Bekymret...lang

LovaLova

Elsker forumet
Har ikke vært så veldig aktiv her inne, men må bare lufte meg litt nå! Er veldig bekymret for om alt er som det skal med lille i magen. Jeg er i fin form, men har fått det for meg at jeg har SF. Dette er veldig teit, og jeg himler med øynene bare jeg skriver det her, for dere tenker sikkert at jeg er hysterisk. Kall det intiusjon eller hva dere vil altså...

Jeg er 24 uker på vei, alt har gått bra så langt. Har hatt perioder med vondt i hodet, men det har roa seg veldig nå de siste ukene. Jeg har hatt noen dager med smerter øverst i magen, men det gikk også over etter et par dager. Jeg er ikke noe særlig hoven i hverken bein eller hender, men i dag fikk jeg ikke på meg forlovelsesringen min....så litt er det nok (fikk den på meg seinere i dag da) Hm...hva ellers, jo jeg har fått noe som ser ut som sprengte blodkar på ankelen. Ser skikkelig ille ut! Hadde litt blod i urinen sist jeg var hos jm sist.

Så hva er dommen???? Noen synspunkter???

Ut fra det du skriver, ville ikke jeg trodd du hadde SF. Men om det bekymrere deg så mye, syns jeg du skal ta kontakt med din jm/lege, få tatt urinprøve og sjekket blodtrykket ditt.

Ødem i seg selv er ikke en indikasjon på SF. Det er jo normalt at kroppen lagrere mer vann under graviditeten. Magesmerter i øvre del av magen, kan være et tegn på SF, men samtidig kan det være på grunn av fordøyelsesbesvær, eller at det begynner å bli trangt i magen for mage/tarmsystemet.

Klassiske symptom på SF er(sakset fra nettdokter.no):

"Svangerskapsforgiftning viser seg ved økt blodtrykk, utskillelse av
eggehvitestoffer (proteiner) i urinen, hovne hender og føtter, hurtig vektøkning
og noen ganger hevelser i ansiktet.

Nesten alle gravide får hovne hender
og føtter mot slutten av graviditeten, men det har ingenting med
svangerskapsforgiftning å gjøre. Hovne føtter og hender regnes som normalt når
dette forsvinner i løpet av natta når den gravide ligger.

Symptomer som
hodepine, flimring for
øynene, generell utilpasshet og smerter øverst i magen kan være tegn på en
alvorlig svangerskapsforgiftning. Svangerskapsforgiftning kan en sjelden gang
utvikle seg til fødselskramper (eklampsi) som er en livstruende tilstand for
både mor og barn.

Symptomene på svangerskapsforgiftning forsvinner etter
fødselen. Etter et par uker er som regel blodtrykk og urin normale.
"

"Ved mild svangerskapsforgiftning stiger blodtrykket over
140/90 mmHg, og det er en lett grad av eggehvitestoffer i urinen (1+). Når
blodtrykket stiger over 160/110 mmHg og utskillelsen av eggehvitestoffer i
urinen er økende, er det snakk om alvorlig svangerskapsforgiftning. Moderat
svangerskapsforgiftning befinner seg mellom disse to kategoriene."

åh vet nøyaktig hvordan du har det! vet ikke om du har sett innleggene mine, men jeg hadde samme bekymring som deg og "så" alle tegnene. jeg er IKKE den som springer ned dørene hos legen, så...utsatte det helt til jeg fikk dundrende hodepine og kjentes ut som hodet mitt skulle falle av meg! i dag hos legen viste det seg å være bihulebetennelse...pjuh for det!
jeg fikk legen til å sjekke blodtrykk og urin leverte jeg inn til sjekk på legekontoret da jeg kom dit. de kan jo ikke nekte å sjekke liksom. ring jordmoren din og hør hva hun memer

Takk for svar.
Har kontroll hos lege imorgen, så får nok svaret da.
Ble bare ekstra bekymret når mamma kom innom og syns jeg så litt rar ut. Eller ikke rar da, men hun syns jeg var litt hoven i ansiktet og sånn...er ikke helt enig men...

Både hodepine og hovenhet i kroppen er veldig vanlig i vår situasjon! Og det me såkalla "pølsefingrer" leste eg at mange gravide ville oppleve å få nå i 5 mnd og utover.. Eg sliter med magen til vanlig og har ofte vondt, spesielt nå når magen blir pressa oppover etterkvart som babyen veks.. Kan i tillegg nevne at eg hadde SF i forrige svangerskap.. Dette blei oppdaga på ein vanleg kontroll hos legen med høgt blodtrykk og protein i urin! Følte meg ikkje syk i det hele tatt, selv om det blei ganske alvorlig! Men eg skjønnar bekymringa di! Eg og er veldig på vakt og "leitar" etter symptom fordi eg er redd for nok eit svangerskap med SF.. Om ikkje formen din blir bedre så ta ein telefon til jordmora å høyr kva ho meinar. Kanskje ein sjekk hadde fått deg til å slappe av meir?:-)

proudmummy skrev:
åh vet nøyaktig hvordan du har det! vet ikke om du har sett innleggene mine, men jeg hadde samme bekymring som deg og "så" alle tegnene. jeg er IKKE den som springer ned dørene hos legen, så...utsatte det helt til jeg fikk dundrende hodepine og kjentes ut som hodet mitt skulle falle av meg! i dag hos legen viste det seg å være bihulebetennelse...pjuh for det!
jeg fikk legen til å sjekke blodtrykk og urin leverte jeg inn til sjekk på legekontoret da jeg kom dit. de kan jo ikke nekte å sjekke liksom. ring jordmoren din og hør hva hun memer

Har lest gjennom dine innlegg ja, og kjenner meg så igjen. Ligner ikke meg å være så bekymret heller, men føler lissom at det er noe. Som jeg skrev før så skal jeg til legen i morgen, så får høre hva hun sier.
Har seriøst ANGST for å bli sykemeldt....så håper jeg bare er hypokonder!!!

men er det så fryktelig ille å bli sykemeldt da? jeg sliter også med den samvittigheta, men etter flere jeg kjenner har banket det inn i hodet på meg at det er ikke for jobben vi er her. vi er her for oss selv OG BABYEN i magen, så falt det litt last fra skuldrene mine og jeg "klarte" å bli 40%sykemeldt. og vet du...noe av det beste jeg har gjort hittil. jeg har overskudd og føler jeg klarer uka! ikke tenk så mye du..

Det er bedre å sjekke en gang for mye enn for lite! Dette sier jeg fordi jeg har brent meg på dette selv.. Om du har lest mine innlegg, så sjønner du hvorfor jeg prøver å få dette inn i hodet på andre gravide. Jeg var/er selv veldig treig med å gå til legen og følte/føler meg bare til bry og som en sytekopp. Nå har mine kjente og kjære brent dette inn i hodet mitt, og jeg syns jeg har blitt kjempeflink! Sier ifra om alt jeg kjenner på. Legene skal jo ha noe å leve av de også :-) Det er tross alt jobben deres å høre på at andre klager ;-)

Back
Topp