Bekymret for vinterbaby

MorT

Glad i forumet
Påskekyllingene 2020
Snøfnuggene 2025 ❄️
I natt lå jeg lenge våken og bekymret meg over at babyen vil bli født midt på verste vinteren (hvis det går bra). Med alt av diverse virus som florerer. Med to storesøsken (én i barnehage), vil jeg tro babyen vil bli utsatt for diverse. Vet det er skikkelig teit å bekymre seg for dette allerede nå, men klarer ikke å la være:wacky:
Ellers tenker jeg at det er positivt at man fort går våren i vente. Må være en herlig tid å ha permisjon på:Heartpink
 
Du er ikke alene om disse bekymringene. Jeg bekymrer meg spesielt om RS viruset. Vil nok være litt streng med hvem som kommer på besøk den første tiden og at de må vaske hender godt først og kan ikke være syke.

Men jeg bekymrer meg mer over kabalen med permisjon og bhg plass o_O jeg har termin 5. januar og barnet kan komme i desember/januar så uansett villet kunne bli en liten utfordring.
 
Jeg tenker det i alle fall er bra at det ikke er helt i starten av vintersesongen. I januar vil man ha litt mer oversikt over hvilken type smitte som er og forhåpentlig litt mer immunforsvar?!. Men jeg kommer til å være like bekymret som deg når tiden er der altså :hilarious:
 
Du tar opp ting het jeg ikke har tenkt på. Begge mine forrige kom på sommeren som var helt suverent. Så langt har jeg bare bekymret meg over meg selv; Vagge rundt på glattisen med mage og dårlig bekken. I tillegg er julen er veldig opptatt tid for min mann. Og begge mine ble født før termin.
Til gjengjeld får vi jo hele permisjonen over sommeren da!
 
Er ikke så bekymra for sykdom, egentlig, mer for barnehageplass og ulønna perm her også. :oops:
Men, fikk baby i november sist, det blir fint å hoppe over den verste vinteren. Med litt flaks er det ok trillevær innen vi har fått brakkesyke.
 
Har to vinterbabyer fra før (januar og desember). Jeg krysser bare fingrene for at jeg kommer meg inn i 2025 før lille kommer. Har ikke termin (menstermin) før 17.01, men blir satt igang rundt 2 uker før termin pga. diabetes type 1. I tillegg blir jeg nok satt frem litt.
Teoretisk skal det holde, men jeg ser ikke ut til typen å føde i termin måneden min :shy:
Med første hadde jeg vel og merke termin 5. januar, mens med andre hadde jeg termin 16. februar. De ble født henholdsvis desember og januar… så hvis jeg følger samme mønster nå blir det ny desember baby.

Heldigvis er det ganske bra barnehagedekning her. Vi har hvertfall ikke mulighet til å ta ulønne og vi har ingen i familien som kan hjelpe med pass :nailbiting:
 
Synes det er litt sært at politikerne vil få opp fødselsraten men gjør at folk må planlegge å få barn på høsten for best sjans for bhgplass? :laughing002 kunne det ikke vært opptak flere ganger i året?
Håper nå inderlig at jeg får plass fordi jeg har ikke råd å ta ulønnet permisjon og besteforeldre er veldig unge og jobber 100 % også hehe.
 
Last edited:
Ja, det er helt koko. Vi kommer til å måtte ta ulønna perm fram til august, kan aldri tenke meg at vi får plass før. Har ikke orka å begynne å tenke på hvordan det skal gå opp, må komme litt lenger i graviditeten først.
 
Jeg har vinterbaby født i februar i år. Vi har ikke hatt noe sykdom hverken hos mor eller barn. Det er ikke sikkert det er fasit og riktig for alle men det vi gjorde var å skjerme baby første måneden. Ingen andre enn meg og pappaen som fikk fysisk lov til å ta på baby (unntatt helsepersonell). Besteforeldre og alle andre måtte pent holde hendene unna. Jeg samlet også opp en god mengde kolostrum som jeg frøs ned på forhånd som vi ga baby i løpet av de første ukene. Dette for å booste immunforsvaret så godt det lot det gjøre. JM mente dette var kjempegreier når vi nevnte det på hjemmebesøket. Har fortsatt en skvett i frysen. Jeg tok vaksinene Vaxigriptetra, Boostrix Polio og Abrysvo i løpet av graviditeten men jeg tror det mest effektive tiltaket var å unngå mye kontakt og områder med store folkemengder den første måneden. God håndhygiene er den mest effektive veien til å unngå videreføring av smitte, derfor bare se ikke røre tiltaket den første mnd. Baby ble født når RS nådde årets topp så var bekymret på forhånd, heldigvis har vi gått klar alt mulig. Jeg hadde et tilfelle av øyekatarr i april men det gikk baby klar av, heldigvis.

Angående barnehageplass så rakk vi akkurat å søke til hovedopptaket. Vi fikk dog avslag som «forventet», men det er ganske dritt at når en er født på året skal avgjøre om en får plass eller ei. Det er heldigvis ikke et problem for oss men prinsippet er fortsatt at systemet svikter oss som får barn tidlig på året. Man kan trossalt ikke planlegge til punkt og prikke når og om vi i det hele tatt kan få barn.
 
Neida det går så fint , jeg plages med at jeg ønsker meg sommer baby og får det aldri til . Er selv født i januar, to vår barn og en høst . Barnebursdag ute blir aldri noe fordi det regner og blåser kattunger :laughing001 Også gå høygravid vinter er slitsomt med jakker osv hehe. Smitte og barnehage osv det er jeg ikke så bekymra for egentlig .
 
Jeg er bekymret for å gå høygravid på is og snø med en lekende 2 nesten 3 åring hengende rundt meg. Men får ta i bruk brodder
 
Jeg stresser litt mtp sykdom. Har en mini født august 22, og det første året i barnehagen har vært heftig sykdomsmessig! Var på jobb totalt tre dager ila mars, ellers en evig stafett av omgangssyke, ørebetennelse, influensa og forkjølelse.. og februar var ikke stort bedre. Krysser alt for at sykdomsvinteren 25 blir mye bedre i barnehagen til mini :smiley-ashamed004
 
Jeg stresset ikke med noe fram til jeg leste denne tråden, nå stresser jeg over barnehageplass, ulønnet permisjon (burde kanskje starte sparing), gå på glatten høygravid og smitte :banghead: Jeg tror nok jeg skal gjør som en skrev over her, ikke røre bare se hvis jeg er heldig å få terminspire :arghh:
 
Nå har de heldigvis fikset antall dager man får permisjon ved 80% uttak slik at totalt utbetalt tilsvarer 100% uttak. Man får en liten periode mindre betalt men det er tryggere enn ulønnet permisjon. Dersom man tar ut mer enn 14 dager permisjon uten lønn anses arbeidsforholdet som opphørt og kan miste enkelte rettigheter hos nav. Tar man ulønnet permisjon kortere enn 14 dager om gangen og jobber innimellom går det derimot fint. Dersom man ringer til nav når man skal søke foreldrepenger så vil de hjelpe med å få kabalen til å gå opp. Husk at du også kan ta ut ferie og utsette foreldrepenger osv.
 
Jeg stresset ikke med noe fram til jeg leste denne tråden, nå stresser jeg over barnehageplass, ulønnet permisjon (burde kanskje starte sparing), gå på glatten høygravid og smitte :banghead: Jeg tror nok jeg skal gjør som en skrev over her, ikke røre bare se hvis jeg er heldig å få terminspire :arghh:
Det skal nok gå bra :) Ikke meningen å få deg stressa..
 
Jeg har vinterbaby født i februar i år. Vi har ikke hatt noe sykdom hverken hos mor eller barn. Det er ikke sikkert det er fasit og riktig for alle men det vi gjorde var å skjerme baby første måneden. Ingen andre enn meg og pappaen som fikk fysisk lov til å ta på baby (unntatt helsepersonell). Besteforeldre og alle andre måtte pent holde hendene unna. Jeg samlet også opp en god mengde kolostrum som jeg frøs ned på forhånd som vi ga baby i løpet av de første ukene. Dette for å booste immunforsvaret så godt det lot det gjøre. JM mente dette var kjempegreier når vi nevnte det på hjemmebesøket. Har fortsatt en skvett i frysen. Jeg tok vaksinene Vaxigriptetra, Boostrix Polio og Abrysvo i løpet av graviditeten men jeg tror det mest effektive tiltaket var å unngå mye kontakt og områder med store folkemengder den første måneden. God håndhygiene er den mest effektive veien til å unngå videreføring av smitte, derfor bare se ikke røre tiltaket den første mnd. Baby ble født når RS nådde årets topp så var bekymret på forhånd, heldigvis har vi gått klar alt mulig. Jeg hadde et tilfelle av øyekatarr i april men det gikk baby klar av, heldigvis.

Angående barnehageplass så rakk vi akkurat å søke til hovedopptaket. Vi fikk dog avslag som «forventet», men det er ganske dritt at når en er født på året skal avgjøre om en får plass eller ei. Det er heldigvis ikke et problem for oss men prinsippet er fortsatt at systemet svikter oss som får barn tidlig på året. Man kan trossalt ikke planlegge til punkt og prikke når og om vi i det hele tatt kan få barn.
Hei, lurer på om du tok kikhostevaksine under graviditeten? :)
 
Hei, lurer på om du tok kikhostevaksine under graviditeten? :)
Ser nå at du tok den, så bra. Lurer på om du lar alle ta på babyen din nå så lenge dem har hendene vasket og er friske? Tar du forresten barnet med på store samlinger og hva med i kjøpesenteret nå?

hva tenker du om kikhoste forresten og rs-virus? Er du roligere nå som babyen er 3,5 mnd snart?
 
Jeg har en vinterbaby fra før, og det gikk veldig bra. Nå er det i tillegg kommet tilbud om kikhostevaksine til gravide. Tenker at dette kommer til å gå kjempebra. Så lenge man ikke lar noen syke får være i nærheten av babyen :happy:
 
Back
Topp