Best å være hjemme med mamma og/eller pappa?

Her kommer de to små til å være hjemme med pappaen sin når jeg begynner på jobb igjen i slutten av mai. Jeg er borte fra 5-12.30, og er hjemme sammen med de resten av dagen. Ingen planer om å ha de i barnehage.

Eldste begynte i barnehagen da hun var 15 måneder gammel. For ung etter min mening.
Eldste blir rett over 2 år. Veldig usikker på om det blir bra eller ikke, men vi har ikke nettverk med barn så det er for det sosiale sin del at vi har søkt plass. Håper på å få deltid. Jeg har mulighet til å ha henne hjemme hele tiden, så om det ikke går så kan vi si opp plassen og prøve igjen senere. Hun er nemlig svært knyttet til oss. Vi har tatt oss god tid og latt henne få utvikle seg i sitt tempo. Jeg er så takknemlig for at hun ikke måtte tvinges inn i barnehage som ettåring. Jeg tror ikke det hadde vært bra for henne i det hele tatt!

Begge mine har begynt ved 12 og 13 mnd alder. Jeg ønsket det virkelig ikke, men det var ingen annen mulighet slik som jeg hadde det da. Om det blir en nr 3 så vil jeg prøve å gå hjemme til i alle fall 1,5 års alder. Kunne ønske 2 år, men det blir nok vanskelig.

De yngste har det best med mamma og pappa :) Kommer fra en som selv startet i barnehage da hun var fem(!) måneder gammel :rolleyes:

Guttungen startet i barnehage da han var 18 måneder. Da var han veldig klar. Kommer til å få en jente nå som starter når hun er litt over 15 måneder. Tror og håper det blir bra.

Barnehage fra 1 år er bra tror jeg, men da med korte dager om man kan

Første barn begynte når hun var 12 mnd, det gikk fint, men syns det er for tidlig. Derfor har vi ikke planlagt bhg start for yngste enda. Han begynner enten når han er 1,5 år eller 2. Så får vi se hvordan det føles.

Jeg tror at akkurar som Juul sier, har det med kvaliteten på barnehagen.

Både mannen min og jeg begynte i barnehage da vi var babyer (dette var på åttitallet) og vi hadde begge gode opplevelser i våre respektive barnehager. Gode, trygge, omsorgsfulle voksne. Så det var bare fint for oss. Vi fikk gå i barnehagene våre til vi hadde fylt 7 (dette var før reform 97) og har begge masse fine minner fra barnehagene våre.

De som jobber i småbarnsavdelingen i barnehagen eldste går i, er koselige, trygge, omsorgsfulle, men også tydelige og forutsigbare. Vår eldste hadde det kjempefint i den avdelingen da hun begynte hele 20 mnd gammel (fikk ikke plass før fordi hun var født i desember...).

Derfor føles det greit å skulle sende lillesøster dit i august når hun er 13 mnd gammel. Hun er med og henter og leverer storesøster og er allerede blitt litt vant til barnehagen.

Hun får altså 10mnd med meg, så 15 uker med pappaen (sånn ble det fordi jeg fødte etter 1. juli), og deretter barnehage.

Sendte ungene i barnehage da de var 1,5 år gamle. Tilvenningen gikk veldig bra, og det gjør den for yngre barn også, men jeg tror ikke det er så bra på sikt selv om barnet trives i barnehagen.

Barn er ulike og har ulike behov, barn har ulike foreldre og da blir det ikke noe fasit. Jeg skal være hjemme med mini til etter at han blitt 2år, da blir det noen timer i uka i bhagen.

I starten og så lenge mor ammer har barnet det best med mor tenker jeg...

Back
Topp