Bekymret for bestemor

Ugla95

Forelsket i forumet
Påskekyllingene 2020
Jeg har en bestemor på 90 år. Alderen setter henne i en risikogruppe for viruset, selv om hun ellers er helt frisk.
Hun bor hjemme og ordner alt selv -ingen behov for hjemmetjeneste etc. Hun er vant til besøk fra familien hver dag, det er alltids noen innom. Det eneste hun egentlig har trengt hjelp til er handling, pga hun bor langt unna butikken. Ellers hadde hun sikkert fiksa det helt selv også.

Nå er det ikke hun selv som har satt seg i karantene sånn egentlig, men alle rundt henne. Ingen er innom, hun kan ringe selvfølgelig men sier selv det ikke blir det samme. Hun sier hun er ensom og blir rastløs, det er lite vits i å styre og ordne i huset når det bare er henne der. Og jeg får så vondt i meg.

Jeg er redd hun fort skal bli "gammel" av dette. At hun får så lite å bry seg med at hun blir tafatt og ender med å bare sitte der. At hun blir deprimert, og dør fortere av den grunn. Jeg synes det hadde vært like leit som at hun evnt skulle dødd av coronaen for å være helt ærlig, men så er jo ikke jeg noen ekspert heller. Hadde vi visst at dette skulle vare i så så mange måneder hadde det vært lettere, men det kan jo ende med veldig lang tid.

Hva ville du gjort?

Vi er egentlig i samme situasjon selv (bestemor på 86).
Jeg ringer henne, men det er stusselig:(

Jeg ville sett om noen i familien kunne satt seg i karantene over flere uker og besøkt henne etter de to første ukene i karantene..

Ring, ring, ring, utstyr henne med en eller annen teknisk ding så dere kan videoringe?

Også er det jo lov å treffe en eller to personer, så om ikke noen treffer særlig andre, kan de kanskje stikke innom og holde seg på avstand av og til?

Jeg har en bestemor på snart 94 som bor alene, men hun har hjemmehjelp og hjemmedykepleie og i tillegg deler sønnene på å besøke henne og lage mat, det trengs rett og slett. Hadde det ikke vært for korona hadde avlastning på sykehjem vært nå i påsken og i mai, sommeren og flere ganger utover høsten, to uker hver gang. Og fast plass burde hun vel egentlig hatt. Men det er stengt for slikt også nå, og på sykehjem er det jo mange som dør så sånnsett like greit. Men, ja. Da har hun altså 4 fra familien pluss de fra kommunen innom i løpet av en uke. De i familien igjen treffer ingen andre da. Men det er en avveiing. Å treffe henne er ikke optimalt, men hjelp må hun ha, og såpass mye at det er vel stor belastning å legge på en av dem.

Hadde jeg kun oppholdt meg hjemme, så hadde jeg besøkt henne. Er det ingen i familien som er i frivillig karantene?

Hadde jeg kun oppholdt meg hjemme, så hadde jeg besøkt henne. Er det ingen i familien som er i frivillig karantene?
Jeg er, men blir halshugd av annen familie om jeg nærmer meg henne.. Likevel heller jeg mere mot at hvertfall jeg kan besøke henne, om alle andre lar være

Hjelp henne med utstyr til videoringing? Det er ofte bedre enn telefon :) har har oldemoren til ungene Snapchat og følger med, det er veldig stas.

ellers ville jeg prioritert at noen som er lite på farten kunne gå innom, tenker ca det samme som lekevenn til ungene, men da er det viktig at de holder seg i karantene selv, jo flere man omgår, jo flere mulige smitteveier.

Jeg er, men blir halshugd av annen familie om jeg nærmer meg henne.. Likevel heller jeg mere mot at hvertfall jeg kan besøke henne, om alle andre lar være
Så trist for bestemor da:( Kan dere møtes utenfor huset da?

Jeg hadde besøkt henne. Full isolasjon frem til vaksinen er på plass er ytterst skadelig for en på hennes alder. Kanskje leder isolasjonen til at hun plutselig blir avhengig av hjemmehjelp. Da kan en av dem smitte henne og så er dere like langt.

Hva ønsker bestemor? Realistisk sett er sjansen stor for at hun dør i løpet av det neste året helt uavhengig av Corona. Hun er en voksen dame og burde få være med å bestemme.

Jeg hadde besøkt henne. Full isolasjon frem til vaksinen er på plass er ytterst skadelig for en på hennes alder. Kanskje leder isolasjonen til at hun plutselig blir avhengig av hjemmehjelp. Da kan en av dem smitte henne og så er dere like langt.

Hva ønsker bestemor? Realistisk sett er sjansen stor for at hun dør i løpet av det neste året helt uavhengig av Corona. Hun er en voksen dame og burde få være med å bestemme.
Selv skjønner hun at hun er i risikogruppen, samtidig som hun mener at "noe skal hun jo dø av". Så det er mere at det hele blir hauset opp i media og av familien enn at hun selv ønsker å leve isolert. Som du sier så er jo sannsynligheten for at hun dør snart uansett, og det er nettopp det som gjør meg så usikker på om det er rett å totalt værne henne fra besøk eller ikke..

Uenig? Hvorfor er noen uenig i vurderingene familien har gjort rundt nødvendig tilsyn av min demente bestemor?

Selv skjønner hun at hun er i risikogruppen, samtidig som hun mener at "noe skal hun jo dø av". Så det er mere at det hele blir hauset opp i media og av familien enn at hun selv ønsker å leve isolert. Som du sier så er jo sannsynligheten for at hun dør snart uansett, og det er nettopp det som gjør meg så usikker på om det er rett å totalt værne henne fra besøk eller ikke..

Nettopp det er også et argument rundt min bestemor som rett og slett må få forsvarlig tilsyn uten å slite helt kaputt en av ungene hennes, hun har både fysiske og psykiske plager og alle vet at når hun i løpet av kort tid fyller 94 lever hun på lånt tid. Å ikke gi forsvarlig omsorg "inntil dette er over" er meget trolig resten av hennes liv.

Jeg er oppriktig og konkret bekymret for at det reelt er mulig hun begraves uten at jeg får være tilstede, med disse kraftige begrensningene på antallet som får være tilstede. At hun lever til de letter på alle tiltak er nesten utenkelig.

Og den store risikofaktoren er vel i større grad hjemmesykepleien som unektelig må komme nær henne, dusjer og steller henne f. Eks, målet blodtrykk etc, og jo er innom mange. De vasker og spriter selvsagt. Men det gjør også de ellers isolerte sønnene som holder 1-2 meters avstand, men lager mat til henne. Og sitter der og ser at hun spiser den.

Jeg hadde snakket med henne og latt henne være med på beslutningen. Hun er en voksen dame og kan selv veie fordeler og ulemper opp mot hverandre. Isolasjon innebærer også en risiko. Om jeg var like gammel og måtte velge mellom forhøyet risiko for Corona (ved besøk) eller demens (uten besøk) hadde jeg valgt besøk hver dag. Synes det må være hennes beslutning.

Hun er over 90 år, dere har henne på lånt tid. Ikke la henne sitte der helt alene den siste tiden dere har med henne. Heller begrens dere selv, og unngå kontakt med andre for å beskytte henne. Hva slags liv sparer vi de eldre til lurer jeg på om det betyr at de skal være helt alene frem til en vaksine kommer. De snakker da om 1-2 år, da blir ensomheten tung, og livet har ikke den verdien lenger. Mange tror ikke psyke er viktig opp i dette, psyke er veldig viktig for menneskers sin helse. Jeg forstår at familiene er redde, media pumper ut alt de klarer for å oppnå mye klikk, men tenk også på menneske som sitter der alene dag ut og dag inn ❤️

Å isolere min mor til vaksine kommer eller det på annen måte blir trygt virker logisk . Hun er 65, men risikogruppe på mange andre punkt. Og har min far som handler, og de klarer seg praktisk.

Å isolere min bestemor i det som trolig er resten av hennes liv, det er ikke like logisk nei. Vil jo selvsagt ikke miste henne, men vet at det skjer uansett, og i løpet av to år? Meget trolig, dama er som sagt passerrt 90 med god margin og har ikke god helse. Hen hun har ei storesøster som enda er i live, med enda dårligere helse, så åpenbart noen gode gener...

Personlig ville jeg ringt ofte, jeg ville besøkt utenfor, og jeg ville forsøkt arrangere noe hyggelig ala matlevering og diverse (men husk å tørke av det).

Så lenge dere bærer maske og føler dere ansvarsfulle så er det ingen ting i veien for å sees på avstand. Personlig ville jeg aldri tilgitt meg selv om jeg var den som førte til min bestemors død, uansett hvor gammel hun er.

Personlig ville jeg ringt ofte, jeg ville besøkt utenfor, og jeg ville forsøkt arrangere noe hyggelig ala matlevering og diverse (men husk å tørke av det).

Så lenge dere bærer maske og føler dere ansvarsfulle så er det ingen ting i veien for å sees på avstand. Personlig ville jeg aldri tilgitt meg selv om jeg var den som førte til min bestemors død, uansett hvor gammel hun er.
Det er dilemmaet her. Ved å holde deg unna risikerer du å påføre bestemor demens og død. Ved å komme innom risikerer du å påføre bestemor corona og død. Uansett hva du velger er det en risiko for at du er den som fører til din bestemors død.

Vi har det samme her. Ingen som er så gamle, men jeg har mormor, morfar og farmor( farfar døde i januar). Min mann har sin farmor og sin mormor. Er kun mormoren til mannen som ikke bor hjemme. Huvsr på kortidsplass men fikk fast plass og ble flyttet på nytt rom akkurat i det dette korona greiene startet. Mannens kusine jobber på den avdelingen så de har kontroll. Svigerfar var hos sin mor for to dager siden. Min mormor og morfar klarer seg. De tok en tur med bilen for å komme seg ut og har satt seg i frivillig karantene, noe vi også har gjort. Min farmor bor 1.5 time unna men min far og hans samboer er i nærheten. Pappa sin samboer har akkurat testet negativt på korona så Hu ser nok til farmor. Hu er også pleier så Hu sier ifra til kommunen hvis min farmor trenger noe. Kjenner det er skummelt å ha så mange besteforeldre nå. Føler ett kjempe savn etter farfar som døde i januar. Det var den første i min familie som døde.

Det er dilemmaet her. Ved å holde deg unna risikerer du å påføre bestemor demens og død. Ved å komme innom risikerer du å påføre bestemor corona og død. Uansett hva du velger er det en risiko for at du er den som fører til din bestemors død.

Nå er det vel ikke slik at man påfører noen direkte demens ved at de ikke får besøk av familien, selv om det ikke betyr at det ikke er bra for mental og fysisk helse å få besøk :) Så det er jo veldig kategorisk satt opp mot hverandre :p

Å isolere min mor til vaksine kommer eller det på annen måte blir trygt virker logisk . Hun er 65, men risikogruppe på mange andre punkt. Og har min far som handler, og de klarer seg praktisk.

Å isolere min bestemor i det som trolig er resten av hennes liv, det er ikke like logisk nei. Vil jo selvsagt ikke miste henne, men vet at det skjer uansett, og i løpet av to år? Meget trolig, dama er som sagt passerrt 90 med god margin og har ikke god helse. Hen hun har ei storesøster som enda er i live, med enda dårligere helse, så åpenbart noen gode gener...

ja, stor forskjell på 60 og 90, de på 60 har forhåpentligvis flere tiår igjen. Mine foreldre holder seg også for seg selv nå og det respekteres. De er også to stykk og har litt selskap i hverandre. Jeg husker ensomheten til min farmor når vi barnebarna ble såpass store at vi ikke hadde tid til overnatting osv. Hun ble syk, og døde ganske kort tid etterpå. I dag skulle jeg ønske at jeg var mye flinkere å ta vare på henne selv om jeg fortsatt var tenåring når hun døde.
Vi vet aldri hvor lang tid vi har, derfor ta vare på de gamle og ikke la de kjenne på ensomheten den siste tiden de har igjen ❤️

Back
Topp