Bekkensmerter etter fødsel

Nesten som min historie dette, bare at det var min første.

Jeg var så dum å ignorere plagene jeg, så gikk sånn i 6 mnd til, altså til ett år etter fødsel.... Da hadde det blitt så ille, at jeg ble sykmeldt. Ble sendt på MR, og de fant ut at jeg hadde betennelse i bekkenleddene... Særlig på venstreside.
Jeg fikk henvisning både til revmatismesykehuset, og fysioterapeut.

Til min lykke og hell viste det seg at fysioterapeuten jeg kom til egentlig var osteopat. Så ved kombinasjon av behandling og trening fikk han meg på bena i løpet av noen mnd. Flaks, for jeg hadde vært sykmeldt et halvt år allerede før jeg kom til han, og måtte tilbake i jobb noen mnd etter. Men jeg begynte bare å jobbe 60% i lang tid. Jeg hadde brukt kiropraktor i flere år pga andre plager også, men det hjalp ikke.

Jeg kan ikke få fullrost Osteopaten, og jeg går jevnlig til han fortsatt. Han begynte privat etterhvert, men jeg prioriterer å bruke de pengene på kroppen min. Jeg ble veldig sterk etter all den treningen, og hadde ikke bekkentrøbbel i 2 svangerskap i det hele tatt. Jeg merker det knapt nå også, selv om jeg i grunnen ikke har trent de siste 4 årene. Jeg trente litt i fjor vinter. Litt stiv i kroppen om morran, men det går seg til.

Du må iallefall ikke drøye noe før du går til lege, det blir ikke bedre før du får hjelp. Og det må du få før det blir for ille.

Vet du hva slags øvelser som er anbefalt for å trene opp bekkenet? Finner svært lite vettugt på nettet..
Mammamage-trener for bekkenbunn, så du er sikker på at du gjør det riktig. Det holder ikke bare å knipe slik som du kniper av strålen. Da tar du med rundtliggende musklatur også, dyp kjernemuskulatur. Ellers har jeg god erfaring med slynge for kjernemuskulatur og bekken. Blir jo for rygg og lår også, alt henger jo sammen.

Å gå og stå er det verste. Men sykling er bra :) Bruk gode sko både inne og ute.

Jeg sliter med bekken/hofter enda, snart 1,5 år etter fødsel. Er under behandling nå. Kiropraktor for å ordne opp i låsninger (som har forplantet seg til egentlig hele kroppen) og naprapat for å få løst opp ordentlig i stiv muskulatur (som gjør at alt låser seg ;-)). Nettopp vært hos fysioterapeut med spesialisering på bekkenbunn. Må tøye muskulaturen rundt bekkenet ordentlig helst to-tre ganger om dagen, og trene. Styrke muskulaturen i og rundt bekkenet, og kjernemuskulatur (som bekkenbunn jo er en del av). For meg fungerer behandlingen knallbra, men det er mye egeninnsats som skal til. Fysioterapi får jeg dekket, det andre betaler jeg selv (ca 350 kr per gang).

Anbefaler å få henvisning til fysio, der får du veiledning ang opptrening så du gjør øvelsene riktig, om ikke kan det gjøre vondt verre.

Så fint å høre at det hjelper :)
Er vel greit å tak i det nu da så det ikke bare blir verre og verre.
Var det anbefaling å kombinere naprapat og kiropraktor, eller var det noe du kom opp med selv?

Jeg slet en god del det første halvåret etter forrige fødsel. For min del ble naprapaten redningen (men den må man betale selv dessverre). Jeg fikk også en del øvelser av henne for å bygge opp stabiliseringsmuskulatur og det fungerte nok, for har hatt mindre problemer nå i dette svangerskapet enn i forrige.... :-)

Nesten som min historie dette, bare at det var min første.

Jeg var så dum å ignorere plagene jeg, så gikk sånn i 6 mnd til, altså til ett år etter fødsel.... Da hadde det blitt så ille, at jeg ble sykmeldt. Ble sendt på MR, og de fant ut at jeg hadde betennelse i bekkenleddene... Særlig på venstreside.
Jeg fikk henvisning både til revmatismesykehuset, og fysioterapeut.

Til min lykke og hell viste det seg at fysioterapeuten jeg kom til egentlig var osteopat. Så ved kombinasjon av behandling og trening fikk han meg på bena i løpet av noen mnd. Flaks, for jeg hadde vært sykmeldt et halvt år allerede før jeg kom til han, og måtte tilbake i jobb noen mnd etter. Men jeg begynte bare å jobbe 60% i lang tid. Jeg hadde brukt kiropraktor i flere år pga andre plager også, men det hjalp ikke.

Jeg kan ikke få fullrost Osteopaten, og jeg går jevnlig til han fortsatt. Han begynte privat etterhvert, men jeg prioriterer å bruke de pengene på kroppen min. Jeg ble veldig sterk etter all den treningen, og hadde ikke bekkentrøbbel i 2 svangerskap i det hele tatt. Jeg merker det knapt nå også, selv om jeg i grunnen ikke har trent de siste 4 årene. Jeg trente litt i fjor vinter. Litt stiv i kroppen om morran, men det går seg til.

Du må iallefall ikke drøye noe før du går til lege, det blir ikke bedre før du får hjelp. Og det må du få før det blir for ille.

Oi, fantastisk at det gikk så fort med bedring.
Jeg er nok ikke så flink til å si ifra eller skaffe hjelp når noe ikke er riktig, akkurat den jobber jeg med(første steg, opprette denne tråden ;))
Ser det er flere osteopater her hvor jeg bor,
men vet liksom ikke hvem jeg eventuelt skulle gått til..
Min største frykt ved eventuelle fremtidige barn er at bekensmertene kommer tilbake og at jeg kan få permanente skader. Ville ikke taklet et nytt svangerskap som mitt andre :(
Har så veldig lyst til å trene og bli sterkere i kroppen, men den økonomiske situasjonen vi er i gjør det fryktelig vanskelig..

Mammamage-trener for bekkenbunn, så du er sikker på at du gjør det riktig. Det holder ikke bare å knipe slik som du kniper av strålen. Da tar du med rundtliggende musklatur også, dyp kjernemuskulatur. Ellers har jeg god erfaring med slynge for kjernemuskulatur og bekken. Blir jo for rygg og lår også, alt henger jo sammen.

Å gå og stå er det verste. Men sykling er bra :) Bruk gode sko både inne og ute.

Har sett på de mammamage trenerne og fant ut idag at det er en sertifisert mammamage trener her hvor jeg bor :)
Av en absurd grunn sliter jeg med å ha noe på føttene innendørs da jeg lett blir overopphetet.. Går som regel alltid barfot inne da det er det eneste som funker :confused:

Jeg slet en god del det første halvåret etter forrige fødsel. For min del ble naprapaten redningen (men den må man betale selv dessverre). Jeg fikk også en del øvelser av henne for å bygge opp stabiliseringsmuskulatur og det fungerte nok, for har hatt mindre problemer nå i dette svangerskapet enn i forrige.... :)

Det er så godt å høre at det faktisk hjelper :)

Har sett på de mammamage trenerne og fant ut idag at det er en sertifisert mammamage trener her hvor jeg bor :)
Av en absurd grunn sliter jeg med å ha noe på føttene innendørs da jeg lett blir overopphetet.. Går som regel alltid barfot inne da det er det eneste som funker :confused:
Samme her. Har bare begynt å kle av meg mer :p og så har det blitt en vanesak

Samme her. Har bare begynt å kle av meg mer :p og så har det blitt en vanesak

Nytter ikke det heller vettu. Går som oftest alltid med helt bare bein og noe lett på overkroppen, men selv det blir for varmt.
Tar jeg av meg mere på overkroppen får jeg tilstoppede melkeganger og potensielt brystbetennelse på kort tid.
Jobber for øyeblikket med tilstoppede melkeganger jeg fikk av å sitte i bare bh i går kveld. Er blitt bedre nu da så er nok utenfor faresonen i forhold til betennelse :P Tror ikke kroppen min er helt optimal på en eller en annen måte "/

Nytter ikke det heller vettu. Går som oftest alltid med helt bare bein og noe lett på overkroppen, men selv det blir for varmt.
Tar jeg av meg mere på overkroppen får jeg tilstoppede melkeganger og potensielt brystbetennelse på kort tid.
Jobber for øyeblikket med tilstoppede melkeganger jeg fikk av å sitte i bare bh i går kveld. Er blitt bedre nu da så er nok utenfor faresonen i forhold til betennelse :P Tror ikke kroppen min er helt optimal på en eller en annen måte "/
Man blir varm av å amme! ;)
Men jeg mente ikke sko ikke, jeg går med helsesandaler

Man blir varm av å amme! ;)
Men jeg mente ikke sko ikke, jeg går med helsesandaler

Hehe, har nok vært så varm siden jeg var lita. Måtte alltid gå barbeint ved endt forkjølelse for å få ut unødig kroppstemperatur og sover gjerne med ti grader på soverommet med beina og armer utafor dyna :P
Skal sjekke ut det med helsesandaler, kan nok være greit å prøve :)

Det er nu 5 måneder siden siste fødsel og det har gått relativt greit. Hadde ekstremt med bekkensmerter i det svangerskapet til den grad at jeg bare falt om i smerte når jeg reiste meg, ikke kunne flytte meg når jeg lå i senga og klarte nesten ikke gå i det hele tatt i perioder.
Det ble bedre en stund etter fødsel, men nu har det begynt å bli verre igjen. Får ekstremt vondt når jeg går og bærer, vanskelig å reise meg, dytte vogn, løfte baby etc.
Skal ta en tur til legen snart for å få en henvisning, men hører så mye forskjellig om hva som har hjulpet. Mange sier fysio og kiropraktor bare har gjort ting verre mens mange sier at osteopati har vært tingen.

Har dere noen erfaring? Og eventuelt hvor mye slikt koster?
Jeg slet med bekkenet i 9 mnd etter fødselen før det gav seg helt av seg selv :)

Oi, fantastisk at det gikk så fort med bedring.
Jeg er nok ikke så flink til å si ifra eller skaffe hjelp når noe ikke er riktig, akkurat den jobber jeg med(første steg, opprette denne tråden ;))
Ser det er flere osteopater her hvor jeg bor,
men vet liksom ikke hvem jeg eventuelt skulle gått til..
Min største frykt ved eventuelle fremtidige barn er at bekensmertene kommer tilbake og at jeg kan få permanente skader. Ville ikke taklet et nytt svangerskap som mitt andre :(
Har så veldig lyst til å trene og bli sterkere i kroppen, men den økonomiske situasjonen vi er i gjør det fryktelig vanskelig..
Jeg fikk også øvelser til å gjøre hjemme, så sparer man iallfall penger på å unngå treningssenter ;-)

Økonomi er alltid tøft... Men vil det bli noe bedre for dere som familie hvis din helse blir dårligere? Vil du da komme deg i jobb feks?

Er det noe man kan kutte ned på for at du skal få hjelp?

Tror da ikke det er skjevhet som er problemet siden jeg ikke har smerter oppover skuldre og nakke men heller nedover låret helt til foten på den siden jeg har vondt. Har vondt kun på høyre side av bekkenet.
Har veldig lyst til å dra til osteopat. Hvor mye koster det per time?
Jeg betaler 505 kr hos en privat osteopat. Har gått hos han i mange år, så er veldig fornøyd med hjelpen. Han hjalp meg under svangerskapet med å massere bekkenet. Uten hans hjelp, pluss masse trening i slynge og basseng så hadde jeg nok havnet i rullestol under svangerskap. Hadde bekkenløsning med låsning, og smertene satt i ene hoften fra uke 5. Etterhvert som magen vokste ble det smerter i bekkenet som gikk ned i føttene og pga smertene så ble ryggen bøyd på en måte som til slutt endte med smerter der også. Pluss at det ikke var så godt for ryggen å få belastningen fra en stor mage. Jeg har skjev haleben noe som fører til skjevhet i rygg med tilhørende smerter.
Hos manuellterapeut betaler jeg ingenting pga diagnosen jeg har. Betaler heller ikke noe for treningen som er 2 ganger i uken med en gruppe.

Vet du hva slags øvelser som er anbefalt for å trene opp bekkenet? Finner svært lite vettugt på nettet..
Slyngetrening er veldig bra, samt bassengtrening. Når du har fått styrket opp kjernemuskulaturen kan du begynne med andre apparater for å trene.
Sykling er også god trening, selv om bekkenet kan krangle på å sitte på et hardt sete. Tredemølle og sånn annen mølle der du springer i luften med å bevege armer og ben på er også bra (har glemt hva den heter :P )
Sitte på ball og gynge bekkenet frem og tilbake samt rundt er veldig bra for å løse opp i musklene samt styrke bekkenmusklene.

Back
Topp