Bekkenløsning

Embla35

Gift med forumet
Hei!

Jeg er ny her inne hos dere, men har vært aktiv i forumet da jeg venta førstemann. Og nå tenkte jeg at det var hyggelig å komme tilbake og bli kjent med dere.

Som det står i overskriften, så jeg har altså fått bekkenløsning og lurer på om det er flere her inne som sliter med det. Jeg hadde ikke problemer med det i første svangerskapet, så det er helt nytt for meg.

Jeg har gått rundt med det i ca. 5 uker nå og det blir bare verre og verre. Største problemet er nok at jeg har en 2-åring i huset som ikke er såpass selvstendig at han klarer alt selv. Noen ganger må han løftes eller bæres og det er nok det som ødelegger mye.

Går til fysioterapeut og har bassengtrening hver uke. Om det hjelper er jeg ikke helt sikker på enda, men det føles bra mens jeg er der.

Jeg prøvde egentlig å unngå å bli sykemeldt, men jobber nå bare 60%. Jeg har kontorjobb og sittinga er nok heller ikke det beste. Om kveldene er det ofte slik at jeg nesten ikke klarer å reise meg eller får kjempevondt sånn helt plutselig.

Det var min historie. Kanskje det er flere her inne som har bekkenløsning og kanskje noen tipps?!

Dette hørtes veldig kjent ut. Har også bekkenløsning som bare blir vondere, men ingen gode tips dessverre! :(

har forsøkt å finne ut hva som trigger det mest, men det syntes jeg er vanskelig. Har en "aktiv kontorjobb" med veldig varierte dager, uten at jeg ser noe mønster.
Travle/aktive dager, rolige dager med mye sitting, out-of-office dager... Føler det er helt bingo når det trigges mest. *bah* O.o

Spent på å se om det dukker opp noen gode tips her! :)

Jeg synes også det er vanskelig å finne ut hva som trigger mest. Noen dager funker det og noen dager funker det ikke.

Fysioterapeuten min sier at man må finne sin egen smertegrense. Men til og med det synes jeg er vanskelig å finne ut av. Jeg har det ofte slik at jeg kan gjøre ting jeg kanskje ikke burde gjøre uten at det er noe særlig vondt, men så får jeg kjempevondt om kvelden. Så hvordan skal jeg da vite hvor jeg skal stoppe?!

En annen ting jeg synes er merkelig er at det jeg lærte hos fysioterapeuten gjør noen ganger mye mer vondt enn om jeg gjør det på min og antagelig ikke beste måte.

Jeg synes også det er vanskelig å finne ut hva som trigger mest. Noen dager funker det og noen dager funker det ikke.

Fysioterapeuten min sier at man må finne sin egen smertegrense. Men til og med det synes jeg er vanskelig å finne ut av. Jeg har det ofte slik at jeg kan gjøre ting jeg kanskje ikke burde gjøre uten at det er noe særlig vondt, men så får jeg kjempevondt om kvelden. Så hvordan skal jeg da vite hvor jeg skal stoppe?!

En annen ting jeg synes er merkelig er at det jeg lærte hos fysioterapeuten gjør noen ganger mye mer vondt enn om jeg gjør det på min og antagelig ikke beste måte.
Hmmm... Ja, finne smertegrensen... Skal man da stoppe/endre FØR det blir vondt (og det er jo det som er vanskelig å vite)? Kan jo ikke akkurat bare legge meg ned midt på kontoret fordi det plutselig ble for vondt... O.o hehe, hadde tatt seg ut, også på hardt gulv. *au*

Jeg har vel egentlig bare erkjent at det kommer til å være slik de neste 5 mnd. :p Skal til lege neste uke og tror jeg skal be om fysio selv. Starter gravideyoga i morgen og gleeeder meg til det, håper å finne gode bevegelser som styrker og hjelper til så de i alle fall ikke blir helt ille. Vi skal jo få en liten en ut av dette bekkenet til slutt også. ;)

Hva er det du gjør på din måte som fungerer? *nysgjerrig* :)

Hmmm... Ja, finne smertegrensen... Skal man da stoppe/endre FØR det blir vondt (og det er jo det som er vanskelig å vite)? Kan jo ikke akkurat bare legge meg ned midt på kontoret fordi det plutselig ble for vondt... o_O hehe, hadde tatt seg ut, også på hardt gulv. *au
Hehe, ja, det hadde vært noe ;) Du skal finne ut når det gjør vondt og neste gang skal du stoppe før det. Men det funker ikke for meg altså.

Hva er det du gjør på din måte som fungerer? *nysgjerrig* :)
Jeg krabber f.eks. ut av senga ;) Det gjør mye mindre vondt enn at jeg skal legge meg på sida og heise meg opp og ta med føttene til slutt.

Jeg har vel også kommet dit at jeg bare godtar at det kommer til å gjøre så inni granskauen vondt noen ganger de neste 4-5 månedene. Men man bør unngå det siden det da er større sjanse for at du får problemer også etter fødselen.

Kos deg på gravideyoga i morra og fortell om det funker :)

Synes du beskriver min egen historie på en prikk, bortsett fra at jeg har ei jente på 2,5, ikke en gutt, og at jeg ikke er på svømming... Jeg har store utfordringer med BL og vet ikke helt hvordan jeg skal klare holde meg oppegående fremover.. Det tar så mye energi å klare å ''holde tilbake'' smertene.I jobben min står jeg i ca 6 timer, og det er helt forferdelig.. :-/ Fysio har hjulpet meg med øvelser jeg kan gjøre selv hjemme, de er gull verdt!! Håper du ikke blir noe srlig verre frmover!! <3 Klem til deg!

Tusen takk, Parmadilien!

Hvordan i all verden klarer du å stå i seks timer?!?! Jobber du 100%?

Jeg lurer også veldig på hvordan det skal bli fremover. Men jeg skal være flinkere den gangen til å ta vare på meg selv.

Klem til deg :)

Hei :-) jeg sliter også med bekkenløsning. Er til behandling 2-3 ganger hver uke og knekker opp låsninger samt får massasje. Har vært 100% sykemeldt nå i 3 uker, og vil nok bli sykemeldt i 3 nye nå. Ut ifra hva min manuellterapeut sier så bør man ta bekkenproblemer på alvor, og virkelig lytte til kroppen. Presser man seg for mye kan man slite med bekkenet lenge etter fødselen også. Jeg tar ingen sjanser, og er hjemme noen uker med god samvittighet :-)
Masse god bedring, og lytt til kroppen :-)

Ja, det sier min fysioterapeut også at man må lytte til kroppen. Men synes somsagt det er vanskelig fordi min kropp ofte først gir beskjed når det er for sent.

Jeg er nå 40% sykemeldt i fire uker, så får vi se hvordan det blir etter det.

Tusen takk, Parmadilien!

Hvordan i all verden klarer du å stå i seks timer?!?! Jobber du 100%?

Jeg lurer også veldig på hvordan det skal bli fremover. Men jeg skal være flinkere den gangen til å ta vare på meg selv.

Klem til deg :)
Jeg klarer det egentlig ikke, men må :-/ Ja jobber 100% , og per i dag kan jeg ikke sykmelde meg, da jeg og samboer driver selv.. :-/ Mitt råd er å høre på kroppen din (selv om jeg gjør det motsatte :-P )

Jordmor sa til meg at viss det ble ille måtte jeg prøve bekkenbelte. Har hørt at det har virket på mange, men har ikke prøvd selv.

Jeg klarer det egentlig ikke, men må :-/ Ja jobber 100% , og per i dag kan jeg ikke sykmelde meg, da jeg og samboer driver selv.. :-/ Mitt råd er å høre på kroppen din (selv om jeg gjør det motsatte :p )
Huff! Men kan du ikke da søke om svangerskapspenger?

Jordmor sa til meg at viss det ble ille måtte jeg prøve bekkenbelte. Har hørt at det har virket på mange, men har ikke prøvd selv.
Jeg har bekkenbelte liggende her faktisk. Men ikke brukt det så ofte. Må kanskje bli flinkere til det - spesielt om kvelden!

Huff! Men kan du ikke da søke om svangerskapspenger?

Jeg har bekkenbelte liggende her faktisk. Men ikke brukt det så ofte. Må kanskje bli flinkere til det - spesielt om kvelden!
Kan ikke være borte fra jobb, det er der det ligger.. Det er bare samboer og meg som er der, og blir jeg sykmeldt, eller hjemme med svangerskapspenger, må ha jobbe fra 8-20 hver dag, inkludert 8-18 på lørdagene. Så det er ikke noe alternativ før vi finner en som kan ansettes.

Kan ikke være borte fra jobb, det er der det ligger.. Det er bare samboer og meg som er der, og blir jeg sykmeldt, eller hjemme med svangerskapspenger, må ha jobbe fra 8-20 hver dag, inkludert 8-18 på lørdagene. Så det er ikke noe alternativ før vi finner en som kan ansettes.
Skjønner! Vanskelig situasjon! Håper dere finner en løsning på det! Du må jo ikke ødelegge deg!

Jeg har hatt bekkenplager siden 2005, går jevnlig til kiropraktor og gjør øvelser hjemme. Itillegg er jeg ofte i basseng for å myke opp. Men så har jeg kronisk bekkenledd syndrom, så dette er ikke noe jeg kun gjør under svangerskapet.

Jeg er faktisk ikke så ille nå, som jeg fryktet...ettersom jeg allerede på dette tidspunktet hadde vært avhengig av krykker i de andre svangerskapene.

Jeg er med i landsforeningen for kvinner med bekkenplager, og har lært mye på de årlige turene vi har.

Bruker mye mediyoga, for å slappe av. Bekkenbelte er et must, samt ulike hjelpemidler for å slippe å bøye og tøye så mye.
Ha bena samlet når man skal reise seg fra sofa, inn og ut av bilen osv, istedenfor å stå rett opp og ned foran komfyren, gynger jeg fra bein til bein for å jevne belastningen.

Skjønner! Vanskelig situasjon! Håper dere finner en løsning på det! Du må jo ikke ødelegge deg!
Nei, vi må finne en løsning snart, for jeg knekker snart :-(

Hei! Bekkenløsningen her oxo! Tips er kiropraktor!!! De gjer faktisk underverker!
Fysioterapeuten min sa at man ikke skulle gå for ofte til kiropraktor. Husker ikke helt hvorfor, men det kan vel tøye leddene for mye som ikke skal tøyes.
Nei, vi må finne en løsning snart, for jeg knekker snart :-(
Krysser fingrene! Hva skal dere gjøre når du er i permisjon?

Fysioterapeuten min sa at man ikke skulle gå for ofte til kiropraktor. Husker ikke helt hvorfor, men det kan vel tøye leddene for mye som ikke skal tøyes.

Krysser fingrene! Hva skal dere gjøre når du er i permisjon?

Jeg har nada effekt av fysio, gjør bare vondt verre.
Har gått til kiro jevnlig siden 05, eneste som faktisk fungerer på denne skrantne skrotten :P

Det kan jo godt være forskjell fra person til person.
Jeg har så langt bare fått opplæring av hvordan jeg skal bevege meg etc. og ikke noe behandling sånnsett. Men jeg går på bassengtrening somsagt og det funket ihvertfall i går.

Back
Topp