Bekymringer og tanker før fødsel, hva bør man vite?

Kan nesten si, uansett hvor du skal føde, så er badekaret stor nok og vel så det! Der jeg fødte var det en oval type med høy kant, ganske romslig for å si det sånn. Jeg var så varm at jeg bare ville ha rygg og mage i vannet mens jeg lufta armer og bein, så jeg lå på tvers av karet for å nå kantene :hilarious: Dette badekaret kunne faktisk både jeg og mannen sittet i sammen med god plass, hadde vært sykt luksus å hatt et slikt hjemme :D

Er du veldig sår angående størrelsen din? Jeg er også overvektig og har flere i barselgruppe min som nok er i klassen fedme og kanskje sykelig fedme. Alle de ville også uten problem hatt et behagelig badekaropphold. Jeg har ikke hørt om noen fødeavdeling med så små badekar at det er et problem

Okei så bra :) Nei jeg er egentlig ikke sår rundt det. Har gått en del opp og ned i vekt så har lært meg å snakke ganske åpent om det. Bare tenker i forhold om det er vits for meg å ønske/vurdere det :)

Jeg er veldig selvbevisst på min egen størrelse og kan snakke om det uten problem, men jeg er ikke så veldig glad i å vise frem kroppen min, så det med nakenhet blir en utfordring, men regner med jeg får sitte med undertøy på i badekaret i hvert fall.
 
Okei så bra :) Nei jeg er egentlig ikke sår rundt det. Har gått en del opp og ned i vekt så har lært meg å snakke ganske åpent om det. Bare tenker i forhold om det er vits for meg å ønske/vurdere det :)

Jeg er veldig selvbevisst på min egen størrelse og kan snakke om det uten problem, men jeg er ikke så veldig glad i å vise frem kroppen min, så det med nakenhet blir en utfordring, men regner med jeg får sitte med undertøy på i badekaret i hvert fall.
Ja du kan være akkurat så påkledd du vil. Jeg skulle ihvertfall ikke kle av meg for det ble så kleint tenkte jeg :rolleyes: Tenkte å ha på meg bikinitopp i badekaret.. Jadda, vips så ble jeg kokt av riene og kledde av meg ALT, og tok ikke på meg noe resten av forløpet av fødselen, splitter naken..Jeg kom naken til verden, og naken skulle jeg visst være når jeg satte andre til verden :hilarious:
 
:wideyed::wideyed:


Kan jeg spør hvor du fødte? Og er det grei størrelse på badekarene liksom? Jeg ser for meg smale badebaljer :wideyed: Jeg er stor liksom, men ikke super svær, meste av vekta ligger på rumpe og lår, men når magen kommer vil det jo bare være stort over alt. Så jeg tørr ikke spør om badekar dersom det vil se ut som en hval i en strandbøtte :nailbiting::woot:

Jeg har blitt henvist til overvektsklinikken på sykehuset for tettere oppfølging. Jeg ba selv om det fordi jeg har vært så bekymret i forhold til komplikasjoner og kosthold og at jeg skal gjøre noe feil. Så tenker jeg kan snakke om litt der.

Jeg fødte på Stavanger Universitetssykehus (sus). Er store og gode badekar, jeg hadde godt plass og kunne lett snu meg rundt i andre stillinger om jeg trengte det uten at det ble ett kav og ork fordi det var for trangt.

Jeg har helst vekten min rundt magen da den ikke har klart å trekke seg sammen etter 3 tette fødsler. Har nok også delte magemuskler som burde være sett på. Men nå får jeg få ut nr 4 før jeg evt tenker på å gjøre noe mer med slanking :)
 
Jeg fødte på Stavanger Universitetssykehus (sus). Er store og gode badekar, jeg hadde godt plass og kunne lett snu meg rundt i andre stillinger om jeg trengte det uten at det ble ett kav og ork fordi det var for trangt.

Jeg har helst vekten min rundt magen da den ikke har klart å trekke seg sammen etter 3 tette fødsler. Har nok også delte magemuskler som burde være sett på. Men nå får jeg få ut nr 4 før jeg evt tenker på å gjøre noe mer med slanking :)


Typisk! Er fra Stavanger, men flyttet til Oslo for litt siden. Jaja de har sikkert bra tilbud på Ahus også, får bare høre med dem. Tusen takk for svar! :)
 
Typisk! Er fra Stavanger, men flyttet til Oslo for litt siden. Jaja de har sikkert bra tilbud på Ahus også, får bare høre med dem. Tusen takk for svar! :)
Badekarene er nok ganske like i størrelse rundt omkring på de ulike sykehusene:)
 
1. Du bestemmer det meste, så langt det er forsvarlig. Føder du på et mindre travelt sykehus, er sjansen større for at du kan velge i større grad, fordi de har bedre tid og flere ressurser per pasient. De er aldri flere enn nødvendig inne hos deg, for det er å sløse bort ressurser. Du har nok hørt mye rart som ikke stemmer. ;)
Det er ikke lege med under fødselen med mindre det er komplikasjoner. De fleste jordmødre er damer dog, og hvis det finnes kvinnelig lege på jobb, og du trenger lege, kan du jo ønske deg dette på forhånd i et fødebrev.
Hvis fødselen går normalt, er det du, evt. partner, og jordmor.

De river ikke opp klærne dine, og ting skjer veldig mye saktere enn du kanskje ser for deg når alt går som det skal. Du får velge om du vil ha babyen til deg, og det vil nok føles mer naturlig enn du tror både å være naken, og å få babyen på deg, med kroppsvæsker og alt. Det er så mye hormoner i sving, at man gjerne glemmer alle sånne "hang ups" man har. :)


2. Nei, de bruker ikke keisersnitt om det er mulig å ta babyen med tang eller vakuum. Sjansen for permanente skader er veldig små, og det er ikke risikofritt med keisersnitt heller. Hovedmålet til føden er alltid å få ut barnet friskt og uskadd. De velger ikke "enkleste" løsning, men den sunneste for mor og barn. Skader gjør det vanskeligere for føden, så de velger alltid den løsningen som gir minst sjanse for det.

3. Det at du er overvektig fører sikkert med seg noen komplekser, det kan fort smitte over på andre ting, som følelsen av at kroppen kan svikte deg. Men din kropp er laget for å føde, og overvekten gjør det nok ikke noe spesielt mye vanskeligere. Hvis du er såpass overvektig at det fører med seg mer risiko, tar de høyde for det når du blir tildelt fødested.

4. Ja, det er vanlig, men det er ikke sikkert du merker det, for det er vanskelig å skille på følelsen av hva som kommer ut hvor. Det skjer jo under den aller siste fasen, når du presser for å få babyen ut. Innen den tid er hormonene i full sving, og du er gjerne ganske sliten. Hvis det skjer, vasker jordmor det bare bort så fort det skjer, og det er jo ikke sånn at det kommer mengder. Ingen gjør noe nummer ut av det, og det er glemt før du rekker å tenke over det. Tarmen tømmer seg gjerne før fødselen, fordi sånn er kroppen laget. Det er ikke noe du trenger å bekymre deg over.

5. Det er litt vondt å få epidural, men det er vondt i et par sekunder, så går det over. Det kan gi bivirkninger, og være skadelig for deg, men de bivirkningene er jo sjeldne, og noe du må veie for og imot under fødselen. Kanskje rekker du ikke få epidural, kanskje trenger du det ikke. Du kan få morfin (frem til et visst punkt i fødselen), bruke lystgass, og varmt vann som smertelindring. Varmt vann, enten i dusj, badekar, eller med varmeflaske kan hjelpe mye.

Du kan velge å røre på deg og snu deg under fødselen hvis det fungerer med tanke på hvordan babyen ligger, hva som må kobles til av utstyr, at jordmor kommer til osv., men dette får man ikke forberedt seg noe særlig på, fordi det er uforutsigbart.


Det beste for deg er nok å ta en samtale med jordmor, og gjerne få en omvisning på føden. Da kan du høre hvordan ting faktisk foregår fra noen som er nøytrale og nøkterne til det.
Husk at man gjerne husker ting verre enn de var, og at man har en tendens til å overdrive i etterkant. ;)
 
:wideyed::wideyed:


Kan jeg spør hvor du fødte? Og er det grei størrelse på badekarene liksom? Jeg ser for meg smale badebaljer :wideyed: Jeg er stor liksom, men ikke super svær, meste av vekta ligger på rumpe og lår, men når magen kommer vil det jo bare være stort over alt. Så jeg tørr ikke spør om badekar dersom det vil se ut som en hval i en strandbøtte :nailbiting::woot:

Jeg har blitt henvist til overvektsklinikken på sykehuset for tettere oppfølging. Jeg ba selv om det fordi jeg har vært så bekymret i forhold til komplikasjoner og kosthold og at jeg skal gjøre noe feil. Så tenker jeg kan snakke om litt der.

Det er god plass i dusjene og badekarene, det er i hvert fall ikke noe å bekymre seg for, og det er faktisk ingen som tenker over hvordan du ser ut under fødselen. De er der for å gjøre det lettest mulig for deg og den lille, og du er ikke den første overvektige som har født. ;)
 
1.
ved en normal fødsel uten komplikasjoner med deg eller babyen går det stort sett rolig for seg, jeg har vært mest med kun partner egentlig (men du kan spørre om mer tilstedeværende jordmor). Er kun ved slutten at noen er tilstede hele tida, og jeg hadde vel tre stk på slutten begge ganger - to jordmødre (hvorav den ene av de hadde fulgt meg tidligere), og en barnepleier. Har opplevd stor grad av kontroll begge ganger, litt mindre ved første fødsel, men det hadde ikke noe med personalet ved føden å gjøre, men jeg hadde styrtfødsel og var litt i sjokk over hvor fort kroppen min fødte. Ved andre fødsel var jeg forberedt på tempoet, hehe. Kun opplevd damer her.

de har ikke revet opp til meg ihvertfall, kan ikkw nekte for at noen sikkert har opplevd det en gang, men generelt går ting relativt rolig for seg så lenge alt er normalt. Ang nakenhet så er man som du og sier ulikt, men langt nok ut i fødselen har jeg ikke brydd meg overhodet selv om jeg vanligvis foretrekker å være tildekket (også overvektig), tvert imot har klær kjentes ut som et hinder og jeg har selv flekket av meg på slutten :p

2.
hvis det er behov for vakuum/tang er det såpass langt ut i fødselen at keisersnitt vil kunne gi mer skade. Ble selv tatt med tang og ingen skader her ;) Hadde et skrubbsår på nesa, men det kom fra verden i fødselskanalen, ikke tanga :p Barn kan ha varierende grad av Coneheads pga måten de har liggi i magen eller om de har vært lenge i fødselskanalen, men det er vanlig og går seg raskt til. Samboeren min jobber iblant med fødsler og har vært med og tatt imot et barn som så ut som en tegneseriefigur i hodeform (foreldrene lo), altså, lua passet ikke engang. Dagen etter var ungen helt normal i hodet :)

3.
overvektig og dårlig form her, men fødsler, DET klarer jeg :p Har hatt to styrtfødsler da, så vet ikke hvordan jeg hadde reagert på langdryge fødsler, men hadde nok gått helt fint det og :) aldri løpt maraton, men syns ikke å føde kan helt sammenlignes med noe fysisk jeg har drevet med, det er tungt på en helt unik måte. Og syns rolig pust og avspenning har hjulpet meg mer enn styrke for å si det sånn :)

4. Veldig vanlig. Men har ikke hørt om mange som har merket det, det er sjeldent en full kabel liksom :p Mange opplever diaré i tida før fødsel, da kroppen ønsker tom tarm (blir bedre plass), og derfor ikke dumt med klyster. Ikke rukket det selv da, men allikevel har det gått bra.

5. har ikke prøvd epidural eller annen medisinsk smertelindring, så kan ikke uttale meg. Har født så raskt at det ikke har vært et tema. Ved fødsel nummer to brukte jeg avspenning aktivt gjennom riene, og syns det var fantastisk effektivt (leste boka smertefri fødsel av Anja Bay og brukte noen av de teknikkene, fungerte knall på meg). Var faktisk ikke før pressinga jeg følte behov for noe som helst, da var jeg riktignok desperat og ville ha alt eller avlyse fødselen, men det er ikkw unormalt å miste hodet litt når man er på full åpning og jordmor kjente det igjen :p i første fødsel var jeg mye i dusjen og likte det (rakk ikke badekar), i andre fødsel lå jeg en stund i badekar og syns det var nydelig. Så lenge det ikke er noen komplikasjoner kan du stå/sitte/ligge akkurat som du vil (stå på hodet vil jeg ikke anbefale da), har vært mye stående/gående i begge mine fødsler. Akkurat slutten har jeg liggi i seng. Faktisk i sideleie begge ganger. Siste gangen måtte jeg ligge da jeg var risikofødende, men ellers kjenner jeg folk som har født i nær sagt alle mulige posisjoner. Beveg deg og Finn stillinger du trives i :)
 
Først og fremst så er det dumt å høre på andre. Det er så mye å ta hensyn i når det kommer til en fødsel så man kan ikke forberede seg 100%uansett hvor mye man ønsker det.

Mine viktigste punkt - råd.
-Å føde er en jobb, den tyngste jobben du noensinne kommer til å gjøre.
- Det er ubeskrivelig vondt, vondere enn man tror. Men det er gode smerter, jo vondere det er, jo nærmere er man at det er ferdig.
- helsepersonell er der for deg og barnet ditt. De vil hele tiden veie opp hensynet til deg mot hensynet til barnet. Dette kan de, de er proff hør på de.
- varmt vann og kontrollert pust gir en utrolig god smertelindring.

1. Jeg har født to barn i normal vaginal fødsel. Under fødsel nr. 1 var det kun en jordmor tilstede, under hele fødselen. Det kom en pleier til rett etterpå. Fødsel nr. 2 var det 1 jordmor og en pleier tilstedet.
Under begge fødsler gav jordmødrene meg råd, veiledet meg og jeg følte aldri at noe var uten min kontroll. Jeg følte meg ivaretatt og satt pris på forslag som kunne fremskynde fødsel(jeg bad om det). Etter fødselen med 1 åpnet jeg sykehusskjorten selv og fikk henne til brystet, under fødsel nr. 2 var jeg naken etter bad og løftet henne selv opp til brystet.
hvordan du vil ha det bør du skrive i fødebrev om du vet konkret. Jeg hadde ingen tanker om det med første.
Sålenge alt er greit kommer du ikke til å ha lege tilstedet under fødselen i det hele tatt. Men man kan be om å bytte jordmor om dere har dårlig kjemi, hvis det er tilstrekkelig personell.
Under fødselen er du dronning, alle gjør det du ber de om :)

2.hvis de må bruke vakuum eller tang, så betyr det at ungen må ut umiddelbart, de har ikke tid å vente på klargjøring av keisersnitt. Her må de gjøre det som er best for at ungen skal overleve. De bruker det ikke om det ikke er nødvendig.

3.Å føde er noe av det tyngste man kan gjøre, men det kan ikke sammenliknes med å løpe maraton. Kanskje i antall kcal brukt eneste. Kroppen din vet hva den skal gjøre, og det er ikke noe man kan trene seg opp til. Men om fødselen varer veldig lenge og du er svært sliten før fødselen er i gang, avgjør jordmor, lege og du om keisersnitt er bedre løsning.

4. Jeg var redd for det samme. Jeg tror ikke jeg bæsjet, om jeg gjorde det så merket jeg ikke noe selv, de sa ingenting og jeg i kunne ikke se noe etterpå. Aller viktigste er kanskje å si at hadde jeg gjort det så ville jeg ikke brydd meg om det.

5. Jeg kan ingenting om epidural. Men jeg brukte vann og pust som smertelindring.
Det er så sykt vondt å føde, men det er ikke farlige smerter og de går over. Bruk pausene for de er gull.
Etterpå følte jeg meg som wonderwoman, jeg ville aldri ha vært foruten den opplevelsen det var å føde.

Snakk med din jordmor om disse tingene. Men slutt å hør på skumle historier, de fleste føde historiene er fine :)

Lykke til, det er fantastisk.
 
Jeg hadde epidural og kunne gå rundt så mye jeg ville. Fikk bærbar pumpe og måleren på hodet til baby er trådløs, så det var ikke noe problem. Stod og danset til radioen etter at epiduralen var satt og hadde begynt å virke
 
Jeg hadde epidural og kunne gå rundt så mye jeg ville. Fikk bærbar pumpe og måleren på hodet til baby er trådløs, så det var ikke noe problem. Stod og danset til radioen etter at epiduralen var satt og hadde begynt å virke

Hvordan syntes du det var med epidural? Hadde du valgt det igjen?
 
Hvordan syntes du det var med epidural? Hadde du valgt det igjen?
Jeg har valgt det to ganger, og ville aldri vært uten. For meg gjorde den fødslene til en mye bedre opplevelse det jeg hadde energi igjen på slutten fordi jeg slapp å ha det ubeskrivelig vondt gjennom hele fødselen. Jeg forstår ikke de som velger å føde uten, men de om det.
 
Jeg har valgt det to ganger, og ville aldri vært uten. For meg gjorde den fødslene til en mye bedre opplevelse det jeg hadde energi igjen på slutten fordi jeg slapp å ha det ubeskrivelig vondt gjennom hele fødselen. Jeg forstår ikke de som velger å føde uten, men de om det.
Jeg har også tenkt å be om det igjen. Men tror jeg var litt uheldig med min sist; den ble satt skjevt slik at jeg ikke kunne stå på den ene foten fordi den var så bedøvd, og den andre sida fikk fortsatt en del vondt. Har ikke hørt om det før, så satser på at det ikke er så vanlig.
 
Jeg har valgt det to ganger, og ville aldri vært uten. For meg gjorde den fødslene til en mye bedre opplevelse det jeg hadde energi igjen på slutten fordi jeg slapp å ha det ubeskrivelig vondt gjennom hele fødselen. Jeg forstår ikke de som velger å føde uten, men de om det.

Haha, sånn tenker samboer og. Han ville helst hatt keisersnitt da :hilarious: Når jeg skulle sys sist fikk jeg tilbud om en god dose opioider intravenøst da jeg ikke klarte å slappe av selv med masse lokalbedøvelse, samboeren min syns jeg var helt idiot som sa nei :hilarious:
 
Haha, sånn tenker samboer og. Han ville helst hatt keisersnitt da :hilarious: Når jeg skulle sys sist fikk jeg tilbud om en god dose opioider intravenøst da jeg ikke klarte å slappe av selv med masse lokalbedøvelse, samboeren min syns jeg var helt idiot som sa nei :hilarious:
Ja det kan jeg ikke forstå at du gjorde. Er det en situasjon jeg ikke takker nei til noen form for smertelindring så er det fødsler. Fødesmerter takler jeg så ubeskrivelig dårlig. Uansett hvor fornuftig jeg prøver å tenke og hvor godt jeg puster så får jeg panikk av smertene etter kort tid, og da klarer jeg ikke å hente meg inn igjen.
 
Jeg er jo førstegangsfødende og dette med smertelindring er ekstremt forvirrende. Jeg har hatt veldig lyst å prøve badekar som smertelindring før fødsel og så ta siste del som vanlig, men jeg kommer ikke til å bestemme meg for noe. Et felles råd som kommer igjen og igjen er å ikke planlegge, for ting skjer som det skjer. Jeg tror det er ekstremt viktig for min egen opplevelse. Hvis jeg ser for meg hvordan det kommer til å bli så kan det hende jeg føler meg mer ut av kontroll og at jeg sitter igjen med en dårligere opplevelse enn om jeg bare tar ting som det kommer.

Jeg har jo null peiling på om jeg vil ende opp med å føde naturlig eller om noe skjer og jeg plutselig trenger keisersnitt eller jeg går over tiden og må settes i gang. For min egen del tror jeg at det beste jeg kan gjøre er å innhente meg informasjon om alle mulige måter å føde på. Vet jeg litt om hvordan prosedyrene foregår så tror jeg ikke jeg vil føle samme mangel på kontroll.

Det er også fint å høre at samme ting kan oppleves på forskjellige måter, at ikke alle trenger å ha en forferdelig opplevelse med naturlig fødsel, keisersnitt, igangsetting eller smertelindring.

Jeg har også veldig god erfaring med å alltid forvente det værste. Dette hjelper jo ikke alltid selvfølgelig. Jeg har har hatt gallestein da jeg var mindre på grunn av at jeg gikk ned i vekt for raskt. Det er en smerte som var like utholdelig hver gang selv hvor klar jeg var over smertene. Gikk ikke ut døra uten de smertestillende jeg fikk i veska! Fikk angst på grunn av hvor mye jeg gruet meg til at smertene skulle komme. Heldigvis gikk det over av seg selv i løpet av et år og har ikke hatt det siden. Alle smerter er jo forskjellige, så jeg kan ikke sammenligne det heller. Den typen smerte hadde jeg ikke overlevd over flere timer. Den halvtimen de varte var så utholdelig at jeg kastet opp og prøvde å få meg selv til å besvime for å slippe.

Jeg leser uansett at de fleste skriver at smerten ved fødsel føles mer naturlig fordi det ikke er noe galt, i tillegg vet man jo at det går over og at man får noe ut av det. Har hatt veldig angst mot dette, men kjenner at det roer seg veldig bare av å lese her inne.

Så tusen takk alle sammen <3
 
Back
Topp