Beregning av uker

Ostehøvel

Første møte med forumet
Hei!

Jeg er gravid: Uke 8, dag 4. Jeg lurer på om det kalles å være i 8. eller 9. uke når jeg har fullført uke 8. Det er jo den 9. uken av svangerskapet, siden 8 uker er fullført. Akkurat som at jeg er i mitt 29. år når jeg er 28 år gammel. Samtidig har jeg inntrykk av at andre kaller det for 8. uke så lenge det er i Uke 8, dag X. Hvordan gjør dere dette?

På samme måte lurer jeg på når den "magiske" grensen ved 12 uker går. Er dette i det man starter på uke 12, dag 1 (dvs at man har fullført 12 uker), eller er det når man har kommet til Uke 13, dag 1? (Som jeg vil kalle den 14. uken)?

Min jordmor og lege kaller det uke 8 når det er uke 8+1-6 dager. Så blir det uke 9 når det er 9+0 dager. Du har rett i at det er den 9.uken, men kalles fortsatt uke 8.
Den magiske grensen går ved 12+0.

jeg er 11+2, å sier jeg er i uke 11. mener man kan si til folk når vi er i uke 12. altså 12+0 :)

Jeg syne det er så forvirrende :p

❤️Februar 2015❤️

Du er jo I den niende uken av svangerskapet når du er fx 8+2. Altså 8 fullgåtte uker og du er på dag 2 i den niende uken.

Det blir vel rett sånn som Bella75 skriver. Når du er 8+4 e du ferdig med uke 8 og er komt til dag 4 i uke 9. Du er då i uke 9 :)

♡ Termin 6. Februar ♡

8 uker er gått av graviditeten og du begynner på den 9ende uken vell? :p

Back
Topp