BeSafe Izi Kid X3 Isofix bilsete - erfaringer?

BabyCala

Elsker forumet
Vi har begynt å se etter nytt bilsete til lillegutt som for et par uker siden rundet 9 kg og 68 cm. Han sitter i dag i Maxi Cosi Cabriofix.
Vi har vel egentlig peilet oss inn mot Besafe Izi Kid X3 Isofix - forgjengerene har gjort det veldig godt i test og setet har Isofix.
Noen som kjenner til dette bilsetet og hvordan det er med lengden på barnet i den? Kort/lang i ryggen, sittedelen osv?

Setet skal monteres i en 2007 Skoda Octavia stasjonsvogn - noen her som har det i en slik bil?

Her er link til setet hos produsenten:
> http://www.hts.no/no/products/izikid_isofix.php

Ingen grunn til å bytte bare fordi han har bikket 9 kg. Babysetet går til 13 kg og så lenge han er under høydegrensen, er det bare å fortsette med det. Når dere først skal bytte sete, ville jeg valgt et som går til 25 kg bakovervendt, ellers risikerer dere å enten måtte kjøpe 2 seter i klasse 2, eller at dere må bytte til beltestol før dere hadde tenkt.. [;)]

ORIGINAL: Sicily

Ingen grunn til å bytte bare fordi han har bikket 9 kg. Babysetet går til 13 kg og så lenge han er under høydegrensen, er det bare å fortsette med det. Når dere først skal bytte sete, ville jeg valgt et som går til 25 kg bakovervendt, ellers risikerer dere å enten måtte kjøpe 2 seter i klasse 2, eller at dere må bytte til beltestol før dere hadde tenkt.. [;)]

Er forsåvidt enig i dette...vi har en stooor gutt, nå er han 2 år, men 15 kg og vi har det setet du vurderer, men KID er bare godkjent bakovervendt, vi har KOMBI-setet [;)] Angrer litt på at vi ikke kjøpte et sete som går til 25kg [;)]

Men uansett, alt i alt er vi kjempefornøyde med setet, helmaks [:D][:D]

Vi har det setet og er kjempefornøyde.
Snuppa er bare 10 mnd, og vi valgte og kjøpe et trygt setet til henne nå og heller kjøpe et annet til henne senere hvis vi får en til.

Hun sitter veldig godt i det setet, og hun er 71 cm lang nå.
masse å gå på når det kommer til lengden på rygg og sele/nakke-innstilling [:)]

edit; det er visst combi vi har

Takker for svarene så langt! Grunnen til at vi ser på Kid og ikke Combi er at Kid har gjort det så bra i test - jeg har ikke sett noen test med Combi?
Vi synes det er viktig med Isofix siden det skal være enda littegrann bedre sikkerhet ved sidekollisjoner. Det er viktigere for oss enn å ha et sete som varer lenger (opp til 25 kg).

ORIGINAL: BabyCala

Takker for svarene så langt! Grunnen til at vi ser på Kid og ikke Combi er at Kid har gjort det så bra i test - jeg har ikke sett noen test med Combi?
Vi synes det er viktig med Isofix siden det skal være enda littegrann bedre sikkerhet ved sidekollisjoner. Det er viktigere for oss enn å ha et sete som varer lenger (opp til 25 kg).

Vi droppet IsoFix pga vi ville ha ungen lengst mulig bakovervendt. Det er sikrere enn den lille forskjellen i sidekollisjon. [;)] Seter uten IsoFix er jo ikke usikre i sidekollisjon.

ORIGINAL: *Kickie*

Jeg snakket med kundeservice på hts om dette. Damen jeg snakket med der sa at Kid og Combi er NØYAKTIG det samme settet, bortsett fra at Combi også kan settes fremovervendt.

I og med at INGEN kombiseter (da bir de enda farligere enn rent fremovervendte seter) bør brukes fremover, er det jo ingen vits å kjøpe combi pga det kan snus fremover. Da kjper man det av andre grunner.

I og med at INGEN kombiseter (da bir de enda farligere enn rent fremovervendte seter) bør brukes fremover, er det jo ingen vits å kjøpe combi pga det kan snus fremover. Da kjper man det av andre grunner.

Hvorfor lager man da kombiseter i det hele tatt.. de er vel som regel dyrere også?
Ser at Combi setet også kommer med Isofix. Jeg mener å ha hørt at kombiseter kan tippe fremover når de står fremovervendt eller husker jeg feil? Var det derfor de er dårlige fremovervendt?
Jeg kan ikke se noen grunn til å droppe Isofix på disse setene da setet som er uten Isofix faktisk også bare går til 18 kg (iflg. produsentens nettside).

Er det noen her som vet prisen på Kid eller Combi setene i Sverige?

Hvorfor lager man da kombiseter i det hele tatt.. de er vel som regel dyrere også?
Ser at Combi setet også kommer med Isofix. Jeg mener å ha hørt at kombiseter kan tippe fremover når de står fremovervendt eller husker jeg feil? Var det derfor de er dårlige fremovervendt?
Jeg kan ikke se noen grunn til å droppe Isofix på disse setene da setet som er uten Isofix faktisk også bare går til 18 kg (iflg. produsentens nettside).

Er det noen her som vet prisen på Kid eller Combi setene i Sverige?

Nei, de er ikke nødvendigvis dyrere. Hvorfor lages de? Som med alt annet, for å tilfredsstile et marked. For å selge. Selges mye til barn som er farlig her i verden og som burde vært forbudt. Jeg skjønte ikke helt hva du mente med den siste setningen jeg har uthevet. Jeg mente at vi valgte heller et sete som går til 25 kg enn et med IsoFix som bare går til 18. Et sete uten IsoFix er ikke nødvendigvis usikkert eller lite sikkert i sidekollisjon bare fordi IsoFix er sikrere. For min del er det vktigere å ha ungen bakover lengre.

Her kan du lese mer: www.sikringavbarnibil.blogspot.com

Jeg skjønte ikke helt hva du mente med den siste setningen jeg har uthevet. Jeg mente at vi valgte heller et sete som går til 25 kg enn et med IsoFix som bare går til 18. Et sete uten IsoFix er ikke nødvendigvis usikkert eller lite sikkert i sidekollisjon bare fordi IsoFix er sikrere. For min del er det vktigere å ha ungen bakover lengre.

Det jeg mente var at BeSafe setene tilbys både MED og UTEN IsoFix - men samme hvem av dem men velger så går begge bare opp til 18 kg (og ikke opp til 25 kg på den uten IsoFix).

Ingen grunn til å bytte bare fordi han har bikket 9 kg. Babysetet går til 13 kg og så lenge han er under høydegrensen, er det bare å fortsette med det.

Hvor finner jeg høydegrensen til Maxi-Cosi Cabrio Fix? Jeg lette gjennom manualen nå og kunne ikke finne det der.. noen som vet? [:)]

ORIGINAL: Mocco

Ingen grunn til å bytte bare fordi han har bikket 9 kg. Babysetet går til 13 kg og så lenge han er under høydegrensen, er det bare å fortsette med det.

Hvor finner jeg høydegrensen til Maxi-Cosi Cabrio Fix? Jeg lette gjennom manualen nå og kunne ikke finne det der.. noen som vet? [:)]

du måler lett med skuldrene,vist selene går under skulder partiet hans er det for lite, de skal være litt høyere opp eller gå rett over.. var hvertfall det vi fikk beskjed om,og har hørt flere si det[:)]

Stemmer ikke. På babysetet er det viktigst at ørene ikke når over kanten. Det med selene er viktig på de neste setene  tillegg til at rene ikke skal nå over kanten. Og det har jeg sjekket med TT etter en diskusjon på bv. [;)]

Jeg skjønte ikke helt hva du mente med den siste setningen jeg har uthevet. Jeg mente at vi valgte heller et sete som går til 25 kg enn et med IsoFix som bare går til 18. Et sete uten IsoFix er ikke nødvendigvis usikkert eller lite sikkert i sidekollisjon bare fordi IsoFix er sikrere. For min del er det vktigere å ha ungen bakover lengre.

Det jeg mente var at BeSafe setene tilbys både MED og UTEN IsoFix - men samme hvem av dem men velger så går begge bare opp til 18 kg (og ikke opp til 25 kg på den uten IsoFix).

Det er sant. Anbefaler som regel ikke BeSafe i det hele tatt, for det er ikke spesielt gode seter utenom sikkerheten. Jeg syns setet bør være godt på de fleste områder, ikke bare ett. [;)] Selv om sikkerhet så klart er viktigst. 

Betalte 2800 kr for combi i Sverige[:)]

Det er sant. Anbefaler som regel ikke BeSafe i det hele tatt, for det er ikke spesielt gode seter utenom sikkerheten. Jeg syns setet bør være godt på de fleste områder, ikke bare ett. [;)] Selv om sikkerhet så klart er viktigst. 

Hvorfor synes du ikke det er noen gode seter utenom sikkerheten?
Hvilket sete ville DU anbefalt da?

Når det gjelder Besafe x3-setet så er izikid og combi nøykatig samme setet bare at på izikid så er det festet for å få festet belte i når setet skal stå fremovervendt plombert. Var å sjekket med forhandler her om dagen. Combi-setet er derfor ikke et mindre sikkert setet når det eventuelt en gang når barnet blir stort nok må sitte framovervendt. Vi kommer til å kjøpe x3 combi med isofix.

Fordi de tar enormt med plass, de uten IsoFix er kompliserte å montere i forhold til konkurrentene, de går bare til 18 kg, er kjent for å stå for bratt og være vanskelig å plassere i større grad enn andre seter i samme klasse. Ville anbefalt seter som går til 25 kg bakovervendt. Selv om ungen kan bruke dem lengre, tar de mindre plass enn BeSafe. Britax sine er sikre, Acta Graco Cosmic Comfort S, Maxi Cosi Mobi, Brio Zento. Uansett, er det veldig viktig å prøve seter i bilen før man kjøper, for det er stor forskjell på hvordan seter fungerer i ulike biler.

Vet man ikke skal stole blindt på tester men brio Zento er jeg skeptisk til..og i alle butikker jeg har kikka på stoler sier de at maxi cosi kun er gode på de minste setene... vet ikke jeg asså
http://forbrukerportalen.no/produkter/10590/

Fordi de tar enormt med plass, de uten IsoFix er kompliserte å montere i forhold til konkurrentene, de går bare til 18 kg, er kjent for å stå for bratt og være vanskelig å plassere i større grad enn andre seter i samme klasse. Ville anbefalt seter som går til 25 kg bakovervendt. Selv om ungen kan bruke dem lengre, tar de mindre plass enn BeSafe. Britax sine er sikre, Acta Graco Cosmic Comfort S, Maxi Cosi Mobi, Brio Zento. Uansett, er det veldig viktig å prøve seter i bilen før man kjøper, for det er stor forskjell på hvordan seter fungerer i ulike biler.

Veldig glad for at du tok med acta graco cosmic comfort s, for dette har vi nettop kjøpt, ikke montert enda, så håper det står til forventingen, selv om vi har isofix i bilen, så er det jo ikke så altfor mange gangene vi kommer til å ta det ut av bilen allikavel, så vi beit i det sure eplet med isofix, og vært litt i tvil, men liker setet veldig godt, så da prøver vi [:)] Skal forsåvidt ha et sete i pappabilen også, så dette får bli setet som vi evt bruker når andre enn oss skal ha han med i bil[:)]

super fornøyd!! han sitter som en konge i sete.. også kan det vippes over i soveposisjon.. noe som er genialt[:D]

Back
Topp