Besøk hjemme etter fødsel

Jeg kjenner jeg blir sint av å lese om hvordan familie kan oppføre seg. Dette er min første så jeg aner ikke hvordan det blir her, men jeg håper jo at de har vett nok til å se babyens beste framfor sitt eget behov for å forstyrre og ødelegge i ett sett! Heldigvis bor all vår familie maks 10 min unna med bil, så her blir de nok sendt på dør så fort jeg får nok, enten det er mine foreldre eller svigers. Men håper jo at de som kommer kan være til nytte og hygge da. Det var godt tips å be folk om å ta med seg mat. Det skal jeg jammen si til alle som vil komme. Hvis noen kommer uanmeldt kommer jeg ikke til å åpne døra når det ringer på men jeg gleder meg til besøk da. Stas å kunne vise fram

Jeg vil ikke ha besøk før ammingen går greit.

Sist kom svigermor på besøk hver dag, og hun tok fra meg babyen hele tiden fordi "han trengte ikke ammes hele tiden".. resultatet ble en baby som var på grensen til å være dehydrert og en mor som ikke fikk igang melken.. vi slapp akuratt innleggelse, så denne gang skal vi ikke ha noe besøk hjemme første dagene.

Har også 2 fra før. Viktig for 2-åringen å bli vant med den lille før det er fullt hus.

Hadde blitt rasende og kasta henne ut! [emoji33][emoji33] Håper hun har lært da, og ikke fornekter eller unnskylder hele greia. Håper hun har beklaget i ettertid.

Ouch, da er det ille..!
Da får du unnskylde deg med kontroller på helsestasjonen eller noe, ja.
Vektkontroll, barselgruppe, ammeveiledning og sånt [emoji28]

Ooooh- takk for gode tips [emoji3][emoji3][emoji3] nå har jeg jo masse å gjøre hver dag, og så heller slenge meg på sofaen med bølla hos en venninne istede!
Fælt å kjenne på at ens egen far er uvelkommen, men jeg hadde helt ærlig sett for meg de første ukene som besøksfrie og rolige!

Ooooh- takk for gode tips [emoji3][emoji3][emoji3] nå har jeg jo masse å gjøre hver dag, og så heller slenge meg på sofaen med bølla hos en venninne istede!
Fælt å kjenne på at ens egen far er uvelkommen, men jeg hadde helt ærlig sett for meg de første ukene som besøksfrie og rolige!
Må jo finne på litt forskjellige ting, høres jo alvorlig ut dersom kiden skal på sykehuset hver dag [emoji23]
Hehe. Lykke til i alle fall!

Må jo finne på litt forskjellige ting, høres jo alvorlig ut dersom kiden skal på sykehuset hver dag [emoji23]
Hehe. Lykke til i alle fall!

Haha- pappa hadde ikke skjønt d [emoji23] kunne sagt d var jeg som var inne for sting også osv... da hadde ham holdt kjeft og ikke spurt noe mer [emoji23] og takk! Jeg skal holde ut! Bare føler.... møøøø [emoji23]

Haha- pappa hadde ikke skjønt d [emoji23] kunne sagt d var jeg som var inne for sting også osv... da hadde ham holdt kjeft og ikke spurt noe mer [emoji23] og takk! Jeg skal holde ut! Bare føler.... møøøø [emoji23]
Uff.. Jaja [emoji28][emoji28]

Her stod mamma på døra før vi var kommet hjem fra sykehuset. Hun bor 7 timer unna og kasta seg i bilen den dagen vi fikk komme hjem:p hun ble i to dager, handla , byssa, skifta bleier og avlasta så vi kunne sove litt på dagen. Det var faktisk helt nydelig. Vennene våre har holdt seg unna sålangt, de fleste har små barn selv og husker vel åssen de første dagene er! På sykehuset inviterte vi et par av dem rett og slett fordi vi kjeda oss... Til helga kommer pappa og den nye kjæresten fra torsd-søndag og jeg kjenner jeg er mer spent på det besøket. Pappa er ikke veldig dreven med barn og kjæresten har ikke barn, så jeg er litt mer usikker på hvordan denne helga blir ifht oppvarting/avlasting. Tviler litt på at de tar hintet om at nåerdetnok, synes nesten lengden på besøket indikerer det.Har alleredre bedt dem ta med eget sengetøy for åspare oss for jobb, og så kommer de tilåfå grei beskjed om å ordne seg mat og finne fram i skapene selv. Jeg sliter nok med amming allerede og vil ikke ha ekstraarbeid som kan påvirke melkeproduksjonen negativt.:sorry:

Her stod mamma på døra før vi var kommet hjem fra sykehuset. Hun bor 7 timer unna og kasta seg i bilen den dagen vi fikk komme hjem:p hun ble i to dager, handla , byssa, skifta bleier og avlasta så vi kunne sove litt på dagen. Det var faktisk helt nydelig. Vennene våre har holdt seg unna sålangt, de fleste har små barn selv og husker vel åssen de første dagene er! På sykehuset inviterte vi et par av dem rett og slett fordi vi kjeda oss... Til helga kommer pappa og den nye kjæresten fra torsd-søndag og jeg kjenner jeg er mer spent på det besøket. Pappa er ikke veldig dreven med barn og kjæresten har ikke barn, så jeg er litt mer usikker på hvordan denne helga blir ifht oppvarting/avlasting. Tviler litt på at de tar hintet om at nåerdetnok, synes nesten lengden på besøket indikerer det.Har alleredre bedt dem ta med eget sengetøy for åspare oss for jobb, og så kommer de tilåfå grei beskjed om å ordne seg mat og finne fram i skapene selv. Jeg sliter nok med amming allerede og vil ikke ha ekstraarbeid som kan påvirke melkeproduksjonen negativt.:sorry:

Du har min fulle sympati med besøk av noen som ikke helt forstår deg!! Du får prøve som meg, å være ærlig og gi deg marsjordre ut av huset om d blir for mye for deg! Enklere når de er to stk som kan underholde hverandre! Si at du trenger noen timer alene med deg og baby!

Altså folk får lov til å komme på besøk. Men tenker det er mest naturlig med de aller nærmeste først også kan de andre komme

De første dagene hjemme skjønte jeg ikke hvordan vi skulle orke besøk noensinne, men det har gått seg til. Nå er det bare koselig, men våre besøkende blir bare et par timer og har fått beskjed om at de finner kaffe og te på kjøkkenet.

Barnefars familie bor flere timer unna, og moren hans vil gjerne være noen dager. Vi har gitt beskjed om at hun kan komme på dagsbesøk nå hvis hun vil hilse på, men at det blir lenge til vi orker å ha noen på overnatting. Foreslo også at hun kunne dra sammen med søsteren sin som kommer på dagsbesøk, så de kan bytte på å kjøre. Hun tok det personlig og virket veldig fornærmet fordi hun ikke fikk overnatte, men det får så være.

Du har min fulle sympati med besøk av noen som ikke helt forstår deg!! Du får prøve som meg, å være ærlig og gi deg marsjordre ut av huset om d blir for mye for deg! Enklere når de er to stk som kan underholde hverandre! Si at du trenger noen timer alene med deg og baby!
Ja blir det for intenst så kommer jeg til å be om at de tar seg en tur ut noen timer altså. Har allerede sagt at ting står på hodet her, og at vi kjenner godt på søvnmangel og er slitne. Håper de tar det til seg, for jeg vet at jeg ikke kan regne med at de tar lillesnupp noen timer så vi kan hvile, sånn som mamma gjorde. Kjæresten til pappa er dessuten så "fersk" i familien (kun møtt henne tre ganger før), at jeg ikke hadde kjent meg trygg på å overlate J til henne et par timer heller..

Jeg kjenner at jeg blir oppgitt over å lese om all familie som ikke forstår at besøk i flere dager rett etter fødsel kan være slitsomt for mor og far. Selv om det er nær familie, så skal jo mor og far rekke å bli kjent med den lille først. Hvis man har familie som bor langt unna er det IKKE mye å forlange at de tar inn på hotell og heller kan komme på besøk noen timer hver dag. At folk (foreldre/slekt) forventer å bo hos nybakte foreldre er mer enn hva jeg kan fatte. Selvsagt har du invitert dem og har et ønske om å ha dem boende er en ting, men at de blir lei seg og snurte for at det ikke ønskes med en nyfødt i huset kaller jeg veldig egoistisk av dem. Det er ikke de som har fått barn. Håper alle dere som har familie som skal bli boende hos dere noen dager får det hyggelig med besøk og at deres besøk blir mer hjelp enn belastning [emoji173]️

Jeg kjenner jeg føler meg heldig med de sosiale antennene til min familie når jeg leser denne tråden. Jeg har en familie som har stor forståelse for at jeg, samboer og baby trenger fred og hvile de første ukene alene. Mamma har selv sagt at når hun fikk meg og søsknene mine så ville hun og pappa være mest mulig alene med den nyfødte de første to ukene, så hun forstår det godt. Mamma har i tillegg lovet å ha med skalldyr og nybakte boller til oss når de kommer på besøk. Og foreldrene mine har også på eget initiativ tenkt at de tar ei natt på hotell når de er i byen, slik at de kan være på besøk noen timer i ett par dager uten å måtte sove over[emoji4]

Jeg vet ikke helt hvordan det blir med besøk av svigers når baby kommer, men jeg vet at de ikke er personer som forventer bevertning av noe slag. De har ofte med middag når de kommer på besøk og de klarer fint å finne frem til kaffitrakteren på egen hånd.

Her hadde vi en del besøk på sykehuset, var der i 9 dager. Og hadde besøk de 2 første dagene etter vi kom hjem, var korselig det, bakte til og med kake til besøkene:) men var godt med en "fri dag" etter det.

Jeg har hatt besøk av familie på sykehuset. Men merker at når vi etter to dager fortsatt sliter med ammingen så vil jeg ha resten av tiden for oss selv, også etter vi kommer hjem. Vil få lillegutt til å suge ordentlig og vil at melka mi skal komme ordentlig før vi får mer besøk

Her har vi sagt at det bare er å komme, mer eller mindre. De to eldste elsker jo å få besøk, så det er avlastning på flere måter :) Men det skal sies at dette er folk som vet veldig godt hva et barselbesøk vil si - altså tar med mat og blir ikke lenge. Syntes selv at det er veldig stas å vise frem det man har laget!!:hilarious::D

Gleder meg supermye.. svigerinna mi har invitert seg selv til å være hos oss noen dager fremover "for å avlaste og kunne ta unga om vi må reise fort".
Koselig, men i løpet av svangerskapet har hun på en måte blitt mer slitsom å ha med å gjøre en trivelig (skal drikkes og røykes og skje noe ustanselig).
Kan ikke si hun får holde seg hjemme heller, for der er det en del personlige vanskeligheter.
Så nå føler jeg den siste uka med avslapning før termin går føyken. Hun skal sikkert ta med ungene våre på sjukehuset når junior kommer også, og helst er hun der når jeg kommer hjem.
Tanken er god, og vi vil jo hjelpe, men jeg er som sagt litt metta nå :-/
Jaja, jeg får bure meg inne på soverommet og si jeg trenger søvn

Vi får besøk av svigers ca 4 uker etter fødsel, litt avhengig av når han kommer.. Typ 1-2 ukers opphold. De bor langt unna og vil såklart hilse på. Har sagt klart i fra til mannen at det blir han som må stå for det meste av oppvartninga.

Jeg tror heller ikke de forventer at jeg skal varte opp, men kommer nok til å føle på det de dagene mannen er på jobb.
Må bare tenke at jeg ikke skal tenke på det.

Vi får besøk av svigers ca 4 uker etter fødsel, litt avhengig av når han kommer.. Typ 1-2 ukers opphold. De bor langt unna og vil såklart hilse på. Har sagt klart i fra til mannen at det blir han som må stå for det meste av oppvartninga.

Jeg tror heller ikke de forventer at jeg skal varte opp, men kommer nok til å føle på det de dagene mannen er på jobb.
Må bare tenke at jeg ikke skal tenke på det.

Samme her med min familie! Heldigvis mye kortere lengde på oppholdet!
Jeg har handlet inn maten de kan lage til oss jeg, sagt fra hvor de finner ting, og sagt at jeg kommer til å gi blanke farsken i deres behov [emoji23]
Har snakket mye med dem om ammingen, og at de kommer til å bli skuffet om de tror at de får holde babyen heeeeeele tiden!

Samme her med min familie! Heldigvis mye kortere lengde på oppholdet!
Jeg har handlet inn maten de kan lage til oss jeg, sagt fra hvor de finner ting, og sagt at jeg kommer til å gi blanke farsken i deres behov [emoji23]
Har snakket mye med dem om ammingen, og at de kommer til å bli skuffet om de tror at de får holde babyen heeeeeele tiden!
Hehe!
Dette blir andre gang jeg møter dem, så jeg har ikke vært så rett frem :hilarious:
Men tror og håper at vi finner en løsning alle er fornøyd med :joyful:

Back
Topp