Beskriv gjerne dagen i barseltiden

M-40327541

Flørter med forumet
Hvordan ser din dag ut? Hvor mye overlater du baby til feks. nest eller vippestol når barnet er våkent?

Finnes det en app som veileder en nybakt mor fra uke til uke?
 
Min baby liker hverken nest eller vippestol, så jeg går hovedsakelig med baby i bæresele. Går og mye trilletur for å få ho til å sove. Trenger mye støtte for å sove om dagen. Har kolikk, så mye gråt..
jeg får mange gode tips i appen preglife, også bruker jeg appen Nara baby for å holde kontroll på amming, flasking, bleier og søvn.
Når pappaen kommer hjem er det deilig å få litt avlastning.
Barseltid ble ikke som jeg hadde trodd, og jeg har ikke fått sett en eneste serie! Haha. Ho trenger så mye byssing pga uro og magevondt at jeg i dag har gått rundt med bæresele i 3 timer + en lang trilletur. God trim da, og får vasket mye klær
 
Dagene går stort sett slik: baby våkner, skifter bleie, spiser, raper, sovner/er litt våken på meg (og jeg synger litt el.) og sovner. Så repeteres det ganske mange ganger med ulik lengde på alle stegene. :hilarious: Er gjerne en veldig lang periode med mye amming på kvelden/natta.

Tar ikke tiden eller teller noe som helst nå. Gjorde det litt i starten med mating, da vi fikk beskjed om det av sykehuset, men helsesykepleier sa vi kunne slutte med det, så gjør ikke det mer. Husker sånn grovt sett hvor mange bleier det har vært av hvert slag per døgn. Tenker hvis det er bleier av begge slag jevnlig (vi fikk en oversikt på sykehuset over hva som er innafor), vektøkningen er bra, søvn ikke er for lang (mener å ha lest maks 5 timer på ammehjelpen) og baby gir beskjed når hen er sulten, så er det bra nok. Jeg blir stressa av å måtte notere alt mulig og tenker det er unødvendig hvis ikke helsestasjonen sier vi absolutt må, så har ikke noe app til sånt.:) Er det noen grunn til at dere tenker man bør notere?

Noen ganger må hen ha hjelp til å sovne, virker som om det går litt i faser. Bruker i så fall bæresele, legger meg ved siden av i senga vår og flytter over i egen seng etterpå, en av oss går rundt og bysser eller jeg ammer i søvn. Hen liker best å sovne på meg eller mannen, så det blir ofte sånn også. Jeg har sett masse serier mens jeg ammer og nesten ikke gått trilleturer, så veldig forskjellig hvordan det kan være. :hilarious: Vil tro det kommer til å endre seg litt i faser uansett.

Har ikke vippestol, hvordan synes du det fungerer?
 
I løpet av natten ammer hun gjerne 1 time i slengen, og så sover hun gjerne 2-3 timer i strekk før neste økt. Står opp når vi føler for det, som regel etter kl 09. Da slumrer vi gjerne fra kl 6-7. Står opp, steller baby og får vaska mitt eget ansikt.

Legger baby på babygymmen eller i newbornseat på tripp trappen mens jeg kjapper meg å fikse noe frokost, og ammer baby mens jeg spiser. Så har hun gjerne eb lengre lur i 12tida. Hun ligger på babygymmen et par ganger i løpet av dagen, både på rygg og mage. Da får jeg tid til å ev. rydde litt, klesvask, oppvask osv. Vi ammer ganske mye, så dagen er fylt av amming og en baby som helst sover på meg eller i bæresele/sjal. Vi pludrer og prater innimellom og så klart. Fra 18-tida kicker kveldsuroen inn, og vi ammer, og trasker rundt i bæresjal/sele. Varierer når vi legger oss, men hun sovner ofte for natta i 23-tida en eller annen gang.
 
Om natten våkner baby gjerne en eller flere ganger mellom midnatt og 4, så da blir det amming og bleieskift.
Mannen står opp kl 7 med henne, så jeg får sove litt til. Har utpumpet melk i kjøleskapet så han kan ta en mating.
Når han drar på jobb vekker han meg, baby sover som regel en liten stund så jeg kan stå opp og spise i fred.
Også er det fullt kjør når hun våkner, i flere timer :hilarious: Konstant amming og bleieskift. Hun sovner ofte på puppen, og blir ofte sinna når hun blir lagt ned i babynest eller seng, så er stuck med henne på meg mesteparten av dagen. Er såvidt jeg rekker å ta på meg bæresjal! Isted så la jeg henne i newborn setet på tripptrappstolen for å lage meg noe Fjordland, ble skriking da også :smiley-ashamed004
Hvis hun er våken og rolig ligger hun i babynest ved siden av meg på sofaen, mens jeg spiser, sjekker mobil/PC eller leser. Leser også litt for henne også, men hun er bare 3 uker gammel, så hun reagerer ikke så veldig mye på det, leker og vippestol ennå, men prøver for det.
Når mannen kommer hjem fra jobb er jeg endelig litt fri, han holder, underholder og skifter bleier på henne, så jeg trenger bare amme. Han er også den som lager middag her i huset, er ekstra digg å få ting servert nå, pluss hjelp med henne så jeg ikke spiser med en hånd mens jeg holder henne :joyful: Vi pleier å få lagt henne mellom 21 og 23, også repeat :p

Av apper har jeg Medela til å tracke forskjellig, først brukte jeg den til å tracke pumping, også litt bleier (men ga det opp ganske fort), og nå bruker jeg den til å ta tiden på amming. Skriver ned hvor lenge pluss beskriver bleiene i en notatbok med klokkeslett, for i ammetåke husker jeg ingenting :smiley-ashamed004 Også har jeg Babyverden (nyttig for å huske hvor mange dager gammel hun er, og få ny tekst hver dag) og Helseoversikt (nå Nørs :wtf:) som begge kan ha nyttige artikler, pluss Libero appen som mest brukes til å scanne koder i bleiepakkene. Kan godt hende jeg sletter disse etterhvert.

Syns egentlig barseltiden går overraskende bra, vi har klart å leve noenlunde normalt, har vært ute ganske ofte og baby har taklet det helt fint :happy:
 
Vi skaffet oss moonboon før fødsel, og den er virkelig gull! Mini sover i den på dagen, og sover minimum 1 gang per natt i 5 timer.

Hen ble forkjølet når han var 1 uke, og vegrer for amming. Etter det har han aldri klart å få ordentlig sugetak, og vi pumper og gir med flaske! Så her går dagene i soving, stimulering i babygym og lesing, sterilisering av flasker, pumpe, varme melk før hen skal spise!

På mange måter merker jeg at flaske er deilig, da hen ikke er så avhengig av meg. Jeg har godt med melk, og har alltid et lager i kjøleskap og fryser, så vi har stor frihet til å reise ut uten å måtte amme ute, og hen kan være alene med pappa over lengre tid hvis ønskelig/nødvendig, så jeg får god avlasting, noe som definitivt er deilig! Mannen er super til å avlaste med bleier/mating, så vi begge får alenetid og avslapping
 
Her våkner baby gjerne klokka 01 og 03-04 , vi bruker mellom 1 til 1,5 timer på amming og bleieskift ved hver amming, da baby ikke raper , men promper og det da alltid kommer bæsj. Og så våkner hun mellom 6-8, om hun våkner mellom 5 og 7 så tar mannen henne så jeg får sove litt til han drar litt etter 7.

Så er det amming og bleieskift og sofakos. Jeg ser helt utrolig mye film , da jeg trenger begge hender til å amme da jeg må holde brystet for at hun skal få grep. Ellers går det i klesvask da hun bæsjer 8-10 ganger i døgnet. og vi prøver å komme oss ut på en times trilletur i 12-tiden. Ellers prøver vi å være sosiale to dager i uken med andre med baby. Jeg lar henne ligge i armkroken til hun sover tungt før jeg legger henne i babynestet til hun protesterer så jeg får slappet litt av. Mannen tar henne ikke på natt så det er bare min jobb (annet enn at han står opp tidlig med henne om hun våkner tidlig) men tar bleiene ved amming på natt i helga .
 
Takk for mange svar. Ser at tilværelsen deres er ganske lik min egen,

Mitt døgn:

Står opp kl 5 og gir mme i tillegg til pumping. Da har barnets far tatt natten med mme mens jeg har pumpet. Mating skjer 2 ganger før kl 6 på morgenen. Jeg legger meg som regel rundt midnatt, Forsøkte å pumpe og gi mme selv tidligere, men det gikk rett og slett ikke. Babyen er en knirkebaby og sover lite på natten. Det er ganske utmattende forfi lydene er høye.

Etter mme er babyen våken i et par timer og vi legger inn morgenstell ( bleieskift, bad hvis det er på tide og salver) og vippestol eller babygym. Babymå bysses etter dette eller ligge på brystet før jeg avlastes av et nest så kommer jeg meg i dusjen og fårspist en lynrask frokost samt tatt all oppvask, sterilisert flasker, kokt vann til termos og til kjøleskap.

Så er det ny runde mme og pumping. Matøktene tar en times tid pga. pumping. Er babyen urolig rekker jeg ikke pumping, og jeg får tette kanaler

Så er det håp om en kjapp tur ut evt klesvask. Trilleturer er litt mye prosjekt, men vi får det til. Kan aldri gå mer enn 30 min før uroen kommer.

En del uro og skrik gjør dagene litt uforutdigbare,

Barnets far kommer hjem kl 3 eller 4. Han handler og lager mat. Han vasker badet hver dag, så og si. så jeg har barmet fra jeg står opp til midnatt. Mannen legger seg kl 21.

Vippestol fungerer bra.
 
Jenta på 2 våkner kl 6 ish, pappan står opp med henne og jeg får sovet mer sammen med lillebror (to måneder nå) til ca 7. Bleieskift, frokost, pappan leverer som regel 2-åringen i barnehagen før jobb mens jeg mater baby. Så sover baby enten i fanget eller i vippestolen mesteparten av formiddagen, med noen oppvåkninger (vi prater, han ligger litt på babygym eller og får lufte rumpa på stellebordet en god stund). Når han ligger for seg selv rydder jeg, setter på klesvask, ser Netflix eller sover litt. Så er det mer pupp, soving på fang eller vippestol (noen ganger i sjal dersom han ikke sovner på fang eller i stolen) og soving til utpå ettermiddagen der han som regel sliter litt med å finne roen, fra 17-20 som regel. Bruker som regel sjal på ettermiddagen, og ofte går jeg ut en tur med han i sjal siden han ikke liker vogn... Pappan og toåringen er hjemme, så passer fint at han er våken sånn sett. Så er det stelling og legging kl 19 og begge to er som regel sovnet innen 20-21 på kvelden. Begge sover for det meste gjennom natta. Mater baby når jeg legger meg rundt 11-12 på natta og så rundt kl 4. Da tar jeg ofte et bleieskift og. :)
 
Hvordan dagen er endres egentlig hele tiden her nå. Noen dager sover mini i 1,5 timer om gangen gjennom hele døgnet, mens det plutselig også kan gå i overkant av 6 timer. Det er null rytme. Dagene går i søvn, bleieskift, amming og litt leking, pludring og ligge på magen og trene nakken. Så starter vi på’n igjen :hilarious: varierer også veldig hva som skal til for å sovne, noen ganger kan jeg bare legge hen ned og gå. Andre ganger må vi bysse, synge, amme i søvn eller gå tur med vogna. Bæresele er ikke en slager her så langt. Det er generelt vanskeligere å finne roen på ettermiddag/kveld enn på natta og formiddagen.
 
6 timer ?!? Kan telle på 1 hånd hvor mange ganger hen har sovet 3 timer sammenhengende ! Til gjengjeld sovner han gjerne kl 8 på kvelden, og våkner igjen kl 5 på morgenen, så får jo mye nattesøvn.

Hen er 11 uker til søndag, og begynner virkelig å bli våken, prater mye, mere våkentid. Som har sine nye utfordringer når en starter å merke at en har tatt vare på en liten en 24/7 i snart 3 mnd uten familie til avkasting over hodet, og livsnødvendig operasjon for 2 uker siden
 
6 timer er som sagt ikke normalen, men det har skjedd. På samme måte som det har skjedd at det ikke er mer enn 1,5 timer om gangen på flere døgn. Vil si at 3-4 timer er det mest normale på de lengre soveøktene (er vanligvis to sånne på et døgn fremdeles). Resten er vanligvis kortere. Mini sovner heller ikke til en fast tid, så de lengre søvnperiodene kan like gjerne være på dagen, som på kveld/natt. Så er overhode ikke noe rytme her enda og jeg må også prøve å sove når det er mulig. Kan ikke legge meg til samme tid hver dag. Er også vanskelig å komme seg ut til faste avtaler enn så lenge.

@T-40401679 mini her er forøvrig litt eldre enn din. Edit: ammehjernen er ikke helt med, din er litt eldre ja.
 
Last edited:
Back
Topp