best tidspunkt for TUL

Lillespire2205

Forelsket i forumet
Maiblomstene 2020
Oktobergull 2022
Hei, hvilket tidspunkt synes dere er best å ha tidlig ultralyd på? Vil jo ha snarest mulig, men hadde vært utrolig gøy å få se kjønn også.. er 6+6 i dag, så tidlig enda da

Det handler jo egentlig bare om hvilke forventninger du har til ultralyden. Hvis du bare ønsker å få en bekreftelse på et bankende hjerte og hvor mange foster så kan du jo dra nå❤️ Hvis du vil vite kjønn så må du nok vente minst til uke 12-13 og de sier vell helst at man skal vente til etter uke 15 med å se kjønn skikkelig

Før uke 8 er det egentlig bare hjerte og ca termin du får vite. Jeg skal gjennom det offentlige til tidlig ultralyd med fosterdiagnostikk og den prøver de legge nærmest mulig uke 12.

Denne artikelen er fra 2005, jeg tror fortsatt den gjelder, men hvis noen vet noe sikkert blir jeg glad for korrigering:happy:
"Bioteknologilovens § 4-5 forbyr helsepersonell å opplyse om fosterets kjønn før utgangen av 12. uke med mindre kvinnen er bærer av alvorlig kjønnsbunden sykdom. Etter 12. uke kan det gis opplysning om fosterets kjønn." https://tidsskriftet.no/2005/12/leder/gutt-eller-jente

Vi var i dag, 6+4, fikk sett et bankende hjerte, men ikke mer enn det. I tillegg var det vanskelig å finne livmora i starten, som ble litt stress. Vi fikk bekrefter at det var liv, som var hensikten vår (hadde en ma i sommer), og fikk ny bonustime om 14 dager. Da kunne man i følge jordmor se vesentlig mer.

Med forrige baby var jeg på tidlig ul 11+4, da ville hun ikke se etter kjønn engang fordi det var vanskelig å se så tidlig.
Med førstemann var jeg akkurat 12 uker, da sa gynekologen at han tydelig så at dette var en gutt :) Men det er 11 år siden da, hehe!

Med forrige baby var jeg på tidlig ul 11+4, da ville hun ikke se etter kjønn engang fordi det var vanskelig å se så tidlig.
Med førstemann var jeg akkurat 12 uker, da sa gynekologen at han tydelig så at dette var en gutt :) Men det er 11 år siden da, hehe!

Ah jeg har jo så lyst å være tålmodig og, men så blir man jo bare mer å mer desperat etter en bekreftelse

Ah jeg har jo så lyst å være tålmodig og, men så blir man jo bare mer å mer desperat etter en bekreftelse

Ja sant, man vil jo gjerne vite at det er noe inni der :) Sånnsett er det greit at det ikke er noen private her å ta ultralyd hos her, jeg hadde sikkert bestilt både nå og senere bare for å se :D

Sniker helt fra mai her :) jeg tok ultralyd 6+4 og 11+4 denne runden og 8+5 forrige gang.

Uke 6: Første kunne vi bare se et bankende hjerte og måle at størrelsen var som forventet og termin, tok ultralyden fordi jeg var bekymret og ville ha bekreftelse på bankende hjerte.

uke 8-9: kunne se en liten bamsemums som sprellet, sjekket hjerte, størrelse og at alt så riktig utviklingsmessig samt termin. Det var helt klart mye forskjell på de få ukene! Samtidig følte jeg det var verdt det for meg å ta en titt i uke 6 for å bli litt beroliget.

uke 11-12: kunne se en liten baby og se over anatomi, måle størrelse, nakkefold osv. det var godt å få en sjekk at alt så normalt ut før vi begynte å dele graviditeten utover våre nærmeste. Noen i termingruppa fikk indikasjoner på kjønn fra denne perioden (12-14) og «nub teori» er jo populært (og side som skal «tolke» kjønnet fra ultralydbilder), men mitt inntrykk var at mange endte opp å vise seg å være feil så ville ikke bli for trygg på kjønn man blir fortalt såpass tidlig (i hvertfall om det ikke er JM som sier det)

Jeg fikk time i uke 12 og fikk ikke vite kjønn. Så her smøres det med tålmodighet til OUL

Hadde 6+0, 8+1, 9+6 (uplanlagt) og 13+0 med lillebror. Syns 8+1 og 13+0 var de fineste :)

Back
Topp