Bekkenløsning

Vimle

Sommerspire
Junibarna 2015
Har nå for alvor begynt å kjenne på bekkenløsning :-( gjør vondt å sitte, ligge,stå og gå og er bare i uke 4+5! ! Var forberedt på at det skulle komme tidlig, da det har kommet ganske tidlig tidligere, men ikke at det skulle bli så vondt så tidlig! Hadde liksom et lite håp om at dette svangerskapet skulle bli bedre når det gjaldt bekkenet....
Noen andre som sliter med bekkenløsning, eller som har vært plaget av det tidligere?
 
Jeg også..det slo til i 4 mnd sist, men nå kjenner jeg det murrer godt i korsryggen. Kjenner det mest om kvelden når jeg har lagt meg, da verker det i hoftene og ned i lårene. Er 5+2 nå.
 
Ja, kvelden og natta er verst her også...gikk til fysio som også hadde svømming forrige svangerskap, så får vel komme meg dit igjen :)
 
Begynte uke 9 i første svangerskap, og var første symptom med nummer ti ( før testen viste positivt). Denne gangen har jeg (bank i bordet!) ikke merket noe enda, men er bare 4+2, så det kommer vel :p
 
Sist gikk eg på krykker fra uke 11! Sykemeldt fra uke 9 så er så spent nå!!
Eg har bare blitt verre for kvar gang
 
Synes det et så vanskelig med bekkenløsning og jobb. Føler mange ikke forstår hvor vondt og vanskelig det kan være å jobbe med bekkenløsning. Blir så fort sammenliknet med andre gravide.. :-\
 
Synes det et så vanskelig med bekkenløsning og jobb. Føler mange ikke forstår hvor vondt og vanskelig det kan være å jobbe med bekkenløsning. Blir så fort sammenliknet med andre gravide.. :-\
Mmm, sist syntes jeg det var verre enn selve smertene. På slutten var jeg så drittlei folk som ikke trodde bekkenløsning fantes, eller som trodde de selv hadde hatt det fordi de hadde kjent et snev av smerte. Når jeg hadde hoppet rundt på krykker siden uke 10, så ville jeg ikke høre idiotråd om at jeg bare måtte begynne å gå fjellturer, det hadde helbredet noen andre gravid osv. :mad:

Da jeg var gravid med yngste begynte jeg å få skikkelige smerter allerede i uke 3. Denne gangen går det fremdeles veldig bra, kjenner bare noen små stikk innimellom.
 
Har også slitt med bekkenløsning i mine 2 andre svangerskap. Men etter siste følte jeg at jeg ikke ble helt kvitt det, får vondt når jeg ligger om jeg ikke har pute mellom bena. Synes også det har vært vondere de siste nettene, men har tenkt at det sikkert bare er innbilning. Fordi jeg gruer meg så til det evt starter opp igjen for fullt. Er og bare 4+5. Synes og det er vanskelig med jobb, har presset meg så mye jeg kan de andre svangerskapene, for føler at de andre ikke forstår at det faktisk er vondt. Men med bekkenløsning og en jobb du står hele dagen, så er det ikke lett å jobbe helt ut.
 
uff begynte i uke 20 med første, uke 6 med andre og nå kjenner jeg tedenser allerede i uke 4-.- Gleder meg
 
Synes det et så vanskelig med bekkenløsning og jobb. Føler mange ikke forstår hvor vondt og vanskelig det kan være å jobbe med bekkenløsning. Blir så fort sammenliknet med andre gravide.. :-\

Akkurat samme her. Er så kjipt med stygge kommentarer, og ikke minst blikk! Det er alltid noen som må komme med sånt. Første svangerskap var et helvete både fysisk og psykisk, legen presset meg altfor hardt og ville at jeg skulle jobbe fullt. Først når jeg kom gråtende inn på krykker fikk jeg sykemelding. Da kom jeg rett fra jobb, og gråt i bilen for det var så vondt å kjøre! Byttet fastlege, og andre svangerskap var jeg delvis sykemeldt fra uke 5, da jobbet jeg faktisk litt helt til permisjonsstart, for legen var helt fantastisk og lot meg velge hvor mye jeg orket å jobbe. Som han sa: jeg kan ikke se hvor vondt du har og hva du klarer, så jeg må bare stole på at du klarer å styre det selv og fortelle meg hvordan det er. Jeg ble så glad at jeg begynte å gråte!

Det hjalp mye bare å ha legen på min side!
 
Hvordan merker dere bekkenløsning?
Jeg har de siste dagene nå hatt konstant press i korsryggen når jeg sitter og står. Og det er veldig ubehagelig:oops:
 
Jeg hadde ingenting i første svangerskap, mens nr. 2 og 3 fikk jeg det i uke 8.
Om jeg er gravid nå, så håååper jeg det holder seg unna litt lenger...
 
Jeg har hatt bekkenløsning med begge mine og sist graviditet tok jeg akupunktur og det funket så bra att jeg kunne gå i jobb igjen! Men pga svangeskapsdepresjon så fikk jeg ikke jobbe likevel...
 
Kilde: min kiropraktor/fysio har skrevet på sin kones blogg!
http://osloinchanel.blogg.no/1387577782_hva_er_bekkenlsning.html

Hva er bekkenløsning?


Bekkenløsning har flere definisjoner dersom man ser på det fra et akademisk synspunkt. For enkelhets skyld kan man si at bekkenløsning plager de tre leddene i bekkenet, nemlig de to bakre ileosakralleddene (eller korsryggen) og den fremre symfysen (skritt/lyskområdet). Enkelt forklart er det en vanlig korsryggskink som blir forverret av hormonelle forandringer under graviditet, typisk fra og med 3 mnd inn i graviditeten og til og med 3 mnd etter graviditeten. Dette kan selvsagt variere fra person til person, det er aldri noen som er absolutt innenfor helse. Videre er det vanlig at man har korsryggsmerter samt smerter i skrittet, gjerne kombinert med gangsperre og at man har så vondt i bekkenet at man ikke klarer å gå normalt, eller i det hele tatt. Man kan også få en tilleggsplage, en tannpinelignende følelse fra setetpartiet og nedover i benet som stammer fra en muskel i setepartiet som heter piriformis. Statistisk sett kommer denne plagen oftere på høyre side enn på venstre side. Det finnes alle mulige stadier av bekkenløsning, og hvor man setter forskjellen mellom bekkenlåsning og bekkenløsning er vanskelig å definere. Men er du gravid (3 mnd eller mer) og har vondt nederst i ryggen og lysken, og til tider sliter med å gå ville jeg ha kalt dette bekkenløsning og ikke bekkenlåsning.

Definisjonen er ikke viktig, løsningen er den samme. Problemet kommer pga at leddfunksjonene svikter, dvs. at i stedet for at leddet har normal bevegelighet så kiler det seg fast. Og pga hormonene kiler det seg fast i en mer ekstrem posisjon enn det ellers ville ha gjort. For en kiropraktor eller en annen manipulativ terapeut (manuellterapeut, eventuelt osteopat) vil målet være å gjenopprette denne funksjonen ved å manipulere eller justere leddene slik at en normal funksjon kan oppnås, og på den måten rette på bekkenløsningen. For de av dere der ute som har hatt disse plagene og vært hos en kiropraktor eller manipulativ terapeut så vil dere ha opplevd øyeblikkelig effekt av behandlingen. Dersom dere ikke har opplevd denne effekten bør dere oppsøke en lignende type terapeut med spesialkompetanse innenfor graviditetsproblematikk da disse enkelttilfellene kan være litt mer krevende og det vil være behov for spesialkompetanse for å løse problemet. Men i utgangspunktet vil en hvilken som helst kiropraktor kunne løse et normalt bekkenløsningstilfelle. Jeg har også inkludert andre type terapeuter her da jeg regner med at de også vil kunne håndtere slike plager.

Behandlingsforløpet i de forskjellige scenarioene kan man dele opp i to hovedfaser.
1: Man er gravid i 3 mnd og får plutselig plager. Da ville jeg håndtert problemet typisk sett med 2-4 behandlinger for å komme til et 90% bedringsnivå, for så å håndtere pasienten frem til de skal føde med minimal behandling. Det som ofte skjer er at pasienten føler seg "frisk" etter behandling, og setter i gang med fremoverlent arbeid som f.eks støvsuging, det å ta inn og ut av oppvaskmaskinen etc. også får de et tilbakefall. De lærer seg etterhvert sine egne begrensinger og hvilke hensyn de må ta mens de er gravide og på den måten unngår de tilbakefall.

2: Etter fødsel. Her har man et vindu på ca. 3 mnd hvor "marinaden" av hormoner forlater kroppen og man sakte men sikkert stivner til, og da er det terapeutens oppgave å sørge for at kvinnen stivner til i riktig posisjon, for ikke å få senplager etter graviditeten. Frykt ikke, visst du kjenner deg igjen i disse plagene og det er mer enn 3 mnd siden du var gravid går det an å gjøre noe med det. Men det tar mye lenger tid å rette opp i enn om du hadde fått behandling innen de 3 første mnd.

Variasjoner innenfor disse scenarioene er mangfoldige. Ting som kan påvirke er f.eks hyppige graviditeter, traume eller mange andre innvirkende faktorer som f.eks sykdom. Dette er et vanskelig tema forklart på en enkel måte, det vil alltid finnes unntak. Dersom det skulle være noen spørsmål eller noe som føles uklart er det bare å ta kontakt så skal jeg prøve å forklare dette så godt jeg kan.

Hilsen

Thorleif Henning Monsen
(kiropraktor og fysioterapeut med spesialisering innen barn og gravide)


Ps: link til innlegg fra Thorleif om f.eks riktig løfteteknikk for baby og også noen metoder for å få i gang fordøyelsen på de små finner dere her og her.
 
Back
Topp