Bekymringsmelding til BV??

gutt09jente11

Forumet er livet
I helgen var vi i 30 års dag, med nesten 100 gjester. Vi var selv edru, da vi hadde barnevakt frem til midnatt. Uansett, det var middag først, og allerede da var mange godt beruset. Etter middagen tok det seg opp, med leker, høy musikk og nesten alle gjestene ble svært beruset. 

Et av parene hadde med seg sin unge som er født i vår, så ut som det var ganske vanlig også, for de hadde med vogn og alt, og når vi reiste hjem litt før 12, var ungen der fremdeles og fleste parten i lokalet var dritings!

Foreldrene er jeg usikker på, de drakk begge av vinglass, men om det var brus eller vin, det vet jeg ikke. Men synes dette var helt grusomt å se på, og flere tenkte over dette.. Til og med unge menn synes dette var ganske så fælt å se på.. 

Er det grunn for bekymringsmelding? Synes sånt er så vanskelig, bor på en liten plass, så ikke så lett å si i fra om sånt.. :S

men var det ingen som sa i fra der og da om at det var upassende? jeg tror ikke jeg hadde klart å sitti å sett på at det rava dritings folk rundt enn baby ! ikke hadde jeg klart å dratt der fra heller ! du kan ringe barnevernet å drøfte det anonymt med de.. 

Nei ingen som sa noe som JEG fikk med meg, satt på andre siden, og aner ikke hva som ble sagt.. Men ettersom babyen fremdeles var der ved midnatt så tror jeg ingen sa noe.. Vi var flere der med barn på samme alder, men herregud babyen ble jo så klart igjen hjemme.. :O Huff.. 
Det så jo ikke ut som babyen hadde det så fælt, men jeg synes det var grusomt. 

Kanskje jeg skal ringe og høre hva de mener.. 

JEG syns ikke det er grunn til bekymringsmelding. 

Det jeg ikke skjønner er hvorfor du satt en hel kveld og bekymret deg/ snakket med andre om dette uten å sjekke ut situasjonen nærmere?

Er vel ikke noe å sjekke ut egentlig, det jeg synes var galt var å ha med en baby på en rølpefest.. Kjenner dem ikke, så følte ikke jeg kunne gå bort og spørre hva de hadde i glasset liksom.. 

gutt09jente11 skrev:
Er vel ikke noe å sjekke ut egentlig, det jeg synes var galt var å ha med en baby på en rølpefest.. Kjenner dem ikke, så følte ikke jeg kunne gå bort og spørre hva de hadde i glasset liksom.. 

Du kunne vel ha gått bort til dem og slått av en prat. Dere har jo barn på samme alder, det er jo "nok" til å opprette kontakt. Du hadde ikke trengt å spørre dem hva de hadde i glasset, men sjekket ut om de virket fulle. 

Hadde du vært sikker på at foreldrene hadde drukket så er det ingen tvil, da er det en barnevernssak. Hvis de var edrue så syns jeg ikke at det er det. Jeg mener ikke at det er greit å ta med ungen på fest, men jeg syns heller ikke at det er en barnevernssak.

Det er jo mange nyanser her også da. Ble ungen sendt fra fulle menneskers fang til fang, eller lå den vogna i et rolig hjørne av lokalet? Virket ungen utrygg i situasjonen? osv osv. Trenger ikke svare på disse spørsmålene altså.

Føler du at det var så grovt at det er noe barnevernet må gripe inn i så melder du, selvsagt. Det er helt opp til deg. 
Jeg syns bare at det er en veldig sterk reaksjon på en situasjon du egentlig vet veldig lite om.

Hvis du ringer barnevernet for det der burde vel strengt tatt noen ringt barnevernet når jeg tok med vår 1,5 mnd gamble baby i bryllup til broren min også.  Jeg var klinkende edru hele tiden, mens min samboer tok seg noen øl.  Jeg satt ikke der hvor det var høy musikk osv. med ungen, men det kom jo ravende fulle mennesker forbi og hilse på oss der vi satt.   

Jeg ser ikke problemet med dette så lenge ikke fulle folk håndterte babyen, og så lenge babyen ikke virket utilpass.   Håper og tror at minst en av foreldrene var edrue. 

Siden du ikke vet mer om situasjonen enn du gjør, syns jeg ikke du skal ringe barneværnet.   

Enig med feen :)

Jeg tipper du brukte 30% av kvelden på å bekymre deg over denne babyen som i følge deg har foreldre som bør meldes til BV og de resterende 70% på å se for deg hvordan innlegget ditt på Babyverden skulle være skrevet og hvor mange støtteerklæringer du ville få. 

Jeg syns du overreagerer max. Selvfølgelig, det kan jo hende foreldrene skulle ha hatt seg en smekk, men ut i fra de opplysningene du serverer her (som ikke er mer enn du selv vet) så ser ikke jeg at du har noe som helst å ta dem på. Tror ikke det var så ille når du ikke engang gadd å faktisk finne ut av hvordan ståa egentlig var. 

Er forsåvidt også enig med FancyPants.

FancyPants skrev:

gutt09jente11 skrev:

Du kunne vel ha gått bort til dem og slått av en prat. Dere har jo barn på samme alder, det er jo "nok" til å opprette kontakt. Du hadde ikke trengt å spørre dem hva de hadde i glasset, men sjekket ut om de virket fulle. 

Hadde du vært sikker på at foreldrene hadde drukket så er det ingen tvil, da er det en barnevernssak. Hvis de var edrue så syns jeg ikke at det er det. Jeg mener ikke at det er greit å ta med ungen på fest, men jeg syns heller ikke at det er en barnevernssak.

Det er jo mange nyanser her også da. Ble ungen sendt fra fulle menneskers fang til fang, eller lå den vogna i et rolig hjørne av lokalet? Virket ungen utrygg i situasjonen? osv osv. Trenger ikke svare på disse spørsmålene altså.

Føler du at det var så grovt at det er noe barnevernet må gripe inn i så melder du, selvsagt. Det er helt opp til deg. 
Jeg syns bare at det er en veldig sterk reaksjon på en situasjon du egentlig vet veldig lite om.

Spiller det noen rolle om foreldra drakk alkohol? Jeg syns ikke barnet skulle vært tilstede på fyllefest uansett... om foreldre drakk er egentlig bare en enda værre ting. Barnet skulle aldri vært der. Hun vet jo NOK.. at barnet var der.

Jeg lar være å dra på julebord med middag og alkohol med nære venner nå i oktober, fordi et spedbarn ikke har noe å gjøre et sted det drikkes alkohol mer enn bare for kos til maten. 

Vil ikke si at hendelsen som beskrives er nok til at barnevernet skal gripe inn. Men om dette skjer ofte... og de får mange bekymringsmeldinger av forskjellig karakter kan det hende de griper inn. 

Ja, når du først satt der klarer jeg ikke å forstå hvorfor du ikke gjorde mer for å finne ut av dette. Det kan umulig ha bekymret deg så veldig.? 
Men jeg synes overhode ingen baby har noe å gjøre på en slik fest!

Og hva skal barnevernet gjøre da? Si fra at de ikke skal ha med ungen på fest? Det kunne jo du likegodt ha gjort og spart barnevernet arbeidet. De har viktigere ting å gjøre!

gutt09jente11 skrev:
Nei ingen som sa noe som JEG fikk med meg, satt på andre siden, og aner ikke hva som ble sagt.. Men ettersom babyen fremdeles var der ved midnatt så tror jeg ingen sa noe.. Vi var flere der med barn på samme alder, men herregud babyen ble jo så klart igjen hjemme.. :O Huff.. 
Det så jo ikke ut som babyen hadde det så fælt, men jeg synes det var grusomt. 

Kanskje jeg skal ringe og høre hva de mener.. 

Men da spør jeg deg, hvorfor i allverden sa ikke DU noe til dem da??? Er ikke værre enn å løfte på rumpa, gå bort, og si ifra til dem selv.

Jeg ville ikke trodd alt jeg så. Hadde jeg vært deg hadde jeg gått bort til dem for å slå av en prat på en vanlig måte. Syns bare at det ikke er passelig at folk drakk alkohol med barn til stede, barn burde vært hjemme med en barnevakt eller noe liknende i stedet...

TonjeJenta skrev:

FancyPants skrev:

gutt09jente11 skrev:

Spiller det noen rolle om foreldra drakk alkohol? Jeg syns ikke barnet skulle vært tilstede på fyllefest uansett... om foreldre drakk er egentlig bare en enda værre ting. Barnet skulle aldri vært der. Hun vet jo NOK.. at barnet var der.

Jeg lar være å dra på julebord med middag og alkohol med nære venner nå i oktober, fordi et spedbarn ikke har noe å gjøre et sted det drikkes alkohol mer enn bare for kos til maten. 

Vil ikke si at hendelsen som beskrives er nok til at barnevernet skal gripe inn. Men om dette skjer ofte... og de får mange bekymringsmeldinger av forskjellig karakter kan det hende de griper inn. 

Ja, selvfølgelig spiller det en rolle om de drakk eller ikke. Situasjonen er mye mer alvorlig hvis barnets omsorgspersoner var beruset.

Skjønner dere synes jeg skulle gått bort, men det tørr jeg rett og slett ikke til fremmede mennesker.. 

Fulgte med på ungen, og den virket ikke som den tok skade av denne festen, for all del..
Men det er forskjell på et bryllup, sitte i et rolig hjørne med kjente mennesker, og det å ha med ungen på en skikkelig fyllefest der folk ramlet på gulvet, glass ble knust osv osv.. Det var mange leker på festen, der folk sprang, hoiet osv.. Og ekstremt høyt lydnivå.. 

Jeg håper virkelig ikke at de drakk, men ettersom jeg dro såpass tidlig fikk jeg ikke med meg om de kjørte hjem selv eller hva de gjorde. Hun hadde med vogn til ungen, og den ble lagt der av og til, hun satt på et bord midt i lokalet. Ellers var det flere som tok opp ungen, og hun selv satt jo også med den på fanget. 

Synes ikke det var noe koselig situasjon, men det er vel kanskje ikke noen bekymringsmelding ettersom jeg ikke vet om foreldrene drakk alkohol.. 

Helt ærlig mener jeg at hvis du var så bekymret så skulle du ha snakket med dem og fått litt mere info. Er ganske så sikker på at barnevernet ikke tar tak i denne saken hvis du sender en bekymringsmelding og sier at babyen var med på festen, men du vet ikke om foreldrene drakk, eller egentlig noe som helst annet....

Hvis du treffer de på fest med babyen en gang til, kan du prøve å snakke med de.

For alt du vet, kan det ha vært et engangstilfelle. 

ENDELIG! 

Endelig en "gjett hva jeg så" tråd på generelt igjen. Jaggu lenge siden sist, så takk skal du ha gutt09jente11! 

Jeg hadde forøvrig med meg snuppa på knapt åtte uker i 40årslag i midten av oktober. Var nok ingen av gjestene som henger på babyverden, for jeg fikk ingen sånn tråd etterpå ;-P Vinglass drakk jeg også av vettu. Og de spilte musikk. Forferdelige saker. 

Nå lå hun og sov i vogna si det meste av kvelden, mens jeg drakk pepsi max og pratet med de andre gjestene. De lekte stolleken og drakk alkohol, men såvidt jeg vet gikk ingen glass i gulvet. 

Når jeg dro dit visste jeg at de andre kom til å drikke alkohol, men ikke i hvilken grad. Det ble et forholdsvis stille og rolig arrangement. Men jeg mener det overhodet ikke spiller noen som helst rolle om de andre er fulle, så lenge JEG er den eneste som er i nærheten av babyen - og jeg er edru. Hadde barnet vært større ville det selvsagt vært annerledes. 

Og hvis du virkelig var så bekymret, så funker det vesentlig bedre å gå bort å ta en prat med foreldrene til ungen, enn å prate med alle andre om det. 

Men for all del - jeg digger sånne tråder på BV! Er det ingen som har sett en barnevogn med et teppe over eller en unge usikret i bil i det siste? Kom igjen da folkens! 

Nei, det er absolutt ingen grunn til å ringe barnevernet! For hadde det vært det, så hadde du gått bort og sagt noe! Man sitter ikke en hel kveld og ser på at et barn blir utsatt for noe man mener er en sak for barnevernet! Om du var for feig til å ta det direkte med foreldrene(for ja, jeg syns det er feigt å sitte sånn på utsiden og synse og mene, og ikke prøve å få en forklaring på saken, og så ringe barnevernet etterpå, uten å ha hele saken klar!), så kunne du jo tatt det med bursdagsbarnet? Som jeg regner med at kjente både deg og de andre gjestene som hadde med seg barnet?

FancyPants skrev:
JEG syns ikke det er grunn til bekymringsmelding. 

Det jeg ikke skjønner er hvorfor du satt en hel kveld og bekymret deg/ snakket med andre om dette uten å sjekke ut situasjonen nærmere?

Back
Topp