Bekkenløsning...

~lilleL~

Flørter med forumet
jeg er da kommet i uke 22+3 og har desverre fått bekkenløsning. Det er noen grusomme smerter som gjør at bare det å reise seg fra sengen gjør vondt. Er det noen andre her inne som har dette? Eventuelt noen som har noen forslag til hva jeg kan gjøre for å løsne litt på smertene?

Jeg har begynt å kjenne litt de siste ukene, men det er skikkelig vondt bare når jeg har vært litt for "flink"på jobb eller med husarbeid.
Fysioterapeuten jeg var hos har følgende råd: Det kan hjelpe litt å ligge med en stor pute under lårene hvis du ligger på ryggen, eller mellom dem hvis du ligger på siden. Og en varmepute/varmeflaske lindrer litt.
Så er det også øvelser og tøying du kan gjøre. Anbefaler deg å finne en flink fysioterapeut!

Jeg har kjent det lenge allerede, men nå har det begynt å bli skikkelig ille :-( Har vært sykmeldt pga kvalme til nå, men nå er det bekkenløsningen som stopper meg. Ifølge jm så er det ikke noe håp om å bli kvitt det når det først har kommet, men man skal være forsiktig så man ikke overanstrenger seg. Jeg har legetime i morgen, og da skal jeg be om henvisning til fysioterapeut. Håper det kan hjelpe litt da sånn at jeg kan greie å fungere litt bedre enn jeg gjør akkurat nå...

Har begynt smått innimellom men her går det heldigvis over så merker det bare av og til

Her blir d bare værre og værre. Var en periode nesten sengeliggende sist. Så forventer ikke annet denne gangen..

Hadde det i forrige svabgerskap, men enda ikke fått det denne gangen. Forrige gang begynte jeg og kjenne det i uke 16/17, er nå i uke 21, så krysser fingrene for Athen slipper jeg gikk til fysio to ganger i uka, og fikk massasje og varmebehandling, og det funka litt det altså. Ellers så må man vel passe på å ikke bære tungt, ikke gå tur med hund, og begrens trappegåing... Var ihvertfall det jeg gjorde.

Det er også forskjell på bekkenlåsning og bekkenløsning, begge er vanlig og få i svangerskapet men av og til vanskelig å finne ut hva man har... Det fysio sa til meg er at smerter foran gjerne forbindes med bekkenløsning, mens smerter bak ofte kan komme av bekkenlåsning...

Jeg har en slik gravidpute (du kan helt sikkert bruke en vanlig stor hard hodepute) mellom lår/knær på natta. Er mye bedre på morgenen enn om jeg ikke sover med en slik pute.

Jeg har en slik gravidpute (du kan helt sikkert bruke en vanlig stor hard hodepute) mellom lår/knær på natta. Er mye bedre på morgenen enn om jeg ikke sover med en slik pute.
Bruker og slik pute nå. Får ikke sove uten, fordi da ruller jeg meg bare over på magen og våkner av at det er ubehagelig :/

Jeg har kjent det lenge allerede, men nå har det begynt å bli skikkelig ille :-( Har vært sykmeldt pga kvalme til nå, men nå er det bekkenløsningen som stopper meg. Ifølge jm så er det ikke noe håp om å bli kvitt det når det først har kommet, men man skal være forsiktig så man ikke overanstrenger seg. Jeg har legetime i morgen, og da skal jeg be om henvisning til fysioterapeut. Håper det kan hjelpe litt da sånn at jeg kan greie å fungere litt bedre enn jeg gjør akkurat nå...

Uff! Absolutt en stor plage i graviditeten ja. Vet du noe om gravide får det dekket når man blir henvist til fysioterapeut eller må man betale dette selv?
Håper virkelig det hjelper for deg

Her blir d bare værre og værre. Var en periode nesten sengeliggende sist. Så forventer ikke annet denne gangen..
Ja, kjenner godt til den med å bli sengeliggende. Sliter av og til med å komme meg ut av sengen, men håper bare smertene avtar litt snart

Jeg har i hvertfall påbegynnende bekkenløsning. Håper det ikke blir værre. Er spesielt vondt når jeg skal opp av senga på morgenen og hvis jeg står lenge eller bøyer med langt ned..

Ta pauser og slapp av når du kan :)

Ble både time hos jm og fastlege denne uka, og begge mener at jeg ikke skal på jobb nå pga bekkenløsning. Frustrerende da ettersom jeg har vært sykmeldt pga hyperemesis siden ferien i sommer, så jeg har ikke vært på jobb siden uke 6-7 :-/ Men kjenner at det er greit at de ga meg klar beskjed også for da ble samvittigheten min litt bedre. Vet jo at jeg ikke hadde holdt mange uker på jobb nå, og da hadde jeg ikke greid å gjøre noe hjemme i tillegg...
Fikk henvisning til fysio da, så må prøve å komme meg dit til uka. Håper det hjelper :-)

Hatt bekkenløsning siden uke 14, er straks uke 22. Heldigvis har jeg ei super fysioterapeut som gjør at man kan gå og leve mer normalt ;) :P

Hva er egentlig faren med å jobbe/ være aktiv når en har bekkenløsning? Kan det gjøre skade?

Har det selv, og kjenner jo at etter en aktiv dag så stopper jo ting opp av seg selv. Greier nesten ikke gå på kveld/ettermiddag. Har en 2,5 åring, så ikke alltid jeg kan ta hensyn til egne vondter når jeg må løpe (småhumpe heller...) etter han.

Hva er egentlig faren med å jobbe/ være aktiv når en har bekkenløsning? Kan det gjøre skade?

Har det selv, og kjenner jo at etter en aktiv dag så stopper jo ting opp av seg selv. Greier nesten ikke gå på kveld/ettermiddag. Har en 2,5 åring, så ikke alltid jeg kan ta hensyn til egne vondter når jeg må løpe (småhumpe heller...) etter han.
Kommer veldig an på hva slags jobb du har det da, og hvor ille det er.
Jeg jobber i Posten. En vanlig arbeidsdag for meg betyr å stå og sortere post i 3 1/2-4 timer. Da står jeg på ganske hardt underlag og vrir meg mye fra side til side. Deretter kjører jeg post, noe som betyr mange turer ut og inn av bil pluss enkelte ganger levering av tuuuunge pakker. For meg er det nå sånn at etter en rolig dag hjemme så har jeg fryktelig vondt når kvelden kommer. Dersom jeg hadde vært på jobb nå tviler jeg på at jeg hadde greid å gjøre noe husarbeid eller finne på ting sammen med ungene...

Back
Topp