Har erfaring med BL fra fem svangerskap, og min erfaring er at profesjonelle ikke alltid kommer med tilpassede råd, da hver kvinne erfarer plagene ulikt. Fastlegen hadde ingen peiling. Har måttet prøve meg frem og lese meg opp mye selv. Ikke minst erfare smertelig hva som skjer når man er førstegangsgravid, nekter å la smerter stoppe seg, og det er null informasjon om bekkonlåsning noen steder.
Ilinger og stikninger i rumpa høres for meg ut som bekkenlåsning i utgangspunktet.
Med ren bekkenløsning kan nok fysio være til hjelp. Med bekkenlåsning er kiropraktor gull. Spenningene kan forplante seg oppover i ryggen også, eller bare det at man blir sliten og vond i ryggen av å måtte ligge/sitte mye, og igjen er regelmessig kiropraktor i svangerskapet ikke en dum investering. Igjen, min erfaring.
For meg som har kombinasjonen av løsning og låsning, så gjorde fysio både i og etter svangerskap vondt verre (deres egne ord). Det var en enorm nedtur, for «alle» sa at det var løsningen. Å jeg visste ingen alternativ. Derfor er det så viktig for meg å spre det glade kiropraktorbudskap
Mine huskeregler (i tilfelle det er interessant for noen):
Første bud er å stoppe aktiviteten som gir smerte. Å ta pause. Det er ingenting som går over med å pushe smerten. Det blir verre. Å dagen etter kan bli verre.
Andre bud er å ikke gjøre aktiviteter hvor man flytter kroppsvekt fra en fot til den andre, som å henge opp tøy, ta ut av oppvaskmaskin, gå ut av bil på bare en fot. Gjøre mest mulig med vekten fordelt på begge bein.
Tredje bud er å tenke at man har et visst antall skritt hver dag. Bruk de fornuftig.
Fjerde bud er å sove med pute mellom knærne og gjerne støtte i ryggen.
Femte bud er at ingenting heter gode dager. Har man en god dag, og tar flatt av i husvask og innkjøp og langvandring, så betaler man dagen etter. Lev som at bekkensmertene er der alltid, så kan man kanskje unngå smerten mye av tiden, er vel det jeg har lært.
Sjette bud er å ikke sitte for lenge, ligge for lenge, stå for lenge - varier stilling så det ikke får låst seg. Badekar og varme hvetepose er forøvrig gull når det først har låst seg. Om ikke annet enn for smertelindring.
Bottom Line, så lenge man tilpasser seg smerten - ikke pusher den, så kan det gå «greit». Det verste (for meg) er å pushe grensene å så måtte lide av smertene. Det er igjen mentalt slitsomt, for man blir så hjelpeløs. Lever man forsiktig, så kan man liksom fake at man ikke er hemmet, om det gir mening. Veldig viktig for min mentale helse iallefall!
Dette er mine erfaringer basert kombinasjonsproblemet, løsning og låsning. Har erfart at andre har hatt god nytte av tips, så kanskje det kan være til hjelp for deg også