Bekymret

Miss B

Forelsket i forumet
Høsthjerter 2017
Jeg er snart 15 uker og har ikke gått opp et gram. Begynner å bli bekymret for om alt er bra m babyen. Var på TUL 12+2 og da var alt bra, men nå begynner jeg å bli urolig. Er det grunn til bekymring? I følge BMI er jeg lett overvektig fra før av.

Tror ikke du trenger å være bekymra, men hvis du likevel er det, ta en tlf til fastlege eller jordmor :)

Som overvektig og gravid med min første så gikk jeg mer ned i vekt enn opp frem til de siste 5 ukene av svangerskapet. Min gutt veide 3.5 kilo da han ble født. Det fine er at man ikke trenger å gå opp i vekt om man har litt ekstra fra før og ikke er det farlig heller.. [emoji4] jeg gikk opp 5 kg totalt men ikke før de siste ukene som sagt. Tror ikke du trenger å bekymre deg enda i allefall

Sent from my E5603 using BV Forum mobile app

Jeg var fortsatt ned 1 kg på det tidspunktet, nå er jeg omtrent tilbake til utgangspunktet mitt (uke 17). Når man legger på seg er forskjellig. Jeg sjekket helsekortet mitt fra sist, og da begynte jeg ikke å legge på meg før i uke 21. Noen legger på seg jevnt, noen masse fort og lite etterhvert, og noen kun etterhvert. Så det ville jeg tatt helt med ro, hvis det er det eneste du er bekymret over :) Babyen tar det den trenger, så hvis du ikke får i deg nok ift det, så går det "utover" deg. Det gjelder vitaminer og alt.

Jeg var fortsatt ned 1 kg på det tidspunktet, nå er jeg omtrent tilbake til utgangspunktet mitt (uke 17). Når man legger på seg er forskjellig. Jeg sjekket helsekortet mitt fra sist, og da begynte jeg ikke å legge på meg før i uke 21. Noen legger på seg jevnt, noen masse fort og lite etterhvert, og noen kun etterhvert. Så det ville jeg tatt helt med ro, hvis det er det eneste du er bekymret over :) Babyen tar det den trenger, så hvis du ikke får i deg nok ift det, så går det "utover" deg. Det gjelder vitaminer og alt.
Takk for svar! [emoji1] Jeg spiser helt normalt nå etter kvalmen forsvant i uke 11. Da får jeg prøve å slutte å bekymre meg og heller være glad for at vekten er stabil.

Jeg er overvektig, og fremdeles under startvekt. Med vilje for min del da, for jeg orker ikke få kjeft av jordmor [emoji14]
Ungen tar det den trenger :)

Jeg er veldig spent på hva jordmor sier til meg i dag angående vekt for de snakker jo rett fra levra disse her [emoji23][emoji85] har jo lagt på meg en del siden startvekt før jul kan en si.

Jeg har ikke gått opp noe. Var hos jm i går og hun sa at det ikke gjorde noe. Nå er jeg overvektig da, men tror ikke det er grunn til bekymring :)

Er så glad for st min jm ikke maser om vekt og stresser/kjefter på meg. Hun er bare helt fantastisk <3

Jeg har gått ned fire fra siste mens. Har jobbet litt med å spise oftere og mere nå, så har gått opp 1 kg allerede. Hurraa!!

Fordi jeg er overvektig fra før av, så får jeg også oppfølging av ernæringsfysiolog. Vi snakket en del om hva jeg spiser per i dag og slikt, heldigvis kommer ikke mye opp igjen, men det har blitt mindre mengder, da jeg er kvalm og generelt ikke orker så mye.
Det hun tenkte på var om babyen får i seg riktige næringsstoffer. Jeg spiser godt med grove brødprodukter, drikker melk, spiser ost, spiser fisk, men veldig lite grønnsaker om dagen.
Hun var ikke så veldig bekymret, da jeg har et variert kosthold. Så får vi heller jobbe litt mer etterhvert med å få opp kaloriinntaket.

Men, som andre sier, hør med jordmor eller lege :)

Legen min har ikke vært bekynret for min vekt, da han sier babyen tar det den trenger, men han la ikke skjul på at han var glad jeg nesten var kommet opp i startvekten igjen [emoji4]. Han sier jeg skal prøve å spise variert så slipper jeg å ta vitamintilskudd [emoji4].

Er det ikke 7-11 kilo i løpet av hele svangerskapet som anbefales hvis man er overvektig?
Man øker mest i vekt i slutten av svangerskapet, så det er fortsatt tid til det. Er nok like vanlig å gå ned i vekt som opp i første del av graviditeten, og når man har litt ekstra så har man jo overskudd å dele med fosteret fra før. Selve graviditeten veier ikke så mye enda, så at du ikke går opp er absolutt ikke et tegn på at barnet ikke vokser som det skal. Det henter næringen det trenger fra energireservene som du allerede har.

(BMI på 27 her, gikk heller ikke opp første del av svangerskapet sist)

Jeg veier foreløpig akkurat det samme som før graviditeten og jeg er normalvektig. Jeg er allikevel ikke bekymret da babyen tar den næringen h*n trenger og jeg spiser sunt og variert, og har masse energi, så vektøkningen kommer nok etter hvert! :)

Eg er snart 16 uker på vei å mangler litt på å komme opp i startvekta. Hadde ikke noe å miste når kiloene raste i starten, men jordmoren sa att siden eg spiste normalt og var på vei opp igjen var det ingen ting å tenke på. Er jo som resten har sagt, det er ganske variabelt når kiloene kommer.

Har heller ikke lagt på meg noe, er på minus 1 kilo enda. Er normalvektig. Er 15+4[emoji4]

Jeg er uke 15 nå og jeg har gått opp og ned +-1 kg på disse ukene. I dag er det 300gr jeg har gått opp. Jeg er også på grensen til overvektig .
Har også tenkt litt på dette,og synes det er betryggende at dere også har det sånn.
Jeg ser at en liten mage dukker opp, så regner med at alt er som det skal.

Back
Topp