Beltestol

Men jeg ville uansett ikke kjøpt sete på europris.

For selv om de er godkjent betyr det ikke at de er sikre.
Jeg hadde stolt mer på en PLUSS-test enn ADAC-test. Den første er gjort i Sverige, og de er jo som kjent mer fremme i bilstolverden enn de fleste andre land.

Dessuten er det umulig å finne testresultater av de stolene, og hvorfor det tro? Er det noe med testresultatene de vil skjule?

Man bruker mye penger på vogn, mobiler, pc, klær osv, så hvorfor skal man absolutt bruke minst mulig penger på bilsikkerhet?? Det er jo der barn skades verst når uhellet er ute..
Er så ufattelig enig!det er så trist å se alle som slurver med bilsikkerheten til barna sine. Både ved stolvalg og det å snu de for tidlig. Her sitter han som fyller 5 i år fremdeles bakovervendt . Snur han ikke før han har vokst ut av setet.

Om man tror en beltestol er kun en stol for å få beltene på riktig plass så er det feil, de beskytter i sidekollisjon og de beste stolene holder belte riktig på plass. Det er nye krav til beltestoler nå og belterstoler blir testet på lik linje som stol 1 og 2.
Vi har snudd vår fire åring sånn halveis, med tungt hjerte fordi barnet har vondt og bare hyler når vi kjører et stykk. Ryggen ble også rød, med blåmerke etterpå, så i hoved bilen blir det beltestol og i den andre bakovervendt.
Vi kjøpte da den stolen som er tryggeste på markedet, ja dyr men sikkerhet koster :)
https://www.besafe.no/ny-barnesetelovgivning/

Ja, men plus testet får den aldri blitt. Så derfor blir det feil å argumentere med at en burde se på plus test når det er snakk om beltestoler.
Men det blir likevel feil å si at det kan egentlig kjøpes hvor som helst og at de ikke beskytter barnet. Man bruker ikke beltestol kun for å få selen til å ligge riktig. Det er vel kun en pute som gjør, ikke en beltestol.

Men det blir likevel feil å si at det kan egentlig kjøpes hvor som helst og at de ikke beskytter barnet. Man bruker ikke beltestol kun for å få selen til å ligge riktig. Det er vel kun en pute som gjør, ikke en beltestol.
Det er ikke mye beskyttelse i en beltestol, nei. Alle beltestoler som selges i Norge er godkjente. Den eneste beskyttelsen de gir er litt ved hodet i en eventuell sidekollisjon. Et barn på 105 cm vil mest sansynlig få utrolig store skader uansett hvordan beltestol man bruker. Selvfølgelig er det bedre og dårligere beltestoler, på lik linje med alt. Men beskyttende er de ikke. Det eneste som beskytter et barn i en kollisjon er å ha de bakovervendt.

Ja da Skjønner jeg :)
Synes d spå biltema også er litt snåle. Men de ser mer robuste ut. Liker bare ikke måten de ligger på i butikken. Men de fleste regner jeg med klarer å se hva som er en god stol når de har hatt 2 stoler før dette og sett beskyttelsen på dem. Vi har som sagt noen billigere typer men de har samme beskyttelse som det dyreste setet vårt.

Jo, de har jo sidekollisjonsbeskyttelse og beskytter jo gjennom at bilens belter kan beskytte barnet. Meen det vil jo ikke hjelpe mye om stolen ikke passer barn og bil, for om beltet ikke har effekt vil jo neppe barnet bli beskyttet av stolen uansett. Men ellers enig i at man ikke skal kjøpe hvorsomhelst - vel så mye for å støtte de produsentene som lager kvalitetsstoler, slik at de fortsetter med utvikling av bra utstyr!

Hun er jo egentlig for lita for beltestol, og faren for underglidning er stor for henne i en krasj. Altså at hun sklir under hoftebeltet og ut av stolen...

Hun skulle strengt tatt, hvis dere absolutt må bruke beltestol, hatt et 4.punkt på stolen. Et punkt mellom bena som hindrer barnet i å skli under.

Kan dere kjøpe nytt til å ha hjemme, og bruke cybexen som ekstra?

Besafe har en med ekstra punkt og det har også britax kidfix ii xp sict.
Kikket på den til britax og den kan jeg få presset inn i økonomien på en måte, da den er på tilbud.

Men har da et dumt spørsmål, hvordan fester man en beltestol i en bil ute isofix ?
For da kan vi bruke cybex som reserve stol. Den er med isofix men skal brukes i bil ute. Det står at den kan det

Kikket på den til britax og den kan jeg få presset inn i økonomien på en måte, da den er på tilbud.

Men har da et dumt spørsmål, hvordan fester man en beltestol i en bil ute isofix ?
For da kan vi bruke cybex som reserve stol. Den er med isofix men skal brukes i bil ute. Det står at den kan det
Du har ikke isofix i de bilene cybex skal brukes?

Du kan brette isofixfestene rundt og inn i setet, er en knapp å trykke på. Litt vanskelig å forklare.
Men da må man da passe på å feste med bilens belte når det ikke sitter noen i den så den ikke slenges rundt i bilen ved en evt krasj eller bråstopp.

Men det du må passe på med britax, er at hvis du bruker den ekstra puta over skuldra som beltet skal ligge inni, så må du passe på at beltet ruller tilbake så lett som det skal. Det er ikke i alle biler det ruller så lett tilbake. I vår bil kan vi ikke bruke den ekstra xp-paden (som den heter) på grunn av at da ruller ikke beltet lett tilbake. Men den kan man klare seg uten.

:)

Du må ha setebeltet festet rundt bilstolen til enhver tid, enten barnet sitter der eller ikke, når det ikke er isofix :)

Du har ikke isofix i de bilene cybex skal brukes?

Du kan brette isofixfestene rundt og inn i setet, er en knapp å trykke på. Litt vanskelig å forklare.
Men da må man da passe på å feste med bilens belte når det ikke sitter noen i den så den ikke slenges rundt i bilen ved en evt krasj eller bråstopp.

Men det du må passe på med britax, er at hvis du bruker den ekstra puta over skuldra som beltet skal ligge inni, så må du passe på at beltet ruller tilbake så lett som det skal. Det er ikke i alle biler det ruller så lett tilbake. I vår bil kan vi ikke bruke den ekstra xp-paden (som den heter) på grunn av at da ruller ikke beltet lett tilbake. Men den kan man klare seg uten.

:)
Ok, var mer de mellom bena som var viktig på det setet.
De skjønte jeg at skulle brettes inn. Så da er det kun beltet som fester sete.

Ok, var mer de mellom bena som var viktig på det setet.
De skjønte jeg at skulle brettes inn. Så da er det kun beltet som fester sete.
Ja det tenker jeg også, at festepunktet mellom bena er viktigst, selv om den over skuldra skal ta imot 30% av kraften i en kollisjon. Den hindrer haka å falle altfor langt frem. Så hvis beltet ruller bra tilbake med den på kan dere bruke den.

Ja det er kun beltet som da vil feste setet :)

Håper du føler du har fått hjelp og fått litt mer info selv om tråden skled litt ut :)

Ja det tenker jeg også, at festepunktet mellom bena er viktigst, selv om den over skuldra skal ta imot 30% av kraften i en kollisjon. Den hindrer haka å falle altfor langt frem. Så hvis beltet ruller bra tilbake med den på kan dere bruke den.

Ja det er kun beltet som da vil feste setet :)

Håper du føler du har fått hjelp og fått litt mer info selv om tråden skled litt ut :)
Ja har fått mer hjelp, blir å bestille nytt sete og bytte det som står i bilen. Trenger uansett 2 etterhvert da jeg ikke greier p montere eller demontere setet når det er festet med isofix er noe fingrene mine ikke greier. Og med mulig taxi til skole trenger vi jo to seter.

Back
Topp