Bekkenløsning/låsing

Vondt i nedre del av rygg og hofter for min del.

Hadde bekkenløsning med første. Du merker det om du prøver å dra et gulvteppe med foten (om du sjønner hva jeg mener) og du får vondt i beina omtrent der hvor lårene, magen og skambeinet møter hverandre :) Men ja, vondt fra hoftene og ned til underlivet og helt bak i korsryggen hadde jeg. Om du mistenker bekkenløsning, så ta deg en tur til lege å få henvisning til fysio med en gang. Så kansje du slipper å få det så ille, og forhåpentligvis slipper du å ha det etter fødsel. Jeg sliter fortsatt med det, og nå er det faktisk over 2 år siden jeg fikk det.
Bekkenbelte skal også hjelpe, men det har jeg ingen erfaring med selv :P

Vi opplever dette forskjellige. Jeg opplever det som en stølhet. Stiv, og for lenge på beina blir det vondt i lengden.

Har kjent litt i det siste, sånn nå og da, men etter bare 30-45 min på beina på jobben i dag, så kjente jeg det godt i korsryggen, og litt i hoftene.

For noen er det ubehagelig å løfte beina, vanskelig å komme seg opp av stol eller sofa.

Synes i grunn isnbell forklarte det godt :)

Jeg kjenner/kjente det i hoftene.
Forrige gang trodde jeg først at jeg var stiv eller hadde forstrekt en muskel, så kan vell sammenligne det med det.

❤️Gutt november 2012❤️

❤️Termin 17. Januar❤️

Takk for svar:-). Jeg kjenner at jeg er "rastløs" i hoftene, blir vondt unasett hvilken stilling jeg sitter i. Og isjias. Har vondt fra korsryggen og nedover ene rumpeballen og låret. :-/

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Eg slite me da samma so blir nevnt øve.. Me ein gong eg gjer nåke blir korsryggen og beina heilt muppis.. :| kjenne eg klare ikkje jobba so mykje lengre no.. :-o

Sent from my D5503 using BV Forum mobile app

Kan jammen høres ut som jeg også har dette. Den nye fysioterapauten min nevnte det også så vidt det var i går da jeg var der for første gang. Hun jeg har gått til siden januar kan ikke jobben din då veldig godt...

♡Jente 05.07.2013♡
♡Venter jente 04.01.2015♡

Da jeg gikk med datteren hadde jeg 3 prolapser i ryggen, er samme isjiassmertene som jeg hadde da, men mer nedover ene beinet nå.. Så er veldig usikker på om det er ryggen eller bekkenet :/

Jeg gikk til kiropraktor etter litt over en uke med mye vondt. Klarte ikke støvsuge eller sette i oppvaskmaskinen eller... Ja nesten ingen ting.
Kiropraktoren sjekket hele ryggen og hofter og... Å fant ut at jeg har en låsning i bekkenet. Å har den som følge av feilbelastning slitasje etter en korsbåndoperasjon som ikke var vellykket. Har nesten 1 cm slark i kneet. Noe som har gitt feilslitasje i hofte og bekken. Har hatt to behandlinger og er myyye bedre. Nå fungerer jeg igjen. I tillegg til behandlingen har jeg fått beskjed om å gå tur hver dag i ulent terreng minst 30 min. Har og fått mange øvelser som skal være med på å styrke muskulaturen rundt for å holde bekkenet på plass slik at ikke låsningen i bekkenet får satt seg igjen...
Anbefaler å finne en kiropraktor/fysio som er flink med gravide. Min har tilleggsutdannelse på gravide. Og hun har og satt meg på venteliste hos en fysio som har spesialisert seg på gravide med bekkenproblemer....

Bekkenlåsning her. Det gjør vondt å bevege seg. Og det er enda vondere å sette seg ned. Hele bakre nedre del av ryggen og ut på sidene i hofta føles mildt sagt sagd i.
Gode sko og bevegelse er nøkkelen. Med nr 1 hadde jeg bekkenløsning, og da gjorde vondt forfra på en måte..

Var hos legen nå... Jepp, Bekkenløsning :( noen som har no tips til hvordan jeg kan lindre smertene?

Fysioterapi og trening av bekkenet! Tror dette kan være veldig viktig før du blir større og tyngre. Kan risikere og ikke greie så mye selv de siste månedene og kanskje også etter fødsel. I værste fall ja!;)

Sent from my iPhone using BV Forum

Låsning blir bedre ut over dagen og med mer bevegelse, løsning blir blir værre jo mer belastning.

1. Mann skal bli storebror

Fysioterapi og trening av bekkenet! Tror dette kan være veldig viktig før du blir større og tyngre. Kan risikere og ikke greie så mye selv de siste månedene og kanskje også etter fødsel. I værste fall ja!;)

Nå er bekkenløsning hormonelt, så det er ikke sikkert du vil ha så god effekt på smerter etc. ved trening, men du vil nok ikke gjøre noe feil heller. Prøv deg fram litt. Får du vondt av noe, så er det ikke noe poeng å gjøre det.
Trening i vann og gravideyoga er treningsformer som går godt med bekkenløsning. Eller målrettet trening hos Fysio. Jeg fikk ikke mye hjelp hos fysio sist. Bare en rekke tips og ting jeg burde tenke på ( er jo hjelp det også, men jeg var på jakt etter treningsprogram). Hun er spesialist på bekken, og sa at det beste jeg kunne gjøre for bekkenløsningen var å føde. Annen trening ville ikke gjøre det noe bedre.

Tipsene hennes for å slippe mest mulig smerte var:
- Hvile når det var vondt. Det er ikke noe vits i å trene masse og forvente du blir bedre, du må hvile.
- Massere. Kunne ligge på tennisball for å få trykkpunktsmassasje.
- Ikke utsette bekkenet for støt. Fleks i knærne når du går. Ikke løpe el hoppe.
- Pute mellom bena om natta.
- Passe på å ikke overdrive svaien i ryggen.
- Passe på ha lik vekt over føttene, ikke stå på ett ben eller heng på en side.
- Hold bena samlet ut og inn av bil.
- Pass på å ikke svai når du går pga tung framside.
- Jeg har et tilleggstips, tøy hofteleddsbøyeren, den kan dra på ryggen når den er stram, og det blir den fort når du har vondt for å gå osv. billig å tøye den og de fleste har litt stram uansett..

Jeg hadde god hjelp av Naprapat sist for å behandle stive og sinte muskler i korsrygg og rompe. Jeg hadde nok tatt en tur til kropraktor el naprapat el manuellterapaut for å fastslå at du ikke har bekkenlåsning. Vanlig fastleger har vanligvis ikke så mye peil på bekkenplager...

Mente bekkenlåsning! :) var det jeg hadde.. Låste seg når jeg bøyde meg eller snudde meg brått. Fikk beskjed om hvile og trening av bekken. :)

Mente bekkenlåsning! :) var det jeg hadde.. Låste seg når jeg bøyde meg eller snudde meg brått. Fikk beskjed om hvile og trening av bekken. :)

Var du til kiropraktor eller Naprapat? Du vet kanskje at det kan låses opp med mobilisering( den manipulerer helst ikke i svangerskapet)? I tilfellet burde du fått tips om det også i tillegg til trening og evt. tøying.
Du kan også ha godt av å tøye hofteleddsbøyerne. Kan prøves. Jeg hoder bekkenet i sjakk ved hjelp av det.

Tips til å bli kvitt plagene:

Når jeg hadde bekkenløsning så ble jeg anbefalt av fysio å kjøpe gode skikkelige joggesko. So I did. Også måtte jeg ut å gå i ujevnt terreng, ikke asfalt. So I did. Også fikk jeg forskjellige tips om hvordan jeg kunne reise meg og sette meg inn og ut av bil, seng, sofa osv.

Jeg fikk bekkenløsningen rundt uke 16 og tok kontakt med en gang med fysio. Når jeg var rundt i uke 28-30 hadde jeg "gått" bort bekkenløsningen :-)

Det samme gjør jeg nå. Gode joggesko og denne gang med låsning så er hvile ett nøkkelord for meg.

Back
Topp