Bekkenløsning (tips, erfaringsdeling og klagemur!)

kvartleif

Blir kjent med forumet
Her kom ligamentsmertene mye kjappere enn ved forrige graviditet (fra uke 6).
Nå i andre trimester er det så vondt i halebeinet at jeg gisper hver gang jeg setter meg (særlig på porselenstrona :nailbiting: ).

Har kontorjobb, men selv med hev og senk-pult + varierte arbeidsstillinger blir det lange dager med ubehag. Begynner å bli litt smådesp, for jeg klarer ikke gå på butikken etter arbeidsdagen er over uten å henge over handlevogna og er "bare" i uke 16 :dead:

Hadde det bare litt på slutten sist, men nå sitter jeg altså her og vurderer hemoroide/halebeinsputer til dyre dommer for å overleve de neste 5mnd..

Flere som har begynt å kjenne på bekkenløsning?
Erfaring med halebeinspute eller annen tilpassing på arb.plassen?
Tips til ting som har fungert, eller overhode ikke fungerte for deg nå eller tidligere?

Er så kjedelig og vondt med bekkensmerter :sorry: Jeg bruker bekkenbelte når jeg er i aktivitet, og sover med gravidpute mellom beina på natta. Tar også med meg gravidputa i sofaen når det er veldig ille. Har ingen tips ift. jobben din dessverre, håper noen andre kanskje har :Heartred

Har fått tips fra bedriftsjordmor om å bytte mellom ulike par sko på jobb, for å få variasjon i vinkling på bekkenet. Men min arbeidshverdag er mye gåing og ikke så stillesittende, så vet ikke om det vil hjelpe for deg :smiley-ashamed004

Det eneste som hjalp meg var trening og beveglighet. Fikk store smerter fra 14 uker med første, med nr. 2 gikk jeg på svangerskapstrening samt sprang etter nr. 1 som var ettåring. Var mye bedre svangerskap nr. 2. har også kontorjobb

Jeg har hatt kraftig bekkensmerter i alle svangerskapene. Dette er nr 5 og nå starta ømhet bak ved halebeinet i uke 5/6. Har kommet tidligere for hver gang. Har i hverdagen mest vondt bak og dersom jeg overbelaster og går for mye starter det foran. Jeg bruker BBhugme pute om natten og benkenbelte ved aktivitet. Det er vondt å sitte/ligge og ellers vondt ved stillingsendring. Sette seg ned/reise seg opp og snu i senga er værst her. Er 100% sykemeldt pga bekkenet nå for å ta det med ro. De andre gangene har jeg slitt med å gå de siste månedene så prøver å være sykemeldt nå for å se om det kan bidra til å ikke øke smertene for mye. Min arbeidsplass har ikke mulighet for å tilrettelegge så de har valgt å ha meg i sykemelding.

Jeg har hatt kraftig bekkensmerter i alle svangerskapene. Dette er nr 5 og nå starta ømhet bak ved halebeinet i uke 5/6. Har kommet tidligere for hver gang. Har i hverdagen mest vondt bak og dersom jeg overbelaster og går for mye starter det foran. Jeg bruker BBhugme pute om natten og benkenbelte ved aktivitet. Det er vondt å sitte/ligge og ellers vondt ved stillingsendring. Sette seg ned/reise seg opp og snu i senga er værst her. Er 100% sykemeldt pga bekkenet nå for å ta det med ro. De andre gangene har jeg slitt med å gå de siste månedene så prøver å være sykemeldt nå for å se om det kan bidra til å ikke øke smertene for mye. Min arbeidsplass har ikke mulighet for å tilrettelegge så de har valgt å ha meg i sykemelding.
Hvordan gjør du det med de 4 barna og alt husarbeid når bekkenet svikter? Jeg er også gravid med nr 5 og er 100% sykemeldt da jobben er svært fysisk krevende og bekkenet er vondt hele tiden. Klarer ikke å gå lange turer lenger og føler jeg bruker opp bekkenet på husarbeid og løft av barn.

Hvordan gjør du det med de 4 barna og alt husarbeid når bekkenet svikter? Jeg er også gravid med nr 5 og er 100% sykemeldt da jobben er svært fysisk krevende og bekkenet er vondt hele tiden. Klarer ikke å gå lange turer lenger og føler jeg bruker opp bekkenet på husarbeid og løft av barn.
Ser jeg har skrevet at dette er nr 5 så har kommet borti feil. Dette er mitt barn nr 4. De 3 første fikk jeg med en annen mann for 23,21 og 17 år siden. De to eldste har flytta ut og 17 åringen hjemme ordner seg mye selv. Så jeg har igrunn bare meg selv å ta hensyn til akkurat nå. Trenger jeg å hvile så får jeg hvilt. Både sønnen og mannen hjelper til med husarbeid ved behov. Jeg tar husarbeid og mathandling i takt med formen dag for dag.

:hilarious: Ser jeg har skrevet at dette er nr 5 så har kommet borti feil. Dette er mitt barn nr 4. De 3 første fikk jeg med en annen mann for 23,21 og 17 år siden. De to eldste har flytta ut og 17 åringen hjemme ordner seg mye selv. Så jeg har igrunn bare meg selv å ta hensyn til akkurat nå. Trenger jeg å hvile så får jeg hvilt. Både sønnen og mannen hjelper til med husarbeid ved behov. Jeg tar husarbeid og mathandling i takt med formen dag for dag.
Å ja. Da skal jeg ikke spørre om tips. Jeg har en 1åring og en 2åring hjemme og mer husarbeid jeg klarer:hilarious:

Å ja. Da skal jeg ikke spørre om tips. Jeg har en 1åring og en 2åring hjemme og mer husarbeid jeg klarer:hilarious:
Når jeg fikk mine 3 store barn hadde jeg også bekkenløsning. Hadde ikke så mye valg enn å ta det mest nødvendige av husarbeid selv og prioritere ungene. Var mest alene med dem da pappan enten jobba eller satt å spilte dataspill. Jeg prøvde å ta pauser så ofte jeg kunne og brukte bekkenbelte for å stabilisere litt. Lærte meg fort til at husarbeidet ikke går noen vei og at det var nytteløst å klare å gjøre alt hele tiden. Så ting ble gjort i det tempoet jeg klarte.

Er det flere som føler det har blitt bedre etter det ble varmere i været?
Her har det vært kaldt og surt, men så snudde det i helgen. Bekkenet mitt er mye bedre nå (20+1) enn det var for 5-6 uker siden.. Husker at jeg i slutten av april tenkte at jeg ikke kom til å holde ut i jobb til sommerferien, iallefall ikke 100%. Nå virker det veldig overkommelig å jobbe 100% lenge enda :happy:

Her har det vært kaldt og surt, men så snudde det i helgen. Bekkenet mitt er mye bedre nå (20+1) enn det var for 5-6 uker siden.. Husker at jeg i slutten av april tenkte at jeg ikke kom til å holde ut i jobb til sommerferien, iallefall ikke 100%. Nå virker det veldig overkommelig å jobbe 100% lenge enda :happy:
Jeg merker dessverre ikke bedring ved varmere vær. Her bare øker det på :(

Heldig du er! Her har ikke bekkenet bedret seg de siste ukene til tross for 100% sykemelding og 25-28 varmegrader :sad010Forrige svangerskap ble bekkenet bare verre og verre frem til det ble så og si helt fint igjen etter fødselen:hilarious:

Heldig du er! Her har ikke bekkenet bedret seg de siste ukene til tross for 100% sykemelding og 25-28 varmegrader :sad010Forrige svangerskap ble bekkenet bare verre og verre frem til det ble så og si helt fint igjen etter fødselen:hilarious:
Sånn var det med meg med guttene mine også. Bare litt "restvondt" som kun merkes i noen få situasjoner :)

Har hatt vondt i halebenet. Var hos fysio i dag og han synes at jeg ikke har bekkenløsning eller bekkenlåsning. Er trolig bare veldig kurvet haleben + bakovervendt livmor.

Jaa!! Fremdeles bekkenløsning, men klarer mye mer! :smiley-bounce022

Har hatt vondt i halebenet. Var hos fysio i dag og han synes at jeg ikke har bekkenløsning eller bekkenlåsning. Er trolig bare veldig kurvet haleben + bakovervendt livmor.
Min kiropraktor sa at de fleste gravide får vondt i skjelettet i rygg og bekken pga hormonene, akkurat som skjelettet blir ømt.

Jaa!! Fremdeles bekkenløsning, men klarer mye mer! :smiley-bounce022
Så bra! :happy: lurer veldig på hva det kommer av, om det er varmen eller noe annet. Frøkna ligger jo også høyere oppe nå en hun gjorde, men det mente jeg skulle ha motsatt effekt. Mener å huske at når hodet fester seg mot slutten, er ikke bekkenet så vondt og ustabilt.

Min kiropraktor sa at de fleste gravide får vondt i skjelettet i rygg og bekken pga hormonene, akkurat som skjelettet blir ømt.
Ja, men fysio mener at jeg ikke har vondt i rygg og bekken. Er kun haleben som er problemet :rolleyes: Og derfor er det vanakelig å gi råd. Er ikke ømt. Bare ekstreeeemt vondt å reise opp fra stolen.

Er det nokon her som veit korleis det er med fysio ang bekkenløysing. Treng man henvisning? Må man betale? Går fysio og under frikort evt eller er det utanfor? Kjenner bekkenet seier ifrå eindel meir no enn ved forrige graviditet og nokre dagar er det ganske vondt. Vil gjerne unngå at det blir mykje værre (om det er noko eg kan gjere for å forebygge, så gjer eg gjerne det)

Er det nokon her som veit korleis det er med fysio ang bekkenløysing. Treng man henvisning? Må man betale? Går fysio og under frikort evt eller er det utanfor? Kjenner bekkenet seier ifrå eindel meir no enn ved forrige graviditet og nokre dagar er det ganske vondt. Vil gjerne unngå at det blir mykje værre (om det er noko eg kan gjere for å forebygge, så gjer eg gjerne det)
Du trenger ikke henvisning. Det går under frikort når du har nådd grensa. I mitt forrige svangerskap mener jeg at jeg betalte 180,- for dobbelttime. Det var fysio som hører under kommunen.

Back
Topp