BeSafe VS Maxi Cosi

Side

Glad i forumet
VIP
Hvilket av setene er best? Jeg har null peiling:p og ingen erfaring med noen av de siden jeg hadde Acto Graco sist...

Maxi Cosi har kommet best ut i test flere ganger.
Vi har det etter storebror og var veldig fornøyd med det :-)

Begge er vell gode seter. Jeg selv er ikke så begeitra for besafe. Synes det er så store og tungvine.. Jeg har derfor valgt Maxi Cosi. Men det er vell Cybex som er best i test når det gjelder KUN sikkerhet.

maxi cosi er jo hvert fall veldig lett !!! ble positivt overrasket over hvor lett det var :)

Her blir det maxi cosi, uten tvil:)

Jeg har kjøpt maxi cosi, ulempen med det er at man får jo ikke brukt det sete så veldig lenge, før man må bytte. Jeg kjøpte brukt. Og hadde jeg visst det før så hadde jeg nok kjøpt et som kunne brukes fra 0-4 år. Får mer for pengene da.

Jeg har kjøpt maxi cosi, ulempen med det er at man får jo ikke brukt det sete så veldig lenge, før man må bytte. Jeg kjøpte brukt. Og hadde jeg visst det før så hadde jeg nok kjøpt et som kunne brukes fra 0-4 år. Får mer for pengene da.
Det er vell ingen seter som er anbefalt fra 0-4år? Eneste jeg vet er at du KAN bruke dem fra 0-18, men det anbefales ikke føre 9kg (rundt 9 mnd). Selv bytta jeg når han var 6 mnd, men det var fordi han var fryktelig lang. Baby setene går som regel fra 0-13 kg. Noen går også kun til 11. Noen har disse til de er langt over året mens andre (som meg) har dem litt kortere ;)

Jeg har kjøpt maxi cosi cabriofix nå. Så lett og nett :) Hadde acta graco sist, og sleit å drasset sånn på den klossen!

Jeg har Maxi Cosi med isofix base og var kjempefornøyd med den til storebror. Er jo helt supert å ha en bilstol man lett kan ta ut av bilen og bære med seg det første året.

Vi valgte Maxi Cosi,fordi vi så at det var et av de beste setene på en av disse testsidene. Der var det Maxi Cosi og Britax som kom best ut tror jeg. Og siden søstera hans hadde Maxi Cosi,så var valget enklere når vi visste hvor fornøyde de var. Pluss at vi fikk et ganske godt tilbud på det.

Vi har Maxi Cosi fra forrige gang, men fikk låne et besafe sete når vi var på besøk et annet sted i landet. Jeg likte absolutt besafe bedre, følte ungen satt stødigere i det.
Det jeg fant ut etterhvert er at det har veldig mye å si hvilken bil man har. Grunnen til at jeg ikke var så fornøyd med maxi cosi setet vårt, var at babyen ofte falt forover med hodet når hun sovnet, og årsaken til dette er rett og slett hellinga på baksetet, og derimot ikke bilstolen.
Så mitt tips, dra i butikken og prøv begge setene i bilen, så ser du:)

Det er vell ingen seter som er anbefalt fra 0-4år? Eneste jeg vet er at du KAN bruke dem fra 0-18, men det anbefales ikke føre 9kg (rundt 9 mnd). Selv bytta jeg når han var 6 mnd, men det var fordi han var fryktelig lang. Baby setene går som regel fra 0-13 kg. Noen går også kun til 11. Noen har disse til de er langt over året mens andre (som meg) har dem litt kortere ;)

Joda besafe har flere slike seter, som kan brukes fra 0-4 år og fra 0-18 kg, som kan brukes begge veier.

F.eks. http://www.torshovbil.no/sider/vare?varenr=272010446

Joda besafe har flere slike seter, som kan brukes fra 0-4 år og fra 0-18 kg, som kan brukes begge veier.

F.eks. http://www.torshovbil.no/sider/vare?varenr=272010446

Beklager men dette sete er ikke trygt nok for en nyfødt! Guttungen bytta til dette rund 9-10 mnd alderen, og det var nesten sånn at jeg bytta tilbake fordi han såg så liten å ukomfertabel ut.. Er nok mye tryggere med 0-13kg i begynnelsen, og sikkerhet er ikke noe man trenger spare på mener nå jeg!

Sikkerhetsmessig er det liten forskjell på Maxi cosi og besafe izi go (husker ikke resultat for izi sleep) vi valgte besafe izi go, fordi den har kommet godt ut i test, er lett å bære og vi fikk et knallgodt tilbud. Vi hadde izi sleep sist, men da hadde vi ikke behov for å ta den inn og ut av bilen, derfor gjorde det ingenting at vekten var høy.

Disse kombinertsetene fra 0-18 kg anbefales ikke brukt fra nyfødt, selv om de er godkjente for det. Du ville blitt sjokkert over hva som er godkjent innimellom... godkjent er dessverre ikke ensbetydende med sikkert, og det beste eksempelet er vel det oppblåsbare bilsetet som ble testet i fjor. Godkjent for bruk i Norge, men det fikk 7 av 100 poeng i testen.. derfor anbefales det å kjøpe bilstol som er tilpasset vektgruppen og som er produsert av et anerkjent merke. :)

Så kan jeg slenge på at de setene som er godjent fra 0 kg, er ofte tenkt til babyer med spesielle behov. Noen trenger større plass pga pute/skinne mellom beina når de har sånn hofte ting som jeg ikke husker hva heter...

Vi har som sagt Maxi Cosi, og guttungen brukte det til han var rundet året.
Det er lett å ta med seg, og passer på mange vogner.
Men prøv i butikk.

Sikkerheten syns jeg ikke en skal spare penger på!!! Det er våres aller kjæreste det er snakk om!
Jeg ville aldri kjøpt en brukt bilstor, så lenge jeg ikke kjenner de som har brukt det før. Har stolen vært med i en kræsj, skal det kastes. Og det er ikke alle folk som er ærlige for de vil tjene en slant.

Husk også at barn bør sitte bakover til de er 4 år!!! Ser alt for mange som slurver med sikkerheten, og jeg blir bare trist når jeg ser det.

Husk også at barn bør sitte bakover til de er 4 år!!! Ser alt for mange som slurver med sikkerheten, og jeg blir bare trist når jeg ser det.

Mannen har så lyst å snu guttungen! (21mnd) Men jeg brå nekter. Men jeg ser jo hva han mener. Han er snart 1m lang og sitter og krøller beina. Men som jeg sier til han, heller noen knekte ben enn en knekt nakke OG i tilegg risikere livet hans. Men jeg forstår at noen må snu. Selv kan det jo hende vi må snu føre. Men håper ikke det blir føre 3 år..

Back
Topp