/health/is-msg-in-restaurant-food-harming-you
"MSG is a food additive that has been used for decades to enhance flavor. It’s commonly used in Chinese food, canned vegetables soups and processed meats."

Finnes til og med et eget begrep som heter "chinese restaurant syndrome" om en del paranoide amerikanere som mener de blir syke av å spise på asiatiske restauranter fordi det er så mye MSG/glutamat i maten :)
https://www.theguardian.com/lifeand...rant-syndrome-has-msg-been-unfairly-demonised

Hvorvidt det er bra eller dårlig, skal jeg ikke si noe om, men uansett så er det vitenskapelig bevist at glutamaten øker god smak i mat, så det er nok forskjellen :)

Jeg pleier å blande karbonadedeig med et egg, hvitløk,vårløk,gulrot,stangselleri,chilli, salt og pepper. Jeg har ikke mål, men tar det litt på feelingen. Denne oppskriften har jeg lært av ei jeg kjenner fra Filippinene, kjempegodt

Jeg bruker:
kjøttdeig av kylling som jeg kverner selv
glassnudler
hvitløk
litt kål
litt gulrøtter
løk
ett egg
østerssaus
soyasaus

Bruker vanlige ark, ikke risark

Mangler den lille "piffen" i disse. Har prøvd mange varianter og kommet frem til at denne liker vi best. Men jakter fortsatt på den perfekte vårrullen. Neste gang skal jeg lage med shitake sopp. Tror det er det jeg mangler for å få dem 100%

Min oppskrift er som følger;

4 pk svinekjøttdeig
2 kinakål
1 kg gulrot
4-5 chili
7-8 fedd hvitløk
1 pk glassnudler
2 pk vårrullark

River kinakålen og gulrøttene i foodprosessoren. Klemmer ut det meste av væsken og steker det litt i stekepannen (i flere omganger).
Finhakker hvitløk og chili. Steker dette i en god dæsj olje til hvitløken så vidt begynner å bli brun.
Kok glassnudlene som anvist på pakken.
Stek kjøttdeigen med salt og pepper.
Alt blandes sammen i en stor kasserolle eller lignende.

Mannen synes de er de beste han har smakt :)

Back
Topp