bekymra

mamma til to

Forelsket i forumet
Sist gang jeg fant ut jeg var gravid fikk jeg påvist blære mola det var ikke en normal graviditet fant det ut på tidelig ul, men nå er jeg gravid i gjen men har ikke fått tilbud om noe ul kjenner jeg er ganske så redd for at jeg skal oppleve det samme som sist har fått time til ul når jeg er 12 uker 13 mai men jeg gruer meg tenk om det ikke er normal denne gangen heller:(

Hvis du er bekymret ville jeg tatt kontakt med legen min å sagt fra og om mulig fått en tidligere ul. Det veldig rart at du ikke har blitt fult opp ettersom dette ligger latent i arvestoffet.

For de som ikke vet hva dette er: Blæremola er et unormalt svangerskap med kromosomfeil. Det kan bestå av et foster + drueklaseliknende vev (mola), eller det består utelukkende av mola. I sjeldne tilfeller kan det utvikle seg til kreftsykdom. 1 av 1000 fødsler i Norge har det. Det vil si ca 50 per år.

De spesielle cellene som dekker overflaten av de tidligste stadier av fosteret, kalles trofoblastceller. I sjeldne tilfeller kan disse cellene vokse ukontrollert og danne en svulst, dette kalles blæremola. Vi regner at årsaken til dette er en feil som oppstår i arvestoffet under befruktning.

Uff, skjønner akkurat hvordan du har det. Hadde selv en MA i uke 9 sist, dog blødde jeg i flere uker med levende embryo før ul i uke 9 viste at det hadde gitt opp. Nå blør jeg ikke, var på ul i uke 6 og fikk se bankende hjerte, ny ul i morgen og selv om formen tilsier at alt er ok, så er redselen der fortsatt. Prøv å tenk på at det er heldigvis ikke ofte det skjer flere ganger på rad, kanskje er det en mulighet for evt privat ul lit tidligere?

Så rart, du burde så absolutt fått ul mye tidligere enn det! Jeg har mista 2 ganger tidligere og ga beskjed til legen at jeg ønsket ekstra oppfølging og fikk hennvisning til ul allerede i uke 5. Synes du skal ta kontakt med legen igjen og spørre om ikke han kan få ordnet det raskere. Du kan jo ikke gå rundt å bekymre deg så! Lykke til, det ordner seg nok skal du se ;)

Oi, det der er seriøst. Ta kontakt med fastlegen din asap og KREV oppfølging. Noen leger er jo helt nedsnødde!!!

Sent from my iPad using BV Forum

Jeg har også hatt blæremola og endelig gravid etter at "ventetiden" er over. Jeg har vært på tre ul og skal på en til før ordinær. I tillegg oftere kontroller hos lege.
Det har du også krav på etter en blæremola. Stå på ditt og krev det!! :)

Hvordan går det med deg? Har du fått ekstra sjekk?

Skal på tidelig ul 13 mai må si jeg gruer meg til hva som kommer opp på sjermen da er jeg 12+2 har ikke fått noe ekstra oppfølging

Back
Topp