Bekkenløsning/bekkensmerter

spent21

Forelsket i forumet
Hei alle november damer :greet025 Trenger litt gode råd/deres erfaringer. Prøvd å søke litt på nettet men er lite å finne. I mitt første svangerskap slet jeg veldig med bekkenløsning, tror det begynte sånn smått allerede før uke 20. Det ble gradvis værre og begynte i det små med sykemelding som økte gradvis mot slutten, ble 100% sykemeldt ca 3 uker før permisjonen. Da var det så ille at jeg knapt greide å gå noen få meter før det låste seg eller bena "sviktet".

Jeg har i ettertid av svangerskapet slitt litt med at det har "satt seg der" på det punktet. Har fungert helt fint i det daglige men bare at jeg har kjent at det er noe dær og kan ha stivnet litt hvis jeg har gått en del men har "løsnet" etter jeg har gått noen steg.

Jeg er nå i uke 13 og kjenner det blir værre og er begynt å bli vondt bak i bekkenet på det "punktet". Syns det er så tidlig allerede nå? :sorry: Noen som har noen erfaringer på om det kan komme så tidlig? Eller kan/vet no om det? Jobber 100% stilling på sykehjem så er en fysisk tung jobb. Prøver å være flink å sitte litt inn i mellom og at kollegaer og jeg bytte på å ta det "tyngste". Kjenner jeg blir litt stresset for at jeg plages så mye allerede nå..
 
Hei alle november damer :greet025 Trenger litt gode råd/deres erfaringer. Prøvd å søke litt på nettet men er lite å finne. I mitt første svangerskap slet jeg veldig med bekkenløsning, tror det begynte sånn smått allerede før uke 20. Det ble gradvis værre og begynte i det små med sykemelding som økte gradvis mot slutten, ble 100% sykemeldt ca 3 uker før permisjonen. Da var det så ille at jeg knapt greide å gå noen få meter før det låste seg eller bena "sviktet".

Jeg har i ettertid av svangerskapet slitt litt med at det har "satt seg der" på det punktet. Har fungert helt fint i det daglige men bare at jeg har kjent at det er noe dær og kan ha stivnet litt hvis jeg har gått en del men har "løsnet" etter jeg har gått noen steg.

Jeg er nå i uke 13 og kjenner det blir værre og er begynt å bli vondt bak i bekkenet på det "punktet". Syns det er så tidlig allerede nå? :sorry: Noen som har noen erfaringer på om det kan komme så tidlig? Eller kan/vet no om det? Jobber 100% stilling på sykehjem så er en fysisk tung jobb. Prøver å være flink å sitte litt inn i mellom og at kollegaer og jeg bytte på å ta det "tyngste". Kjenner jeg blir litt stresset for at jeg plages så mye allerede nå..
Ja , det kan komme så tidlig. Og for noen blir det tidligere i hvert svangerskap . Snakker av egen erfaring. Jeg vil anbefale deg å starte med behandling:)
 
Trur jeg kjente det ganske tidlig med første, men klarte å holde det under kontroll gjennom hele svangerskapet med jevnlig oppfølging av kiropraktor. Blir å ta kontakt igjen der med en gang hvis jeg kjenner noe dette svangerskapet også!:happy:
 
Min erfaring er at det har kommet tidligere for hvert svangerskap. Denne gangen fikk jeg smerter allerede før jeg visste jeg var gravid, og da skjønte jeg at det var noe på gang. :joyful:
Så at det kan begynne tidlig, det er helt klart. ;)
 
Gå til legen, få deg en sykemelding (gradert så mye at de må leie noen inn for deg). Da kan du jobbe noen timer om dagen med lette oppgaver heller enn tung pleie, og jeg ta ting i ditt tempo. Ikke slit ut bekken og deg allerede, du skal fungere mye lenger. Fysio eller kiropraktor kan hjelpe noe, men som sagt, få sykemelding fra tunge pleieoppgaver
 
Husk, ingen takker for at du slet deg ut når du sitter der og ikke klarer å bevege deg!
 
Jeg fikk kraftig bekkenlåsning med smerter da jeg var da 6mnder gravid med førstemann- gikk altfor lenge uten behandling, for trodde det skulle være vondt å være gravid:rolleyes: Jobbet 100% nesten frem til mammaperm, så presset meg nok for lenge.. :wacky: Ble ok noen uker etter første fødsel, men så ble jeg gravid med nr.2 bare 6mnder etter første. Da kom bekkensmertene nesten med én gang, og det ble krykker og sofa resten av svangerskapet selv med regelmessig behandling. Ble aldri bra igjen etter å ha født nr.2, og har det fortsatt flere år (og enda flere barn) etter;) Nå er det sånn at det ikke spiller noen rolle om jeg er gravid eller ikke, for smertene er like ille uansett for min del, men jeg er fortsatt evig optimist, og håper jeg blir bedre når det er noen år siden siste fødsel:rolleyes: Har prøvd uendelig mange behandlere, både innen fysio/kiro/naprapat/akupunktur etc, og går endelig til en som er ekspert på bekken og veldig dyktig:)

Bekkenleddssmerter er veldig individuelt, og derfor finnes det heller ikke en oppskrift som funker for alle, men mitt råd er iaf å lytte til kroppen, hvile/avlaste så mye som mulig, finne en behandler som er spesialist på nettopp bekken, bevege deg regelmessig i basseng eller melde deg til bassengtrening for gravide hvis det finnes der du bor (avlastende for ledd i vann):) Bbhugme pute mellom knær&ankler mens jeg ligger på siden lindrer også, og gjør at jeg sover bedre:) Silkelaken og pysj så det er enklere å snu deg i sengen kan også hjelpe:) Ønsker deg lykke til, og håper du ikke får et tungt svangerskap:Heartred
 
Hadde tenkt å starte en lignende tråd, men så så jeg denne. Jeg har også så smått begynt å få vondt i bekken, korsrygg og halebeinet.
I min første graviditet hadde jeg ikke noe særlig vondt i det hele tatt. Kun litt på slutten. Så er veldig overrasket over at det kom så tidlig denne gangen.

Jobber to dager i uken i barnehage og to dager på kontor. Har gått greit til nå, men er litt spent på fortsettelsen.
 
Hei alle november damer :greet025 Trenger litt gode råd/deres erfaringer. Prøvd å søke litt på nettet men er lite å finne. I mitt første svangerskap slet jeg veldig med bekkenløsning, tror det begynte sånn smått allerede før uke 20. Det ble gradvis værre og begynte i det små med sykemelding som økte gradvis mot slutten, ble 100% sykemeldt ca 3 uker før permisjonen. Da var det så ille at jeg knapt greide å gå noen få meter før det låste seg eller bena "sviktet".

Jeg har i ettertid av svangerskapet slitt litt med at det har "satt seg der" på det punktet. Har fungert helt fint i det daglige men bare at jeg har kjent at det er noe dær og kan ha stivnet litt hvis jeg har gått en del men har "løsnet" etter jeg har gått noen steg.

Jeg er nå i uke 13 og kjenner det blir værre og er begynt å bli vondt bak i bekkenet på det "punktet". Syns det er så tidlig allerede nå? :sorry: Noen som har noen erfaringer på om det kan komme så tidlig? Eller kan/vet no om det? Jobber 100% stilling på sykehjem så er en fysisk tung jobb. Prøver å være flink å sitte litt inn i mellom og at kollegaer og jeg bytte på å ta det "tyngste". Kjenner jeg blir litt stresset for at jeg plages så mye allerede nå..


Jeg fikk bekkenløsning rundt uke 14-18 (husker ikke nøyaktig) med første barnet. Nå er jeg i uke 13, og merker at bekkenet skrangler litt.
Har du hatt det før er det dessverre stor sjanse for at du får det igjen. :(
 
Back
Topp