Beordret på jobb

TBex

Glad i forumet
Septemberbarna 2019
Akk.. Jeg trenger bare å få ut litt frustrasjon... Jobber som sykepleier på natt, og har nettop jobbet to netter og så frem til frihelg før jobb mandag og tirsdag også. Men mens jeg sov idag etter vakt, så har jobben prøvd å ringe meg flere ganger og sendt sms om at jeg må beordres på jobb i natt og natt til mandag.

Jeg pleier vanligvis å si ja når jeg vet det er krise på jobb, så synes det å sende sms om at jeg er blitt beordret på jobb er ufint, og det faktum at jeg blir beordret på to vakter... Kunne ikke noen andre bli beordret til den ene av de to vaktene i det minste?

Arg jeg blir så frustrert... Jeg kunne sikkert sagt ja til å jobbe jeg, men å sende sms om beordring... Og det at de ikke kunne funnet noen andre til den ene vakten synes jeg også er dårlig gjort.... Arg... Føler det burde vært noen retningslinjer for beordring, ikke bare at arbeidsgiver har styrerett...
 
Nei så kjipt! Helt enig om at de kunne beordra noen på den andre vakten slik at du ikke fikk begge!
Burde absolutt vært retningslinjer ja.
 
Jeg synes det var ufin måte å gjøre det på. og også veldig dårlig å ringe deg når de vet du sover ut etter nattevakt. Det ville jeg aldri ha gjort.
Men vi beordrer aldri, og de fleste sier ja med mindre de virkelig ikke har mulighet når det er krise.

Du har rett til å nekte nå som du er gravid. Men arbeidsgiver kan kreve at du fremlegger legeerklæring på det.
 
Oi, har man rett til det altså? Jaja.. Neste gang da... Vurderte litt, bare fordi jeg er gravid nå, og si at jeg var det og trengte helgen til å sove, men er jo egentlig i helt fin form da, og de trengte jo noen... Men har i utgangspunktet lyst til å vente litt med å si at jeg er det. ..
 
Legen kan skrive erklæring uten å nevne at du er gravid. Jeg ville nok i første omgang sagt at jeg kunne ta den første vakten og be de om å finne noen andre til den andre vakten. At du pga. helsemessige årsaker ikke kan jobbe overtid.
 
Mhhm... Takk for tips! Jeg skal huske det til neste gang... Men nå i helgen må jeg nok bare godta det som det er....
 
Du har også krav på 35 timer sammenhengende fri iløpet av 7 dager så om du blir beordret på jobb så kan du kreve fri senere i uka.
 
Noe av problemet er vel at jeg kun obber 65%, så det blir ikke noe overtid av det, hadde fri man-onsdag siden jeg jobbet forrige helg.

Og til tross for at jeg nå kommer til å måtte jobbe 6 av 7 dager, har ikke der noe å si for hverken fri eller overtid, siden de har gjort det slik at det blir ca 3 vakter denne uken og 3 neste uke (ons, Tors, fre + søn, man, tirs). At det blir 60 timers jobb på 7 dager spiller ikke noen rolle så lenge det er ulike uker.
 
Du har krav på 100%overtid om du blir beordret, uansett om det blir overtid eller ikke :p
 
Høres ut som beordring er "vanlig" hos dere? Ikke bra... og måten det ble gjort på var jo veldig spesiell...
 
Høres ut som beordring er "vanlig" hos dere? Ikke bra... og måten det ble gjort på var jo veldig spesiell...

Ja, det har skjedd før. har tenkt til å ta en prat med hun søm gjorde det da, da jeg synes det ble gjort på en veldig ufin måte. Hun er heldigvis bare fungerende sjef for meg frem til slutten av januar, mens vi venter på en som skal fast inn i den stillingen.
 
Noe av problemet er vel at jeg kun obber 65%, så det blir ikke noe overtid av det, hadde fri man-onsdag siden jeg jobbet forrige helg.

Og til tross for at jeg nå kommer til å måtte jobbe 6 av 7 dager, har ikke der noe å si for hverken fri eller overtid, siden de har gjort det slik at det blir ca 3 vakter denne uken og 3 neste uke (ons, Tors, fre + søn, man, tirs). At det blir 60 timers jobb på 7 dager spiller ikke noen rolle så lenge det er ulike uker.
Det høres dessverre ut som din arbeidsgiver kjenner reglene godt og utnytter systemet slik at de kan beordre, men samtidig slippe unna all ekstrabetaling. Da er det svangerakapet som du kan bruke som argyment for slippe unna.
Husk at du uansett skal ha 11 timer fri mellom vaktene da
 
Akk.. Jeg trenger bare å få ut litt frustrasjon... Jobber som sykepleier på natt, og har nettop jobbet to netter og så frem til frihelg før jobb mandag og tirsdag også. Men mens jeg sov idag etter vakt, så har jobben prøvd å ringe meg flere ganger og sendt sms om at jeg må beordres på jobb i natt og natt til mandag.

Jeg pleier vanligvis å si ja når jeg vet det er krise på jobb, så synes det å sende sms om at jeg er blitt beordret på jobb er ufint, og det faktum at jeg blir beordret på to vakter... Kunne ikke noen andre bli beordret til den ene av de to vaktene i det minste?

Arg jeg blir så frustrert... Jeg kunne sikkert sagt ja til å jobbe jeg, men å sende sms om beordring... Og det at de ikke kunne funnet noen andre til den ene vakten synes jeg også er dårlig gjort.... Arg... Føler det burde vært noen retningslinjer for beordring, ikke bare at arbeidsgiver har styrerett...
Sniker litt her. Beordring skal være absolutt siste alternativ. Da skal man først ha vendt hver en Stein og prøvd å få i folk på annet vis (gjennom å spørre først). Det har de ikke gjort her, da du ikke en gang ble spurt først. I min jobb har d kun blitt beordret i høytider det har vært helt umulig å få i noen andre, helt unntaksvis. Og ALDRI blitt beordret samme person til 2 vakter. Håper virkelig de på jobben din ikke vet om at du er gravid enda, da hadde det vært enda verre. På så kort varsel skal man også kreve overtid, da du ikke har annet valg enn å jobbe. Syns det hørtes skikkelig råttent gjort ut! Syns absolutt du skal ta opp måten det ble gjort på! Ta det opp med tillittsansvarlig på jobb, her hørtes det ut som det var mye som ikke stemmer. Lykke til:)
 
Last edited:
Du har krav på 100%overtid om du blir beordret, uansett om det blir overtid eller ikke :p

Hvis det er sånn der du jobber så er du heldig og da er det et lokalt gode hos dere.:) Beordring gir generelt sett ordinær lønn. Overtid hvis det blir over 35.5 timer på ei uke da. Men det er vel ofte sånn at de beordrer de med små stillinger, med mindre de er avhengig av en viss kompetanse og bare de med større stillinger har den kompetansen.
 
Sniker litt her. Beordring skal være absolutt siste alternativ. Da skal man først ha vendt hver en Stein og prøvd å få i folk på annet vis (gjennom å spørre først). Det har de ikke gjort her, da du ikke en gang ble spurt først. I min jobb har d kun blitt beordret i høytider det har vært helt umulig å få i noen andre, helt unntaksvis. Og ALDRI blitt beordret samme person til 2 vakter. Håper virkelig de på jobben din ikke vet om at du er gravid enda, da hadde det vært enda verre. På så kort varsel skal man også kreve overtid, da du ikke har annet valg enn å jobbe. Syns det hørtes skikkelig råttent gjort ut! Syns absolutt du skal ta opp måten det ble gjort på! Ta det opp med tillittsansvarlig på jobb, her hørtes det ut som det var mye som ikke stemmer. Lykke til:)

Du kan ikke kreve overtid om du ikke jobber overtid. Man kan prøve å få det, men det er ikke noe man har krav på.

Synes beordring er en skikkelig uting. Har jobbet på samme sted i 13 år og ikke en eneste gang har det blitt beordret noen der. Det er alltid noen som kan jobbe overtid. Men det er mye rart der ute og sikkert noen arbeidsgivere som dropper å gi folk overtid og heller beordrer, siden det kun gir ordinær lønn, før man overstiger 35.5 timer i uka evt vakten går ut over arbeidstiden den dagen.

Å beordre samme person til to vakter er ihvertfall ikke innafor.
 
Noe av problemet er vel at jeg kun obber 65%, så det blir ikke noe overtid av det, hadde fri man-onsdag siden jeg jobbet forrige helg.

Og til tross for at jeg nå kommer til å måtte jobbe 6 av 7 dager, har ikke der noe å si for hverken fri eller overtid, siden de har gjort det slik at det blir ca 3 vakter denne uken og 3 neste uke (ons, Tors, fre + søn, man, tirs). At det blir 60 timers jobb på 7 dager spiller ikke noen rolle så lenge det er ulike uker.

Uansett om hvor liten stilling man har så har du vel krav på 2 avmerket fridager per uke, helst sammenhengende, hvis du må på jobb på en markert fridag, skal man jo ha overtidsbetaling. Er også krav om at avmerkede fridager skal være på en søndag minst en gang per mnd.
Og når du blir beordret på jobb og vakten ikke var planlagt til deg for 2 uker siden er det nå vel uansett overtid.
 
Last edited:
Malvinka: jepp, ingen tvil om at de er gode på det. Ingen problem med 11 timer fri mellom, slutter0755 og starter 22;)

Ønskerseg: har tenkt til å ta en prat med hun på. Mandag eller tirsdag;) Hun er bare fungerende sjef for meg, denne måneden, heldigvis. Men det er også hun som er tillitsvalgt på jobben, såååh yey...

Lovesome: hm... Vet du om det står skrevet noe sted at jeg har krav på overtid når det ikke var planlagt for to uker siden? Jeg har ikke klart å finne noe sånt, og skulle Veldig gjerne tatt med det i en samtale med min fungerende sjef .. :)
 
Last edited:
Malvinka: jepp, ingen tvil om at de er gode på det. Ingen problem med 11 timer fri mellom, slutter0755 og starter 22;)

Ønskerseg: har tenkt til å ta en prat med hun på. Mandag eller tirsdag;) Hun er bare fungerende sjef for meg, denne måneden, heldigvis. Men det er også hun som er tillitsvalgt på jobben, såååh yey...

Lovesom: hm... Vet du om det står skrevet noe sted at jeg har krav på overtid når det ikke var planlagt for to uker siden? Jeg har ikke klart å finne noe sånt, og skulle Veldig gjerne tatt med det i en samtale med min fungerende sjef .. :)
Tillitsvalgt og sjef?! NEI NEI NEI
 
Hvis det er sånn der du jobber så er du heldig og da er det et lokalt gode hos dere.:) Beordring gir generelt sett ordinær lønn. Overtid hvis det blir over 35.5 timer på ei uke da. Men det er vel ofte sånn at de beordrer de med små stillinger, med mindre de er avhengig av en viss kompetanse og bare de med større stillinger har den kompetansen.
Jeg får alltid 100% om jeg blir beordret etter egentlig å ha sagt nei
 
Back
Topp