Besøk i barseltiden

Jeg spurte svigermor om hu ønska å vite at ting var på gang, men det ville hu ikke. Hu synes det var mye bedre å få vite at fødselen var over, enn å måtte gå og være spent og bekymra. Har ikke hørt med mamma enda, men tenker det blir på samme måte der. Vi vil nok ha det for oss selv. Nå er det jo ikke skrevet i stein at det ikke blir keisersnitt, det stiller seg litt annerledes...

En ting er sikker, denne gangen skal jeg skru av mobiltelefonen eller setter den på flymodus. Vil ikke bli forstyrret i løpet av fødselen. Forrige gang var mange som ringte meg og ville vite hvordan det gikk, til og med svogeren min ringte. Hadde en lang og tøff fødsel og det hjelp ikke med nysgjerrige folk som vil vite hvor vondt jeg har det.

Helt enig i at det er viktig med ro og fred i barseltiden, spesielt de første dagene og ukene, og spesielt når det er søsken som skal venne seg på den nye situasjonen og man skal bli kjent med barnet sitt, og det med sin nye tilværelse. Og så skal man jo kose seg med den verdifulle tiden, og ikke føle på stress og mas fra omgivelsene utover barnas og egne behov. Man blir gjerne fritt vilt på førstefødte, men da lærer man fort hva man trenger. Man må bare tore å si ifra om hvordan en ønsker det, for jeg har iallefall erfart at det er få som skjønner. Ikke engang far trenger å skjønne dette, så jeg lærte på førstemann at det med forventninger til barseltiden må inn med teskje ;-)
Barnet er et lite menneske med behov, ikke en utstillingsdukke som alle skal hemses med og mene så alt for mye om. Og mor trenger å komme seg etter fødsel, og der er det store variasjoner hvor mye tid en trenger.
Nei stå på jenter, og krev ro og fred hvis det kjennes mest rett!:-D

En ting er sikker, denne gangen skal jeg skru av mobiltelefonen eller setter den på flymodus. Vil ikke bli forstyrret i løpet av fødselen. Forrige gang var mange som ringte meg og ville vite hvordan det gikk, til og med svogeren min ringte. Hadde en lang og tøff fødsel og det hjelp ikke med nysgjerrige folk som vil vite hvor vondt jeg har det.

Det er nok lurt! ;) Vi tenker å fortelle nærmeste familie (besteforeldre etc.) rett etter han er født, så får vi fullt fokus og fred under selve fødselen.

Back
Topp