Bekymret for bestemor

Nå er det vel ikke slik at man påfører noen direkte demens ved at de ikke får besøk av familien, selv om det ikke betyr at det ikke er bra for mental og fysisk helse å få besøk :) Så det er jo veldig kategorisk satt opp mot hverandre :p
Det er en realitet at hvis eldre ikke får sosial kontakt, så kan de utvikle delir :shy:

Det er en realitet at hvis eldre ikke får sosial kontakt, så kan de utvikle delir :shy:

Er delir det same som demens? Vet ikke jeg, men jeg vet 100% sikkert at bestemor som hadde demens ikke fikk det fordi vi ikke besøkte henne nok.... Altså ser jeg ikke helt hvorfor det skal kommenteres at man vil påføre demens og død på en bestemor fordi man ikke besøker direkte? Hvis man ringer og kan sees utendørs f.eks gjennom vindu eller ute på en veranda så ser jeg ikke hvorfor en bestemor hverken skal få delirium, demens eller coronavirus. Men det er nå bare min mening :p

Er delir det same som demens? Vet ikke jeg, men jeg vet 100% sikkert at bestemor som hadde demens ikke fikk det fordi vi ikke besøkte henne nok.... Altså ser jeg ikke helt hvorfor det skal kommenteres at man vil påføre demens og død på en bestemor fordi man ikke besøker direkte? Hvis man ringer og kan sees utendørs f.eks gjennom vindu eller ute på en veranda så ser jeg ikke hvorfor en bestemor hverken skal få delirium, demens eller coronavirus. Men det er nå bare min mening :p
Altså, ikke helt det samme. Men delir er noe som oppstår over kortere tid enn demens (som forverres over lengre tid). Delir trenger ikke vare over så lang tid, kan gi seg ganske fort. Men det utsetter en sårbar hukommelse for problemer, som gjør at det kan bli varig også. Hvis personen da blir holdt fullstendig isolert over tid, så vil jeg tro at det fort kan ende med å bli varig :shy:
Min bestemor er noe surrete den siste tiden, så jeg frykter litt for dette. Men jeg som helsepersonell føler at jeg virkelig ikke kan sjanse på å besøke henne, hvem vet hva jeg er borti nå og fort kan dra med meg? :( her holder det nok ikke med kun kontakt gjennom tlf (hun kan ikke bruke mobil til annet enn å bli ringt til), så aner ikke hva vi gjør.

Demens oppstår IKKE pga for lite besøk :) demens i seg selv tar forøvrig ikke livet av en person, men det gjør jo at farlige situasjoner kan oppstå. Hvertfall når de enda bor hjemme og ikke har tilsyn av noen.

Nå er det vel ikke slik at man påfører noen direkte demens ved at de ikke får besøk av familien, selv om det ikke betyr at det ikke er bra for mental og fysisk helse å få besøk :) Så det er jo veldig kategorisk satt opp mot hverandre :p
Det er ikke slik at man påfører familien corona ved besøk heller. Besøk gir økt risiko for smitte, isolasjon gir økt risiko for demens (eller delir som det visst heter på fagspråket) Hvor stor risikoen for smitte av corona er ved besøk av en person uten symptomer er fremdeles usikkert. Skadeligheten av isolasjon og risikoen det medfører er godt dokumentert og forsket på.

Jeg er bekymret for min jeg og.. hu bor i Spania alene.. riktignok er hu 78 og frisk, men gudene veit hvor lenge det varer...
Og hun der fast? Ikke norsk borger (lenger?)?
For ellers er jo alternativet å få henne hjem. Men et hun fast bosatt i Spania så er jo det hjemme. Og der er det..... Mye korona ja, så skjønner at du er bekymret.

Tror vedkommende antakeligvis klikket på feil rating. Jeg slettet ratingen
Mulig

Ikke viktig for meg at den slettes, bare stusset på uenigheten. I alle dall i fraværet av kommentar på hva. Så bom kan være en forklaring ja

Og hun der fast? Ikke norsk borger (lenger?)?
For ellers er jo alternativet å få henne hjem. Men et hun fast bosatt i Spania så er jo det hjemme. Og der er det..... Mye korona ja, så skjønner at du er bekymret.
Ikke offisielt. Hu er bosatt i Norge egentlig. Men hunden hennes er gammel og kan ikke fly lenger så hu får ikke dratt hjem til Norge før hunden er borte. Hu virker ikke veldig keen på å dra hjem til Norge egentlig.

Jeg har en bestemor på 90 år. Alderen setter henne i en risikogruppe for viruset, selv om hun ellers er helt frisk.
Hun bor hjemme og ordner alt selv -ingen behov for hjemmetjeneste etc. Hun er vant til besøk fra familien hver dag, det er alltids noen innom. Det eneste hun egentlig har trengt hjelp til er handling, pga hun bor langt unna butikken. Ellers hadde hun sikkert fiksa det helt selv også.

Nå er det ikke hun selv som har satt seg i karantene sånn egentlig, men alle rundt henne. Ingen er innom, hun kan ringe selvfølgelig men sier selv det ikke blir det samme. Hun sier hun er ensom og blir rastløs, det er lite vits i å styre og ordne i huset når det bare er henne der. Og jeg får så vondt i meg.

Jeg er redd hun fort skal bli "gammel" av dette. At hun får så lite å bry seg med at hun blir tafatt og ender med å bare sitte der. At hun blir deprimert, og dør fortere av den grunn. Jeg synes det hadde vært like leit som at hun evnt skulle dødd av coronaen for å være helt ærlig, men så er jo ikke jeg noen ekspert heller. Hadde vi visst at dette skulle vare i så så mange måneder hadde det vært lettere, men det kan jo ende med veldig lang tid.

Hva ville du gjort?

dra på besøk til bestemor men hold dere utenfor og snakk fra veranda/vindu?

Lage kort- brev og levere på døra samt boller og påskegodt?

ring - ring ring!

Ikke offisielt. Hu er bosatt i Norge egentlig. Men hunden hennes er gammel og kan ikke fly lenger så hu får ikke dratt hjem til Norge før hunden er borte. Hu virker ikke veldig keen på å dra hjem til Norge egentlig.

Utmeldt av folketrygda da (ellers må hun hjem hver 3. Måned eller noe sånn) men uansett... Ikke enkelt nei. Når hun ikke vil reise hjem. Så blir hun der da.

Back
Topp