Bens mammas dagbok

BIBBI3

Forumet er livet
Tenkte kanskje prøve meg på dette jeg også.. er ofte mange tanker man ønsker å få nedskrevet.
 
Jeg har nå fylt 32 år og er samboer med en omtenksom, ansvarsfull og flott mann på 42 år.
Sammen har vi klart på egenhånd å få en absolutt herlig, nydelig sjarmør som nå er over 2 år; han er født 24 mai 2006. Kom fem uker for tiden (hadde termin 28 juni 2006) og vi hadde en noe traumatisk opplevelse med fødsel og første barseluke, men det gikk heldigvis bra og han er i dag en perfekt liten toåring.
 
Ønsket om flere meldte seg raskt, men siden det første året innebærer mye selvofring som var meget uvant for oss begge så tenkte vi ihvertfall vente ett år før vi prøvde på igjen.
 
Etter fire mnd med amming så bestemte jeg med for å prøve minipille som prevensjon inntil videre. Fikk Cerazette av legen og erfarte at blødningene stoppa opp og jeg ble så hormonfull med humørsvingninger og sterk hodepine så jeg kutta de ganske fort ut. Fikk så merket Yasmin, men de var ikke noe bedre for kroppen foruten at jeg fikk tilbake mensen.
Desember 2006 kasta jeg alt i søpla og bestemte oss for å ta det deretter.
Juli 2007 begynte vi å konkret planlegge og ville gjerne at det skulle komme en spire snarest.
 
 
 
Høsten 2007 innebar desverre en del smerter og så lange sykluser at jeg seriøst begynte å lure på hvor mye psyken egentlig kan påvirke denne prøvinga.
Men uansett så orka jeg ikke gå sånn og fikk bestilt meg time.
 
Legen syntes det var bekymringsverdig at jeg hadde så masse magevondt og tok en gu og en del prøver. Bl. a en kreftprøve fra eggstokkene. Ellers tok han de vanlige prøvene samt en blodprøve for å sjekke hormonene.
Heldigvis var krefprøven negativ og hormonprøvene normale.
 
Januar 2008 tok jeg igjen kontakt som avtalt om jeg fremdeles hadde en syklus over 40 dager og smerter. Henvisning til gyn. pol på sykehuset ble sendt, og svar kom med time 26 april.
 
På gyn. pol. tok de ultralyd av eggstokkene mine, og det var så vondt at tårene spratt.
Da fant gynekologen en appelsinstor cyste og en plommestor. De tok bilder av dem og ville ikke gjøre annet enn å inkalle meg igjen om en måned for å se forandringen.
De så at de var væskefylte og mente de mest sannsynlig var godartete, så derfor gjorde de ikke noe mer utav det.
 
Neste ultralyd var 23 mai med en ny gynekolog og fant de cystene noe mindre. De fant også rester etter andre cyster.. sånne spøkelsesvev. Rart å se.
Det ble bestemt at jeg skulle ta hormonprøver på dag 4 og dag 24 (pga lang syklus), og at sambo måte få levert prøve av svømmerne sine.
Legen tok også bilder av cystene og ville rådføre seg med sine kolegaer og så ringe meg.
Det ble snakk om kanskje laporaskopi.
 
Sambo fikk time 18 juni og jeg fikk ny ultralydtime 26. juni..
Følte liksom dette gikk raskt og at vi ble tatt alvorlig.
 
Timen 26. juni med nok en ny gynekolog(!) ga meg desverre en knekk. Fikk beskjed om at svømmerne til sambo hadde meget liten bevelighet og de så nå at vi ikke muligens ikke hadde sjans til å klare dette på egenhånd. Jeg ble noe fraværende og fikk liksom ikke så mye ut av timen som jeg skulle ønske. Bl.a kan jeg ikke huske hva resultatet av hormonprøvene mine var, men mener muligens de var fine.
Legen spurte meg også om de to andre hadde nevnt PCO for meg, men det hadde de ikke sagt noe bekreftende om.
Denne legen mente ihvertfall at jeg hadde PCO-antydninger.
 
Så ble jeg sendt ut med en klapp på skuldra om at vi i det minste nå hadde krav på prøverør, men at de gjenr ville ha en prøve til av sambo.
Fikk rota meg til en ny time før jeg tusla lutrygga ut.
 
Pga feriestenging og lang ventetid fikk jeg ny time på laboratoriet til sambo 24. september og til samtale med gynekologen om hva som skjer videre den 25 september.
 
 
Nå i dag er jeg nok inn i en lang syklus. Faktisk ikke hatt så lang siden i vår en gang.. og jeg som håpa dette begynte å rette seg.
Er på dag 40 i dag og kjenner på hele meg at tr er på vei snart..
Skulle så inderlig ønske at spiren sitter likevel, men om jeg tenker slik så føler jeg at jeg lurer meg selv. Fallhøyden er liksom altfor stor...
Må nesten teste i morgen tidlig....kanskje...[:-][&o]
 
Våkna i dag med en stor stemme i meg som sa at nå er tr på vei.. så jeg testa ikke. Følte ikke for å kaste bort en test på njoe som garantert er negativt.
Har veldig vondt i magen i dag. Føles som en ond klomp der inne som gir meg bølger av kvalme. Hodepinen har meldt seg og brystene er veldig ømme..
Så erfaringene sier meg at i morgen er dagen.[:'(]
 
 
 
Nå er det mandag og det er dag 43......
Er så lei av å gå sånn med pms-plager i det uendelige. Hvorfor finnes det ikke noe som kan hjelpe?!????
Rangla i helga og angrer bestandig på slikt.. er ikke verdt det.
Lurer på å teste bare for å få bekrefta at det ikke er noen spire som vanlig, men orker ikke kaste bort test og penger.
 
På onsdag skal sambo levere ny sperm-prøve.. Er litt spent på om den viser det samme som sist.
Denne gangen skal vi klare å holde oss disse fire dagene som er nødvendig, men om det også er makstid så sliter vi litt for vi har ikke hatt sex på godt over en uke. Jeg har vært i så dårlig form at jeg har lagt meg tidlig og knapt orka å tenke på sex engang.
 
Om tre dager skal vi inn og drøfte fremtiden.. høres egentlig skremmende ut. Jeg er veldig spent på utfallet og hvor raskt vi får ting i gang.
Håper uka går fort....
 
har du prøvd midler mot pms? du kan prøve femal som man får kjøpt på helsekost, eller du kan gå på apoteket og kjøpe noe mot pms der.. husker ikke helt hva den heter..
 
Denne syklusen har jeg forsøkt Damiana, men jeg tar imot alle tips med takk.
Men jeg har en liten frykt for at slike hjelpemiddel kan gjøre syklusen lengre. Aner ikke som det stemmer, men all erfaring tar jeg også imot.[&:]
 
Dag 44 og ingen tr enda...
 
På grunn av de kommende timene vi skal ha på gyn.pol nå så tok jeg en test i morres bare for å være sikker.
Den var selvsagt som jeg egentlig visste; negativ[:(][:(]
Uansett så ble fallgropen dyp og jeg har felt en del tårer i dag.
 
Trøster meg med gode ord og støtte fra mine kjære venner her på Bv. Dere er jammen med gode å ha!
 
Jeg sover veldig dårlig om natta for tiden. Klarer ikke slappe av, og det kan selvsagt ha en innvirkning.
Tror jeg må oppsøke proffesionell hjelp om dette vedvarer for jeg begynner å fungere dårlig i hverdagen.
 
I tillegg har jeg fått et skikkelig forkjølelsesår, og det pleier jeg kun å få når jeg erveldig svekket, syk etc.[&o]
 
Men nå er det mindre enn to dager til vi skal i samtale med gynekologen og jeg håper og ber for hjelp og fortgang.
Om det bare kan finnes noe som regulerer syklusen så hadde det hjulpet mye på psyken og kroppen merker jeg.[:-]
 
Dag 45 og ingen tr..
Men nå begynner det å melde seg noen typiske tegn. Bl.a hodepine og kvalme.
 
Synes egentlig den tanta kan holde seg borte i to dager til for i morgen skal vi jo på gyn.
Hadde vært veldig kjekt å få sett tullballet på ultralyd. Mulig de gjør det likevel.....?[&:]
 
Sambo dro avgårde til laboratoriet på sykehuset i morres med spermprøve nr to. Den er jeg veldig spent på for denne gangen er noe ulik den første gangen. Første gangen hadde vi sex to dager før han leverte prøver, mens denne gangen har han holdt seg lenge. Kanskje for lenge?[:-]
 
Uansett så får vi svar i morgen kl 13.30......og det nærmer seg!
 
Lykke til hos gyn.
klem fra Solf.
 
Takk Solf[:D]
 
Dag 46.. ingen tr og det er straks bare to timer til møtet m gyn.
Er så spent a jeg klarer ikke fokusere jobb her nå... bra det snart er lunsj, selvom jeg tror ikke jeg i meg så mye.
 
Blir godt å kunne ha med seg sambo. Er faktisk første gang han blir med meg...
Føler meg mannsterk og blir enklere å stille spørsmål når den ene først lurer på noe.
 
Er også veldig spent på prøven sambo avleverte i går. Er nok utfallet av den som gir mer direkte pekepinn på neste steg tenker jeg..
 
Men denne kroppen min for tiden.. skjønner ingenting.
Får satse på at en ultralyd kan si noe...kanskje....[8|]
 
Så spennende, venter spent på oppdatering på hvordan det gikk:)
Klemmer
 
Gyn. pol møtet:
 
Den største overraskelsen fikk vi da gynekologen min kunne fortelle at prøvene til sambo var normale. Litt redusert bevegelighet, men ikke utenfor normalen. Vi ble så letta, for den første prøven sa jo at vi måtte ha hjelp.
Hormonprøvene mine var også innenfor normalen, men jeg hadde nesten på maksgrensa på et hormon. Var noe med at det ikke skulle være over 700 og så hadde jeg 697....[&:][8|]

Problemet mitt er at det blir så mye fremmednavn at jeg detter litt ut og så glemmer jeg presist hva de kaller ting, så håper dere forstår litt av hva jeg skriver...[8D][:-]

Så tok hun ultralyd av eggstokkene mine og det ble bekreftet PCO. Jeg hadde mange cyste/folikkel opphopninger som hun tydelig kunne se at hindret egget til å løsne og falle inn i fruktbar-klar-stilling.

Så nå er det bare en ting å gjøre mente hun og det er Laparaskopi/Kikhulsoperasjon for å stikke hull på disse cysteopphopningene.

Dette gjør de ved at jeg kommer fastende inn en morgen på den rette dagen av syklusen, legger meg i narkose, snitter noen cm hull under navlen, blåser inn 2-2,5 l luft og går inn og sjekker at eggledere ikke er tette, ordner eggstokkene og ser at det ikke er muskelknuter endometriose etc. Er ute igjen samme dag med en liten sykmelding på 3-4 dager.

Etterpå skal jeg så få hjelp med eggløsningsprosessen hvor jeg får pergotime i noen dager, så inn å sjekke ved ultralyd om det virker, så noe om en sprøyte som fikser selve eggløsninga.
Ble masse å sette seg inn for min del, men akkurat nå fokuserer jeg på inngrepet så tar jeg neste steg deretter.

Legen mente vi fikk time i 2008, mest sannsynlig i nov/des.

Så nå venter jeg spent på brev![:D]

Evt prøverør ligger nå ganske langt frem i tid, for selve pergotime-prosessen foregår i maks 6 mnd + ventetid på operasjon og sykluser...[&:]
Men jeg ser optimistisk på at vi likevel får hjelp og jeg håper det er "bare dette" som skal til!
 
I dag er jeg på dag 47 og enda ingen tr...
Hva skjer'a?
 
Husker for nøyaktig ett år siden så gikk jeg i 59 dager før tr kom. Er det noe med årstiden?[:-]
 
Nå er det uansett snart helg og jeg gleder meg til å slappe av hjemme og kose meg med familien min.
 
Så bra dere har fått vite mer på hva som skal gjøres nå[:)] Håper tiden går fort mot inngrepet[:)][:)]
 
Rart at syklusen skulle begynne å tulle nå da[&:] Håper hun dukker opp snart!
 
Jaaaaaaaaaaa. i dag kom tanta! På dag 48 gitt[&:][&:]
Jammen det på tide.. nå føler jeg at det åpner seg litt igjen og en ny runde liksom er i gang.
Men formen er heller laber... [:'(]
Satser på at morgendagen er mye bedre, og jeg er glad det er helg.[;)]
 
Dag 2 og jeg er endelig i form igjen.[:)]
 
I dag har jeg baka så masse at jeg er rett sliten!
Men med det srittværet vi har ute, så må tiden tilbringes inne.
 
Har laga frokostrundstykker, kakemenn, hverdagsbrød og ikke minst Viltgryte av hjortekjøtt til middag....[8D]
Kosa oss gløgg ihjel sku man tro.[:D]
 
Nå ser jeg frem til en ny prøverperiode og så snart denne tanta flytter ut igjen så skal jeg kaste meg over sambo.
Begynner å bli en stund siden nå....[8D][:D]
 
Ser med frykt på at jeg nærmer meg innlegg nr 30000. Djiiiiiiiiiiiizez.. kan ikke ha hatt et annet liv enn BV jeg.[:-]
 
Back
Topp