Bekkenløsning

Kaffekanna

Elsker forumet
Junibollene 2023
Marsfiolene 2026 ♡
Uke 22 i morgen. Første barn. Kjent ganske mye bekkensmerter i dag, spesielt ved gange. Bedring når jeg sitter. Smertene kommer fra symfysen, men ingen stråling (ennå).

Noen andre? Evt tips?

Bruk gode sko/sandaler også når du går inne. Tips fra fysioterapeuten ved forrige svangerskap, så gjør det samme nå :)

Kjøp deg bekkenbelte! Jeg hadde mye symfysesmerter sist, det hjalp å ha på beltet spesielt hvis keg sto/gikk. Ellers er det lurt å ta små skritt for å ikke irritere, samt å ise ned om det blir for ille:) Kan anbefale time hos fysio for øvelser for å styrke musklatur :)

Kjøp deg bekkenbelte! Jeg hadde mye symfysesmerter sist, det hjalp å ha på beltet spesielt hvis keg sto/gikk. Ellers er det lurt å ta små skritt for å ikke irritere, samt å ise ned om det blir for ille:) Kan anbefale time hos fysio for øvelser for å styrke musklatur :)
Hvor kjøpte du bekkenbelte?

Jeg er 25+1 og sliter særlig med smerter i et punkt i venstre rompeball, klarer nesten ikke snu meg om natta pga det.
Når jeg sitter mye rett opp og ned som ved et matbord f.eks får jeg veldig vondt i synfysen.
Vet svømming skal hjelpe, men det kurset som er i nærheten her en nesten en time unna og blir værre av å sitte i bil, så der går vel vinninga opp i spinninga…
Eneste som avlaster smertene for meg er å halvligge i sofaen og å gå litt rolig rundt ute..

Hadde bekkenløsning og låsning fra uke 20 forrige svangerskap. Fikk det i uke 17 denne gangen. Mine tips som funker for meg er:

-BBhugMe pute mellom bena på natta.
-Opp å strekke litt på bena hvis du våkner om natta med mye vondt.
-Sitte på yogaball og rotere hoftene litt. Eller bare sitte på den generelt.
-Ikke sitte/ligge for lenge stille i samme stilling.
-Gode sko

I helgen jobbet jeg fredag-søndag på sykehjem. Å da var faktisk bekkenet mindre vondt mandag enn resten av uka fordi jeg hadde hvert i bevegelse. Men å gå til eller fra jobb (3,5 km) er uaktuelt. Da har jeg så vondt at jeg må sitte i flere timer etterpå.

Har vært hos fysioterapeut etter litt bekkensmerter tidligere i svangerskapet. Fikk noen fine, enkle styrkeøvelser + tøyeøvelser som går på setemuskulatur, og for-/bakside lår. Funker veldig fint. Har ikke smerter lenger, men det er nok litt tilfeldig (varte kun noen dager), men jeg gjør øvelsene annenhver dag for å forebygge og styrke. Vondter kan ofte være knyttet til svak muskulatur.

Anbefaler å gå til en fysioterapeut å få et tilpasset opplegg basert på din situasjon.

Back
Topp