Bekymret...

~lykkelig med barn~

Elsker forumet
Juli13-jentene
Borte

Huff så fælt å gå slik å være bekymret :(
Jeg kan desverre ikke gi deg noe godt svar på det du lurer på, men kan sende deg en trøstende klem :)

Huff så fælt å gå slik å være bekymret :(
Jeg kan desverre ikke gi deg noe godt svar på det du lurer på, men kan sende deg en trøstende klem :)

Takker for klemmen! :-)
Føler at jeg er en klagende, hysterisk gravid, når jeg tar opp dette på jobb.
Har etterspurt verneombud for å avklare om dette (og andre kjemikalier, som bly) kan være skadelig for meg eller ikke, men får null respons. Hadde jeg fått bekreftet at det var trygt hadde det jo ikke vært noe problem! :-)

Men kom over artikkel hvor det stod om maling, spraylakk osv, og at dette kan gi fosterskader. Og det rykket jo i nesen min over denne lukten/gassen, så helt heldig kan det jo ikke være? Man kan jo såvidt male møbler osv. når man er gravid...

Lege og jordmor visste lite om dette, men legen har til og med skrevet at det må tilrettelegges. Noe som ikke blir gjort.
Synes det er så ille å føle at jeg skader barnet ved å være på jobb, særlig med tanke på at det faktisk kan være tilfelle. Hva kan jeg gjøre for å bli hørt?

Andre som jobber med kjemikalier her?

Uff...trist at du ikke blir tatt på alvor på jobben..synes du skal stå på ditt jeg,selv om det kan være vanskelig :) sender deg en klem og håper det ordner seg :)

Sent from my HTC Desire HD A9191

Takker for klemmen! :)
Føler at jeg er en klagende, hysterisk gravid, når jeg tar opp dette på jobb.
Har etterspurt verneombud for å avklare om dette (og andre kjemikalier, som bly) kan være skadelig for meg eller ikke, men får null respons. Hadde jeg fått bekreftet at det var trygt hadde det jo ikke vært noe problem! :)

Men kom over artikkel hvor det stod om maling, spraylakk osv, og at dette kan gi fosterskader. Og det rykket jo i nesen min over denne lukten/gassen, så helt heldig kan det jo ikke være? Man kan jo såvidt male møbler osv. når man er gravid...

Lege og jordmor visste lite om dette, men legen har til og med skrevet at det må tilrettelegges. Noe som ikke blir gjort.
Synes det er så ille å føle at jeg skader barnet ved å være på jobb, særlig med tanke på at det faktisk kan være tilfelle. Hva kan jeg gjøre for å bli hørt?

Andre som jobber med kjemikalier her?
Dersom jobben ikke kan tilrettelegge for deg så får du be legen din sykemelde deg da til de har klart å få rettelagt.
Du skal hvertfall ikke gå slik å bekymre deg om du skader barnet ditt ved å gå på jobb :(

Jeg trodde at hvis d ikke var mulighet for tilretteleging skulle du permiteres m/lønn.. D har vertfall sykebil personell... Der kan ikkje arbeidet gjørs noe med liksom.. Prøv å google, mener jeg har lest noe slikt et sted:-) lykke til...

Sent from my ST18i using BV Forum

Stå på ditt. Ta en telefon til legen din og forklar at det ikke blir tilrettelagt.
Og synes ikke du er sytete i det hele tatt! Du er jo bare bekymret for fosteret ditt!
Håper ting løser seg til det beste. Lykke til:)

Syns ikke det er sytete/hysterisk. Klart du ikke vil risikere noe unødig!! Ta det med lege eller den som er tillitsvalgt/verneombudet på jobben din. :-)

Du har vel krav på svangerskapspenger hvis jobben ikke kan tilrettelegge arbeidet ditt, og at det ikke er forsvarlig og jobbe på arbeidsplassen.

Hei

jeg har jobbet 13 år i maling og interiør butikk ..og der åpner vi spann med maling i både olje og vann.. dette er ikke noe som er farlig så tidlig i svangerskapet.. skal være litt mer forsiktig med sånt når du nærmer deg uke 20+.. jeg sier ikke du skal hive deg på en spray bølge :p men lukt henger alltid igjen veldig mye lenger enn de de gassene gjør.

men jeg har en kjempe god dialog med min lege og de andre damene som jeg jobber med har vært tilsamme gjennom 6 svangerskap..

men pga jobben ikke kan tilrettelegge for meg med løfting og olje produkter .(ikke lett med 20+ kunder i butikk som skal ha 70 liter maling hver :) .så kommer jeg til å gå ut i sykemeld. rund slutten av mai .. permisjonen begynner vel ikke før slutten av juni/begynnelsen av juli... så fin sommer før den lille kommer :)

Så dette går veldig fint :) men alt med måte :cool:

Hvis det er jobben som ikke greier å tilrettelegge for deg, er det egentlig svangerskapspenger du skal ha i stedet for sykemelding. En del leger er ikke så kjent med denne ordningen, og sykemelder av gammel vane. Jordmor kan også søke om dette.

Her er hva NAV skriver om det (gidder ikke å klippe og lime, det ble så langt):

http://www.nav.no/Arbeid/Oppfølging+av+sykmeldte/Svangerskapspenger

Back
Topp