Best seng til nyfødt baby?

Skrutta

Første møte med forumet
Hei alle mammaer:) Vi skal ha baby i oktober, og har begynt å kikke på senger. Hva brukte dere til deres nyfødte? Har lest mye bra om Ikeas sprinkelseng, men bruker man noe ekstra oppi, babynest, moseskurv eller lignende? Synes det virker som så altfor stor plass for den lille babyen..

Sprinkelseng er fint fra de er 7-8 mnd til de blir 3 år. Den første tida er det fint med noe mindre.

Vi har kjøpt Bedside crib, sist samsov vi en del med henne i senga, og ellers sov hun i vugga. Veldig praktisk å ha dem nært pga nattamming. Men det barn litt forstyrrende for nattesøvnen å ha baby oppi selve senga, derfor vill vi prøve Bedside crib nå. Da kan jeg bare trekke henne inntil meg når hun er sulten :) ❤️

Babynest er ikke anbefalt om natta, pga fare for krybbedød. Av samme grunn skal de ikke ha puter, kosedyr osv i hodeenden.

Tusen takk for svar :) Ja har kikket litt rundt på sider i dag og lest om bedside, babynest og krybbedød, og blir litt i villrede siden det er første babyen vår... og vi bor i blokk med to innekatter, så er så redd for at de skal legge seg på baby om natta og kvele den :(
derfor har vi sjekket sprinkelsenger, så vi kan bruke en sånn:
https://babble.no/produkt/barnerommet/kattenett-for-seng

siden kattene er veldig bortskjemte sta på å komme inn til oss på natta, vi kan ikke sove med døren lukket for da krafser og skriker de gjennom hele natta.. Det er jo et halvt år til baby kommer, men hele denne sovesituasjonen med katter og farlige babysenger tar fra meg nattesøvnen allerede, så håper det er noen gode råd!

(var et veldig fint råd med sideseng altså, men da hadde jeg jo ikke nevnt kattepusene som går fritt rundt i boligen :) )

Jeg har brukt sprinkelseng fra dag 1 med begge mine, det har aldri vært noe problem [emoji4]

Jeg ville avvent kattene med å komme inn på rommet. Min erfaring er at baby sjelden blir liggende i egen seng hele natta, og da er ikke katter på rommet helt optimalt.

Vi måtte dessverre omplassere våre katter nå i februar, da de ikke reagerte særlig positivt på graviditeten min - og vi allerede har en snart treåring de skyr som pesten. Både vi og kattene var på tå hev hele tiden, så de fikk flytte til hjem der de var "de minste barna".

Sprinkelseng kan fint brukes fra dag 1. Du kan enkelt sette sengen inntil din egen (kjøp de fra IKEA som kan fjerne én side på) og gjøre den lunere med babynest, tepper og lignende. Eventuelt hvis du vin ha noe mindre kan du kjøpe vugge. De er dog små og varer kort, så ville kjøpt brukt :)

Bedside crib var det beste for oss. Vanlig sprinkelseng funker også fint.
Det er ikke for stor plass, sengen skal ikke ha noe mer i seg enn baby og egnet dyne. :)

Så du skrev om kattene nå. Dem hadde jeg låst inn på et annet rom der de ikke høres. De slutter med krafsingen fort.
Evt. omplassert dem. :)

Du kommer til å amme babyen MANGE ganger i løpet av natta i begynnelsen :) om du skal av og på med kattenett og inn og ut av sprinkelsenga blir det veldig slitsomt for deg og søvnen din vil bli dårlig. Når man kan trekke dem inntil seg våkner man ikke like mye og sovner lettere igjen etterpå.

Ville låst inn kattene på et annet rom. Venn dem til det før dere får baby. :)

Har to katter som gjerne vil inn på soverommet, men de har slutta med krafsinga nå når de har skjønt at de ikke får lov. De vil gjerne oppi sprinkelsenga nemlig. Så er nok lurt å stenge dem ute.

Vi har vanlig sprinkelseng, med førstemann rulla vi noen tepper rundt kantene (ikke rundt hodet) for å gjøre det lunere, men vi slutta raskt med det, følte ikke det var trygt. Det som funka var å svøpe han, da fikk han ligge tett og trengte ikke ha masse rundt seg i senga. Han sov nå aller best oppå en av oss de første månedene uansett.

Omplassering er nok dessverre ikke et alternativ, bortset fra kanskje midlertidig hos svigers hvis det ikke går an å stenge de ute fra soverommet... har hatt de pusekattene i årevis og hentet dem hos dyrebeskyttelsen og lært den ene å gå i bånd, så er ikke bare å kvitte seg med dem heller :/ Kan være det går an å sette de på badet og ganga på natta, så er det stue mellom soverom og katt.

Men ja det høres veldig slitsomt ut med kattenettet mange ganger på natta, så kanskje vi skal droppe den ideen ja...

Men tusen takk for svar alle sammen :) Det løser seg nok, men det er visst ikke barebare å bli en stor familie på to og fire bein i en bitteliten leiliget ^^

Hei alle mammaer:) Vi skal ha baby i oktober, og har begynt å kikke på senger. Hva brukte dere til deres nyfødte? Har lest mye bra om Ikeas sprinkelseng, men bruker man noe ekstra oppi, babynest, moseskurv eller lignende? Synes det virker som så altfor stor plass for den lille babyen..
Babysenga har stått til pynt. Vil anbefale bedside. Lett å amme og baby får være nær deg, som vanligvis er den plassen den vil være. Samsoving ♡

Anbefaler deg å følge lilleminis på snap/insta- gode soveråd til nybakte foreldre. Og mye annen info. Hjemmefodsel har en fin snap om fødsel, svangerskap og det som skjer etter fødsel-mye ulike tema.

Bedside crib, men hovedsaklig samsoving fungerte fint her :) kattene ville jeg holdt unna soverommet ja, min erfaring er at når man ammer er man såpass i koma, at det er vanskelig å skulle passe på noe som helst [emoji85] jeg har våknet flere ganger med baby i senga uten helt å huske at jeg har løftet de over [emoji85]

Samsoving er også fint :) Men om du ikke ønsker det er virkelig det å enkelt ha sprinkelsengen med en side tatt av inntil din side på sengen en grei løsning :)

Hadde bedsidecrib, brukte den litt sånn av og på de første 4 mnd. Ville helst hatt sprinkelseng med tre sider, men hadde ikke plass på soverommet. Stort sett sov han i senga vår da, var umulig å holde seg våken under amming :P

Ville nok avvent kattene med å komme inn på rommet allerede nå. Vi har hund og han fikk ikke komme inn den første tida, men fikk etterhvert sove i fotenden om han ville sove med oss, men han syns at ungen bråker masse, så blir ofte på stua han nå :P

Vi har brukt sprinkelseng fra IKEA fra dag 1 og det har gått helt fint. Vi hadde ikke Babynest e.l oppi. Mange babyer ville nok ikke godtatt å ligge så ”åpent” men vår gjorde det. Jeg ville uansett ikke ha brukt Babynest, da ville jeg heller kjøpt en mindre seng.

Vi har katt og vi trodde det ville være helt umulig (les: mye bråk) å stenge han ute fra soverommet siden han pleide å sove i senga med oss men det gikk så fint. Han skrapte på døra 2-3 ganger også var det greit. Jeg ville ikke tatt sjansen på å ha katter på rommet der babyen sover.

Og bare husk på at det kaan skje at du ikke får til ammingen. Jeg gjorde ikke det og da var Bedside-crib skikkelig upraktisk så den ble fort fjernet.

Vend kattene til å ikke være på soverommet, det gir en uke (max to) med dårlig søvn nå, men du får så mye igjen for det.
Anbefaler bedside Crib for enkel tilgang om natta, og Sprinkelseng senere. Evt Sprinkelseng som kan brukes som bedside Crib.

Back
Topp