beregninger ift permisjon

gobop

Forelsket i forumet
Var hos NAV i dag, men glemte å spørre etter to ting:

Hvordan regner NAV de siste ti månedene før termin? Jeg har termin 20.5 - og går dermed ut i permisjon 29.4. Skal jeg da se på lønn i månedene juli-april, eller august-mai?

Og når jeg regner ut lengden på permisjonen - er en uke en uke, eller skal jeg trekke ut diverse helligdager og plusse på den totale permisjonstiden?

Hjelp?[8|]

De tar de 3 beste mnd du har hatt i lønn de siste 10 mnd og regner utifra det [:)] sånn sett var jeg heldig og fikk bra for jeg hadde noen mnd med veldig mye overtid, ellers hadde jeg fått perm penger utifra lærling lønn på 100,- timen...[8D]

du skal ikke trekke ut helligdager etc, nav tar uke for uke, helt uavhengig av sånt (dessverre))

Tusen takk[:)]

Men hva med hvilke måneder de bruker som grunnlag?
De kan vel ikke akkurat ta med mai når jeg tenker meg om - da har jo allerede utbetalingen av foreldrepengene begynt...

Med meg ble foreldrepengene regnet ut i fra det jeg hadde i lønn da jeg ble sykmeldt. Plutselig var det ikke 6 av de siste 10, eller de 3 beste av de siste 10 månedene som gjaldt lenger..(selvom det var det jeg fikk beskjed om på møtet før permisjonen starta..) [&:]

ORIGINAL: Digamma

du må ha vært i arbeid 6 av de 10 siste mnd før permisjonen starter, ikke terminen!

Ikke gå utifra at de regner grunnlaget ditt ut i fra de 3 beste av de 10 siste mnd, for det det er langt i fra alltid at de gjør det.

Foreldrepenger regnes ut likt som sykepenger, så blir du sykmeldt skal de bruke sykepengegrunnlaget ditt.

Jeg har fått bekreftet fra NAV at de beregner ut fra de beste månedene, men at jeg bør legge ved kopier av lønnsslippene de månedene, for å være sikker på at de beregner på de riktige[:)]

Men er det de 3 beste altså - ikke de 6 beste? I så fall lover det godt for min del!!!

Hos meg regnet de av de 6 beste.
Har aldri vært borti tidligere at de bare velger ut 3 mnd.
Da hadde jeg jo fått en kjempelønn.

Takk! Den fant ikke jeg... Her står det jo:

• Dersom du er arbeidsledig og mottar dagpenger, fastsettes foreldrepengegrunnlaget ditt lik dagpengene pr uke. For gravide kvinner som helt eller delvis er arbeidsledige og mottar dagpenger kan foreldrepengegrunnlaget  fastsettes etter inntekten din i de beste seks månedene av de siste ti månedene før stønadsperioden starter dersom det er mest gunstig.

• [:)]

Back
    Topp