Besafe Izi Plus

Men hvilke seter har vi egentlig å velge imellom? Føler vi kun hører om besafe og cybex seter

Sent from my iPhone using BV Forum

iZi Plus er bakovervendt opp til 25 kg og gir bedre plass til barna enn iZi Combi/Kid. I tillegg har iZi Plus klart den strenge Plus testen. Plus testen er verdens strengeste når det gjelder krav til belastning på barnets nakke ved frontkollisjon. Meningen er at seter som går gjennom denne testen skal sørge for at barnet kommer fra en frontkollisjon uten alvorlige skader. iZi Combi kan aldri få Plus-godkjenningen da setet må ha de samme gode resultatene på alle bruksområder, og et sete som blir testet i fremovervendt posisjon vil alltid gi for høye belastninger på barnets nakke. Det betyr dog ikke at setet gir dårlig sikkerhet montert bakovervendt :)
Takk for svar :)

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Men hvilke seter har vi egentlig å velge imellom? Føler vi kun hører om besafe og cybex seter

Her er en liste jeg har satt sammen over bakovervendte barneseter på markedet fra anerkjente produsenter:

Akta Graco Belogic - bakovervendt til 25 kg - Plus godkjent
Akta Graco Dulogic II bakovervendt m/isofix til 18 kg, bakovervendt m/bilens
2pkt eller 3 pkt belte opp til 18 kg - Plus godkjent
Axkid Minikid - bakovervendt til 25 kg - Plus godkjent
Britax Hi-Way II - bakovervendt til 25 kg - Plus godkjent
Britax Max-Way - bakovervendt til 25 kg - Plus godkjent
Britax Max-Fix - bakovervendt m/isofix til 18 kg
HTS BeSafe iZi Plus - bakovervendt til 25 kg - Plus godkjent
HTS BeSafe iZi Kid X3 - bakovervendt til 18 kg - Plus godkjent
HTS BeSafe iZi Kid X3 ISOfix - bakovervendt m/isofix til 18 kg - Plus godkjent
Klippan Kiss 2, - bakovervendt m/isofix til 18 kg, bakovervendt m/bilens 2pkt eller 3 pkt belte opp til 18 kg
MaxiCosi Mobi - bakovervendt til 25 kg
Recaro Polaric - bakovervendt m/isofix til 18 kg

Kombiseter:
Akta Graco Cosmic Comfort S - bakovervendt til 25 kg
Axkid Kidzone - bakovervendt til 25 kg
Axkid Kidzofix - bakovervendt til 18 kg m/isofix og bakovervendt til 25 kg beltemontert. Obs. seter produsert fra juni 2013 - tom. oktober 2013 har feil på isofixfestene og skal ikke brukes med isofix. Les mer om denne saken her: http://www.sikringavbarnibil.no/alvorlig-feil/
Bimbofix Fair - bakovervendt m/isofix til 18 kg
Brio Zento - bakovervendt til 25 kg
Britax Dualfix - bakovervendt til 18 kg m/isofix
Britax Multitech - bakovervendt til 25 kg
Britax Two Way Elite - bakovervendt til 25 kg
Cybex Sirona - bakovervendt m/isofix til 18 kg
HTS BeSafe iZi Combi - bakovervendt til 18 kg
HTS BeSafe iZi Combi ISOfix - bakovervendt m/isofix til 18 kg
Klippan Triofix - bakovervendt m/isofix til 18 kg, bakovervendt beltemontert til 18 kg
Klippan Recline - bakovervendt m/isofix til 18 kg, bakovervendt beltemontert til 18 kg
Volvo Multi-Way - bakovervendt til 25 kg- Dette er samme sete som Britax Multitech.

Det er greit å være obs på at det finnes en del mindre kjente produsenter som markedsfører noen av sine seter som bakovervendte. Ser man litt mer nøye på setene er fler av disse setene kun godkjent bakovervendt til 13 kg og etter dette må barnet vendes fremover. Det er seter man bør styre unna.

Her er en liste jeg har satt sammen over bakovervendte barneseter på markedet fra anerkjente produsenter:

Akta Graco Belogic - bakovervendt til 25 kg - Plus godkjent
Akta Graco Dulogic II bakovervendt m/isofix til 18 kg, bakovervendt m/bilens
2pkt eller 3 pkt belte opp til 18 kg - Plus godkjent
Axkid Minikid - bakovervendt til 25 kg - Plus godkjent
Britax Hi-Way II - bakovervendt til 25 kg - Plus godkjent
Britax Max-Way - bakovervendt til 25 kg - Plus godkjent
Britax Max-Fix - bakovervendt m/isofix til 18 kg
HTS BeSafe iZi Plus - bakovervendt til 25 kg - Plus godkjent
HTS BeSafe iZi Kid X3 - bakovervendt til 18 kg - Plus godkjent
HTS BeSafe iZi Kid X3 ISOfix - bakovervendt m/isofix til 18 kg - Plus godkjent
Klippan Kiss 2, - bakovervendt m/isofix til 18 kg, bakovervendt m/bilens 2pkt eller 3 pkt belte opp til 18 kg
MaxiCosi Mobi - bakovervendt til 25 kg
Recaro Polaric - bakovervendt m/isofix til 18 kg

Kombiseter:
Akta Graco Cosmic Comfort S - bakovervendt til 25 kg
Axkid Kidzone - bakovervendt til 25 kg
Axkid Kidzofix - bakovervendt til 18 kg m/isofix og bakovervendt til 25 kg beltemontert. Obs. seter produsert fra juni 2013 - tom. oktober 2013 har feil på isofixfestene og skal ikke brukes med isofix. Les mer om denne saken her: http://www.sikringavbarnibil.no/alvorlig-feil/
Bimbofix Fair - bakovervendt m/isofix til 18 kg
Brio Zento - bakovervendt til 25 kg
Britax Dualfix - bakovervendt til 18 kg m/isofix
Britax Multitech - bakovervendt til 25 kg
Britax Two Way Elite - bakovervendt til 25 kg
Cybex Sirona - bakovervendt m/isofix til 18 kg
HTS BeSafe iZi Combi - bakovervendt til 18 kg
HTS BeSafe iZi Combi ISOfix - bakovervendt m/isofix til 18 kg
Klippan Triofix - bakovervendt m/isofix til 18 kg, bakovervendt beltemontert til 18 kg
Klippan Recline - bakovervendt m/isofix til 18 kg, bakovervendt beltemontert til 18 kg
Volvo Multi-Way - bakovervendt til 25 kg- Dette er samme sete som Britax Multitech.

Det er greit å være obs på at det finnes en del mindre kjente produsenter som markedsfører noen av sine seter som bakovervendte. Ser man litt mer nøye på setene er fler av disse setene kun godkjent bakovervendt til 13 kg og etter dette må barnet vendes fremover. Det er seter man bør styre unna.
Tasen takk. Er jo et hav av seter ser jeg:)

Ja, det finnes ganske mange valg, heldigvis for det gjør det mulig for de aller aller fleste å finne et sete som passer uansett størrelse på bilen man kjører. Dersom man går for et kombisete er det greit å vite at det anbefales brukt bakovervendt, når barnet har vokst ut av de største setene bakovervendt er det tid for å gå over til en ren beltestol.

Men jeg tenker jo... Rene bakovervendte barneseter. En vet jo aldri om en greier å holde barnet bakovervendt så lenge.
Derfor tenker jeg at kombisetet er best

Men jeg tenker jo... Rene bakovervendte barneseter. En vet jo aldri om en greier å holde barnet bakovervendt så lenge.
Derfor tenker jeg at kombisetet er best

Det er viktig at vi som foreldre er krystallklare og konskevente på at her er det vi som bestemmer hva som er tryggest for barna. Om barnet vil gå over Europaveien alene eller sykle rundt på et byggefelt uten hjelm så er det vår oppgave å ta valget som er best for barna. Barna har ikke forutsetning for å ta ansvar for egen sikkerhet. De fleste vil oppleve at barna er kranglete i bil i perioder, og det er uavhengig av hvilken vei man sitter i bilen :) Selvsagt kan man være uheldig å støte på problemer, men det kan nesten bli som et selvoppfyllende profeti hvis man i utgangspunktet er litt skeptisk til at det lar seg gjøre.

For de aller fleste går det helt fint så sant de har fått god hjelp og veiledning omkring bilsikring.

Det er viktig at vi som foreldre er krystallklare og konskevente på at her er det vi som bestemmer hva som er tryggest for barna. Om barnet vil gå over Europaveien alene eller sykle rundt på et byggefelt uten hjelm så er det vår oppgave å ta valget som er best for barna. Barna har ikke forutsetning for å ta ansvar for egen sikkerhet. De fleste vil oppleve at barna er kranglete i bil i perioder, og det er uavhengig av hvilken vei man sitter i bilen :) Selvsagt kan man være uheldig å støte på problemer, men det kan nesten bli som et selvoppfyllende profeti hvis man i utgangspunktet er litt skeptisk til at det lar seg gjøre.

For de aller fleste går det helt fint så sant de har fått god hjelp og veiledning omkring bilsikring.
;) mener jeg og du har hatt en diskusjon om dette temaet før. I 2008;) kan det stemme? Er helt for P ha barnet bakovervendt. Men oppkast. Hyling og kravliste unge. Gjør ikke bakovervendt setet noe tryggere.

;) mener jeg og du har hatt en diskusjon om dette temaet før. I 2008;) kan det stemme? Er helt for P ha barnet bakovervendt. Men oppkast. Hyling og kravliste unge. Gjør ikke bakovervendt setet noe tryggere.

Ser ikke hva jeg skrev ista:P
Krakilsk unge skulle det stå;)
Det er livsfarlig å kjøre bil med ukonsentrerte foreldre. Og heller

Dritt app!
Skjønner at du brenner for bakovervendt så lenge som mulig. Men det går ikke forran alt.
Derfor mener jeg det må være lurere å investere i kombi

Det kan være, eller det kan ha vært Sicily :)

Jeg brenner for saken på vegne av barna. Og det er jeg heldigvis ikke alene om. Med den nye I-Size normen, som sakte men sikkert blir innført fra og med i år, blir det påbudt å ha barna bakovervendt til de er 15 mnd gamle uavhengig av vekt og lengde. Dette vil gjelde i alle europeiske land, og ekspertene mener det bare er et tidsspørsmål før grensen igjen blir hevet. Dette fordi man vil se en stor reduksjonen av antall hardt skadde og drepte barn som passasjerer i bil. I snitt dør to små barn som passasjerer i bil i Europa hver eneste dag.

Oppkast er forferdelig, det har jeg ingen problemer med å forstå, men utfallet kan bli så mye verre dersom man frontkolliderer. En annen ting er at man ikke kan vite på forhånd om barnet blir bilsykt, det rammer noen få prosent. Og ut i fra debatter på internett kan tallet på antall mennesker som lider av bilsyke virke uforholdmessig høyt. Det føler jeg det er viktig å påpeke dette, ikke spesielt for din del men for de mange som bekymrer seg for at nettopp dette skal være et problem :)

Det som er viktig er at man ikke lar seg friste til å snu kombisetet med mindre man er helt tvunget til det.

Back
Topp