Bekkenløsning... Uke 8...

Lilletrille256

Blir kjent med forumet
Hei!

Var hos legen i dag grunnet smerter i ryggen, hun ga meg diagnosen bekkenløsning.
Er det noen som har opplevd å få det så tidlig, og har dere råd til meg nå fremover? Er førstegangsgravid, så jeg har ikke peiling :wtf:
Fikk ikke sykemelding heller (jeg spurte ikke direkte), men hun anbefalte meg å få tilrettelegging på jobb. Det skal sies at jeg har kontorjobb (i hovedsak), så jeg sitter mye. Har en ergonomisk stol, men den fungerer dårlig. Etter en uke på jobb så måtte jeg ha tre dager å komme meg på.
I forhold til tilrettelegging, tar jeg bare en prat med sjefen, eller er det papirer og skjemaer som skal fylles ut?
 
Tilrettelegging har du krav på uten papirer og skjemaer, du tar bare en prat med sjefen din. Jeg vil anbefale deg å få deg en time hos fysioterapeut (mener det er slutt på at man trenger henvisning), for å få tips om øvelser, sittestilling, mer hensiktsmessige bevegelsesmønstre osv. Kiropraktor kan også være hjelpsomt. Jeg begynte å merke bekkenet allerede i uke 7, og for min del må jeg variere mellom å sitte, gå og stå. Å sitte for lenge er der verste jeg gjør. Har du f.eks hev-senk pult på jobb så du kan veksle på arbeidsstillingen din?
 
Tilrettelegging har du krav på uten papirer og skjemaer, du tar bare en prat med sjefen din. Jeg vil anbefale deg å få deg en time hos fysioterapeut (mener det er slutt på at man trenger henvisning), for å få tips om øvelser, sittestilling, mer hensiktsmessige bevegelsesmønstre osv. Kiropraktor kan også være hjelpsomt. Jeg begynte å merke bekkenet allerede i uke 7, og for min del må jeg variere mellom å sitte, gå og stå. Å sitte for lenge er der verste jeg gjør. Har du f.eks hev-senk pult på jobb så du kan veksle på arbeidsstillingen din?
Gode tips

Victoria i august-18 fikk det enda tidligere enn deg, kanskje hun har noen tips?
 
Hei!

Var hos legen i dag grunnet smerter i ryggen, hun ga meg diagnosen bekkenløsning.
Er det noen som har opplevd å få det så tidlig, og har dere råd til meg nå fremover? Er førstegangsgravid, så jeg har ikke peiling :wtf:
Fikk ikke sykemelding heller (jeg spurte ikke direkte), men hun anbefalte meg å få tilrettelegging på jobb. Det skal sies at jeg har kontorjobb (i hovedsak), så jeg sitter mye. Har en ergonomisk stol, men den fungerer dårlig. Etter en uke på jobb så måtte jeg ha tre dager å komme meg på.
I forhold til tilrettelegging, tar jeg bare en prat med sjefen, eller er det papirer og skjemaer som skal fylles ut?

Bestill deg time hos fysioterapeuten, det trenger du ikke henvisning til. De er flinke å forklare hva som er lurt og ikke og gi øvelser.
Har hatt bekkenløsning selv, og det er en del du kan gjøre for å forhindre at det blir verre.
Et par tips; gå ut av seng og bil osv med samla ben, unngå tunge løft, skal helst ikke støvsuge og vaske golv (unngå i tilfelle de svingete bevegelsene). Skal du plukke noe opp fra gulvet o.l så ikke bare bøy ryggen men sett deg på huk.
I senga kan det være greit med en pute mellom bena.
Jeg fikk et lite motto hos min fysio; ikke sitte eller stå, bare ligge eller gå.
Vil tro vi er forskjellige og er forskjell etter hvor vondt du har det. For meg var det vondt å sitte (for all del ikke sitt lenge på trebenker o.l)
Han anbefalte også minst mulig gåing på asfalt, gå i natur.

Det går som regel fint, men anbefaler veldig fysioen som er gull verdt! Masse lykke til!

Mener min sa at Ca 85% av alle gravide har bekkenløsning, men bare en brøkdel har vondt/smerter.
 
Takk for tips!
Kontakter fysioterapeut i dag, og håper at hun kan ta meg inn relativt raskt.
Har begynt å samle bena når jeg reiser meg, og sover med pute mellom bena.
Har også vondt av å sitte, og når jeg går.. Men det er verst på morgenen og på ettermiddagen /kvelden. vasking av hus har mannen får i oppgave, og jeg prøver å gå en liten tur i skog og mark hver dag med hundene.
I forhold til jobb er jeg mer usikker på hva som kan hjelpe, men skal ha samtale med sjefen for å høre hva hun tenker :rolleyes:
 
Takk for tips!
Kontakter fysioterapeut i dag, og håper at hun kan ta meg inn relativt raskt.
Har begynt å samle bena når jeg reiser meg, og sover med pute mellom bena.
Har også vondt av å sitte, og når jeg går.. Men det er verst på morgenen og på ettermiddagen /kvelden. vasking av hus har mannen får i oppgave, og jeg prøver å gå en liten tur i skog og mark hver dag med hundene.
I forhold til jobb er jeg mer usikker på hva som kan hjelpe, men skal ha samtale med sjefen for å høre hva hun tenker :rolleyes:
Har kontorjobb selv og bekkensmerter de siste ukene. I går var det overraskende bedre 9+2, så mulig hormoner kan spille litt inn her?
I hvertfall på jobb så er det lurt med variasjon, for min del er det best med en sånn balansestol, hev/senk pult med mulighet til å stå og vanlig god ergonomisk kontorstol.
Så om du bare har en stol ville jeg bedt om balansestol (sånn pidestall), da har du heller ikke hoftene i 45 grader noe som i hvertfall hjelper for meg.
 
Har kontorjobb selv og bekkensmerter de siste ukene. I går var det overraskende bedre 9+2, så mulig hormoner kan spille litt inn her?
.
Bekkenløsning er hormonelt ja
 
Variere sitte/stå-stilling, prøve å holde jevn belastning i bekkenet (gå trapper ett og ett trinn om det ikke finnes heis, begge beina ut av bilen samtidig, stå på begge bein og ikke heng på ene hofta).

Enten sånn kontorstol som Tussi86 anbefaler, eller en yogaball (sånn stor) å sitte på - evt begge deler (de koster typ noen hundrelapper, ta gjerne en litt større enn anbefalt størrelse ift høyde, det er forskjell på å bruke den som stol og å bruke den til trening....!).
Ball er magisk til bekkenet mitt. Må få ordnet meg på jobb etterhvert.
Og bbhugme eller lignende pute å sove med om natta!
 
Fikk tips fra legen å kjøpe korkhæl ettersom ene foten er kortere enn den andre. Har en yogaball hjemme, den funker godt! Tror jeg skal se om det er mulig å finne en jeg kan ta med på jobb!
Sjefen skal tilrettelegge med å gi meg hev/senk pult, og bruke balansestol.. Men hun var ikke veldig optimistisk på hvor lenge jeg kom til å holde ut.. Hun tenkte også at en gradert sykemelding ville være bra for en periode slik at jeg kan ha kortere dager..
Har vært hjemme nå siden mandag for å få smertene ned på et ok nivå, men det ser dårlig ut :grumpy:
 
Tenkte å gi en liten oppdatering her!

Har kommet over i uke 18+5 i dag. Har slitt med bekkenet hele veien. Tilrettelegging på jobb hjalp lite, er nå sykemeldt 75%. Prøver å gå i terrenget så mye jeg klarer (det er dessverre ikke mye), og jeg har deltatt på gravidsvømming. Svømminga var ganske deilig, men passer på at jeg ikke beveger meg for mye, da det har en tendens til å slå tilbake senere.
Så fikk jeg en prøvetime med fotsoneterapi. Det var virkelig fotmassasje fra H@#$&%$&. Hun traff noen punkter på foten som gjorde svært vondt. Jeg har ikke hatt helt troen på dette, men jeg føler meg litt bedre enn før. Håper det varer! :happy:
 
Tenkte å gi en liten oppdatering her!

Har kommet over i uke 18+5 i dag. Har slitt med bekkenet hele veien. Tilrettelegging på jobb hjalp lite, er nå sykemeldt 75%. Prøver å gå i terrenget så mye jeg klarer (det er dessverre ikke mye), og jeg har deltatt på gravidsvømming. Svømminga var ganske deilig, men passer på at jeg ikke beveger meg for mye, da det har en tendens til å slå tilbake senere.
Så fikk jeg en prøvetime med fotsoneterapi. Det var virkelig fotmassasje fra H@#$&%$&. Hun traff noen punkter på foten som gjorde svært vondt. Jeg har ikke hatt helt troen på dette, men jeg føler meg litt bedre enn før. Håper det varer! :happy:

Synes du svømmingen hjelper ellers i hverdagen? Er 20+5, og har merket den siste uken at det gjør vondt i symfysen når jeg går. Har også prøvd å gå litt i terreng, men har merket at turene ikke må bli for lange.. Har vurdert gravidsvømming, spesielt mtp at det kanskje kan hjelpe på bekkenet :) Ser jo ikke for meg at bekkenet blir noe bedre jo lenger ut i svangerskapet hvis jeg ikke gjør noe med det o_O Tvert imot sikkert!
 
Synes det hjelper i hverdagen ja.. Spesielt siden jeg får bevegd meg så lite .. Bekkenet har nok ikke blitt bedre pga svømming, men det har vært en fin aktivitet hvor jeg har fått brukt kroppen litt værtfall. Jeg har riktignok ikke vært mest plaget med symfysen, mest IS leddene bak, så kanskje svømming funker?
Bekkenet blir nok ikke bedre dess lengere du kommer, nei :smiley-angelic006
 
Back
Topp