Bekledning på barnet

kakemonster

Betatt av forumet
Hva slags klær har dere på barnet når dere skal ut og trille tur? Her er det rundt 0 grader nå, og tørt og fint vær. Jeg har tenkt: tørr bleie, ullbukse, ullbody, ullsokker, en ull-onepiece ytterst, en ullhue, og ned i voksiposen i vogna. Og ullvotter kanskje. Noe mer? Mindre? Og hva har dere på ungene på natta? Her har jeg funnet ut at en ullbody fungerer greit under ullpleddet og dyna

synes det var helt grei påkledning og det samme bruker jeg. Men om jeg ikke har ullklær bruker jeg en tykk fleecedress utenpå strømpebukse og bukse og body.... så klart lue er på=) På natten bruker vi vanlig bomullpysj...har noen ullpysjer, men bruker det jeg har tatt frem.. som sagt så samsover vi så kan ikke ha på for mye klær....

Jeg syns det virka som det var himla mye! Husk at det er stillestående luft nedi vogna, da den er beskyttet av kalesjen.

Ved ca 0 grader har vi på lille ullbody, ullbukse, sokker, ullsokker på utsiden, lue og votter. Så legger vi henne i vognposen..(hjemmelaga, dundyne inni, og så er det fleece på innsiden og vind/vannavstøtende poplin på utsiden. Over der fester vi det trekket som hørte til vogna. Så vår lille har som regel KUN 1 lag med ull, og hun er veldig varm likevel. Alle barn er jo forskjellig, noen blir fort varme.

Posen jeg har laga er nok tykkere og varmere enn voksi-posen, men syns at to lag med ull og så oppi en voksi(som også er ull), virker veldig mye. Men det må du nesten kjenne etter selv. Husk at det blir kaldere enn 0 grader, og har dere da mer å gå på? Blir det kaldere enn 0 grader tar vi på bukse+genser utenpå ulla, evt. ulldrakt.

Natt: bomullspysj. Sover oppå saueskinnog har dyne over :)

Det spørs om jeg gjør en.klassisk nybegynnerfeil, å pakke inn babyen for mye. Jeg er jo selvfølgelig livredd for at hun skal fryse det minste, så jeg pakker på :) Jeg er ulloman etter.min mor :)

Syns og det hørtes mye ut. I vinter i 10 - sov storebror i ull body og ull strømpebukse ullsokker å ei tynn lue oppi odenwalder dunpose og han var og å varm. For mye klær kan ha motsatt efekt og ungene blir kalde. Særlig ved bruk av bommulsklær. Til lillesøster har eg en gammalt lammeskinn pose og bruker ull strømpebukse ullbody ullsokker å en heilt tynn ull strikka jakke og lue På natten bruker vi pyjamas i bommul, har ull overmadrass i senga.

Body, strømpebukse, bukse, ullsokker, strikket ulljakke og strikket ull lue inni voksi posen oppå saueskinn.... Noen ganger så har det vært for mye for han og vi har droppet jakken. Bruker ikke ull alltid heller...

På natten bruker han bomullspysj, sover oppå saueskinn med en dun dyne over og en bomullslue da vi liker å sove på et kaldt (!) rom :)

I det hele tatt så regulerer vi dette ut i fra temperaturen bak i nakken hans, evnt. ser varm ut....

Her bruker vi det han har på seg om dagen av vanlige klær (noen ganger ull, men som oftest ikke) + ullsokker, ulljakke og ull-lue, og legger ham ned i lammeskinnsposen. Det ekstra laget med ulldress e.l. sparer vi til det er enda litt kaldere ute, men vi har hatt med et tynt ullteppe (mor signes babyteppe) ekstra hvis det har virket veldig surt en dag.

Og om natta: bomullsbody og tynn bomullsbukse eller strømpis.

millea skrev:
Her bruker vi det han har på seg om dagen av vanlige klær (noen ganger ull, men som oftest ikke) + ullsokker, ulljakke og ull-lue, og legger ham ned i lammeskinnsposen. Det ekstra laget med ulldress e.l. sparer vi til det er enda litt kaldere ute, men vi har hatt med et tynt ullteppe (mor signes babyteppe) ekstra hvis det har virket veldig surt en dag.

Jeg gjør det samme år vi er ute å går tur. Vi har også en lammeskinnspose som er veldig god og varm. Jeg har som regel et teppe rundt han inni posen.

Jeg har på han det han har på innendørs plus ull-strikkejakke, ull-lue og votter plus ull-lester, så har jeg han i voksiposen som har ulldyne i, også trekket til vogna. Holder seg god og varm. =) Blir det ekstra kaldt har jeg et teppe rundt han.

Om natten sover han enten i kun body med helseteppe rundt seg og dyne (sover oppå lammeskinn) eller bomullspysj og kun dynen og lammeskinnet. Vi har ca. 17 grader på rommet.

Back
Topp