Bekymret for lite liv

Aloe

Første møte med forumet
Hei dere! Jeg er nå i uke 34, og har hele veien hatt en svært aktiv krabat i magen. I dag har han derimot vært veldig rolig, og det som nå virker å være spark er kun små dult. Jeg er førstegangs, og har hittil ikke hatt noen bekymringer for mageboeren i svangerskapet, men i dag kjenner jeg at jeg er litt mer engstelig for at alt kanskje ikke står like bra til der inne?
Har noen av dere vært borti at aktiviteten har avtatt eller blitt svakere på denne tiden? Har ingen gravide rundt meg, så håper noen av dere kan berolige eller dele deres erfaring!
 
Ring føden. Nuh!
 
Hei dere! Jeg er nå i uke 34, og har hele veien hatt en svært aktiv krabat i magen. I dag har han derimot vært veldig rolig, og det som nå virker å være spark er kun små dult. Jeg er førstegangs, og har hittil ikke hatt noen bekymringer for mageboeren i svangerskapet, men i dag kjenner jeg at jeg er litt mer engstelig for at alt kanskje ikke står like bra til der inne?
Har noen av dere vært borti at aktiviteten har avtatt eller blitt svakere på denne tiden? Har ingen gravide rundt meg, så håper noen av dere kan berolige eller dele deres erfaring!

Ring føden. Kun du vet når babyens mønster endrer seg, og gjør den det skal du ikke vente med å ta kontakt. Føden synes heller ikke det gjør noe om du kommer inn og tar en sjekk som viser at alt er i orden Heller en gang for mye enn for lite :)
 
Ring viss du er urolig.

Eg er også i veke 34, og min tidligare aktive krabat sparker nå nesten ikkje i det heile. Kanskje ein gong til dagen om eg er heldig. Tidligare var ungen så aktiv at eg omtrent aldri fekk eit stille øyeblikk, og dei var til og med litt irriterte på ul fordi ungen aldri var stille.

Nå kjenner eg derimot mykje hikking og mykje bevegelse (av at ungen strekker på seg eller snur seg). Heile magen beveger seg så snart eg slapper av:) Derfor trur eg at ungen har det bra, sjølv om han/ho knapt sparkar lengre.

Det har vært slik i allefall ein mnd allerede, og me har både vore på ultralyd og hjå jordmor, og sjølv om eg har sagt fra om dette så har dei ikkje virka bekymra. Har berre fått beskjed om at ungen har det bra og trives i magen.

Så det kan også hende at din unge er litt som min. Men eg syns absolutt at ein skal ringe om ein er bekymra:)
 
Först kan man pröva safttrikset, drick noe iskallt med sukker i och lägg dig ned och känn efter, men vid uro på det här så ringer man!
 
Takk for svar alle sammen. Ringte og forklarte situasjonen, og ble fortalt at det var helt normalt med mindre bevegelser nå i og med at babyen har mindre plass. For meg er det bare rart at dette skjedde så "akutt" . Har spist og drukket søtt, ligget på rygg og gitt magen motstand uten at bevegelsene har blitt kraftigere. Får bare stole på at det er som det skal der inne og at helsepersonellet har rett. Har time for ultralyd på tirsdag, og kjenner jeg gleder meg veldig til det nå.
 
Takk for svar alle sammen. Ringte og forklarte situasjonen, og ble fortalt at det var helt normalt med mindre bevegelser nå i og med at babyen har mindre plass. For meg er det bare rart at dette skjedde så "akutt" . Har spist og drukket søtt, ligget på rygg og gitt magen motstand uten at bevegelsene har blitt kraftigere. Får bare stole på at det er som det skal der inne og at helsepersonellet har rett. Har time for ultralyd på tirsdag, og kjenner jeg gleder meg veldig til det nå.
Veldig rart at du fikk beskjed om at alt var helt normalt uten at de har tatt en sjekk synes jeg. De to gangene jeg kjente lite liv og saft trikset osv ikke fungerte så fikk vi beskjed om å komme inn for en sjekk med en gang. Og fikk beskjed om at man alltid skal ringe dersom man er urolig for lite liv, og at det var bedre med en sjekk for mye. Du skal kjenne like mye liv som før, bare at bevegelsene endrer seg og blir «mykere» dult i stedenfor harde spark.
 
Veldig rart at du fikk beskjed om at alt var helt normalt uten at de har tatt en sjekk synes jeg. De to gangene jeg kjente lite liv og saft trikset osv ikke fungerte så fikk vi beskjed om å komme inn for en sjekk med en gang. Og fikk beskjed om at man alltid skal ringe dersom man er urolig for lite liv, og at det var bedre med en sjekk for mye. Du skal kjenne like mye liv som før, bare at bevegelsene endrer seg og blir «mykere» dult i stedenfor harde spark.

Det samme har eg fått beskjed om. Veldig rart
 
Er du fortsatt urolig så ringer du igjen. Var innom føden to ganger sist av samme grunn, ringte etter å ha prøvd diverse triks, fikk komme rett inn, de syns det er viktig å sjekke når mors magefølelse sier det fikk jeg høre.

Henvis gjerne til denne om du ringer igjen https://kjennliv.no/ og særlig denne https://kjennliv.no/babyens-spark-i-magen/ikke-mindre-bevegelser-naer-termin/ Det skal ikke bli mindre bevegelser nærmere termin!! «Fosteraktiviteten får en annen karakter, men det skal ikke være færre bevegelser. Bevegelsene skal heller ikke være svakere, men fortsatt kraftfulle.»
 
Jeg var inne 2 uker siden. Ringte og de ba meg gjøre sånn og sånn og sa at det var normalt, men de ba meg likevel komme på en sjekk.

De sa at man skulle kjenne 10 spark i timen, men det vil jo ikke passe alle. Man kjenner babyen sin best selv så hvis du ikke er beroliget så ringer du igjen :)
 
Takk for svar alle sammen. Ringte og forklarte situasjonen, og ble fortalt at det var helt normalt med mindre bevegelser nå i og med at babyen har mindre plass. For meg er det bare rart at dette skjedde så "akutt" . Har spist og drukket søtt, ligget på rygg og gitt magen motstand uten at bevegelsene har blitt kraftigere. Får bare stole på at det er som det skal der inne og at helsepersonellet har rett. Har time for ultralyd på tirsdag, og kjenner jeg gleder meg veldig til det nå.

Det er ikke riktig, det skal jo ikke blir mindre bevegelse. De vil bli annerledes, men nei, det skal ikke bli mindre eller svakere. Ring igjen om det er det samme i dag, du :)
 
Hei dere! Jeg er nå i uke 34, og har hele veien hatt en svært aktiv krabat i magen. I dag har han derimot vært veldig rolig, og det som nå virker å være spark er kun små dult. Jeg er førstegangs, og har hittil ikke hatt noen bekymringer for mageboeren i svangerskapet, men i dag kjenner jeg at jeg er litt mer engstelig for at alt kanskje ikke står like bra til der inne?
Har noen av dere vært borti at aktiviteten har avtatt eller blitt svakere på denne tiden? Har ingen gravide rundt meg, så håper noen av dere kan berolige eller dele deres erfaring!

Hvordan er det med liv i dag?? Kan du ikke slå deg til ro med svaret du fikk sier jeg som de andre - ring igjen ☺️
 
Jeg var inne 2 uker siden. Ringte og de ba meg gjøre sånn og sånn og sa at det var normalt, men de ba meg likevel komme på en sjekk.

De sa at man skulle kjenne 10 spark i timen, men det vil jo ikke passe alle. Man kjenner babyen sin best selv så hvis du ikke er beroliget så ringer du igjen :)

10 spark i timen!!!!???? Da måtte jeg har vært inne til sjekk hver dag. Jeg er i såpass bevegelse hele tiden av arbeidsdagen så da kjenner jeg som regel ingenting hvis jeg ikke sitter stille en liten stund, men har faste punkter andre tider på døgnet hvor jeg pleier å kjenne liv så det er mine referansepunkter.
 
10 spark i timen!!!!???? Da måtte jeg har vært inne til sjekk hver dag. Jeg er i såpass bevegelse hele tiden av arbeidsdagen så da kjenner jeg som regel ingenting hvis jeg ikke sitter stille en liten stund, men har faste punkter andre tider på døgnet hvor jeg pleier å kjenne liv så det er mine referansepunkter.

Var min tanke også..... aldri hørt spesifikt så mye pr time før....
 
Var min tanke også..... aldri hørt spesifikt så mye pr time før....
10 spark i timen!!!!???? Da måtte jeg har vært inne til sjekk hver dag. Jeg er i såpass bevegelse hele tiden av arbeidsdagen så da kjenner jeg som regel ingenting hvis jeg ikke sitter stille en liten stund, men har faste punkter andre tider på døgnet hvor jeg pleier å kjenne liv så det er mine referansepunkter.
Det er om du skal sjekke etter liv liksom. Min har jo vanligvis 10 på 5 minutter, men mye stillesittende så legger merke til det. Fikk beskjed om det da jeg ringte føden i mars, om å legge meg på siden og telle spark. Fikk beskjed om å ringe inn igjen om en time og hu sa at 10 spark er vanlig på en time når man kjenner etter.
Så er du i aktivitet er det rett og slett ikke rart du ikke kjenner noe særlig. Går jeg er hu som regel helt rolig, men vært sofasittende i over en mnd pga vondt kne nå. :) så dersom du vil registrere det, er det mindre enn 10 så ringer du og hører.
 
10 spark i timen!!!!???? Da måtte jeg har vært inne til sjekk hver dag. Jeg er i såpass bevegelse hele tiden av arbeidsdagen så da kjenner jeg som regel ingenting hvis jeg ikke sitter stille en liten stund, men har faste punkter andre tider på døgnet hvor jeg pleier å kjenne liv så det er mine referansepunkter.

Var min tanke også..... aldri hørt spesifikt så mye pr time før....

Det er nå det de opererer med på OUS. Kan godt være de har andre rutiner andre steder, men det er også det som står på kjennliv.no som er en side jordmor har vist til :)

Som sagt så passer ikke den regelen alle. Jeg kjenner han nesten hele tiden hele dagen selv om jeg er i masse i bevegelse. 10 spark kan jeg fort få på 1 min. Så her er 10 fortsatt et avvik fra normalen. For andre kan 10 spark være mye. Det vet man jo best selv :)
 
Det er nå det de opererer med på OUS. Kan godt være de har andre rutiner andre steder, men det er også det som står på kjennliv.no som er en side jordmor har vist til :)

Som sagt så passer ikke den regelen alle. Jeg kjenner han nesten hele tiden hele dagen selv om jeg er i masse i bevegelse. 10 spark kan jeg fort få på 1 min. Så her er 10 fortsatt et avvik fra normalen. For andre kan 10 spark være mye. Det vet man jo best selv :)

Godt mulig jeg har så mye bevegelse om jeg setter meg ned å kjenner etter... kommer jo mange spark på ei gang når han først tar løs ☺️
 
Back
Topp