Beregne termin

Niliel

Glad i forumet
Juliknøttene 2022
Hei,
Hvordan beregnes termin når man VET unnfangelse er en annen dato enn det man får opp når man regner fra siste mens?

F. eks i mitt tilfelle var første dag i siste mens 22. Sept som tilsier termin 2. juli, men jeg vet at unnfangelse må ha skjedd den 10. okt som tilsier 6. juli. Hvilken forholder jeg meg til? Går ut i fra at legen forholder seg til 2. juli frem til OUL justerer?

Og bare av nysgjerrighet, dette må bety at jeg har hatt forsinket eggløsning??

Legen kommer til å forholde seg til menstermin frem til du eventuelt blir justert på OUL ja. Hadde jeg vært i ditt tilfelle, ville jeg forholdt meg til unnfangelsestermin. Det gjorde jeg i forrige svangerskap også, men det skilte bare én dag da.
Du har hatt forsinket eggløsning hvis du vet det fordi dere bare hadde sex én gang f.eks ja ;) Men igjen, er ikke sikkert eggløsning var 10.oktober heller, da svømmerne kan vente på egget i flere dager og egget kan vente på svømmerne i ett døgn (eller noe sånt).

Jeg har hatt lange sykluser på 35-40 dager etter prevensjonsslutt, så når jeg ble gravid sist visste jeg jo at mensterminen var helt feil. Men legen ville likevel ikke skrive noe annet, så da ble det OUL etter 16 uker, også fikk jeg en til etter 20 siden de ikke kunne se så mye så tidlig :p Men terminen ble justert i papirene mine etter OUL da, så det var ikke noe problem :happy:

Legen kommer til å forholde seg til menstermin frem til du eventuelt blir justert på OUL ja. Hadde jeg vært i ditt tilfelle, ville jeg forholdt meg til unnfangelsestermin. Det gjorde jeg i forrige svangerskap også, men det skilte bare én dag da.
Du har hatt forsinket eggløsning hvis du vet det fordi dere bare hadde sex én gang f.eks ja ;) Men igjen, er ikke sikkert eggløsning var 10.oktober heller, da svømmerne kan vente på egget i flere dager og egget kan vente på svømmerne i ett døgn (eller noe sånt).
Haha, ja - det stemmer, en eneste gang ila hele måneden og trodde det var safe Samboerens mins reaksjon når jeg fortalte jeg var gravid.. «Hæ? Hvordan går det an?» Ble en overraskelse dette er med andre ord for oss, men tror vi har bestemt oss for at vi synes det er en god nyhet lilevel ❤️

Jeg har hatt lange sykluser på 35-40 dager etter prevensjonsslutt, så når jeg ble gravid sist visste jeg jo at mensterminen var helt feil. Men legen ville likevel ikke skrive noe annet, så da ble det OUL etter 16 uker, også fikk jeg en til etter 20 siden de ikke kunne se så mye så tidlig :p Men terminen ble justert i papirene mine etter OUL da, så det var ikke noe problem :happy:
Nesten så jeg bare får «finne på» første dag i siste mens for å få riktig dato. Ikke at det har så mye å si, sånn egentlig.

Jeg har alltid senere eggløsning enn dag 14, og har rett og slett tatt en spansk en og oppgitt en annen dag for første dag i siste menstruasjon enn det som faktisk er sant slik at det passer med eggløsning :angelic: Men da er jeg skråsikker på eggløsning da!

Jeg har alltid senere eggløsning enn dag 14, og har rett og slett tatt en spansk en og oppgitt en annen dag for første dag i siste menstruasjon enn det som faktisk er sant slik at det passer med eggløsning :angelic: Men da er jeg skråsikker på eggløsning da!

Samme her. El på dag 16-17, så har alltid beregnet meg 14 dager før dette og oppgitt det som siste mensdag.
Så slipper man bli satt tilbake senere, det er så kjipt.

Kreativt! Den har jeg aldri tenkt på før :hilarious:

Men som de andre sier, det er menstermin som gjelder for legen, jordmor, etc helt til oul termin sier noe annet :happy:

Jeg blir helt koko av disse terminkalkulatorene..! Får opp alt fra 19.-25.juli. Denne syklusen kom EL senere enn forventet, så med de beregninger tatt i betraktning tror jeg 23.juli stemmer. Blir ikke helt klok jeg :hilarious:

Jeg var hos gyn i dag og han tok tidlig ul og satte termin basert på denne kombinert med min info om befruktningsdag. Han sa de kan gjøre det sånn når det er uregelmessig syklus:)

Back
Topp