Besettelser

Sukkertopp

Forumet er livet
VIP
Blir barna deres helt besatt av en leke en periode, for så å miste interessen totalt litt senere?

Her har vi hatt våre uker med duplo, noen uker med bankebrett, en kort stund med trekkedyr osv. Puslespill var helt ekstremt, de ukene ville han pusle mange timer om dagen. Da jeg kjøpte bokstavpuslespill til ham lærte han alle bokstavene på to dager. Så plutselig var puslespill helt passé, og nå er det flere uker siden han gadd å pusle sist. Han har puslespill i flere forskjellige vanskelighetsgrader, også noen som er utfordrende, så det er ikke det som er problemet. Akkurat nå lekes det med bondegården. Han bygger gjerder og leker med dyrene lenge om gangen.

Høres dette normalt ut? Eller er deres barn mer jevne i hva de interesserer seg for? Synes det snur så veldig plutselig, nesten så jeg har problemer med å henge med.

her er det sånn med tv serier [;)]

June pusler, pusler og pusler..
Har sikkert 10 forskjellige pusle spill.. Har og alfabet puslespillet. Der kan hun peke ut bokstaven M for mamma og P for pappa..[;)]
Så det er nesten kun det hun leker med, pluss litt tegning og lesing av bøker.

Her er det bil, bil, bil, bil for alle penga [:D] Det har det vært i flere måneder!
Noen ganger kan han leke med noe annet, men som regel blir bilene blandet inn i alle andre leker også... Biler på puslespill, biler i bøkene, biler i bøtta og biler på spaden osv osv [:D]
I barnehagen vet jeg han leker mest med biler og togbaner [:D]

Her er det biler for alle penga også! Er stort interessert i å kjøre rundt med bilen sin.

så du nevnte noe om bokstav pusslespill. Hva slag type var det? jeg kjøpte he men fikk kun tak i tall og bokstav pusslespill beregnet for 4 år +.[:o]

hadde ønsket noe veldig enkelt,med rene bokstaver og tall uten pluss og minus flere av samme bokstav og tall,bare rot.

ORIGINAL: mammatilstorm

så du nevnte noe om bokstav pusslespill. Hva slag type var det? jeg kjøpte he men fikk kun tak i tall og bokstav pusslespill beregnet for 4 år +.[:o]

hadde ønsket noe veldig enkelt,med rene bokstaver og tall uten pluss og minus flere av samme bokstav og tall,bare rot.
Det vi har er kjøpt på brio-leker, eller hva nå butikken heter. Det er et trepuslespill, med 29 brikker. Blokkbokstaver. Jeg har sånn halveis sluttet å se på aldersgrensene på lekene, men det er nesten som et babypuslespill, der hver brikke har et hull i brettet. Eneste forskjellen er at det ikke er knotter på bokstavene.

Under brikkene er det bilde av et ord som begynner med den bokstaven. Jeg synes de har valgt veldig pussige ord, men det er kanskje ikke så viktig. F.eks. er det en eikenøtt bak E. Før Felix husket at bokstaven heter E, så fant han brikken og sa "her er nøtten sin bokstav". Tror ikke det er rette typen bilder for å lære lydene...

Jeg vil ikke si hun er besatt av noe spesielt.. men hun har begynt å interessere seg for dokker i det siste, kaller dem for "mimmi" av en eller annen grunn. Hun liker også å tre på seg vesker (har et par stk.) og ta på seg en liten ryggsekk hun har og "gå tur" med dokkevogna inne i leiligheten. Da smiler hun stort og sier "hadet!" før hun kommer tilbake og går samme runden flere ganger.

Ellers liker hun sånne enkle puslespill, bøker, en slags lekesparegris som hun putter plastikkpenger på (med stor presisjon[:)]), m.m. Det viktigste er uansett at vi er i nærheten og ser hva hun driver med[:)]

ORIGINAL: mammatilstorm

June har 2-3 pusle spill med 4 + og de pusler hun uten problem. Et med alfabet og to med tall..

Her er June sin besettelse:

Her er det bil, traktor og tog som gjelder [:)] og dvd: kometkameratene og drømmehagen er de store hitene for tiden.. Puslespill og duplo og sånt har ikke slått heeelt an enda, tror rett og slett ikke han klarer å holde seg lenge nok i ro til å holde på med sånt? [8|]

*Isabell og June*: Så nydelige bilder av søte June.

Akkurat slik var Felix med puslespillene sine også, helt oppslukt. Greide vanskeligere og vanskeligere puslespill, men så plutselig en dag var det ikke moro mer.[8|]

Back
Topp