belønningssystem???

linda1982

Forelsket i forumet
Hei [;)] er det noen av dere som har barn fra før som har prøvd belønningssystem på barna deres?? Har ei datter på 3.5 år som sliter med å sove i senga si hele natta. Av en eller annen grunn våkner hun en gang i løpet av natta. Hun har hatt en del mareritt, så mulig det kommer av det??
Vi har nå tenkt å prøve ut et belønningssystem med klistremerker. Slik at hun får et klistremerke for hver natt hun sover i senga si på rommet sitt... Og når ho har fått 3 stk, så får hun et stort klistremerke... Og evt. en liten oppmerksomhet... [;)] noen som har noen erfaring eller forslag til det??

vel jeg har en sønn på 8 år og han og våkner midt på natta og kommer opp og sier han har hatt dårlige drøm og tanker... vi har sett en del henger med hva han har gjort rett før han skal legge seg.. spill, lek eller film feks. eller var en del ting vi snakket før vi la ham til seng osv.. nå er det blitt mer som vi holder han aktiv heller med noe fysisk i løpet av kvelden 1 time eller 1 og halv time før han sover .. kort spill eller noe som ikke gir ham noe tanker.. har begynt med lydbøker og forsetter vi fortsatt noen netter med eventyr lesing på seng kanten.den er blitt mye mindre skal jeg si deg..

han hadde problemer med søvn når han var liten og.. pleide å gi ham belønning som du nevner men for ham virket heller en eventyr på senge kanten. faste rutiner før han legger seg og igjen passe på hva han drev før legging. ellers når han kom opp ,tok jeg ham tilbake og satt ved siden av han snakket litt så sa jeg at vi passer på ham at han skulle heller tenke på den gode ture vi skal ta til marinen eller til beste mor eller dra til svømmin osv...

Vi prøvde d på stesønn min som nektet å tisse på påtta hjemme åss åss.. Så satt vi åss ne en kveld jeg å ungen tegnet et skjema med ruter, kjøpte klistremerker, hang det på do døra, å når han hadde klart å få så mange klistremerker som d er i ruta fikk han en ting han hadde ønsket seg, fungerte vældi bra på han :) gutten sitter på do nå hjemme hos åss..

Ja, vi brukte det med å være tørr om natta :-) Vi hadde 5 ruter, hvor eldsten fikk klistre et valgfritt klister hver morgen om han var tørr den natta. Da fem ruter var fylt, fikk han en ting han ønska seg :-) Hadde flere slike skjemaer- funka kjempebra! Lykke til!![;)]

Men jeg hadde kansje brukt en liten gave mer enn bare ett stort klister :-) Du kan jo også si at hun får gave, og bare det å få gavepapir rundt en liten sak er jo ganske stort for de små :-) Trenger jo ikke være noe dyrt, for spennende blir det jo uansett :-)

Jeg mener at å rose barnet evt. med belønning kan være til hjelp når man skal endre uønsket atferd.
Jeg har ikke barn selv, ennå, men av erfaring som førskolelærer har jeg mange eksempler på at det å rose ønsket atferd fungerer. Barn søker hele tiden anerkjennelse og gjennom det utvikler de sitt selvbilde, da er det er viktig at barnet får tilbakemeldinger som påvirker det positivt.
Barnet ditt er 3, 5 år og forstår mye. Snakk med henne om det at hun noen ganger våkner opp på natten. Fortell henne at dersom hun våkner følger du/ dere henne tilbake til sengen sin og at du vet at hun klarer å sove i sengen sin selv (fordi det har hun jo gjort flere ganger). På en slik måte er hun forberedt på at det forventes av henne at hun skal tilbringe natten i sin egen seng. Hvis hun får til det, fortjener hun ros. Så lenge dere snakker med henne og forteller klart hva som forventes, samt at dere er konsekvente vil dere nok se en forbedring. Hold oss oppdatert hvordan det går.
Håper at velemente ord kan være til hjelp, lykke til[:)]

Vi har en gutt på 4,5år, som også kommer inn til oss om natta. Vi har prøvd belønningssystem med klistermerker...det funket en stund, helt til han en dag kom bort til meg å sa: mamma nå har jeg nok klistermerker...etter det så var ikke dette så veldi motiverende....så jeg vet rett og slett ikke helt hva jeg skal gjøre...har prøvd med madrass på gulvet inne hos meg, men det var jo bare stas...tenkte jeg skulle få bukt med dette før beibien kommer...for da blir det så mye annet nytt for han....

ORIGINAL: Silje28

Vi har en gutt på 4,5år, som også kommer inn til oss om natta. Vi har prøvd belønningssystem med klistermerker...det funket en stund, helt til han en dag kom bort til meg å sa: mamma nå har jeg nok klistermerker...etter det så var ikke dette så veldi motiverende....så jeg vet rett og slett ikke helt hva jeg skal gjøre...har prøvd med madrass på gulvet inne hos meg, men det var jo bare stas...tenkte jeg skulle få bukt med dette før beibien kommer...for da blir det så mye annet nytt for han....

Kjipt når det blir sånn....du må nok bare kjøre hardt mot hardt. Bestemme deg for at NÅ er det nok....
Følge han inn igjen gang på gang på gang...... Lykke til :-)

ORIGINAL: Snickers

ORIGINAL: Silje28

Kjipt når det blir sånn....du må nok bare kjøre hardt mot hardt. Bestemme deg for at NÅ er det nok....
Følge han inn igjen gang på gang på gang...... Lykke til :-)

Problemet mitt er at jeg sover så tungt at  det er ikke alltid jeg våkner når han kommer inn...jeg registrerer det langt borte i drømmene, men våkner ikke...

Mange positive erfaringer på dette ser jeg, så nå krysser vi fingrene for at det skal hjelpe oss også... Har nå laget et ark med ruter på ( et ganske stort ark, med mange ruter slik at hun kan se hvor mange hun må ha til hun får en overaskelse.). Vi har bestemt oss å begynne med 4 ruter, og når de er fylt opp får hun en liten overaskelse. I natt sov hun hele natten i senga si uten og våkne, så håper det fortsetter slik! Har snakket mye med henne om dette i det siste. Så det var ei stolt frøken som satte på sitt andre klistremerke i mårest. [;)] så nå magler det 2 netter før det blir en liten gave...

Må begynne med noe sånnt jeg også på min tre-åring somtisse i bleia om natta, men det er kanskje litt tidli for han har jo akkurat blitt tørr om dagen...???

Straff og belønning er ikke enkelt, min tre-åring er nokså krevende og jeg vet ikke helt åssen jeg skal løse prøblemer med at han ikke høre på oss og gjør som vi sier, så det blir heller mye kjefting og smelling. Vet det ikke er bra og at det ikke hjelper heller, men har ikke så mye annet å stille opp med...

Nå har ikke jeg brukt sånn belønnings system veldig mye - å ikke på nattevåk siden vi ikke har det problemet.
Men har brukt det litt nå på 2åringen min som har sluttet med bleie....

Var vel egentlig mest i begynnelsen da, hvor hun fikk en fin stor plakat til å sette klistremerker på for hver gang hun gikk på do eller potte. Men hun har ikke fått noe spesielt ut ifra hvor mange hun har fått å sånn.
Hun er så opptatt av klistremerker at jeg tror det er en belønning i seg selv her. Å jo større de er jo bedre er det...hehe!

Når jeg nå leser gjennom innlegget mitt, så ser jeg vel egentlig at det ikke kom så veldig mye fornuftig ut av det...hmmm [8|]

Men uansett, masse gode tips over her. Håper noe av det virker så det kan hjelpe dere etterhvert [:)]

Lykke til [:)]

ORIGINAL: Klageånda!

Må begynne med noe sånnt jeg også på min tre-åring somtisse i bleia om natta, men det er kanskje litt tidli for han har jo akkurat blitt tørr om dagen...???

Straff og belønning er ikke enkelt, min tre-åring er nokså krevende og jeg vet ikke helt åssen jeg skal løse prøblemer med at han ikke høre på oss og gjør som vi sier, så det blir heller mye kjefting og smelling. Vet det ikke er bra og at det ikke hjelper heller, men har ikke så mye annet å stille opp med...

Du har sikkert prøvd det, men må bare spørre.
Har dere brukt time out? For det har funket veldig bra her....

Da har frøkena mi sovet i senga si 7 netter på rad... [;)] å etter 4 netter fikk ho en liten gave... virker veldig motiverende for henne vartfall... så dette var gull verdt... [:D]

ORIGINAL: Klageånda!

Det "heter" at dem skal være tørre om natten 10 mnd etter at dem var tørre på dagen :-) Du har god tid!!!!

Back
Topp