Bekymringsmelding til barnevernet

Hysj...

Glad i forumet
Velger å ha anonym bruker til dette og det er ikke kritikk til barnevernet men bare litt lufting for min del. Jeg synes som oftes barnevernet gjør en flott jobb.

Men for en uke siden fikk jeg brev om at det var kommet melding på meg anonymt. Det gjaldt at ungene mine på 4år og 6år var å lekte uten tilsyn på lekeplass ved traffikert vei. dette var alt som stod.

Og så presisering og dette har jeg sagt til barnevernet og. Lekeplassen ligger ca 100m unna huset mitt, ja jeg ser de ikke men jeg hører dem. De går ikke langs trafikert vei siden det er en sti som leder dit, den eneste veien de krysser er en 30 sone vei rett utenfor døren her. lekeplassen er inngjerdet og apparatene langt unna gjerdet. 
Dette begynte vi å trene på for nesten ett år siden hvor jeg fulgte dem, så tok stikkprøver og dette utviklet seg. De kommer hjem å spør om de vil dra på besøk til naboer etter de har vært der og har vist seg ansvarlige nok til denne tilliten synes jeg.
Ungen på 4år får ikke gå dit uten den på 6år.

Jeg fikk først lovt svar om det ble videre sak på mandagen så var, så snakket jeg med de i går og da skulle jeg få svar i dag men siden ikke alle saksbehandlerene er på jobb kan de ikke gi meg svar på dette.
Føles som en stor belastning å ikke vite hva som skjer, håper selvsagt det blir henlagt. Men har ingenting å skjule om de går videre med det

Hva mener dere utav det som er skrevet her? dette er så all info jeg har fått brev om og hva jeg har sagt til barnevernet. 

Edit: Dette er ett lite tettsted.

Om noen klarer å resonere seg frem til hvem jeg er så respekter mitt ønske om anonymitet siden det er en delikat sak

Uff det er ikke noe særlig!
Men og gi bekymringsmelling for barna leker på en lekeplass? Hm..
Håper saken for din del blir henlagt.Husker at alle vi 5 barna lekte hele tiden på lekeplasser laaaangt unna hjemme. Foreldrene våre kunne ikke se eller høre oss.

Stakkars den som har meldt fra om dette her, personen må ha det kjipt med seg selv. Hva med å bare snakke med deg om saken istedet for å dra inn barnevernet for noe sånn? Herregud, da broren min og jeg var små sto vi opp alene om morgenen (foreldrene våre reiste på jobb rundt 6.30 om morgenen og skolen vår begynte jo ikke før kl 8.30), spiste frokost alene, smurte matpakke og tok bussen alene. Så kom vi hjem kl 14.20 og var alene til foreldrene våre kom hjem fra jobb 16-16.30. Noen ganger var det bare jeg som kom hjem og, og jeg begynte på skolen som 6-åring, født sent på året. Vi har alltid bodd rett ved trafikkerte veier, men vi var da ute og lekte uten tilsyn allikevel, og det var ikke noe 30-sone på de veiene. Syns dette her var teit å melde fra til barnevernet om, en ikke-sak i mine øyne. 

Tror ikke du har noe å uroe deg for TS.

Mest sannsynlig er det vel en nisse i nabolaget som har noe i mot deg personlig, og prøver å finne noe å ta deg på.

Skulle man meldt alle foreldre som lar barna leke alene på lekeplassen eller andre egnede steder så hadde i hvertfall hele nabolaget her blitt meldt.  For ikke å snakke om halve norges befolkning med barn under en viss alder.

Takker for tilbakemelding. Jeg var i sjokk når jeg åpnet brevet, hadde heller sett at de kunne spurt meg rett ut om jeg følte det forsvarlig å la ungene leke alene. Hadde da aldri sendt de ut om jeg ikke var trygg på dem. Er kjent her for å være en beskyttende mor og fått mye støtte fra venner å bekjente.
Tar veldig på dette å vente på svar men jeg har full forståelse for barnevernet må vurdere saken for det er deres jobb.
Mulig jeg kommer ut med eget nick når saken er avsluttet. 

Tefruen skrev:

Mest sannsynlig er det vel en nisse i nabolaget som har noe i mot deg personlig, og prøver å finne noe å ta deg på.

Skulle man meldt alle foreldre som lar barna leke alene på lekeplassen eller andre egnede steder så hadde i hvertfall hele nabolaget her blitt meldt.  For ikke å snakke om halve norges befolkning med barn under en viss alder.

Enig. 
Jeg tror det er sånn at barnevernet er pliktet til å følge opp alle bekymringsmeldinger de får, samme hvor idiotiske de er, så dette kommer nok til å gå helt fint:)

FancyPants skrev:

Tefruen skrev:

Enig. 
Jeg tror det er sånn at barnevernet er pliktet til å følge opp alle bekymringsmeldinger de får, samme hvor idiotiske de er, så dette kommer nok til å gå helt fint:)

Joda barnevernet er pliktig til å følge opp sakene med minimun en samtale med foreldre

Dette har jeg nesten på følelsen av at jeg også kommer til å oppleve her jeg bor nå!

Jeg ble kontaktet av en nabo, med samme beskyldninger omtrent, på min gutt på 5 år. Jeg ble helt sjokka, og prøvde å forklare at det er slik jeg er også er oppdratt... Slik at jeg vil veldig gjerne vite utfallet her!

Lykketrollgutta skrev:
Dette har jeg nesten på følelsen av at jeg også kommer til å oppleve her jeg bor nå!

Jeg ble kontaktet av en nabo, med samme beskyldninger omtrent, på min gutt på 5 år. Jeg ble helt sjokka, og prøvde å forklare at det er slik jeg er også er oppdratt... Slik at jeg vil veldig gjerne vite utfallet her!

skal nok oppdatere hva som skjer.
Trodde det var helt normalt at unger på de alderene lekte ute, det er jo det alle andre unger gjør som jeg kjenner

Dette hørtes helt molbo-aktig ut...Må være en som har noe imot deg, og prøver å sverte ryktet ditt.

Hadde det vært sånn at man skulle meldt alle som lot barna gå fritt ute, så hadde jeg måtte meldt mange...Man har jo kontroll på barna selv om de er 100 meter unna!

Håper det ordner seg fort!

Vet at man blir veldig bekymret og redd med en gang BV er inne i bildet, men i denne saken tror jeg virkelig ikke du har noe å bekymre deg for. Be om et møte, forklar saken, at dette har dere trent på lenge osv så tror jeg nok det hele skal gå veldig bra!

Som de over her har sagt så virker det heller som om det er noen med altfor mye fritid som har sendt meldingen. Syns man må bruke skjønn når man snakker om å melde fra en gang for mye enn en gang for lite. Dette er bare å bruke opp verdifull tid for barn som virkelig trenger hjelp...

Høres helt greit ut spør du meg. Barnevernet er pliktig til å undersøke alle meldinger som kommer inn, de kan ikke bare tenke at dette er ikke noe å bry seg om og ikke gjøre noe med det. Men nå når de har snakket med deg så kan de bare henlegge saken fordi det ikke er noe å bry seg om. Og det kommer de helt sikkert til å gjøre! De aller fleste sakene blir henlagt uten tiltak eller at foreldrene bare får beskjed om å gjøre ting litt annerledes uten at se følger det opp. Det er det værste som skjer, men det er en belastning å få å tenke på ja. Men dette ordner seg! :)

Da burde jeg vært meldt inn for lenge siden, sammen med nabolaget her...for min blir 6 til sommeren, å har lekt ute hele vinteren å våren, pluss nå da...å jeg ser henne overhode ikke hele tiden :)

Det samme gjør alle ungene i nabolaget her jeg bor...det er helt vanlig.
Tror uansett ikke du skal bekymre deg..det der er ikke en sak engang, helt lattelig av barneværnet og lage sak på det!!

(Har dem laget sak på det forresten?)

Jeg synes faktisk det er HELT lattelig om barneværnet lager sak på dette, en ting er og bare snakke med personen som det gjelder, noe helt anna og lage sak på det.

Å om barneværnet ikke har andre, og mer alvorlige saker og bekymre seg over unger som leker på en trygg lekeplass, så kan dem ta seg en bolle..ærlig talt!!!

Så lenge dette er grunnen ene og alene til at dere er blitt meldt til barnevernet, er det jo en done deal. Ingenting mer å tenke på. 

Jeg synes det er uansvarlig å la to så små barn leke uten tilsyn jeg da... Ikke pga trafikken på veien rundt, men fordi det er veldig lett for noen å stoppe og dra med seg barna...

Men jeg ville heller pratet direkte med foreldrene heller enn å melde inn til barnevernet altså.

Barnevernet er pliktig til å følge opp alle meldinger som kommer inn så det er greit. Selv om det er en belastning å vente på svar om de lager sak av det eller ikke.

Det er kun det som skrevet i HI som er saken ikke noe annet.

Det kryr av unger i disse alderene rundt her som leker ute. jeg har en bekjent som er nabo til lekeplass som bruker å se etter ut vinduet innimellom

Jeg vil tro man føler seg mindreverdig og uglesett med en gang et slikt brev kommer. Huff! 
Og jeg tenker som så- hva da med barna i byene som går alene til barnehagen eller skolen?
Jeg ser mange av de hver eneste dag. Jeg synes det er for tidlig. Å la barna på 4 og 6 gå 100 meter til en lekeplass synes jeg ikke er så alvorlig, om det er et oversiktlig område hvor de har blitt lært opp til å bevege seg. 

I saken din er det ikke barnevernet som er de teite, men de som har meldt fra.
Det er bra barnevernet tar hver minste bekymring alvorlig, og jeg synes det skal være en svært lav terskel for å bekymre seg.. men da tenker jeg mer på vanskjøtsel og mistanke om mishandling.  

Umulig som det kan høres ut, prøv å tenk på det som en positiv greie.. barnevernet i kommunen din gjør jobben sin!
Jeg er overbevist om at de ikke vil gå lenger med saken, enn den ene samtalen med dere. Kanskje de kommer med noen råd eller forslag. Kanskje de vil overvåke barna som går til lekeplassen. Men så lenge saken er slik du legger den frem, har du neppe noe å frykte :)

Enig med de andre - selv om jeg forstår dette må være veldig ekkelt og en belastning så lenge du må gå og vente på videre svar vil jeg tro dette er en av de sakene som blir henlagt rimelig raskt. Det er bra at BV tar bekymringsmeldinger på alvor, men jeg kan aldri få meg til å tro at de vil bruke ressurser på dette tilfellet når det er basert på at barna dine lekte i en lekepark uten tilsyn.

Selvsagt skal ikke ungen gå på selvstyr, men jeg kjenner at jeg synes det er litt trist at barn ikke kan leke i en park 100 meter unna hjemmet uten at man skal bli meldt inn til barnevernet. De skal jo lære seg å bli selvstendige også på et tidspunkt, og du som mor vet da når dine barn er klare for å få prøve seg.

Lykke til, håper det blir henlagt i nærmeste framtid så du slipper å bekymre deg mer!

Back
Topp