Fysioterapi og trening av bekkenet! Tror dette kan være veldig viktig før du blir større og tyngre. Kan risikere og ikke greie så mye selv de siste månedene og kanskje også etter fødsel. I værste fall ja!
Sent from my iPhone using BV Forum
Nå er bekkenløsning hormonelt, så det er ikke sikkert du vil ha så god effekt på smerter etc. ved trening, men du vil nok ikke gjøre noe feil heller. Prøv deg fram litt. Får du vondt av noe, så er det ikke noe poeng å gjøre det.
Trening i vann og gravideyoga er treningsformer som går godt med bekkenløsning. Eller målrettet trening hos Fysio. Jeg fikk ikke mye hjelp hos fysio sist. Bare en rekke tips og ting jeg burde tenke på ( er jo hjelp det også, men jeg var på jakt etter treningsprogram). Hun er spesialist på bekken, og sa at det beste jeg kunne gjøre for bekkenløsningen var å føde. Annen trening ville ikke gjøre det noe bedre.
Tipsene hennes for å slippe mest mulig smerte var:
- Hvile når det var vondt. Det er ikke noe vits i å trene masse og forvente du blir bedre, du må hvile.
- Massere. Kunne ligge på tennisball for å få trykkpunktsmassasje.
- Ikke utsette bekkenet for støt. Fleks i knærne når du går. Ikke løpe el hoppe.
- Pute mellom bena om natta.
- Passe på å ikke overdrive svaien i ryggen.
- Passe på ha lik vekt over føttene, ikke stå på ett ben eller heng på en side.
- Hold bena samlet ut og inn av bil.
- Pass på å ikke svai når du går pga tung framside.
- Jeg har et tilleggstips, tøy hofteleddsbøyeren, den kan dra på ryggen når den er stram, og det blir den fort når du har vondt for å gå osv. billig å tøye den og de fleste har litt stram uansett..
Jeg hadde god hjelp av Naprapat sist for å behandle stive og sinte muskler i korsrygg og rompe. Jeg hadde nok tatt en tur til kropraktor el naprapat el manuellterapaut for å fastslå at du ikke har bekkenlåsning. Vanlig fastleger har vanligvis ikke så mye peil på bekkenplager...