Bekkenplager

Tussemor95

Andre møte med forumet
Noen som har begynt å få bekkenplager enda?
Eller har hatt det i tidligere svangerskap?

det er ikke konstant, men ofte hvis jeg har sittet/ligget lenge eller beveget meg mye, får jeg støtlignende smerter nederst i ryggen/øverst i rumpa.
Det er verst på kvelden etter en lang dag på jobb og jeg kommer hjem og sover en time på sofaen. Når jeg våkner da kan det gjøre at jeg har gangsperre men at det går seg litt til hvis jeg beveger meg rolig resten av kvelden.
Kjenner det også når jeg skal opp av senga på natta/morgenen.

hvor ille har det vært for dere som har måtte sykemelde dere?
Hva hjalp dere?
Er dette i det hele tatt bekkenløsning?

Jeg har mitt første svangerskap - er uke 15 imorgen og har vært plaget med bekkenløsning i noen uker allerede.

anbefaler å finne en fysio der du bor som er god på det. Jeg har i alle fall fått mye utbytte av det!

Eg hadde bekkenlåsning i forrige svangerskap. Det kom ca. midt i 2. trimester. Då var alle kiropraktorar stengt pga. covid, så det tok si tid før eg fekk behandling. Så det gjorde nok også at det vart verre enn nødvendig.

Eg vil anbefale å oppsøke hjelp jo før jo heller. Eg hadde helseforsikring via jobben der kiropraktor var inkludert. Eller så skal ein vel få gratis fysioterapi (?) når ein er gravid, trur eg.

Høres veldig ut som bekkenløsning ja, du burde oppsøke en kiropraktor eller fysioterapeut. De kan gi litt behandling og råd. Jeg synes det hjalp litt å gå til kiro og få knekt på plass bekkenet i ny og ne.

I mitt forrige svangerskap kom det ganske tidlig, rundt uke 12. Jeg hadde da akkurat begynt å jobbe igjen etter en periode med sykemelding. Jeg jobber som sykepleier, så det blir mye gåing og noe løft, noe som ikke akkurat gjorde det bedre. Holdt ut til ca. uke 20 i full jobb, da måtte jeg sykmeldes 60% + tilrettelegging. Klarte da å jobbe i ca. 10 uker til, før det ble full sykemelding ut svangerskapet. Skal sies at det aldri ble helt bra, selv etter fødsel.
I dag er jeg 11+6 og har allerede en stund merket at det tar seg opp. Nå er jeg i ulønnet permisjon ut februar med lillemor, så kan heldigvis styre litt av belastningen så plagene begrenses noe. Men er spent på hvordan det går når jeg skal tilbake i full jobb:arghh:

Husker ikke når det kom i forrige svangerskap, men det ble gradvis verre i 2. Trimester, og ganske ille i 3.
Nå har det allerede starta med ar det klikker litt i hoftene igjen når jeg snur meg i senga, vanskelig å finne behagelig stilling å sove og vondt i korsryggen. Går også vondt nedover mot rumpa noen ganger som du sier. Så føler ikke det lover godt at det har kommet så tidlig denne gangen o_O
Men denne gangen skal jeg trene yoga og pilates og prøve å gjøre noe for det. Håper det hjelper.

Har erfaring med BL fra fem svangerskap, og min erfaring er at profesjonelle ikke alltid kommer med tilpassede råd, da hver kvinne erfarer plagene ulikt. Fastlegen hadde ingen peiling. Har måttet prøve meg frem og lese meg opp mye selv. Ikke minst erfare smertelig hva som skjer når man er førstegangsgravid, nekter å la smerter stoppe seg, og det er null informasjon om bekkonlåsning noen steder.

Ilinger og stikninger i rumpa høres for meg ut som bekkenlåsning i utgangspunktet.

Med ren bekkenløsning kan nok fysio være til hjelp. Med bekkenlåsning er kiropraktor gull. Spenningene kan forplante seg oppover i ryggen også, eller bare det at man blir sliten og vond i ryggen av å måtte ligge/sitte mye, og igjen er regelmessig kiropraktor i svangerskapet ikke en dum investering. Igjen, min erfaring.

For meg som har kombinasjonen av løsning og låsning, så gjorde fysio både i og etter svangerskap vondt verre (deres egne ord). Det var en enorm nedtur, for «alle» sa at det var løsningen. Å jeg visste ingen alternativ. Derfor er det så viktig for meg å spre det glade kiropraktorbudskap:D

Mine huskeregler (i tilfelle det er interessant for noen):

Første bud er å stoppe aktiviteten som gir smerte. Å ta pause. Det er ingenting som går over med å pushe smerten. Det blir verre. Å dagen etter kan bli verre.

Andre bud er å ikke gjøre aktiviteter hvor man flytter kroppsvekt fra en fot til den andre, som å henge opp tøy, ta ut av oppvaskmaskin, gå ut av bil på bare en fot. Gjøre mest mulig med vekten fordelt på begge bein.

Tredje bud er å tenke at man har et visst antall skritt hver dag. Bruk de fornuftig.

Fjerde bud er å sove med pute mellom knærne og gjerne støtte i ryggen.

Femte bud er at ingenting heter gode dager. Har man en god dag, og tar flatt av i husvask og innkjøp og langvandring, så betaler man dagen etter. Lev som at bekkensmertene er der alltid, så kan man kanskje unngå smerten mye av tiden, er vel det jeg har lært.

Sjette bud er å ikke sitte for lenge, ligge for lenge, stå for lenge - varier stilling så det ikke får låst seg. Badekar og varme hvetepose er forøvrig gull når det først har låst seg. Om ikke annet enn for smertelindring.

Bottom Line, så lenge man tilpasser seg smerten - ikke pusher den, så kan det gå «greit». Det verste (for meg) er å pushe grensene å så måtte lide av smertene. Det er igjen mentalt slitsomt, for man blir så hjelpeløs. Lever man forsiktig, så kan man liksom fake at man ikke er hemmet, om det gir mening. Veldig viktig for min mentale helse iallefall!

Dette er mine erfaringer basert kombinasjonsproblemet, løsning og låsning. Har erfart at andre har hatt god nytte av tips, så kanskje det kan være til hjelp for deg også:happy:

Begynte å få bekkenplager i uke 11, nå i uke 14 sykemeldte kiropraktoren meg blant annet grunnet bekkenlåsning.
Jeg klarer ikke sitte over lengre tid eller å gå mer enn 10 minutter uten at det stopper helt opp.
Det eneste som ikke gjør det verre er å ligge på den siden som gjør minst vondt med gravidpute mellom knær og føtter. Hjelper også å bevege seg litt rolig rundt, helst inne i huset. Hadde første behandling hos kiropraktor på mandag, så håper på at det skal hjelpe også.
Mine smerter er der hele tiden, men som deg, blir de verre utover kvelden og mot natten.

Back
Topp