Bekymringstråden

Ja, det skal stå i journalen din og dei skal væra meir "på" ifht å gå gjennom skjema for å oppdage fødselsdepresjon tidlig. Gjorde ikkje helsesjukepleiar det sist, eller hadde det ikkje starta då? Det er fult med å lage "fødselsbrev" til helsestasjonen, skrive kva bekymringer du har og at du ønsker tettere oppfølging osv ifht dette. Ifht psykisk helse er det nok veldig viktig å være på mens ein enda kan, og forebygge det som forebygges kan ❤️
Fødselsdepresjon kom etter sistemann, og ble "frisk" i sommer. Så må nok opplyse jm på første time tror jeg.

Jeg hadde en heftig barsel depresjonen som varte i rundt to-tre år:bag: Var veldig bevisst på at dette skulle ikke skje igjen så ba jm følge med og hun allierte seg med Gubben som også skulle speide etter tegn på depresjon i svangerskapet og etter. Fikk oppfølging både på helsestasjon, hos jordmor og psykolog etter fødsel og har vært depresjonsfri denne gangen:smiley-bounce022
Så bra du fikk god oppfølging! :Heartred Satser på at jeg også vil få det denne gangen da

Meir mtp dei som ammer barna iht anbefalingene (2år), for då er liksom brystene allerede igang, ein slipper sårhet og ein har mykje lettere for å kunne tilpasse melk, både auke og redusere, mindre sjans for at ein mister melka osv. Men mykje avhenger jo også av barnet sitt ammetak osv❤️
Aha, skjønner! Tusen takk☺️ ammer desverre ikke nå, men har fortsatt litt melk når jeg klemmer på puppen. Hadde sånn håp om å fullamme sist gang, men det ble ikke tidt til det

Fortsatt ingen ligamentsmerter eller strekking. Chat gpt sier det kan være normalt når man har gått gravid før. 8+0 i dag.
Andre som ikke har ligamentsmerter eller strekking i livmor?

Nei det er generelle anbefalinger av WHO. Norge er litt meir slæk! Men NHI har sagt ein bør vente 1år, for blir ein gravid før det så auker sjansen for at barnet blir født for tidlig. Men ja, ingen studier gir noko særlig alarmerende verken ifht å bli gravid etter SA, dødfødsel eller vanlig fødsel, så har ikkje brydd meg med det eg iallefall ❤️

Tusen takk for oppklaringen:love017
Litt spøk her nå men; gikk maks overtid med siste barn så hadde egentlig vært greit om denne kom  litt før :laughing002 :bag:
Fikk høre av ei jordmor at generelt sett 'blir man gravid når kroppen er klar for det'. Så har levd etter den tidligere.

Tankefull og ærlig en søndag morgen.. Fascinert over hvor mye jeg kan bekymre meg for noe jeg aldri har ønsket meg. Vi skulle aldri ha barn, fikk denne overraskelsen i sommerferien og nå håper jeg bare at alt går bra. Tenk å bli så tussete og bekymret så fort livet tar en uventet vending.. :Heartred

Skulle gjerne hatt litt mer symptomer, er så bekymret for at det ikke er noe liv inni der :sorry: Er verken særlig trøtt eller kvalm som jeg synes det virker som «alle» andre er. I tillegg hadde jeg lav hCG med litt dårlig stigning i starten, og selv om det tok seg opp etter hvert gir det dessverre dårligere sjanser for at det skal gå helt i mål. Har ikke tatt tester eller målt hCG på fem dager nå og selv om jeg tror det er riktig valg så er det også ubehagelig å ikke ha noen indikasjoner på hvilken vei det går. Skulle ønske jeg bare klarte å senke skuldrene, slippe kontrollen og tenke at det som skjer skjer, men jeg får det liksom ikke til…

Skulle gjerne hatt litt mer symptomer, er så bekymret for at det ikke er noe liv inni der :sorry: Er verken særlig trøtt eller kvalm som jeg synes det virker som «alle» andre er. I tillegg hadde jeg lav hCG med litt dårlig stigning i starten, og selv om det tok seg opp etter hvert gir det dessverre dårligere sjanser for at det skal gå helt i mål. Har ikke tatt tester eller målt hCG på fem dager nå og selv om jeg tror det er riktig valg så er det også ubehagelig å ikke ha noen indikasjoner på hvilken vei det går. Skulle ønske jeg bare klarte å senke skuldrene, slippe kontrollen og tenke at det som skjer skjer, men jeg får det liksom ikke til…
Jeg ønsket også masse symptomer og nå sitter jeg her med kvalmen og kunne ønske jeg ikke hadde noe symptomer :joyful: Er det lenge til du skal på UL?

Jeg ønsket også masse symptomer og nå sitter jeg her med kvalmen og kunne ønske jeg ikke hadde noe symptomer :joyful: Er det lenge til du skal på UL?
Skjønner godt at det ikke er noe stas å være kvalm heller :Heartred

Vi skal heldigvis på UL neste helg. Da er jeg 6+2. Fertilitetsklinikken (vi har gjort IVF) har bedt meg om å være bittelitt ekstra obs på exu pga. tallene i starten, så om ikke annet blir det godt å få bekreftet at det er i livmor.

Fortsatt ingen ligamentsmerter eller strekking. Chat gpt sier det kan være normalt når man har gått gravid før. 8+0 i dag.
Andre som ikke har ligamentsmerter eller strekking i livmor?
Jeg har kjent ligamentsmerter én gang foreløpig. Mener å huske jeg har merket mer til det i starten med de andre :pompus: Føler svært lite mensmurring/voksesmerter også.

Signere den ovenfor. Liker ikke at jeg har vondt i magen i skrivende stund, selv om graviditeten er totalt uplanlagt er jeg begynt å glede meg. Når jeg får disse murringene blir jeg akutt bekymret om at nå mister jeg. Når jeg endelig ‘’senker’’ skuldrene litt.
Første gangen?

Jeg har kjent ligamentsmerter én gang foreløpig. Mener å huske jeg har merket mer til det i starten med de andre :pompus: Føler svært lite mensmurring/voksesmerter også.
Samme!! Men håper/vil anta det er normalt? :S

Jeg kjenner jeg blir stressa for å kontakte jordmor osv selv.. for min mor klarte å plotte inn i hodet mitt at det kan bli barnevernsstyr etc om en gjør det.. jeg trenger ikke akkurat det stresset der da.. Ble direkte lei meg.. :depressed: Er akkurat som at jeg ikke får lov å være lykkelig i hennes øyne..

Jeg kjenner jeg blir stressa for å kontakte jordmor osv selv.. for min mor klarte å plotte inn i hodet mitt at det kan bli barnevernsstyr etc om en gjør det.. jeg trenger ikke akkurat det stresset der da.. Ble direkte lei meg.. :depressed: Er akkurat som at jeg ikke får lov å være lykkelig i hennes øyne..
Hvorfor skulle det bli barnevernsstyr? Er det ikke positivt at man vil ta vare på egen og barnets helse gjennom svangerskapet? :Heartred

Hvorfor skulle det bli barnevernsstyr? Er det ikke positivt at man vil ta vare på egen og barnets helse gjennom svangerskapet? :Heartred
Det er en... lang og vond historie i bakgrunn der som jeg ikke ønsker å dele åpent i forum, men kort fortalt jeg hadde en oppvekst som jeg ikke ønsker mitt eget barn så jeg er fast bestemt på at det skal få det jeg aldri fikk :Heartred Jeg er åpen for å fortelle på privat melding, men ikke sånn her ute i forumet.

Forstår at det kan føles stressende. Oppfølging under svangerskapet er veldig verdifullt for barnet og deg som mor. Om barnevernet blir koblet inn så trenger ikke det å være negativt selv om det kan føles slik. De skal være en støtte. Og det kan ver bedre at de kommer inn før enn ved fødselen. For en må jo føde og kan ikke unngå det. De er som regel veldig flinke på helsestasjonen så prat med dem. Det vil gå veldig bra, det er jeg sikker på.

Forstår at det kan føles stressende. Oppfølging under svangerskapet er veldig verdifullt for barnet og deg som mor. Om barnevernet blir koblet inn så trenger ikke det å være negativt selv om det kan føles slik. De skal være en støtte. Og det kan ver bedre at de kommer inn før enn ved fødselen. For en må jo føde og kan ikke unngå det. De er som regel veldig flinke på helsestasjonen så prat med dem. Det vil gå veldig bra, det er jeg sikker på.
Med tanke på alt jeg har gått gjennom selv, og hvor mye jeg har jobba med meg selv for å komme dit jeg er i dag så håper jeg at jeg slipper det, for jeg har dessverre ikke noe god erfaring med dem.

Back
Topp