Bekymringsmelding til barnevernet

Hvis det er eneste bekymringen den anonyme innringeren kom med, så skjønner jeg ikke at de gidder å gå videre med det i det heletatt... Lekeplassen her ligger også rett ved en 30-sone-vei, og denne lekeplassen har ikke gjerde rundt engang.. 4-åringen min leker ute der alene (kan dog se henne fra vinduet vårt...)

Tror nok du kan føle deg trygg på at de ikke går videre med dette, i allefall ikke om du forklarer dem det du skreiv her om hvordan dere har trent på det med å gå dit og sånt :) Enkelte folk har bare altfor lite å gjøre med tida si, dessverre... Skjønner ikke at noen har brukt tid på å ringe inn en sånn bekymringsmelding :p

valkyrien skrev:
Jeg synes det er uansvarlig å la to så små barn leke uten tilsyn jeg da... Ikke pga trafikken på veien rundt, men fordi det er veldig lett for noen å stoppe og dra med seg barna...

Men jeg ville heller pratet direkte med foreldrene heller enn å melde inn til barnevernet altså.

Hvor stort må barnet ditt være før det får være litt selvstendig da? Satt på spissen så kan noen stoppe å dra med seg din 16 år gamle datter også.. Jeg synes IKKE det er uansvarlig at en 4 og 6 åring får leke litt borte fra hjemmet. Hvor ofte blir barn kidnappet i Norge?

Jeg synes ikke det er så uproblematisk som alle de andre som har svart sier. 

Barna er 4 og 6, og jeg synes det er flott at du viser de tillitt, og har gitt de ansvar. Men, en seksåring er ikke moden eller kapabel til å fullstendig ta vare på en fireåring i alle situasjoner, og en fireåring er ikke moden nok til å klare seg selv.

Nå vet ikke jeg hvor lenge de er på denne lekeplassen, og du sier du hører de. Men står du ute hele tiden og hører de, eller stikkprøver innimellom? Og, hva gjør du hvis det plutselig er stille? Området er inngjerdet har vel ingenting  å si, så lenge de kommer seg inn og ut av det selv?  Jeg regner med at dine barn ikke er de eneste som leker der? Hvordan organiserer de andre foreldrene det? Kunne dere rullere hvem som er der sammen med barna?

På skoler og barnehage, så er en alltid et minimum til å være ute sammen med barna og ha et øye på de. Hvorfor er det sånn, tenker dere? Blir barn mer uansvarlige i stor  flokk, eller trenger barn faktisk noen som ser etter de?

Jeg tror heller ikke barnevernet lager noen stor sak ut av det du beskriver her, men, jeg synes allikevel ikke at det er riktig å forvente et klapp på skuldra og et uforbeholdent ønske om en riktig god sommer. 

IsThaBeth skrev:
Jeg synes ikke det er så uproblematisk som alle de andre som har svart sier. 

Barna er 4 og 6, og jeg synes det er flott at du viser de tillitt, og har gitt de ansvar. Men, en seksåring er ikke moden eller kapabel til å fullstendig ta vare på en fireåring i alle situasjoner, og en fireåring er ikke moden nok til å klare seg selv.

Nå vet ikke jeg hvor lenge de er på denne lekeplassen, og du sier du hører de. Men står du ute hele tiden og hører de, eller stikkprøver innimellom? Og, hva gjør du hvis det plutselig er stille? Området er inngjerdet har vel ingenting  å si, så lenge de kommer seg inn og ut av det selv?  Jeg regner med at dine barn ikke er de eneste som leker der? Hvordan organiserer de andre foreldrene det? Kunne dere rullere hvem som er der sammen med barna?

På skoler og barnehage, så er en alltid et minimum til å være ute sammen med barna og ha et øye på de. Hvorfor er det sånn, tenker dere? Blir barn mer uansvarlige i stor  flokk, eller trenger barn faktisk noen som ser etter de?

Jeg tror heller ikke barnevernet lager noen stor sak ut av det du beskriver her, men, jeg synes allikevel ikke at det er riktig å forvente et klapp på skuldra og et uforbeholdent ønske om en riktig god sommer. 

Det er vel akkurat hva jeg tenker også, og jeg synes det er rart at "alle" synes det er helt flott og sende små barn alene på lekeplassen...

Min 4 åring har også lyst til og gå på lekeplassen alene. Det er ingen bilvei dit, helt trygt, men hun får ikke lov. Rett og slett fordi hun er ett lite barn, med ett barns impulskontroll. 

Barn begynner på skolen når se er 5 eller 6 år og da går de jo til skolen. Helt vanlig at barn i den alderen er ute alene. De må jo selvfølgelig læres opp til å gå langs siden av veien, passe seg for biler, ikke gå noe annet sted enn avtalt og si i fra før man går et annet sted, ikke bli med fremmede osv... MEN det er absolutt ikke alle 4åringer eller 6åringer som er modne for dette!!! Man kjenner sine egne barn og man kan ikke sitte å vurdere andres barns evner ut fra sine egne. I barnehage er de ikke konstant under overvåkning, de kan faktisk klatre over gjerdet hvis de vil når en voksen ser en annen vei. Det er ikke gjerdet som holder se trygt på plass, det er regelen om at de ikke skal stikke av. Sånn er det på skogtur også, ungene leker fritt rundt i skogen og har selv ansvar for å holde seg i nærheten. De voksne følger med, teller osv men det hadde aldri vært på langt nær nok dersom ungene ikke tok ansvar selv og bare løp til 15 forskjellige retninger. Alle barna klarer dette, bortsett fra en og annen umoden unge man må følge med på.

Mini har lekt ute alene siden han var på den alderen, men vi har altid bodd innerst i ett byggefelt med lekeplasser sånn ca RETT utenfor døra. 
Nå er han 6år og jeg slipper glatt han og 4åringen ut for å leke på lekeplassen alene. Men vi bor fortsatt godt inne i ett byggefelt og det kjører nesten ikke biler her.

Dette går jo litt på ungene også da, jeg har en veldig nærvøs og ansvarlig 6åring og 4åringen er ometrent like ansvarlig og ei sladrehøne ut av denne verden. 
Jeg har ikke bil, så jeg har gått langs veien med min 6åring hele livet hans, han kan dette, han kan traffik reglene nesten bedre enn meg og er terpet grundig på akuratt det.

Jeg forstår at noen reagerer, for noen har 4-6åringer som faktisk ikke hadde klart det, andre reagerer ikke, fordi deres 4-6åringer klarer det helt fint. Vi er mammar og kommer nok altid til å sammenligne med våre barn, bevist eller ubevist.

Jeg tror heller ikke barnevernet kommer til å lage noen sak ut av akuratt dette, du får sikkert ikke svar fordi det er sommer og de har litt mindre kapasitet bare ;)

Kanskje en 6 åring er greit, men ihvertfall ikke en på 4.

Greit, det er ikke ofte barn blir kidnappet, men det skjer stadig vekk at de blir antastet eller misbrukt...

Jeg personlig ville aldri ha sendt ut min 5 åring helt alene uten tilsyn.. men hva andre gjør får være din sak.. og jeg hadde aldri i verden sendt en bekymringsmelding på dette!

Tenker ikke melder på hvor stor belastning dette kan være for deg? De kunne ha hatt litt vett og heller gått og snakket med deg personlig.. istede for å levere inn en bekymringsmelding

Dette blir nok henlagt rimelig kjappt:) Men alikevel.. skjønner deg kjempegodt!

Er nok noen her som har STORE fritidsproblemer om de har sendt bekymringsmelding til barnevernet pga det der..!

At man reagerer er ikke ensbetydende med at egne barn ikke hadde klart det, men betyr bare at barn ikke er annet enn barn, uansett om de er modne eller ei.

Min 4 åring hadde helt sikkert klart og være på lekeplassen alene. Hun er små engstelig av seg, og hadde neppe turt og gått andre steder. Men alikevel, hun er bare ett barn, med ett barns impulskontroll. Plutselig ser man en katt, ett barn man kjenner nedi veien, eller noe annet spennende som fører en på ville veier helt uten og tenke på det.

Ja, barn begynner på skolen når de er seks, men de aller fleste førsteklassinger følges til skolen, i allefall i en periode. Det er også stor forskjell på en seks åring og en fire åring. Alikevel synes jeg det er drøyt og la en seks åring ha ansvaret for en fireåring. En ting er og passe på seg selv, noe annet er og passe på andre.

Frk. Tvert I. Mot skrev:
At man reagerer er ikke ensbetydende med at egne barn ikke hadde klart det, men betyr bare at barn ikke er annet enn barn, uansett om de er modne eller ei.

Min 4 åring hadde helt sikkert klart og være på lekeplassen alene. Hun er små engstelig av seg, og hadde neppe turt og gått andre steder. Men alikevel, hun er bare ett barn, med ett barns impulskontroll. Plutselig ser man en katt, ett barn man kjenner nedi veien, eller noe annet spennende som fører en på ville veier helt uten og tenke på det.

Ja, barn begynner på skolen når de er seks, men de aller fleste førsteklassinger følges til skolen, i allefall i en periode. Det er også stor forskjell på en seks åring og en fire åring. Alikevel synes jeg det er drøyt og la en seks åring ha ansvaret for en fireåring. En ting er og passe på seg selv, noe annet er og passe på andre.

Enig i alt her! Vår 5-åring får ikke lov å ferdes i nabolaget alene, vi følger han til kompiser og henter han. Det er heller ikke alle vi lar han være hos siden vi føler at det ikke er noe tilsyn av voksne der. Jeg blåser i om andre synes vi er "truskete", det er sånn vi gjør det til vi og han er klare for at han ferdes selvstendig.

Herlighet for en filleting..
Vi vokste også opp på et lite tettsted og vi bodde ca 50 meter fra veien. ikke voldsomt traffikert men en vei som de boende rundt oss brukte.
vi lekte titt og ofte i hagene og områdene rundt veien. 
mamma gjorde det samme med oss, som du gjør med dine. nøye oppfølging, trening og klare grenser og stikkprøver. jeg lever enda, skader meg aldri. eller jo. men det var mer fra hopping fra trær etc. 
herlighet, jeg synes det er litt voldsomt å sende bekymringsmelding til barnevernet grunnet dette. 
tror det skal gå bra jeg.!!

Mrs Lutz skrev:
Barn begynner på skolen når se er 5 eller 6 år og da går de jo til skolen. Helt vanlig at barn i den alderen er ute alene. De må jo selvfølgelig læres opp til å gå langs siden av veien, passe seg for biler, ikke gå noe annet sted enn avtalt og si i fra før man går et annet sted, ikke bli med fremmede osv... MEN det er absolutt ikke alle 4åringer eller 6åringer som er modne for dette!!! Man kjenner sine egne barn og man kan ikke sitte å vurdere andres barns evner ut fra sine egne. I barnehage er de ikke konstant under overvåkning, de kan faktisk klatre over gjerdet hvis de vil når en voksen ser en annen vei. Det er ikke gjerdet som holder se trygt på plass, det er regelen om at de ikke skal stikke av. Sånn er det på skogtur også, ungene leker fritt rundt i skogen og har selv ansvar for å holde seg i nærheten. De voksne følger med, teller osv men det hadde aldri vært på langt nær nok dersom ungene ikke tok ansvar selv og bare løp til 15 forskjellige retninger. Alle barna klarer dette, bortsett fra en og annen umoden unge man må følge med på.

Back
Topp