Bekymringstråden

Er 14 mnd siden minstemann kom til, så blir jo litt tett :Heartred
Det er jo anbefalt å vente 24mnd etter fødsel før ein blir gravid igjen, slik at livmor og kropp får tid å komme seg heilt igjen. Så tida mellom spiller defintivt inn på korleis kroppen responderer på ny graviditet❤️

Det er jo anbefalt å vente 24mnd etter fødsel før ein blir gravid igjen, slik at livmor og kropp får tid å komme seg heilt igjen. Så tida mellom spiller defintivt inn på korleis kroppen responderer på ny graviditet❤️
Det visste jeg ikke. Men da blir ting litt mer logisk egentlig! Takk :Heartred

Uff da, har feila der :hilarious:
Men det er vel kommen forskning og som viser at tette svangerskap (under 2 år mellom) er gunstig for fosteret, altså då barn nr. 2, 3 eller ka det blir. At dei ofte har høgare fødselsvekt. Stemte her vertfall, med 600 g meir på nr. 2:hilarious:

Men det er vel kommen forskning og som viser at tette svangerskap (under 2 år mellom) er gunstig for fosteret, altså då barn nr. 2, 3 eller ka det blir. At dei ofte har høgare fødselsvekt. Stemte her vertfall, med 600 g meir på nr. 2:hilarious:
Trenger ikke mer fødselsvekt da, første var 4120g og nr 2 ble satt i gang 2 uker før termin og veide 4160g :hilarious:

Der va du jo! Tenkte på deg akkurat og tenkte eg måtte finna ein tråd å spør om det går fint med deg, ikkje sett deg på nokre dagar :love017
Ja ifht amming er det også ganske gunstig❤️

Trenger ikke mer fødselsvekt da, første var 4120g og nr 2 ble satt i gang 2 uker før termin og veide 4160g :hilarious:
Andremann var ei veke før og veide 4180 her og :hilarious: Blei målt til 53 cm, men trur han var lenger, for vokse fort ut av str. 56. Så han var ikkje så rund :joyful:

Får man tettere oppfølging i svangerskapet hvis man har hatt fødselsdepresjon?

Der va du jo! Tenkte på deg akkurat og tenkte eg måtte finna ein tråd å spør om det går fint med deg, ikkje sett deg på nokre dagar :love017
Har bidratt smått på telleleken, ellers har det vært litt tamt fra denne sida ja :hilarious: Merker eg er litt «been here, done this» på denne graviditeten, om det gir meining? Gidder ikkje fokusere så mykje meir på det enn eg «må». Litt synd, siden det mest sannsynlig er siste gong :Heartred Men no er kvalmen begynt å melde seg så smått, så blir nok litt meir tvungen påminning framover:wacky:

Sniker meg inn og spør hvordan gunstig ifht amming? Har hatt problemer med ammingen med begge de andre.

Kjem sikkert an på årsak, om det er ein. Men om du ber om ekstra timer med jordmor så tviler eg på du får et nei :Heartred
Okei. Årsak er vel uvisst, eller, kan henge fra oppveksten. Men, fikk den i høst etter minstemann, fant ut i januar, ble "frisk" i sommer, så, ønsker ikke ned i det hullet igjen. Skal ta det opp med jordmor, for, jeg så ikke tegna selv..

Trodde det med 24 mnd bare gjaldt keisersnitt? Vi var tre rundt her jeg bor med termin omtrent samtidig og bare hun som måtte ha keisersnitt fikk høre at hun måtte vente to år før neste. Bare nysgjerrig altså :joyful:
Ellers ble vel denne spira unfanget ca 10 mnd etter forrige ble født:laughing002

Okei. Årsak er vel uvisst, eller, kan henge fra oppveksten. Men, fikk den i høst etter minstemann, fant ut i januar, ble "frisk" i sommer, så, ønsker ikke ned i det hullet igjen. Skal ta det opp med jordmor, for, jeg så ikke tegna selv..
Jeg hadde en heftig barsel depresjonen som varte i rundt to-tre år:bag: Var veldig bevisst på at dette skulle ikke skje igjen så ba jm følge med og hun allierte seg med Gubben som også skulle speide etter tegn på depresjon i svangerskapet og etter. Fikk oppfølging både på helsestasjon, hos jordmor og psykolog etter fødsel og har vært depresjonsfri denne gangen:smiley-bounce022

Har bidratt smått på telleleken, ellers har det vært litt tamt fra denne sida ja :hilarious: Merker eg er litt «been here, done this» på denne graviditeten, om det gir meining? Gidder ikkje fokusere så mykje meir på det enn eg «må». Litt synd, siden det mest sannsynlig er siste gong :Heartred Men no er kvalmen begynt å melde seg så smått, så blir nok litt meir tvungen påminning framover:wacky:
Ja ser den, det er fult lov! :love017 så lenge alt e bra med deg og bebis er eg gla til om du så dukke opp innimellom berre❤️

Får man tettere oppfølging i svangerskapet hvis man har hatt fødselsdepresjon?
Ja, det skal stå i journalen din og dei skal væra meir "på" ifht å gå gjennom skjema for å oppdage fødselsdepresjon tidlig. Gjorde ikkje helsesjukepleiar det sist, eller hadde det ikkje starta då? Det er fult med å lage "fødselsbrev" til helsestasjonen, skrive kva bekymringer du har og at du ønsker tettere oppfølging osv ifht dette. Ifht psykisk helse er det nok veldig viktig å være på mens ein enda kan, og forebygge det som forebygges kan ❤️

Sniker meg inn og spør hvordan gunstig ifht amming? Har hatt problemer med ammingen med begge de andre.
Meir mtp dei som ammer barna iht anbefalingene (2år), for då er liksom brystene allerede igang, ein slipper sårhet og ein har mykje lettere for å kunne tilpasse melk, både auke og redusere, mindre sjans for at ein mister melka osv. Men mykje avhenger jo også av barnet sitt ammetak osv❤️

Trodde det med 24 mnd bare gjaldt keisersnitt? Vi var tre rundt her jeg bor med termin omtrent samtidig og bare hun som måtte ha keisersnitt fikk høre at hun måtte vente to år før neste. Bare nysgjerrig altså :joyful:
Ellers ble vel denne spira unfanget ca 10 mnd etter forrige ble født:laughing002
Nei det er generelle anbefalinger av WHO. Norge er litt meir slæk! Men NHI har sagt ein bør vente 1år, for blir ein gravid før det så auker sjansen for at barnet blir født for tidlig. Men ja, ingen studier gir noko særlig alarmerende verken ifht å bli gravid etter SA, dødfødsel eller vanlig fødsel, så har ikkje brydd meg med det eg iallefall ❤️

Back
Topp