Beregning når man har sluttet på p-piller

I91

Første møte med forumet
Hei! :)

Jeg har nettopp tatt en test som sier 3+ uker gravid. Det jeg lurer fryktelig på er hvordan jeg regner riktig siden menstruasjonen min har vært så uregelmessig siden jeg sluttet på p-piller i sommer. Den tok 7 uker før den første kom, og jeg har ikke hatt siden. Skal jeg regne en vanlig 28-dagers syklus fra den forrige mensen?

Legene regner vel fra første dag siste mens, så da er jeg 7+4 uker på vei, men det ga ikke utslag på test for 3 uker siden. Har noen erfaring med dette? :)
 
Jeg hadde sykluser lenger enn 28 dager, jordmor fulgte menstermin frem til det ble justert på oul. Men er kanskje mulig å få henvisning til tidlig ul for å finne ut hvor langt du er på vei? siden du har hatt så uregelmessig syklus [emoji4]
 
  • Liker
Reactions: I91
Hei :)
Det samme skjedde med meg. Jeg sluttet på p-pillen og fikk selvfølgelig mensen rett etterpå (når jeg tok sukkerpillene). Det gikk først 4 uker uten mens så jeg tok en test som var negativ. Deretter gikk det nye 4 uker uten mens (8 totalt) tok da en test som var positiv og viste 3+. Jeg dro til legen for å fortelle om graviditeten og spørre hvor langt jeg var på vei. Etter hennes beregning (fra siste mens) var jeg da over 10 uker på vei. Jeg visste dette ikke stemte. Ble henvist til TUL og fikk der vite at jeg var 7+0 den dagen jeg var hos legen. Fikk også henvisning til OUL basert på TUL - terminen :)
Så du er ikke alene om å ha en tullete menstruasjonssyklus etter p-pillen :p
Jeg ville nok tatt kontakt med legen din om jeg var deg, evt gått til privat TUL.

Lykke til og gratulerer så mye med graviditeten :)
 
  • Liker
Reactions: I91
Jeg hadde også veldig forskjellige sykluser første gang ble gravid, alt fra 24 til 40 dager.... Legen satte termin litt beregnet ut fra når jeg hadde positiv test for første gang, også tok hun en blodprøve for å sjekke HCG, og fant ut at det kunne stemme.
Fikk ikke en tul, men valgte selv å gjøre det da vi trodde vi var 12 uker. Det stemte også ganske bra med det vi hadde satt som termin.
Vet at de ikke tar blodprøver så tidlig lenger, men det går jo an å høre siden syklusene er så forskjellige.
Kjedelig å tro man er 7+3, så får man beskjed noen uker senere at man fortsatt er 7+3...:) Den første tia raser jo ikke akkurat avgårde...
 
  • Liker
Reactions: I91
Hei, Bkno8878982 og gratulerer så mye med den lille i magen:Heartred

Jeg ser du er ny her, og vil bare få ønske deg velkommen til Babyverden.
Gi meg gjerne en lyd hvis jeg kan hjelpe deg med noe.
Håper du vil trives her. :)

PS. Du kan endre kallenavnet ditt ved å klikke på kallenavnet ditt oppe til høyre, deretter klikker du på kontaktdetaljer. Så får du opp en boks som heter "kallenavn", skriv ønsket kallenavn i den.

Ønsker deg en fin dag. :)
 
Hei :)
Det samme skjedde med meg. Jeg sluttet på p-pillen og fikk selvfølgelig mensen rett etterpå (når jeg tok sukkerpillene). Det gikk først 4 uker uten mens så jeg tok en test som var negativ. Deretter gikk det nye 4 uker uten mens (8 totalt) tok da en test som var positiv og viste 3+. Jeg dro til legen for å fortelle om graviditeten og spørre hvor langt jeg var på vei. Etter hennes beregning (fra siste mens) var jeg da over 10 uker på vei. Jeg visste dette ikke stemte. Ble henvist til TUL og fikk der vite at jeg var 7+0 den dagen jeg var hos legen. Fikk også henvisning til OUL basert på TUL - terminen :)
Så du er ikke alene om å ha en tullete menstruasjonssyklus etter p-pillen :p
Jeg ville nok tatt kontakt med legen din om jeg var deg, evt gått til privat TUL.

Lykke til og gratulerer så mye med graviditeten :)

Så utrolig godt å høre at noen andre har vært i samme situasjon! Tusen takk for svar. Jeg skal be om TUL når jeg har første svangerskapsundersøkelse :)
 
Last edited:
Jeg hadde også veldig forskjellige sykluser første gang ble gravid, alt fra 24 til 40 dager.... Legen satte termin litt beregnet ut fra når jeg hadde positiv test for første gang, også tok hun en blodprøve for å sjekke HCG, og fant ut at det kunne stemme.
Fikk ikke en tul, men valgte selv å gjøre det da vi trodde vi var 12 uker. Det stemte også ganske bra med det vi hadde satt som termin.
Vet at de ikke tar blodprøver så tidlig lenger, men det går jo an å høre siden syklusene er så forskjellige.
Kjedelig å tro man er 7+3, så får man beskjed noen uker senere at man fortsatt er 7+3...:) Den første tia raser jo ikke akkurat avgårde...

Så lenge jeg får en dato som virker mer riktig (evt få bekrefta 7+3, men jeg tviler) så gjør det ikke så mye! :) haha nei, synes det går fryktelig seint! Tusen takk for svar, godt å høre fra andre som har hatt tullete syklus :)
 
Hei, Bkno8878982 og gratulerer så mye med den lille i magen:Heartred

Jeg ser du er ny her, og vil bare få ønske deg velkommen til Babyverden.
Gi meg gjerne en lyd hvis jeg kan hjelpe deg med noe.
Håper du vil trives her. :)

PS. Du kan endre kallenavnet ditt ved å klikke på kallenavnet ditt oppe til høyre, deretter klikker du på kontaktdetaljer. Så får du opp en boks som heter "kallenavn", skriv ønsket kallenavn i den.

Ønsker deg en fin dag. :)

Tusen takk for det :) Har endret kallenavn nå, litt lettere å forholde seg til, hehe. Ha en strålende dag :)
 
Back
Topp