Besøk på sykehus

Mars-lillemor

Forelsket i forumet
Marsboerne 2023
Hei. Min pappa spurte igår om foreldrene til den kommende pappaen hadde planer om å komme på besøk når vi skal føde. Foreldrene til den kommende pappaen bor noen timer unna. Jeg sa at jeg ikke hadde hørt noe om det, men at jeg ikke kunne tenke meg besøk av dem på sykehuset. Jeg har ikke nært forhold til foreldrene hans. Jeg sa at de kunne heller vente noen uker før de kom på besøk da jeg sikkert var sliten etter fødsel og at jeg ikke ønsket mye besøk, og ønsket å fokusere på baby og kjæreste etter fødsel. Videre sa jeg at jeg trodde jeg kun ønsket besøk av dem (min egen pappa og mamma) på sykehuset. Pappa syns dette hørtes litt rart ut og at foreldrene hans har like stor rett til å besøke sitt barnebarn som dem. Jeg følte skikkelig ubehag etter samtalen og stresset veldig mye. Syns folk det er så rart at mor som føder ikke ønsker særlig med besøk etter fødsel. Og hva kan man egentlig forlange? Ønsker gjerne innspill fra dere.

Hei. Min pappa spurte igår om foreldrene til den kommende pappaen hadde planer om å komme på besøk når vi skal føde. Foreldrene til den kommende pappaen bor noen timer unna. Jeg sa at jeg ikke hadde hørt noe om det, men at jeg ikke kunne tenke meg besøk av dem på sykehuset. Jeg har ikke nært forhold til foreldrene hans. Jeg sa at de kunne heller vente noen uker før de kom på besøk da jeg sikkert var sliten etter fødsel og at jeg ikke ønsket mye besøk, og ønsket å fokusere på baby og kjæreste etter fødsel. Videre sa jeg at jeg trodde jeg kun ønsket besøk av dem (min egen pappa og mamma) på sykehuset. Pappa syns dette hørtes litt rart ut og at foreldrene hans har like stor rett til å besøke sitt barnebarn som dem. Jeg følte skikkelig ubehag etter samtalen og stresset veldig mye. Syns folk det er så rart at mor som føder ikke ønsker særlig med besøk etter fødsel. Og hva kan man egentlig forlange? Ønsker gjerne innspill fra dere.
Sniker
Her får man ikke ha besøk av foreldrene på sykehuset.
Men tenker at det burde jo vært likt etter fødselen, det hadde iallefall vært feil for meg som fødende å skille mellom mine og hans selv om jeg skjønner hvorfor du kanskje ønsker det

Sniker
Her får man ikke ha besøk av foreldrene på sykehuset.
Men tenker at det burde jo vært likt etter fødselen, det hadde iallefall vært feil for meg som fødende å skille mellom mine og hans selv om jeg skjønner hvorfor du kanskje ønsker det
Enda du ikke hadde hatt nært forhold med din samboers foreldre?

Er ikke tillatt med besøk på barsel av andre enn babyens far/medmor eller lignende og ev. søsken her i alle fall. Skal en ha besøk av andre må man møtes i fellesarealer...

Vet ikke hva jeg hadde gjort, siden jeg ikke har noen svigerforeldre å forholde meg til. Men akkurat rett etter fødsel (de første dagene etter) har jeg bestemt meg for å kun ha besøk av, eller besøke, de jeg føler for. Blir ikke å ville treffe folk kun for min egen samvittighet eller andre sin skyld :) Etter et par uker blir det noe annet. Ingen har krav på å hilse på rett etter fødsel, uansett hvem, tenker jeg.

Er ikke tillatt med besøk på barsel av andre enn babyens far/medmor eller lignende og ev. søsken her i alle fall. Skal en ha besøk av andre må man møtes i fellesarealer...

Vet ikke hva jeg hadde gjort, siden jeg ikke har noen svigerforeldre å forholde meg til. Men akkurat rett etter fødsel (de første dagene etter) har jeg bestemt meg for å kun ha besøk av, eller besøke, de jeg føler for. Blir ikke å ville treffe folk kun for min egen samvittighet eller andre sin skyld :) Etter et par uker blir det noe annet. Ingen har krav på å hilse på rett etter fødsel, uansett hvem, tenker jeg.
Tusen takk for innspill! Vet ikke reglene her, så det må jeg undersøke. Jeg ønsker selvsagt at svigerforeldre skal få komme på besøk når vi er kommet hjem fra sykehus etter en uke eller to. Men jeg kjenner det blir helt feil å få besøk av dem på sykehuset.

Tenker det er helt opp til dere. Er ikke sikkert det er lov med besøk på sykehuset heller. Hvis andre blir lei seg er det synd, men ingen har rett på å se babyen rett etter fødsel.

Her har vi forberedt alle på at det kan ta 2 uker før vi er klare for besøk, at det ikke blir på sykehuset og at vi gir beskjed med en gang vi er klare (det kan jo være tidligere også). Ville også vært tydelig på hva besøk er. F.eks. er kanskje en 30 minutter med besøk helt overkommelig bare for å hilse på babyen, mens 4 timer med middag eller lunsj, ikke virker aktuelt hverken de første dagene eller ukene.

Last edited:
Selvfølgelig må fars foreldre også få komme og hilse på babyen på lik linje med mors foreldre. De er jo besteforeldre på helt lik linje som dine foreldre er.

Det trenger ikke å bety besøk på sykehuset for noen av dem, men ditt forhold til dine svigerforeldre er ikke spesielt relevant så lenge far tross alt har et normalt forhold til dem og ønsker å ha dem der.

Dere er to som blir foreldre, ikke bare du :love2

Selvfølgelig må fars foreldre også få komme og hilse på babyen på lik linje med mors foreldre. De er jo besteforeldre på helt lik linje som dine foreldre er.

Det trenger ikke å bety besøk på sykehuset for noen av dem, men ditt forhold til dine svigerforeldre er ikke spesielt relevant så lenge far tross alt har et normalt forhold til dem og ønsker å ha dem der.

Jeg snakker om besøk på sykehuset og ikke når vi er kommet hjem. Og selvsagt er de besteforeldre på lik linje som mine til barnet. Det eneste jeg lurer på er besøk på sykehuset, og det handler mer om min form etter fødsel, enn å nekte dem adgang til eget barnebarn. Jeg ønsker ikke mye besøk på sykehuset, og det er derfor jeg har spurt om deres innspill. Og som sagt så handler det om min form etter fødsel og ikke noe annet.

Enig i at begge foreldrene må være med å bestemme dette. Samtidig er det vel akkurat besøk på sykehuset som er saken her. Hvis voksne folk (også besteforeldre) ikke forstår at mor synes det er slitsomt med besøk de første dagene på sykehuset, spesielt om man ikke har et så godt forhold, så tenker jeg at det er deres problem og ikke foreldrenes. De bør da kunne vente til de har kommet seg litt i orden hjemme.

Jeg snakker om besøk på sykehuset og ikke når vi er kommet hjem. Og selvsagt er de besteforeldre på lik linje som mine til barnet. Det eneste jeg lurer på er besøk på sykehuset, og det handler mer om min form etter fødsel, enn å nekte dem adgang til eget barnebarn. Jeg ønsker ikke mye besøk på sykehuset, og det er derfor jeg har spurt om deres innspill. Og som sagt så handler det om min form etter fødsel og ikke noe annet.
Kommenterte også på at du skrev at de kunne vente et par uker, og der er jo en ganske lang tidsintervall :) Men nå er det jo ikke akkurat noe problem om de ønsker å komme på sykehuset heller hvis det er rom for det, hvis du trenger hvile så kan bare pappaen ta med babyen ned i fellesarealet en halvtimes tid slik at de får hilst på helt uten at du trenger å anstrenge deg :love2 Skjønner veldig godt om far ønsker å ha dem der helt fra start :love017

Sniker..

Jeg hadde faktisk sagt at ingen fikk besøke oss på sykehuset, om det skulle bli dårlig stemning. Det er som regel bare snakk om to dager, og man er ofte relativt sliten likevel, så er veeeldig greit å få bruke de to dagene på seg selv og babyen. Det er ikke SÅ gøy å ha nærmest ukjente folk oppå seg, mens man ammer ca 40 ganger i døgnet, har såre brystvorter, underliv som verker når man både sitter, ligger og står (man kan være i knall form også, men om man har hatt en hard pressefase, blitt klipt, sydd og i tillegg sliter med ammingen... Da er det faktisk greit å være i fred).

Men at alle kan få komme på *kort* besøk når dere er kommet hjem.

Når foreldrene til pappaen bor såpass langt unna, så tviler jeg på at de synes det er så greit å være på besøk i maks 1t, før de må dra igjen.. Men noe lengre enn det er kjempeslitsomt de første dagene/ukene, synes jeg. Man har liksom nok med seg og lille.

Jeg og samboer har bestemt oss for at vi ikke ønsker noe besøk mens vi er på sykehuset. Bortsett fra storebror selvsagt :Heartred Da slipper vi å ta stilling til hvem som får lov til å komme, og kan bare fokusere på vår lille familie de første dagene. Og så kan besteforeldre og andre få komme på besøk når vi har kommet oss hjem :)

Jeg og samboer har bestemt oss for at vi ikke ønsker noe besøk mens vi er på sykehuset. Bortsett fra storebror selvsagt :Heartred Da slipper vi å ta stilling til hvem som får lov til å komme, og kan bare fokusere på vår lille familie de første dagene. Og så kan besteforeldre og andre få komme på besøk når vi har kommet oss hjem :)
Jeg tenker vi kjører samme opplegg som dere! Det er ingen som komme på besøk de få dagene man er på sykehuset og det er deilig å få den tiden med den lille familien vår :love017

Ja, fordi selv om det er mor som har gjort den harde jobben, så vil jo også far vise frem den nye. Så for min del hadde det blitt begge eller ingen. Men som sagt er det ikke lov med besøk på barsel her så her blir alle satt på lik linje

• Liker
Reactions: HCS
Takk for ulike tilbakemeldinger :) Etter å ha lest alle svarene deres samt pratet med min bedre halvdel så er vi kommet frem til at det viktigste er min og baby sin helse og form etter fødsel. Derfor er vi kommet frem til at vi ikke skal ha besøk av noen på sykehuset. Besøkende (både hans og mine foreldre) kam vente til vi er klar for det. Og som jeg har poengtert så er hans foreldre like mye besteforeldre for vårt barn som mine. Men jeg ønsker uansett ikke at hans foreldre skal se meg med puppene ute og smerter i underlivet etter en fødsel på sykehuset. Min bedre halvdel forstår heldigvis meg veldig godt :Heartpink Så nå er vi kommet frem til at den første stunden skal vi kun være oss to og vår lille baby, så får besteforeldre komme når vi er klar for det.

Takk for ulike tilbakemeldinger :) Etter å ha lest alle svarene deres samt pratet med min bedre halvdel så er vi kommet frem til at det viktigste er min og baby sin helse og form etter fødsel. Derfor er vi kommet frem til at vi ikke skal ha besøk av noen på sykehuset. Besøkende (både hans og mine foreldre) kam vente til vi er klar for det. Og som jeg har poengtert så er hans foreldre like mye besteforeldre for vårt barn som mine. Men jeg ønsker uansett ikke at hans foreldre skal se meg med puppene ute og smerter i underlivet etter en fødsel på sykehuset. Min bedre halvdel forstår heldigvis meg veldig godt :Heartpink Så nå er vi kommet frem til at den første stunden skal vi kun være oss to og vår lille baby, så får besteforeldre komme når vi er klar for det.
Det høres ut som en fin måte å løse det på, masse lykke til :love2

Skjønner begge sider,
Har litt småpushy svigerforeldre som helst skulle vært med på fødsel :excited001 Samtidig har jeg bare søsken som er relevante..
Måtte gå noen tunge runder med meg selv før eg sa alle må få lik rett..

Vi har sagt ingen besøk på sykehuset,

Men!

Bilder, ingen her har nevnt bilder, og video, og alt teknologisk!
For oss blir det å sende bilder/video frem til vi i fellesskap føler vi kan ta imot besøk❤️

Her ønskes ingen besøk på sykehuset, men de kan heller få komme på besøk når vi føler oss klare for det og vi er hjemme :) Jeg er ganske privat av meg og ganske bestemt på sånt, så ingen som stiller noen ekstra spørsmål rundt det..

Skjønner deg, men ta det heller når det kommer og hva du føler på akkurat da!
Jeg har alltid sett for meg å få besøk PÅ sykehuset, fødte under korona og fikk ikke ha noe besøk. Det kjenner jeg var helt greit og kommer ikke til å motta besøk denne gangen, selv om det vil være lov.
De får spørre/vi får be når vi føler oss klare for det etter å ha kommet hjem.
Mange føler seg redusert og medtatt etter fødsel, i tillegg til at hodet nesten ikke henger med. Andre er i tipp topp form og er på trilletur dagen etterpå.

Man har nok nesten alltid et mer nært forhold til sine egne enn mannen /partnerne foreldre :)
Jeg tenker at man kan bestemme hvor lenge man har besøk, men at man ikke kan utestenge noen med samme «status» ❤
Men det er HELT i orden å si nei til besøk på sykehsuet, og de første dagene hjemme :)
Og det er helt greit p begrense og si vi orker bare en halvtime eller time. Da avtaler du med mannen at han sier ifra. Og trenger du og babyen ro til amming, så gå inn på soverommet. Det er helt greit å trekke seg tilbake på et annet rom selv om man har besøk.

• Liker
Reactions: HCS
Back
Topp